Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)

Vierailija
27.10.2018 |

Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.

Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?

Kommentit (295)

Vierailija
81/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurkua ei saa tehdä epäasiallisesta syystä, joten ap on se joka voisi haastaa työnantajan oikeuteen, ellei tämä olisi provo.

Noin 99 %:ssa koeaikapurkuriidoista työntekijä ei pysty osoittamaan tuomioistuimessa purun johtuneen syrjivästä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisesta perusteesta. Käytännössä melkein aina on turha lähteä riitelemään yhtään.

T. Ay-juristi

Näyttövelvollisuus on tällaisessa tapauksessa työnantajalla. Koeaikana ei saa irtisanoa epäasiallisesta syystä, joita on mm. "ei vaan sovi tänne" tms.  Tämä tiedoksi valejuristille. Ap, ota yhteyttä liittoon ja riitauta koeaikapurku. Työnantajan viestittely yöllä on myös osoitus hänen väärästä menettelystään ja raskauttavaa häntä kohtaa tuomioistuimessa. Tsemppiä!

Ei pidä paikkaansa. Koeaikapurkutilanteessa kantajan (eli työntekijän) on kyettävä näyttämään koeaikapurun syrjivä tai epäasiallinen syy toteen. Normaalissa irtisanomisessa ja työsopimuslain 8 luvun 1 pykälän mukaisessa purussa näyttövelvoite päättämisperusteen olemassaolosta on työnantajalla.

Suosittelen tutustumaan koeainapurkuihin liittyvään oikeuskäytäntöön sekä hallituksen esitykseen työsopimuslaiksi.

Ay-juristi

Vierailija
82/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä sinulla ei ole mitään velvollisuutta mennä enää työpaikalle.

Toinen juttu on kuitenkin se, että homman hoitaminen voi olla oma etusi. Jos sinusta jää mielikuva hankalana tyyppinä, voi siitä olla sinulle haittaa työllistymisessä jatkossa. Vaikka et tuohon työpaikkaan jatkossa haekaan, niin sen paikan työkaveri voi olla joskus töissä ihan toisessa firmassa, johon olet hakemassa. Tai ainakin hänen kaverinsa.

Pyytäisin sinuna kuitenkin kohtuullisen korvauksen siitä, että lähdet käymään työpaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap ei kerro koko totuutta tai kyseessä on joku pikkufirma, jossa ei toimita asianmukaisesti eikä laillisesti.

Vierailija
84/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko ap ei kerro koko totuutta tai kyseessä on joku pikkufirma, jossa ei toimita asianmukaisesti eikä laillisesti.

Kyseessä on uusi yritys, jolla vasta tänä vuonna tuli hr taloon eli asiat on hoidettu hyvin kankeasti aikaisemmin ja virheitä tullut.

En ole siis hakenut vielä korvauksia, luulin että saan 3kk karenssin. En ole aikaisemmin ollut tämmöisessä tilanteessa tai joutunut asioimaan työkkärin tai liiton kanssa. Viime viikko meni vähän sumussa enkä ole vielä päässyt selvittämään mitä saan ja milloin.

Tuntuu että koeajan purku oli todella epäasiallista mutta en ala siitä valittamaan, en jaksa tai ei minulla ole näyttöä todistaa heidän väittämiään epätosiksi.

Annoin heille paljon ja nyt on vaan takki tyhjä. Ja ärsytti niin paljon se viesti viime yönä..... Olen kuitenkin kiltti ihminen ja haluaisin mennä auttamaan heitä mutta en tiedä mikä on oikein

Ap

85/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on uusi yritys, jolla vasta tänä vuonna tuli hr taloon eli asiat on hoidettu hyvin kankeasti aikaisemmin ja virheitä tullut.

En ole siis hakenut vielä korvauksia, luulin että saan 3kk karenssin. En ole aikaisemmin ollut tämmöisessä tilanteessa tai joutunut asioimaan työkkärin tai liiton kanssa. Viime viikko meni vähän sumussa enkä ole vielä päässyt selvittämään mitä saan ja milloin.

Tuntuu että koeajan purku oli todella epäasiallista mutta en ala siitä valittamaan, en jaksa tai ei minulla ole näyttöä todistaa heidän väittämiään epätosiksi.

Annoin heille paljon ja nyt on vaan takki tyhjä. Ja ärsytti niin paljon se viesti viime yönä..... Olen kuitenkin kiltti ihminen ja haluaisin mennä auttamaan heitä mutta en tiedä mikä on oikein

Ap

No voithan sinä antaa sen salasanan pomolle tai sitten sanoa että voit tulla jos saat käyttämästäsi ajasta korvauksen. Ja tuossa on moni kysellyt kuulutko liitoon? Jos kuulut ole sinne yhteydessä ja kysy neuvoa mitä mieltä ovat onko koeaika purku ollut aiheellinen (veikkaan että ei). Paras tapa lähteä hoitamaan tätä asiaa olisi se liittoon yhteydenotto eikä pohtia täällä foorumeilla. Tsemppiä sulle.

Vierailija
86/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työsuhde voidaan purkaa koeaikaan vedoten, eikä tarvitse kertoa mitään syytä. Jos näin käy, ei välttämättä tule lainkaan karenssia.

Vierailija
87/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kai olet sentään ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi? Muuten saat karenssia jo pelkästään siitä...

Vierailija
88/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna olisin vastaamatta viestiin. Olet kuin et olisi ikinä saanutkaan viestiä. Epäasiallista käytöstä firmassa, jos tälläisetkin asiat laitetaan yöllä tekstiviestinä. Miksi asiaa ei hoidettu ennen irtisanomistasi?  Jos kerta et suoriutunut työstäsi niin silloinhan voi olettaa, ettet ole saanut aikaisiksikaan mitään. Joten ihan sama onko projektia tehty valmiiksi vai ei, koska et ole luovuttanut projektia heille. Shit happens ja ongelma on firman.

Ay-juristina esiintyvä ei ymmärrä, että työsuhde on jo päättynyt ja It-osasto pystyy kyllä kaivamaan koneelta tiedoston. Sinulla ei ole enää mitään velvollisuuksia ko firmaa kohtaan.

Vierailija
89/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna olisin vastaamatta viestiin. Olet kuin et olisi ikinä saanutkaan viestiä. Epäasiallista käytöstä firmassa, jos tälläisetkin asiat laitetaan yöllä tekstiviestinä. Miksi asiaa ei hoidettu ennen irtisanomistasi?  Jos kerta et suoriutunut työstäsi niin silloinhan voi olettaa, ettet ole saanut aikaisiksikaan mitään. Joten ihan sama onko projektia tehty valmiiksi vai ei, koska et ole luovuttanut projektia heille. Shit happens ja ongelma on firman.

Ay-juristina esiintyvä ei ymmärrä, että työsuhde on jo päättynyt ja It-osasto pystyy kyllä kaivamaan koneelta tiedoston. Sinulla ei ole enää mitään velvollisuuksia ko firmaa kohtaan.

Lue ja ymmärrä ensimmäinen viestini. Lisäksi kaikki mitä kerron on paikkansa pitävää tietoa. Sille en voi mitään, jos ette pidä siitä, miten asiat ovat.

Ay-juristi

Vierailija
90/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurkua ei saa tehdä epäasiallisesta syystä, joten ap on se joka voisi haastaa työnantajan oikeuteen, ellei tämä olisi provo.

Noin 99 %:ssa koeaikapurkuriidoista työntekijä ei pysty osoittamaan tuomioistuimessa purun johtuneen syrjivästä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisesta perusteesta. Käytännössä melkein aina on turha lähteä riitelemään yhtään.

T. Ay-juristi

Näyttövelvollisuus on tällaisessa tapauksessa työnantajalla. Koeaikana ei saa irtisanoa epäasiallisesta syystä, joita on mm. "ei vaan sovi tänne" tms.  Tämä tiedoksi valejuristille. Ap, ota yhteyttä liittoon ja riitauta koeaikapurku. Työnantajan viestittely yöllä on myös osoitus hänen väärästä menettelystään ja raskauttavaa häntä kohtaa tuomioistuimessa. Tsemppiä!

Myös väitteesi, että "työnantajan viestittely yöllä on myös osoitus hänen väärästä menettelystään ja raskauttavaa häntä kohtaan tuomioistuimessa" on ihan puuta heinää, ja osoittaa, ettet tiedä työsopimusten päättämisperusteiden näyttöarvioinnista mitään. Tuolla viestillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, oliko työsopimus purettu syrjivällä tai muutoinkoeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisella perusteella, eikä tuomioistuinta kiinnosta lainkaan siinä arvioinnissa, että tällainen viesti on lähetetty.

Ay-juristi

Vierailija
91/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ vähintään että perse edes nousee ylös... ja siitä sitten 100€ /tunti

Vierailija
92/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että ihmiset menevät vieläkin vipuun seitsemän sivun verran. Ap:n tarinassa on jo monta asiaa vinksallaan: ”työsuhteen purku ilman perusteltua syytä. huoleton työnantaja, joka antanut projektin tehtäväksi erotettavalle työntekijälle, eikä edes pyydä sitä itselleen ennen työsuhteen purkua. Työntekijällä oli tämä työ ”sivuprojektina, jota teki luppoajalla - silti projektissa oli hänelle deadline.” (Kertoi tehneensä PALJON tätä projektia), työntekijä mukamas saanut karenssinkin jo ja koko elämä mennyt perseelleen vaikka sai potkut aika vast’ikään (viikko sitten). + muut tekevät hurjasti ylitöitä (palkattomana) ja sitten tällä yhdellä on rajattomasti luppoaikaa tehdä sivuprojekteja....

Vierailija
93/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue ja ymmärrä ensimmäinen viestini. Lisäksi kaikki mitä kerron on paikkansa pitävää tietoa. Sille en voi mitään, jos ette pidä siitä, miten asiat ovat.

Ay-juristi

Ihan hyviä pointteja muuten paitsi "Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa." ehkä vähän oudosti sanottu...

Itse tekisin varmaan niin, että laittaisin salasanan tosiaan viestillä. Tsemppiä ap:lle, toivottavasti löytyisi hyvä työpaikka.

Vierailija
94/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse luovuttaa salanaa, Firman järjestelmäasiantuntija voi muuttaa salanan. Mutta jos työantaja tekee sen, niin hänen pitää saada sinulta lupa tutkia henk koht tiedostoja. Muita voi tonkia niin paljon kuin pikku yrittäjän sielu halajaa. 

Itse en tuollaiselle ketkulle työantajalle antaisi muuta kuin koirankakkaa postissa - ilman lähettäjän nimeä. 

Vierailija
95/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta että ihmiset menevät vieläkin vipuun seitsemän sivun verran. Ap:n tarinassa on jo monta asiaa vinksallaan: ”työsuhteen purku ilman perusteltua syytä. huoleton työnantaja, joka antanut projektin tehtäväksi erotettavalle työntekijälle, eikä edes pyydä sitä itselleen ennen työsuhteen purkua. Työntekijällä oli tämä työ ”sivuprojektina, jota teki luppoajalla - silti projektissa oli hänelle deadline.” (Kertoi tehneensä PALJON tätä projektia), työntekijä mukamas saanut karenssinkin jo ja koko elämä mennyt perseelleen vaikka sai potkut aika vast’ikään (viikko sitten). + muut tekevät hurjasti ylitöitä (palkattomana) ja sitten tällä yhdellä on rajattomasti luppoaikaa tehdä sivuprojekteja....

Jaa mulle ilmeisesti on sattunut töissä useammankin "provon" verran sitten. Mut kiva jos teillä kaikilla muilla on työnantajat, jotka toimii kuten pitäisi. - ohis

Vierailija
96/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan yöllä tämä työnantaja viestitteli? Entä lähettikö vain yhden viestin?

Jos touhuu jatkuu, niin voit tehdä ilmoituksen vainoamisesta.  Kovasti ahdistaa, pelottaa ja yöunetkin ovat menneet. 

Vierailija
97/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?

Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.

He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.

Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.

T. Ay-juristi

Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.

En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.

Ap

Ei ole mahdollista että sait 3 kk karenssin, jos työnantaja irtisanoi sinut. Pohjalla täytyy olla ainakin joku todella törkeä teko sinun puolelta, jotta noi voi menetellä.

Olen itsekin saanut 3 kuukauden karenssin, kun minut irtisanottiin koeajalla. Tästä on vuosia aikaa, mutta ei  TE-toimistosta kukaan kysynyt, miksi työsopimus purettiin eikä liitosta kukaan tuollaista neuvonut. En yllä tiennyt itsekään purun syytä. Käytännössä voi olla vaikea näyttää toteen, miksi purku on tehty. Miten työntekijä voi vaatia työnantajaa tuollaista kertomaan purun syyn (kun se voisi olla työnantajan kannalta epäedullista)?

Onneksi sain silloin reilu kymmenen vuotta potkut saatuani melkein saman tien muualta töitä - niissä töissä olen muuten vieläkin ja joskus pohdin, että saattoi olla onni onnettomuudessa, että tuli potkut, vaikka silloin päällimmäisenä oli tietenkin shokki ja huoli toimeentulosta.

Vierailija
98/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sähän olet saanut palkkaa sen työn tekemisestä? Silloinhan sä varmaan myös palautat sen saamasi palkan. Tuo on varastamista. Pahimmillaan saat rikosrekisterimerkinnän ja sen jälkeen ei tarvitsekaan enää etsiä töitä.

Vierailija
99/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?

Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.

He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.

Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.

T. Ay-juristi

Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.

En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.

Ap

Ei ole mahdollista että sait 3 kk karenssin, jos työnantaja irtisanoi sinut. Pohjalla täytyy olla ainakin joku todella törkeä teko sinun puolelta, jotta noi voi menetellä.

Olen itsekin saanut 3 kuukauden karenssin, kun minut irtisanottiin koeajalla. Tästä on vuosia aikaa, mutta ei  TE-toimistosta kukaan kysynyt, miksi työsopimus purettiin eikä liitosta kukaan tuollaista neuvonut. En yllä tiennyt itsekään purun syytä. Käytännössä voi olla vaikea näyttää toteen, miksi purku on tehty. Miten työntekijä voi vaatia työnantajaa tuollaista kertomaan purun syyn (kun se voisi olla työnantajan kannalta epäedullista)?

Onneksi sain silloin reilu kymmenen vuotta potkut saatuani melkein saman tien muualta töitä - niissä töissä olen muuten vieläkin ja joskus pohdin, että saattoi olla onni onnettomuudessa, että tuli potkut, vaikka silloin päällimmäisenä oli tietenkin shokki ja huoli toimeentulosta.

TE-toimisto kysyi, ei karenssia tule eikä ole tullut ilman selvitystä. Etkä itse kysynyt liitosta. Työttömyyskassa ei ole liitto. Eivät kysele, antavat valituskelpoisia päätöksiä työkkärin lausunnoista.

Vierailija
100/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy liitosta jos kuulut sellaiseen.