Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)
Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.
Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?
Kommentit (295)
En menis! Sano vaikka että huppista se on päässy häviämään bittiavaruuteen.. Aika paskamaisedti tehty työnantajalta jos ei suostu tekemään ylitöitä..
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut karenssin, jos sait potkut vaikka teit työsi? Jos koeaikana puretaan työsopimus, karenssi tulee vain, jos työntekijä on toimillaan aiheuttanut purun. Se, että työnantajan mielestä et ole ollut riittävän taitava tai tehokas ei ole karenssin peruste, jos kuitenkin olet tullut sovitusti työaikana töihin ja tehnyt ne työt, mitä sinulle on osoitettu. Työntekijän soveltumattomuus työhön ei ole karenssin peruste, valita päätöksestä.
Okei en tiennyt. Olen ensimmäistä kertaa työtön ja ymmärsin että tästä saa karenssin. Ap
Ja suosittelen olemaan liitoon yhteydessä.. Siis mikäli tämä tosi tilanne.. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et kerro salasanaa, niin varastat työnantajalta. Aivan sama, vietkö kriminaalien työntekijöiden suosimia toimistotarvikkeita, työvälineitä tai tekemäsi työn.
Mistä sinulle mielestäsi maksettiin, jos ei tekemästäsi työstä?
Tämä ko. Työ oli ns. Sivuprojekti päätoimeni ohella. Eli tämä ei sinänsä ollut se mistä minulle maksettiin vaan minun piti tehdä sitä aina kun tuli luppoaikaa.
Ap
Mutta oliko tämä luppoaika kuitenkin tunti- tai kuukausipalkkaisen työn sisällä olevaa luppoaikaa? Vai vapaa-ajallasi tehtävää työtä, josta tarkoitus maksaa erikseen urakkatyyppisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ja suosittelen olemaan liitoon yhteydessä.. Siis mikäli tämä tosi tilanne.. :)
On tosi. Miksi täällä kaikesta epäillään? Ap
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurkua ei saa tehdä epäasiallisesta syystä, joten ap on se joka voisi haastaa työnantajan oikeuteen, ellei tämä olisi provo.
Noin 99 %:ssa koeaikapurkuriidoista työntekijä ei pysty osoittamaan tuomioistuimessa purun johtuneen syrjivästä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisesta perusteesta. Käytännössä melkein aina on turha lähteä riitelemään yhtään.
T. Ay-juristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et kerro salasanaa, niin varastat työnantajalta. Aivan sama, vietkö kriminaalien työntekijöiden suosimia toimistotarvikkeita, työvälineitä tai tekemäsi työn.
Tämä ko. Työ oli ns. Sivuprojekti päätoimeni ohella. Eli tämä ei sinänsä ollut se mistä minulle maksettiin vaan minun piti tehdä sitä aina kun tuli luppoaikaa.
Ap
Mutta oliko tämä luppoaika kuitenkin tunti- tai kuukausipalkkaisen työn sisällä olevaa luppoaikaa? Vai vapaa-ajallasi tehtävää työtä, josta tarkoitus maksaa erikseen urakkatyyppisesti?
Kuukausipalkka ja he tosissaan arvostivat sitä että teki ylitöitä paljon. Josta ei saanut rahallista korvausta. Eli tämä projekti piti hoitaa sen 8h jälkeen. Ainakin näin ymmärsin kun minulle valitettiin etten tee tarpeeksi ylitöitä. En ymmärrä kuka valittaa sellaisesta? Tai en tiedä. Koko tilanne on vaan niin järjetön. Ap
Kannattaa kyllä liitosta kysyä kuuluuko sinun luovuttaa ne työt työnantajalle. Mutta jos täytyy niin esimies on velvollinen mielestäni kulut tästä korvaamaan ja palkan siltä ajalta mitä tähän menee. Varmista oman alasi liitosta.. Eihän se sinun vika ole jos esimies ei pyytänyt niitä silloin kun olit vielä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurkua ei saa tehdä epäasiallisesta syystä, joten ap on se joka voisi haastaa työnantajan oikeuteen, ellei tämä olisi provo.
Noin 99 %:ssa koeaikapurkuriidoista työntekijä ei pysty osoittamaan tuomioistuimessa purun johtuneen syrjivästä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisesta perusteesta. Käytännössä melkein aina on turha lähteä riitelemään yhtään.
T. Ay-juristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuukausipalkka ja he tosissaan arvostivat sitä että teki ylitöitä paljon. Josta ei saanut rahallista korvausta. Eli tämä projekti piti hoitaa sen 8h jälkeen. Ainakin näin ymmärsin kun minulle valitettiin etten tee tarpeeksi ylitöitä. En ymmärrä kuka valittaa sellaisesta? Tai en tiedä. Koko tilanne on vaan niin järjetön. Ap
Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta. Kuka tekee ylitöitä jos ei saa palkkaa? Ole liittoon yhteydessä, toivottavasti kuulut liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pyydät kunnon korvausta, jos päätät lähteä antamaan tiedostoja. Minulla esim. kestäisi tunnin suuntaansa matkata paikan päälle, joten vaatisin korvausta menetystä ajasta.
Jep. Tämä. Esimies teki mokan kun ei tajunnut pyytää sinua luovuttamaan itselleen kaikkia projektiin liittyviä tiedostoja irtisanomisen yhteydessä. Projektin tiedostot ovat kuitenkin yrityksen omaisuutta ja oikeudessa yritys saisi todennäköisesti luvan murtautua koneelle jos et tee yhteistyötä. Kenkkuilusta ei ole enää itsellesi mitään hyötyä ja tulevaisuudessa se voi olla jopa haitaksi.
Minä menisin paikalle, mutta pyytäisin korvauksen. Esimerkiksi päivän palkkaa vastaava summa ja matkakulut.
Nih, olispa vaan keksitty joku menetelmä jolla voi siirtää tietoa jotenkin muuten kuin kopsaamalla sen muistikortille ja viemällä muistikortin paikasta toiseen taksilla/bussilla/fillarilla.
Se työ on työnantajan luona 25km päässä missä asun. Ei minulla henkilökohtaisesti. Ap
Eli mikä on ongelma? Työntantaja ei tarvitse henkilökohtaista salasanaasi mihinkään kun työt ja tiedostot on firman laitteilla. t. it-ammattilainen
Heillä on sinun entinen työkoneesi ja työnantajan antama käyttäjätunnus, joten laita salasanasi vaikka erillisellä tekstarilla ex-pomollesi. Ei sinun tarvitse lähteä siellä käymään. Yleensä tosiaan firmoilla on IT-osasto tms., joka pääsee koneelle kuin koneelle.
Mä vastaisin että toki tuun kunhan olen parantunut. Esittäisin, että olen flunssassa ja sit ku seuraavan kerran laittavat viestiä, vastaisin parin päivän päästä, että oon keuhkokuumeessa sairaalahoidossa enkä pääse. Pitkittäisin ja pitkittäisin vaikka antaisin ymmärtää että olen yhteistyöhaluinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi pitäisi tehdä ylitöitä, jos siitä ei saa mitään korvausta?
Ilmoita työnantajalle, että voi tulla koneen kanssa luoksesi, jotta voit luovuttaa tiedostot, mutta että valitettavasti tilanteesi on nyt sellainen, ettet itse pääse matkustamaan paikan päälle.
Vaikka helvetti jäätyisi niin työsuhde on irtisanomisin purettu ja sillä selvä. Omalla ajalla ei tehdä enää -yhtään mitään- ko työnantajan hyväksi. Ei lähetetä yhtään mitään mitä keksii pyytää. Asia ymmärretty?
Tämä selvä?
Vierailija kirjoitti:
Heillä on sinun entinen työkoneesi ja työnantajan antama käyttäjätunnus, joten laita salasanasi vaikka erillisellä tekstarilla ex-pomollesi. Ei sinun tarvitse lähteä siellä käymään. Yleensä tosiaan firmoilla on IT-osasto tms., joka pääsee koneelle kuin koneelle.
Niin. Kyllähän työntekijät saattavat unohtaakin salasanansa, kyllä ne koneet silti saadaan auki ja salasanat vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ay-juristi
Näyttövelvollisuus on tällaisessa tapauksessa työnantajalla. Koeaikana ei saa irtisanoa epäasiallisesta syystä, joita on mm. "ei vaan sovi tänne" tms. Tämä tiedoksi valejuristille. Ap, ota yhteyttä liittoon ja riitauta koeaikapurku. Työnantajan viestittely yöllä on myös osoitus hänen väärästä menettelystään ja raskauttavaa häntä kohtaa tuomioistuimessa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?
Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.
He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.
Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.
T. Ay-juristi
Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.
En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.
Ap
Ei ole mahdollista että sait 3 kk karenssin, jos työnantaja irtisanoi sinut. Pohjalla täytyy olla ainakin joku todella törkeä teko sinun puolelta, jotta noi voi menetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?
Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.
He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.
Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.
T. Ay-juristi
Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.
En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.
Ap
Onko sinulla varaa maksaa oikeudenkäyntikulut, jos työnantaja päättää vaatia tiedostoa oikeusteitse?