Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)

Vierailija
27.10.2018 |

Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.

Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?

Kommentit (295)

Vierailija
41/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.

No höpö höpö en tätä tule minnekään CV:sen kirjoittamaan. :) Ehdin olla vain kuukauden heillä. Ap

Suomi on pieni maa, helposti törmäät jatkossakin työpaikkasi entisiin työkavereihin tai pomoihin hakiessasi uutta paikkaa jostain toisesta yrityksestä. Ihmiset kun vaihtavat työpaikkaakin...

He ei koskaan valittanut työskentelystäni mitenkään. Ainoastaan siitä etten tehnyt. Yhtä paljon ylitöitä kuin muut. Minulla tuli kyllä jo ekan viikon aikana 10h plussaa, mutta sehän ei ollut mitään... Ap

Vierailija
42/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siinä firmassa o.e IT-osastoa, jolla on oikeudet kaikille koneille? Kumma firma, jos näin on. Ja jos on, niin sanoisin esimiehelle, että IT (ei esimies) saa käydä kaivamassa sen tiedoston ja vain sen tiedoston koneeltasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on saanut runsaasti hyviä ohjeita luovuttaa joko salasana ja/ tai pyydetyt tiedostot. Entinen työantaja maksaa varmaan taksimatkat ja korvauksen tuosta vaivasta. 

Jotenkin tuntuu, ettei aloitus ole totta.

Miksi keksisin tämän? Ap

Vierailija
44/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.

Ei kannata laittaa CV:hen työsuhdetta, joka on purettu koeajalla. Jos kuitenkin laittaa ja sieltä soitetaan työnantajalle, niin joka tapauksessa käy ilmi että potkut on saatu.

Pitää ottaa myös huomioon, että Suomi on pieni maa ja monella alalla piirit varsin pienet. Eli ei välttämättä kannata yhtään huonontaa mainettaan sen potkut antaneen työnantajankaan silmissä, vaikkei ikinä juuri sinne olisikaan enää menossa töihin. Paha kello tunnetusti kuuluu kauas.

Vierailija
45/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pyydät kunnon korvausta, jos päätät lähteä antamaan tiedostoja. Minulla esim. kestäisi tunnin suuntaansa matkata paikan päälle, joten vaatisin korvausta menetystä ajasta.

Jep. Tämä. Esimies teki mokan kun ei tajunnut pyytää sinua luovuttamaan itselleen kaikkia projektiin liittyviä tiedostoja irtisanomisen yhteydessä. Projektin tiedostot ovat kuitenkin yrityksen omaisuutta ja oikeudessa yritys saisi todennäköisesti luvan murtautua koneelle jos et tee yhteistyötä. Kenkkuilusta ei ole enää itsellesi mitään hyötyä ja tulevaisuudessa se voi olla jopa haitaksi.

Minä menisin paikalle, mutta pyytäisin korvauksen. Esimerkiksi päivän palkkaa vastaava summa ja matkakulut.

Vierailija
46/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajalla työnantajan laitteilla tehty työ kuuluu työnantajalle, sinä olet siltä ajalta saanut palkan ja tuo projekti oli tehtäväsi, josta sinulle palkkaa maksettiin. Siinä he menettelivät typerästi, etteivät heti pyytäneet sinulta tuota aineistoa, kun vielä olit työpaikalla.

Ennen kuin päätät olla antamatta aineiston työnantajalle, kysy neuvoa vaikka liitosta, jos olet jäsen, tai avin työsuojelusta. Sen lisäksi, että saatat itse menetellä laittomasti, saatat saada itsellesi huonoa mainosta varsinkin, jos alan piirit ovat pienet.

Näissä asioissa työntekijät eivät valitettavasti aina ole oikeassa eivätkä vahvoilla jos asia viedään oikeuteen. Eri asia tietysti on miten suuren vaivan työnantaja on valmis näkemään.

Tsemppiä sinulle uuden työpaikan hakuun.

Vierailija
47/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kerro salasanaa, niin varastat työnantajalta. Aivan sama, vietkö kriminaalien työntekijöiden suosimia toimistotarvikkeita, työvälineitä tai tekemäsi työn.

Mistä sinulle mielestäsi maksettiin, jos ei tekemästäsi työstä?

Tämä ko. Työ oli ns. Sivuprojekti päätoimeni ohella. Eli tämä ei sinänsä ollut se mistä minulle maksettiin vaan minun piti tehdä sitä aina kun tuli luppoaikaa.

Ap

Mitä enemmän selittelet, sitä vähemmän ihmettelen miksi työsuhteesi purettiin. Jos (kun) saat luppoajaltakin palkkaa niin kyllä se duunin tulos kuuluu työnantajallesi. Muutenkin olisi ehkä helpompi antaa ne työnantajan tiedostot suosiolla kuin odottaa että työnantaja tulee poliisin kanssa + vahingonkorvausvaatimuksen. Se se vasta kalliiksi tulee (sinulle). 

Vierailija
48/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei sulla voi olla karenssia jos oot potkut saanut .. sitten olis jos olisit itse irtisanoutunut..

Sun juttu haiskahtaa trollilta ..

Vierailija
49/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi sanoa suoraan, että työpaikalle meno on hankalaa, mutta että työnantaja voi tulla käymään ap:n luona työkoneen kanssa jos haluaa tiedostot.

Työnantajan olisi pitänyt ajatella asiaa silloin kun ap oli vielä talossa. Eli työnantajan moka.

Vierailija
50/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ettet muista enää salasanaasi.

Vierailija
51/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pyydät kunnon korvausta, jos päätät lähteä antamaan tiedostoja. Minulla esim. kestäisi tunnin suuntaansa matkata paikan päälle, joten vaatisin korvausta menetystä ajasta.

Jep. Tämä. Esimies teki mokan kun ei tajunnut pyytää sinua luovuttamaan itselleen kaikkia projektiin liittyviä tiedostoja irtisanomisen yhteydessä. Projektin tiedostot ovat kuitenkin yrityksen omaisuutta ja oikeudessa yritys saisi todennäköisesti luvan murtautua koneelle jos et tee yhteistyötä. Kenkkuilusta ei ole enää itsellesi mitään hyötyä ja tulevaisuudessa se voi olla jopa haitaksi.

Minä menisin paikalle, mutta pyytäisin korvauksen. Esimerkiksi päivän palkkaa vastaava summa ja matkakulut.

Nih, olispa vaan keksitty joku menetelmä jolla voi siirtää tietoa jotenkin muuten kuin kopsaamalla sen muistikortille ja viemällä muistikortin paikasta toiseen taksilla/bussilla/fillarilla. 

Vierailija
52/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan et omalla kustannuksella lähde mihinkään. Työnantaja maksaa matkat ja korvauksen käyttämästäsi ajasta tai tulee sinun luoksesi. Tekemäsi projekti kuuluu kyllä työnantajalle, mutta he eivät voi vaatia, että tulet omalla rahalla ja vapaa-ajalla auttamaan heitä.

Vierailija
53/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No asiahan on juridisesti niin, että työnantajan palveluksessa työaikana syntyneet hengentuotteet ovat työnantajan omaisuutta.

Toki, mutta kai heidän olisi pitänyt nämä minulta pyytää silloin kun allekirjoitin paperit ja minut heitettiin ulos kuin en olisi mitään? Ap

Asenteesi kertoo paljon ja teet itsellesi eniten hallaa pimittämällä tiedot.

Kyllä työnantaja on oikeutettu saamaan tiedot vaikka oikeuden päätöksellä

Vierailija
54/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kerro salasanaa, niin varastat työnantajalta. Aivan sama, vietkö kriminaalien työntekijöiden suosimia toimistotarvikkeita, työvälineitä tai tekemäsi työn.

Mistä sinulle mielestäsi maksettiin, jos ei tekemästäsi työstä?

Tämä ko. Työ oli ns. Sivuprojekti päätoimeni ohella. Eli tämä ei sinänsä ollut se mistä minulle maksettiin vaan minun piti tehdä sitä aina kun tuli luppoaikaa.

Ap

Mitä enemmän selittelet, sitä vähemmän ihmettelen miksi työsuhteesi purettiin. Jos (kun) saat luppoajaltakin palkkaa niin kyllä se duunin tulos kuuluu työnantajallesi. Muutenkin olisi ehkä helpompi antaa ne työnantajan tiedostot suosiolla kuin odottaa että työnantaja tulee poliisin kanssa + vahingonkorvausvaatimuksen. Se se vasta kalliiksi tulee (sinulle). 

Ei vaan tuolla kyseenalaistetaan se että tämä on se minun työni mistä maksettiin palkkaa. Ei vaan tuo oli ylimääräinen täysin erillinen projekti jota hoidin oman työni ohella. Ja ei se työsuhde sen takia purettu..

Ap

Vierailija
55/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap on ollut työpaikassa kuukauden ja tehnyt jotain hommaa sivuprojektina? Siihen on mennyt niin vähän työtunteja, ettei kyseessä voi olla kovin tärkeä asia.

Ap:n työnantaja ei kuulosta kovin asialliselta.

Vierailija
56/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nih, olispa vaan keksitty joku menetelmä jolla voi siirtää tietoa jotenkin muuten kuin kopsaamalla sen muistikortille ja viemällä muistikortin paikasta toiseen taksilla/bussilla/fillarilla. 

Se työ on työnantajan luona 25km päässä missä asun. Ei minulla henkilökohtaisesti. Ap

Vierailija
57/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on saanut runsaasti hyviä ohjeita luovuttaa joko salasana ja/ tai pyydetyt tiedostot. Entinen työantaja maksaa varmaan taksimatkat ja korvauksen tuosta vaivasta. 

Jotenkin tuntuu, ettei aloitus ole totta.

Miksi keksisin tämän? Ap

Vaikkapa siksi että olet trolli 🙄

Vierailija
58/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet saanut karenssin, jos sait potkut vaikka teit työsi? Jos koeaikana puretaan työsopimus, karenssi tulee vain, jos työntekijä on toimillaan aiheuttanut purun. Se, että työnantajan mielestä et ole ollut riittävän taitava tai tehokas ei ole karenssin peruste, jos kuitenkin olet tullut sovitusti työaikana töihin ja tehnyt ne työt, mitä sinulle on osoitettu. Työntekijän soveltumattomuus työhön ei ole karenssin peruste, valita päätöksestä.

Vierailija
59/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita salasana tekstarilla. Sitten unohda tämä firma. Jätä mielestäsi ja cv-tiedoista. Ota yhteys liittoon, he neuvovat miten vältät karenssin. Karenssi tulee, jos olet laiminlyönyt työvelvoitteen, sinä olet tehnyt työtunnit. Jonkun aikaa prosessi voi mennä.

Minut yritettiin fudata 6 kk koeajan vikana päivänä. Syynä, ettei esimies tykännyt persoonastani. Työt hoidin ja vielä ylitöitä tein. Johto esti irtisanomisen. Mutta jäihän siitä sellainen fiilis, että ulos itse ja äkkiä. Vaikka esimies korjannut käytöksensä, tiedän koko ajan, etten ole pidetty. Oli kuitenkin hyvä, ettei tullut karenssia.

Vierailija
60/295 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap on ollut työpaikassa kuukauden ja tehnyt jotain hommaa sivuprojektina? Siihen on mennyt niin vähän työtunteja, ettei kyseessä voi olla kovin tärkeä asia.

Ap:n työnantaja ei kuulosta kovin asialliselta.

Minulla oli aikaa tehdä sitä 3vkoa. Ja deadline olisi ollut nyt ensi viikolla. Ap