Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)
Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.
Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.
Ongelma taisi olla ettei siitä työstä maksettu mitä olisi pitänyt...
Vierailija kirjoitti:
No asiahan on juridisesti niin, että työnantajan palveluksessa työaikana syntyneet hengentuotteet ovat työnantajan omaisuutta.
Mut, jos ne tehtiin työajan ulkopuolella ja ilman palkkaa?
Todella moni on ehdottanut, että ap lähettäisi salasanansa työnantajalle. Omia henkilökohtaisia salasanoja ei tule paljasta yhtään kenellekään yhtään missään tilanteessa. Varsinkaan työnantajan laitteiden ja palveluiden salasanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap on ollut työpaikassa kuukauden ja tehnyt jotain hommaa sivuprojektina? Siihen on mennyt niin vähän työtunteja, ettei kyseessä voi olla kovin tärkeä asia.
Ap:n työnantaja ei kuulosta kovin asialliselta.
Minulla oli aikaa tehdä sitä 3vkoa. Ja deadline olisi ollut nyt ensi viikolla. Ap
Aina vaan hassummaksi menee. Olet ollut töissä ehkä kuukauden, eli perehdytys juuri ja juuri. Siitä kolme viikkoa olet tehnyt jotain ei-kovin-tärkeää projektia luppoajalla. Mikä varsinainen työprojektisi oli, eikö sille ollut yhtään mitään tarvetta kun teit lähinnä tuota sivuproggista?
Ap taitaa olla vanhempi ihminen, joka ei ymmärrä tietokoneista mitään😂 Ne sais kyllä työkoneelta tiedostot ilman ap:n salasanaa, varsinkaan ei tarbävitsisi mennä fyysisesti paikan päälle sitä syöttämään.
Mutta trollailu on varmasti yhtä tehokasta aivojumppaa kuin naapurikyttäys ja siten sopii hyvin senioreille harrastukseksi dementiaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko ap ei kerro koko totuutta tai kyseessä on joku pikkufirma, jossa ei toimita asianmukaisesti eikä laillisesti.
Kyseessä on uusi yritys, jolla vasta tänä vuonna tuli hr taloon eli asiat on hoidettu hyvin kankeasti aikaisemmin ja virheitä tullut.
En ole siis hakenut vielä korvauksia, luulin että saan 3kk karenssin. En ole aikaisemmin ollut tämmöisessä tilanteessa tai joutunut asioimaan työkkärin tai liiton kanssa. Viime viikko meni vähän sumussa enkä ole vielä päässyt selvittämään mitä saan ja milloin.
Tuntuu että koeajan purku oli todella epäasiallista mutta en ala siitä valittamaan, en jaksa tai ei minulla ole näyttöä todistaa heidän väittämiään epätosiksi.
Annoin heille paljon ja nyt on vaan takki tyhjä. Ja ärsytti niin paljon se viesti viime yönä..... Olen kuitenkin kiltti ihminen ja haluaisin mennä auttamaan heitä mutta en tiedä mikä on oikein
Ap
Kai olet sentään ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi? Muuten saat karenssia jo pelkästään siitä...
Olen, mutta on se 5 päivän omavastuu, ennen kuin voi laittaa työttömyystuen hakemusta ja työkkäri laittoi viestin että soittelee marraskuun puolessa välissä. Eli hyvin vähän tietoa olen saanut tähän mennessä. Luulin, että koeajan purusta tulee automaattisesti karenssi. Hyvä jos näin ei ole.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et kerro salasanaa, niin varastat työnantajalta. Aivan sama, vietkö kriminaalien työntekijöiden suosimia toimistotarvikkeita, työvälineitä tai tekemäsi työn.
Mistä sinulle mielestäsi maksettiin, jos ei tekemästäsi työstä?
Tämä ko. Työ oli ns. Sivuprojekti päätoimeni ohella. Eli tämä ei sinänsä ollut se mistä minulle maksettiin vaan minun piti tehdä sitä aina kun tuli luppoaikaa.
Ap
Mutta oliko tämä luppoaika kuitenkin tunti- tai kuukausipalkkaisen työn sisällä olevaa luppoaikaa? Vai vapaa-ajallasi tehtävää työtä, josta tarkoitus maksaa erikseen urakkatyyppisesti?
Kuukausipalkka ja he tosissaan arvostivat sitä että teki ylitöitä paljon. Josta ei saanut rahallista korvausta. Eli tämä projekti piti hoitaa sen 8h jälkeen. Ainakin näin ymmärsin kun minulle valitettiin etten tee tarpeeksi ylitöitä. En ymmärrä kuka valittaa sellaisesta? Tai en tiedä. Koko tilanne on vaan niin järjetön. Ap
Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta. Kuka tekee ylitöitä jos ei saa palkkaa? Ole liittoon yhteydessä, toivottavasti kuulut liittoon.
Tämä kertoo toisaalta miksi ihmiset ovat niin ihmeissään toisten korkeammista kuukausipalkoista. Ylemmät toimihenkilöt nimenomaan on työsopimuksen mukaisestikin valmiita tekemään töitä omalla ajalla - toisinsanoen ylitöitä - ilman ylimääräistä palkkaa. Ja se on erttäin yleistä.
Vaatisin pomolta vakituisen työsopimuksen ennenkuin menisin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että ihmiset menevät vieläkin vipuun seitsemän sivun verran. Ap:n tarinassa on jo monta asiaa vinksallaan: ”työsuhteen purku ilman perusteltua syytä. huoleton työnantaja, joka antanut projektin tehtäväksi erotettavalle työntekijälle, eikä edes pyydä sitä itselleen ennen työsuhteen purkua. Työntekijällä oli tämä työ ”sivuprojektina, jota teki luppoajalla - silti projektissa oli hänelle deadline.” (Kertoi tehneensä PALJON tätä projektia), työntekijä mukamas saanut karenssinkin jo ja koko elämä mennyt perseelleen vaikka sai potkut aika vast’ikään (viikko sitten). + muut tekevät hurjasti ylitöitä (palkattomana) ja sitten tällä yhdellä on rajattomasti luppoaikaa tehdä sivuprojekteja....
Ei vaan, minut palkattiin tekemään työtä X, jossa minulla oli yksinvastuu. Työsopimusta tehdessä oli puhetta, että työaika on liukuvaa, ja ylitöistä EI makseta palkkaa, vaan ne voidaan pitää vapaina, jos ja kun on tarvetta. Minulle sanottiin, että työssäni tulee hiljaisia kausia (jolloin plussia kannattaa pitää), ja sitten niitä päiviä, kun joutuu istumaan toimistolla. Kysyin onko mahdollista tehdä etänä nämä ylityöt, kun minulla on välillä velvollisuus hakea lapset ja tämä oli OK.
Ensimmäisinä päivinä jo huomasin, että sain huomautusta siitä, että lähdin klo 16 kotiin (tulin yleensä vähän vaille 8), ja niinä päivinä kun olin 20 asti toimistolla ei huomioitu. Minun esimieheni tuli kysymään voisinko tehdä hänelle erästä projektia oman työni sivussa aina kun minulla olisi aikaa. Sillä ei ollut kiire, mutta 3 viikon päästä sitä tarvittaisiin.
En tiedä mitä töitä muut tekivät, koska kaikilla meillä oli omat vastuualueet, ja tosiaan olin ollut talossa vasta alle kk, joten en ollu ehtinyt tutustua muiden työhön. Huomasin vain, että muut istuivat tosissaan pitkään toimistolla ja veivät aina koneen kotiin viikonloppuisin. Minulle esimies sanoi, että toivoisi etten tekisi kotona mitään, vaan toimistolla, vaikka oltiin sovittu että se ok.
Tein projektia joka päivä, kun olin saanut muut tehtyä. Se on totta että käytin siihen paljon aikaa.
Minun koeajan purku johtui "etten sopeutunut tiimiin" "en tehnyt ylitöitä" "en pyytänyt muilta työntekijöiltä tarpeeksi töitä". Itse koin että minulla oli jo tarpeeksi omia hommia, enkä todellakaan tiennyt, että heillä suositaan istumista pitkään toimistolla. Menin tilaisuuteen jossa allekirjoitettiin paperit, ja he ottivat puhelimen minulta ja toivottivat hyvät jatkot. Nyt tuli tosiaan viesti, että haluaa työn itselleen.
En valehtele, tai ole trolli, mutta en myöskään koe tarpeelliseksi kertoa jokaikistä yksityiskohtaa työstä / työtehtävästä / koeajan purusta tai muusta, kun tässä on kyse siitä onko minulla velvollisuus mennä enää työpaikalle antamaan työkoneeltani nämä hommat mitä olen tehnyt, koska he eivät näitä pyytäneet silloin kun pyysivät minua lähtemään.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap on ollut työpaikassa kuukauden ja tehnyt jotain hommaa sivuprojektina? Siihen on mennyt niin vähän työtunteja, ettei kyseessä voi olla kovin tärkeä asia.
Ap:n työnantaja ei kuulosta kovin asialliselta.
Minulla oli aikaa tehdä sitä 3vkoa. Ja deadline olisi ollut nyt ensi viikolla. Ap
Aina vaan hassummaksi menee. Olet ollut töissä ehkä kuukauden, eli perehdytys juuri ja juuri. Siitä kolme viikkoa olet tehnyt jotain ei-kovin-tärkeää projektia luppoajalla. Mikä varsinainen työprojektisi oli, eikö sille ollut yhtään mitään tarvetta kun teit lähinnä tuota sivuproggista?
Olen ollut alalla 10 vuotta, eli vaikka olenkin uusi, ala ei. Sain sen heti kun tulin taloon, ja oli se tärkeä, mutta ei mikään mailman vaikein, joten joku muu kyllä sen osaa tehdä. Deadline sen takia, kun oli tulossa sisäinen tarkastus ja projekti liittyi siihen. Eli vanhan datan tuontia, ja yhteenvetoa jne. Excelien pyörittämistä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et kerro salasanaa, niin varastat työnantajalta. Aivan sama, vietkö kriminaalien työntekijöiden suosimia toimistotarvikkeita, työvälineitä tai tekemäsi työn.
Mistä sinulle mielestäsi maksettiin, jos ei tekemästäsi työstä?
Tämä ko. Työ oli ns. Sivuprojekti päätoimeni ohella. Eli tämä ei sinänsä ollut se mistä minulle maksettiin vaan minun piti tehdä sitä aina kun tuli luppoaikaa.
Ap
Mutta oliko tämä luppoaika kuitenkin tunti- tai kuukausipalkkaisen työn sisällä olevaa luppoaikaa? Vai vapaa-ajallasi tehtävää työtä, josta tarkoitus maksaa erikseen urakkatyyppisesti?
Kuukausipalkka ja he tosissaan arvostivat sitä että teki ylitöitä paljon. Josta ei saanut rahallista korvausta. Eli tämä projekti piti hoitaa sen 8h jälkeen. Ainakin näin ymmärsin kun minulle valitettiin etten tee tarpeeksi ylitöitä. En ymmärrä kuka valittaa sellaisesta? Tai en tiedä. Koko tilanne on vaan niin järjetön. Ap
Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta. Kuka tekee ylitöitä jos ei saa palkkaa? Ole liittoon yhteydessä, toivottavasti kuulut liittoon.
Tämä kertoo toisaalta miksi ihmiset ovat niin ihmeissään toisten korkeammista kuukausipalkoista. Ylemmät toimihenkilöt nimenomaan on työsopimuksen mukaisestikin valmiita tekemään töitä omalla ajalla - toisinsanoen ylitöitä - ilman ylimääräistä palkkaa. Ja se on erttäin yleistä.
Jep. Alallani on tälläistä, mutta yleensä on saanut kyllä viedä työt kotiin, eli lapset pystyy hakemaan silloin kun mies ei voi. Ylitöistä tällä alalla EI makseta, vaan ne pidetään vapaina, joita on välillä todella vaikea pitää. Kesäloma on sitten yleensä pidempi kuin 4 vkoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla vanhempi ihminen, joka ei ymmärrä tietokoneista mitään😂 Ne sais kyllä työkoneelta tiedostot ilman ap:n salasanaa, varsinkaan ei tarbävitsisi mennä fyysisesti paikan päälle sitä syöttämään.
Mutta trollailu on varmasti yhtä tehokasta aivojumppaa kuin naapurikyttäys ja siten sopii hyvin senioreille harrastukseksi dementiaa vastaan.
En ole vanha, enkä trolli.
Siinä on vähän se, ettei sinne toisen koneelle saa mennä, koska siellä voi olla henkilökohtaista tietoa. Kyllä, tiedot ovat työnantajan, mutta toisten salasanaa ei saa murtaa ja sen takia esimies pyysi minua henkilökohtaisesti tulemaan avaamaan koneen. Sanoi itsekin s-postissa etteivät he saa mennä sinne ilman lupaani. AP
Onko tuo nyt ihan laillinen peruste purkaa työsuhde? Miten ne muut ovat niin nyhveröitä, että eivät vaadi ylitöistä mitään?
Ole tässä nyt sitten rehellinen yrittäjä ja kilpaile tuollaisia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko ap ei kerro koko totuutta tai kyseessä on joku pikkufirma, jossa ei toimita asianmukaisesti eikä laillisesti.
Kyseessä on uusi yritys, jolla vasta tänä vuonna tuli hr taloon eli asiat on hoidettu hyvin kankeasti aikaisemmin ja virheitä tullut.
En ole siis hakenut vielä korvauksia, luulin että saan 3kk karenssin. En ole aikaisemmin ollut tämmöisessä tilanteessa tai joutunut asioimaan työkkärin tai liiton kanssa. Viime viikko meni vähän sumussa enkä ole vielä päässyt selvittämään mitä saan ja milloin.
Tuntuu että koeajan purku oli todella epäasiallista mutta en ala siitä valittamaan, en jaksa tai ei minulla ole näyttöä todistaa heidän väittämiään epätosiksi.
Annoin heille paljon ja nyt on vaan takki tyhjä. Ja ärsytti niin paljon se viesti viime yönä..... Olen kuitenkin kiltti ihminen ja haluaisin mennä auttamaan heitä mutta en tiedä mikä on oikein
Ap
Kai olet sentään ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi? Muuten saat karenssia jo pelkästään siitä...
Olen, mutta on se 5 päivän omavastuu, ennen kuin voi laittaa työttömyystuen hakemusta ja työkkäri laittoi viestin että soittelee marraskuun puolessa välissä. Eli hyvin vähän tietoa olen saanut tähän mennessä. Luulin, että koeajan purusta tulee automaattisesti karenssi. Hyvä jos näin ei ole.
AP
Ei sellaista olekaan kuin työttömyystuki. Se on joko päiväraha (ansiosidonnainen tai perus-) tai työmarkkinatuki.Opettele oikeat termit, trolli.
Nähtävästi tässä oli kyse uudesta (pienestä?) yrityksestä, joten tässä on voinut hyvinkin käydä niin, että uudelle työntekijälle on ostettu kone ja sanottu että ota käyttöön ja tee hommat. Tällöin ei ole IT osastoa tai edes jamppaa joka pystyy kirjautumaan koneelle tai vaihtamaan työntekijän salasanan rutiinitoimenpiteenä. Firman pyörittäjä/esimies ei todennäköisesti osaa/pysty tekemään tätä myöskään, kun kerran laittoi viestiä yöllä ettei pääse tiedostoihin.
Jos kone on vielä sellaista mallia missä "kovalevy" on juotettu emolevylle, niin Pertti-peruspomolla ei ole osaamista millä saisi pääsyn tiedostoihin. Jos koneeseen on vielä lisäksi kytketty päälle automaattinen tallennustilan kryptaus koneen käyttöönottovaiheessa, niin koneen boottaaminen ulkoiselta medialta ei myöskään auta. Eli tiedostot pysyvät "lukkojen takana".
Mitä itse tekisin tässä tilanteessa? Työnantajalla on oikeus ja mahdollisuus varmistaa että kaikki työtehtäviin liittyvät tiedot on saatu viimeistään työsuhteen purkutilaisuudessa. Työnantaja ei ole halunnut/osannut/ymmärtänyt tehdä näin (koska ei varmistanut pääsyään tiedostoihin) niin tämä on nyt työnantajan ongelma eikä entisellä työntekijällä ole mitään velvollisuuksia tämän suhteen. Itse tarjoaisin osaamistani entisen työnantajan käyttöön x euroa alkava tunti + matkakulut ja x:n määrä asettuisi sen mukaan miten suhtautuisin tähän entiseen työnantajaan.
Kuten vanha tarina kertoo firman ihmetelleen asentajan suurta laskua yhden pultin kiristämisestä ja vaatinut erittelyä asiasta: "Pultin kiristys = 2 euroa, Tieto mitä pulttia kiristää ja kuinka paljon = 20 000 e".
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo nyt ihan laillinen peruste purkaa työsuhde? Miten ne muut ovat niin nyhveröitä, että eivät vaadi ylitöistä mitään?
Ole tässä nyt sitten rehellinen yrittäjä ja kilpaile tuollaisia vastaan.
Kaipa se on, kun en sopinut tiimiin. Ihan hyvä että tuli näin aikaisessa vaiheessa ilmi, mutta harmittaa vain todella paljon. Vaihdoin vakituisen työn, hyvillä työsuhde-eduilla ja täysillä lomilla tähän.. Työttömyyteen :(
Epätodellinen olo. Ap
Sen jälkeen kun työsuhde on purettu, työnantajalla ei ole oikeutta pyytää ap:lta mitään. Jos projektin osa on tärkeä, se olisi pitänyt pyytää työnantajalle ennen työsuhteen purkamista, tai irtisanomisen yhteydessä. On todella epäammattimaista ja asiatonta käytöstä lähettää entiselle työntekijälle viestiä keskellä yötä.
Mielestäni ap:n kannattaa vaan sanoa, että poisti koneeltaan irtisanomisen jälkeen kaikki työnantajan tiedostot- mikä on mielestäni muutenkin järkevä tapa toimia, eipähän ole vastuussa niistä millään tavalla enää. Eikä tuollaisesta voi ketään jälkikäteen huonoksi työntekijäksi haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
AP
Ei sellaista olekaan kuin työttömyystuki. Se on joko päiväraha (ansiosidonnainen tai perus-) tai työmarkkinatuki.Opettele oikeat termit, trolli.
Jaa, no luulin, että sana työttömyystuki vain on yleinen sana. Miksi epäilet että olen trolli? En oikeasti ymmärrä mikä tässä on niin uskomatonta? En ole hoitoalalla, vaan asiantuntijatehtävissä hyvin miesvaltaisella alalla, jossa ei ole työajanseurantaa, työhöntulotarkastuksia, kehityskeskusteluja.. Vaan hyvin yrittäjähenkistä hommaa. AP
Joo, no kiva kun epäillään heti olevan trolli, kun jotkut työttömyysasiat on täysin mysteerejä minulle. Ei minun ole KOSKAAN tarvinnut hakea mitään tukia, tai etuuksia. En ole ikinä käynyt MOL:in sivuilla tai asioinut muutenkaan työkkärin kanssa. Olen aina ollut kova tekemään töitä ja olen hyvä työntekijä. Nyt uskalsin vaihtaa työtä ja kävi todella oudosti ja itse olen hyvin vihainen asiasta, ja viime viikon oikeastaan vain selvittelin omia ajatuksia ja tunteita. En googlannut ollenkaan mikä on työttömyysraha tai peruspäiväraha tai muuta, kuulin vain, että jos koeajan purku tapahtuu - ja työnantaja ei kirjoita hyvää lausuntoa, tulee 3kk karenssi ja siihen _asennoiduin_.
Anteeksi, jos kaikki tuet jne ei ole tuttuja, mutta ei se tee minusta trollia. Mutta joo, kiitos avusta. Ap
Epäilin provoa alusta asti, tässä se taas varmistui.