Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)
Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.
Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.
Ei kannata laittaa CV:hen työsuhdetta, joka on purettu koeajalla. Jos kuitenkin laittaa ja sieltä soitetaan työnantajalle, niin joka tapauksessa käy ilmi että potkut on saatu.
Pitää ottaa myös huomioon, että Suomi on pieni maa ja monella alalla piirit varsin pienet. Eli ei välttämättä kannata yhtään huonontaa mainettaan sen potkut antaneen työnantajankaan silmissä, vaikkei ikinä juuri sinne olisikaan enää menossa töihin. Paha kello tunnetusti kuuluu kauas.
No kuvitellaan tällainen tilanne eteenpäin. Joskus kahden vuoden päästä ap ja joku entinen työkaveri osuvat samaan työpaikkaan. Onko tämä työkaveri varmasti sellainen, joka vihaa ap:ta niin paljon, että menee kertomaan esimiehelle ap:n teosta? Tietääkö hän edes tapauksesta tarpeeksi? Kiinnostaako asia häntä enää millään tavalla? Vaikka hän menisi juoruamaan asiasta eteenpäin, saisiko ap mukamas potkut uudesta työstä sen takia (oletamme, että hän on hyvä ja tykätty työntekijä)?
Oletko itse sellainen ihminen, joka juoruaa eteenpäin vanhoja asioita joka työpaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.
Tuli sama mieleen, mutta mista tietaa etta edes olisi muistavinaan koko tekoa merkittavana asiana.
Nämä saldojutut tuntuvat oudoilta. Eikö it-alalla ole tavallisempaa, ettei työajanseurantaa ole ollenkaan? Joustoa on eikä haittaa mitään vaikka menisi vasta iltapäivällä töihin. Välillä tehdään pidempää päivää ja välillä mennään mökille jos on kaunis sää ja tehdään vähän etätöitä siinä lomassa. Mutta ei niistä tunneista mitään kirjaa pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä saldojutut tuntuvat oudoilta. Eikö it-alalla ole tavallisempaa, ettei työajanseurantaa ole ollenkaan? Joustoa on eikä haittaa mitään vaikka menisi vasta iltapäivällä töihin. Välillä tehdään pidempää päivää ja välillä mennään mökille jos on kaunis sää ja tehdään vähän etätöitä siinä lomassa. Mutta ei niistä tunneista mitään kirjaa pidetä.
Meillä pidettiin omaa seurantaa excelissä. Näin oli edellisessä paikassa ja näin myös sanottiin tässäkin että ok tehdä lyhyempää jos tulee hommat hoidettua. Eipä ollut minun kohdalla ok loppujen lopuksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
utelias_ kirjoitti:
Miksi lähdit vaihtamaan työpaikkaa?
Sain hyvän tarjouksen heiltä (enemmän palkkaa kuin entisestä) ja ajattelin, että kiva jotain uutta haastavaa hommaa :) En hakenut heille, vaan he lähestyivät minua, mikä imarteli myös kovasti. Nyt tietty harmittaa, että meni sen vakkaripaikan irtisanomaan. Ap
Toimivatko nämä kaksi työnantajaa samalla alalla? Tuntevatko työnantajat tms. toisensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työllistänyt kymmeniä ihmisiä, en samaan aikaan. Silloin tällöin minulle soitetaan jostain yrityksestä ja kysytään että "millainen kaveri tämä Liisa-Petteri on, hän hakee meille töihin"
Ja kerron kyllä liioittelematta, että millainen ihminen on kyseessä.
Myös itse joskus soitin erään työnhakijan ex-työpaikkaan ja häntä suositeltiin. Palkkasin ja en todellakaan ole katunut. Eli kannattaa miettiä myös tätä asiaa.
Muistelen että työnantaja saa soittaa ainoastaan referensseinä varta vasten annetuille henkilöille. 100 % varma en tästä ole.
Voit olla oikeassa. Mutta käytäntö on kuitenkin jotain muuta. Eli jos minulta hakee joku töitä, niin soitan ex-työnantajalle. Oli se laillista tai ei. Ja kuten kerroin, niin myös minulle soitetaan ja kysytään että millainen kaveri on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän ne suomalaiset työnantajat kuvittelevat, että he voivat kohdella työntekijöitään kuinka huonosti tahansa ja vielä sen jälkeen odottavat jotain palveluksia.
Älä vaan tee enää MITÄÄN entisen työnantajasi hyväksi. Voisit oikeastaan ilmoittaa sinne, että tulet ensi viikon maanantaina klo 7:00 käymään siellä työpaikalla, ja jätät vaan menemättä. Saapahan yksi p*askiainen edes herätä aikaisin aamulla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työllistänyt kymmeniä ihmisiä, en samaan aikaan. Silloin tällöin minulle soitetaan jostain yrityksestä ja kysytään että "millainen kaveri tämä Liisa-Petteri on, hän hakee meille töihin"
Myös itse joskus soitin erään työnhakijan ex-työpaikkaan ja häntä suositeltiin. Palkkasin ja en todellakaan ole katunut. Eli kannattaa miettiä myös tätä asiaa.
Muistelen että työnantaja saa soittaa ainoastaan referensseinä varta vasten annetuille henkilöille. 100 % varma en tästä ole.
Voit olla oikeassa. Mutta käytäntö on kuitenkin jotain muuta. Eli jos minulta hakee joku töitä, niin soitan ex-työnantajalle. Oli se laillista tai ei. Ja kuten kerroin, niin myös minulle soitetaan ja kysytään että millainen kaveri on kyseessä.
Minullekin yksi pikkuhitleri-työnantaja uhosi kerran, että tästä kaupungista sinun on enää turha hakea töitä. Ihan mukavasti on töitä löytynyt aina kun on tarvinnut ja ura edennyt loistavasti :D
Jaa-a, yhdessä viestissä ap oli yh ja toisessa mies pääsääntöisesti hakee lapset tarhasta, koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Mutta jos edellinen työnantaja on m****u tai muuten vaan katkera, niin pystyy vesittämään toisen työuran.
Tuosta koeaikapurun karenssista. Jos työnantaja purkaa työsuhteen koeajalla, niin työkkäri pyytää selvitystä, mitä on tapahtunut. Selvitykseen laitetaan työnantajalta saadut paperit (työtodistus, purkuilmoitus, mitä nyt kenelläkin on) ja lisäksi oma vapaamuotoinen selitys tilanteesta. Näiden perusteella työkkäri tekee päätöksen, onko koeaikapurku ollut työntekijän itse aiheuttama vaiko ei. Minulle tehtiin koeaikapurku viime kesänä, koska työnantaja oli rekrytointivaiheessa käsittänyt väärin koulutukseni ja asiantuntemukseni alan ja tämän takia en osannutkaan tehdä niitä tehtäviä, joita olisi pitänyt. Tämä oli työkkärille OK tilanne enkä saanut karenssia. Jos taas ap:n tapauksessa perusteluksi esitetään ahkeruuden puute, niin se voi olla hankalampi tilanne - ulkopuolisen mielestä se voi kuulostaa siltä, että olet lorvinut työpaikalla. Joten kannattaa varmaan ainakin satsata siihen vapaamuotoiseen selitysosioon, jossa voit kertoa, kuinka älyttömiä työmääriä sinulta vaadittiin. Sen selityksen voi sitten muuten laittaa myös liitetiedostona, jos Oma asioinnin kentässä oleva tila ei riitä!
Vierailija kirjoitti:
Työajan seuranta on miltei välttämätöntä jokaisessa paikassa, missä tehtään veloitettavaa työtä. Sen perusteella katsos lasketaan tarjoukset. Monesti töistä myös veloitetaan tuntihintaa, mites veloitat, jos työaikaa ei seurata? Summassa? Mut asiakas yleensä vaatii perusteet tunneille ja jos laskutus on outo, voi vaatia tarkempia perusteluita. Parempi löytyä sillon dokumenttia asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, yhdessä viestissä ap oli yh ja toisessa mies pääsääntöisesti hakee lapset tarhasta, koulusta.
En ole yh. Minulla on yhteishuoltajuus sekä uusi puoliso joka myös voi hakea lapsia. Lapset asuvat viikko viikko eksällä ja minulla. Ap
Kyllä mä menisin. En haluaisi jättää itsestäni (liian) huonoa kuvaa.
Ja uutta paikkaa hakiessa voivat ottaa yhteyttä edelliseen työnantajaan. Mitä haluat sen sanovan?
Käy antamassa tiedostot mutta pyydä rahallinen korvaus siltä ajalta jonka joudut käyttämään siihen.
Surkea firma, jos eivät huolehdi tuollaisesta asiasta jo siinä vaiheessa kun heittävät jonkun pihalle, vaan soittelevat perään.
Lopeta jo ap. Kukaan ei usko enää tätä sun juttua.
Keksi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla vanhempi ihminen, joka ei ymmärrä tietokoneista mitään😂 Ne sais kyllä työkoneelta tiedostot ilman ap:n salasanaa, varsinkaan ei tarbävitsisi mennä fyysisesti paikan päälle sitä syöttämään.
Mutta trollailu on varmasti yhtä tehokasta aivojumppaa kuin naapurikyttäys ja siten sopii hyvin senioreille harrastukseksi dementiaa vastaan.
Työelämässä ei kyllä kovin paljon ole toimistoissa "vanhempia" ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tietokoneista mitään. Niitä ei keksitty 2000-luvulla. T. vanhempi ihminen, joka hoitaa oman työnsä ohella koko toimiston "mikrotuki"hommat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut takavuosina työnantaja, jonka suositukset olisivata olleet iso miinus. Kas kun toisille hyvä työntekijä on hyvä asskisser, eikä siellä norsunluutornissa ole mitään käsitystä siitä, kuka tekee mitäkin ja kuka osaa mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pidettiin omaa seurantaa excelissä. Näin oli edellisessä paikassa ja näin myös sanottiin tässäkin että ok tehdä lyhyempää jos tulee hommat hoidettua. Eipä ollut minun kohdalla ok loppujen lopuksi. Ap
Ekaks oli se, että teit tasan 8 h ja hetkenpäästä teitäkin tätä projektia kun oli aikaa... jossain mättää. Oletko ehkä ymmärtänyt väärin ja sen vuoksi potkut on aiheelliset.
Sain hyvän tarjouksen heiltä (enemmän palkkaa kuin entisestä) ja ajattelin, että kiva jotain uutta haastavaa hommaa :) En hakenut heille, vaan he lähestyivät minua, mikä imarteli myös kovasti. Nyt tietty harmittaa, että meni sen vakkaripaikan irtisanomaan. Ap