Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)
Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.
Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
No asiahan on juridisesti niin, että työnantajan palveluksessa työaikana syntyneet hengentuotteet ovat työnantajan omaisuutta.
Toki, mutta kai heidän olisi pitänyt nämä minulta pyytää silloin kun allekirjoitin paperit ja minut heitettiin ulos kuin en olisi mitään? Ap
Jos et sitä anna, päädyt oikeuteen siitä, että olet varastanut työnantajalle kuuluvan työn. Siitä on sinulle jo maksettu, joten sinun tulee siitä luopua.
Toisaalta on outoa, että sitä ei yksinkertaisesti käydä ottamassa sieltä,missä se ikinä on, koneella tai pilvessä. Ei ne salasanat niin murtamattomia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No asiahan on juridisesti niin, että työnantajan palveluksessa työaikana syntyneet hengentuotteet ovat työnantajan omaisuutta.
Toki, mutta kai heidän olisi pitänyt nämä minulta pyytää silloin kun allekirjoitin paperit ja minut heitettiin ulos kuin en olisi mitään? Ap
Ei vaan sinun olsi pitänyt luovuttaa pois kaikki työnantajan omaisuus. Myös se kone, joka tuskin oli omasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työ on sinun henkilökohtaisella kotikoneellasi? Aika outo firma, jos noin toimitaan.
. Työkoneella, mutta he eivät saa murtaa salasanaani. Ap
Eli sun pitäisi mennä käymään entisellä työpaikallasi avaamassa tietokone ja siirtämässä tiedostot heille? Onko kuinkakin iso kokonaisuus kyseessä ja voiko joku muu tarvittaessa tehdä työn uudestaan, vai kaatuuko koko projekti jos tietoja ei saa? Mietin vaan mikä mahdollisuus on, että työnantaja päätyy oikeustoimiin, jos et suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkonehan on pomollasi, salasanaa sinun ei tarvitse siihen luovuttaa, koska se on henkilökohtainen. Siinäpä pähkäilee ja kuluttaa aikaansa suljettuun projektiin :D Ihanat työnantajat ihmiset ansaitsevat ympärilleen ihania ex-työntekijöitä ;) Ei kannata ainakaan helpoksi sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että työnantaja on tehnyt itsensä kannalta oikean päätöksen, kun on purkanut työsuhteesi koeajalla. :D
Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?
Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.
He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.
Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.
T. Ay-juristi
Ilmoita salasanasi e siinä mitään häviä. Tai jos olet katkera työsuhteen purusta, niin et tietenkään anna tietojasi. Loppu mikä loppu. Siis se työsuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin.
Miksi?
Miksi en menisi? Olen ajatellut työllistyä myös jatkossa.
Teit kyseistä työprojektia viimeiset viikot, joten tietenkin veisin tekemäni työn. Potkuista huolimatta.
Kyse oli työajasta ja sinulle maksettiin kyseisen työn tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.
He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.
Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.
T. Ay-juristi
Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.
En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.
Ap
Jos et kerro salasanaa, niin varastat työnantajalta. Aivan sama, vietkö kriminaalien työntekijöiden suosimia toimistotarvikkeita, työvälineitä tai tekemäsi työn.
Mistä sinulle mielestäsi maksettiin, jos ei tekemästäsi työstä?
Vierailija kirjoitti:
T. Ay-juristi
Onko sitten vähemmän lapsellista antaa potkut koeajalla kuitenkin tunnollisesti projektin tehneelle työntekijälle? Kyllä he murtautuvat ja pääsevät varsin helposti kiintolevyyn käsiksi jos käytössä on windows. Kiintolevy vain irti ja yhdistää toiseen koneeseen piuhalla. Ei kysele mitään salasanoja mihinkään. Goodwill on tässä tilanteessa aivan yhtä tyhjän kanssa, se ei anna työpaikkaa esimerkiksi takaisin, enkä usko, että ap edes huolisi kyseistä paikkaa takaisin tämän tapahtuman jälkeen. Ystävällisten ihmisten auttaminen on eri asia ja ap:n työnantaja ei ole tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.
Ei kannata laittaa CV:hen työsuhdetta, joka on purettu koeajalla. Jos kuitenkin laittaa ja sieltä soitetaan työnantajalle, niin joka tapauksessa käy ilmi että potkut on saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.
No höpö höpö en tätä tule minnekään CV:sen kirjoittamaan. :) Ehdin olla vain kuukauden heillä. Ap
Suomi on pieni maa, helposti törmäät jatkossakin työpaikkasi entisiin työkavereihin tai pomoihin hakiessasi uutta paikkaa jostain toisesta yrityksestä. Ihmiset kun vaihtavat työpaikkaakin...
Ainakin pyydät kunnon korvausta, jos päätät lähteä antamaan tiedostoja. Minulla esim. kestäisi tunnin suuntaansa matkata paikan päälle, joten vaatisin korvausta menetystä ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos et kerro salasanaa, niin varastat työnantajalta. Aivan sama, vietkö kriminaalien työntekijöiden suosimia toimistotarvikkeita, työvälineitä tai tekemäsi työn.
Mistä sinulle mielestäsi maksettiin, jos ei tekemästäsi työstä?
Tämä ko. Työ oli ns. Sivuprojekti päätoimeni ohella. Eli tämä ei sinänsä ollut se mistä minulle maksettiin vaan minun piti tehdä sitä aina kun tuli luppoaikaa.
Ap
Aloittaja on saanut runsaasti hyviä ohjeita luovuttaa joko salasana ja/ tai pyydetyt tiedostot. Entinen työantaja maksaa varmaan taksimatkat ja korvauksen tuosta vaivasta.
Jotenkin tuntuu, ettei aloitus ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ay-juristi
Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.
En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.
Ap
Vastaa, että et mene paikalle, mutta tunnarit ovat tässä. Ottakaa tiedosto ulos ja poistakaa tietoni järjestelmistänne, kiitos.
Jos sait karenssin, valita siitä. Koeaikapuruista asetetaan karenssi vain, jos purku on tehty työntekijästä johtuvasta syystä. Voit myös vastata työnantajalle, että toivot heidän antavan Te-toimistolle sinulle edullisen lausunnon (ei sopinut tarjolla olevaan tehtävään tms.), koska toimitat heille salasanasi vielä käyttöön, ja selittää, että ilman tuota lausuntoa joudut 3 kk:ksi karenssiin. Loppuun no hard feelings ja hymyillään kun tavataan, ja kas karenssia ei tulekaan yhteistyökykysi ansiosta.
Lainaamasi
Laita pomolle salasanasi. Ei vaivaa.