Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)
Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.
Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo edes laillista antaa potkuja sillä perusteella, että muut työntekijät tekivät ylitöitä? Ja miksi esimies pyytelee nyt projektin osaa, joka ei aluksi edes kelvannut. Käsittämätöntä toimintaa ap:ta kohtaan! Mikähän ala kyseessä, ellei ole sanottu jo?
Eihän ap ollut soveltuva tuollaiseen työhön, jossa projektin ajan tehdään pidempää työpäivää ja kertyneet tunnit pidetään vapaana hiljaisempana ajankohtana, jos hän kerran oletti voivansa jo heti toisena työviikkonaan tasata tunnit ja kieltäytyi pidemmistä päivistä, kun se ei onnistunutkaan. Ihan laillinen koeaikapurku tuolla perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Monet täällä puhuu työntekijän maineesta, mutta voihan sen sanan pistää kiertämään työnantajastakin ;)
Ja kyllähän se kiertää keskustelufoorumeilla... Olen aina kysäissyt paikan työntekijöiltä firmasta jo ennen työhakemusta ja osaan en edes hae. Tulee aina mieleen näistä työntekijäpulasta ulisevista yrittäjistä, että tilanteelle on syy. Kyllä ihmiset vaihtaa yritystä, jos palkka ja työympäristö on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin.
Miksi?
Samalla voisit antaa sinne pankkitunnuksesi ja autosi avaimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut karenssin, jos sait potkut vaikka teit työsi? Jos koeaikana puretaan työsopimus, karenssi tulee vain, jos työntekijä on toimillaan aiheuttanut purun. Se, että työnantajan mielestä et ole ollut riittävän taitava tai tehokas ei ole karenssin peruste, jos kuitenkin olet tullut sovitusti työaikana töihin ja tehnyt ne työt, mitä sinulle on osoitettu. Työntekijän soveltumattomuus työhön ei ole karenssin peruste, valita päätöksestä.
Tuo työnantaja on voinut valehdella työvoimaviranomaisille. Karenssejahan myönnetään lähinnä siksi, että sillä saadaan säästöjä.
Eli tehnyt mitä? Ei ap:lla edes ole mitään karenssia vielä, jos koeaikapurku oli viikko sitten. Ap on toimittanut tiedot työsuhteen päättymisestä te-toimistoon, sieltä on tehty selvityspyyntö, jos asiassa on jotain epäselvää. Karenssin voi saada vasta sitten, kun asia on selvitetty eikä siellä jonkun työnantajan puhelinsoiton perusteella päätöksiä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata polttaa siltoja takanaan. Sain vakituisen työn avoimella hakemuksella. Työnantajani kuitenkin soitti ainakin kahdelle edelliselle määräaikaiselle työnantajalleni vaikka minulla oli jo kirjalliset suositukset heiltä.
Ei voinut olla palkkaamatta, kun niin aidosti ja lämpimästi suositeltiin.
Tilanne on kylläkin eri, kun ap on irtisanottu, mutta ei kannata tehdä tilanteesta vielä pahempaa mitä se jo on. Yhteistyöstä voi kuitenkin olla hyötyä tulevaisuudessa.
Eihän kukaan hullu laita CV:hen työnantajaa josta on irtisanottu koeajalla?! Kyllä minä ainakin olen laittanut suosittelijaksi sellaiset työnantajat joilta olen ensinnäkin kysynyt luvan laittaa suosittelijaksi ja sellaisen jolla on jotain hyvää sanottavaa. Tuo työsuhde on kuitenkin ollut niin lyhyt, että aukko CV:ssä on parempi kuin lyhyt puretty työsuhde.
Ja jos piirit on pienet, niin kyllä yleisesti tiedetään miten kyseisessä firmassa toimitaan...
En puhunut, että hänen pitäisi laittaa työnantajansa suosittelijaksi vaan ei kannata tehdä tilanteesta vaikeampaa mitä se on jo venkoilemalla antamatta salasanaa. Joku päivä hän voi kohdata tämän entisen pomon jossain toisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin.
Miksi?
Siksi, että en ole hankala kiukuttelija, joka ei voi tehdä toiselle palvelusta. Olen aikuinen.
Ja ehkäpä aloittaja on irtisanonuttu ihan syystä. Hän voi olla todella hidas muihin työntekijöihin verrattuna ylitöistä huolimatta. Meillä yksi työntekijä on ihan älyttömän hidas, niin että hermot meinaa mennä. Kaikki asiat tarkistetaan sataan kertaan eikä yhtään luoteta omiin taitoihin ja kykyihin. Ja aina varmistetaan kysymällä neuvoa sen sataan kertaan. Hitaus johtuu epävarmuudesta. Hän kuitenkin tekee kaikki työt lopulta hyvin ja oikein, mutta siihen menee vain tuhottomasti aikaa.
Kiinnostaisi kuulla ap:lta että mitä teki kun tämä uuden firman omistaja otti yhteyttä ja pyysi töihin heille. Ottiko yhtään selvää firmasta, tunsiko sen hyvin etukäteen, kyselikö muilta työntekijöiltä firmasta jne. Luultavasti ap ei ole ensimmäinen eikä viimeinen joka on saanut potkut tästä firmasta.
Olin joskus nuorena parikymppisenä vastaavassa tilanteessa, toimari vaati ilmaisia ylitöitä joka päivä, tein mutta en kuitenkaan hänen mielestään tarpeeksi koska sain kuukauden päästä potkut. Olin jo kuudes potkut saanut puolen vuoden aikana tuossa parinkymmenen hengen firmassa. Lisäksi maksoivat vahingossa liikaa palkkaa, jonka pyysivät vielä palauttamaan potkujen jälkeen. Olisi pitänyt pitää se korvauksena ilmaisista ylitöistä. Tuo toimari oli ihan täysi psykopaatti, istui myöhemmin linnassakin talousrikoksistaan.
No, kannattaa ensin pyytää sen kilpailukiellon poistamista, sillä sehän on ihan kohtuuton ja kun ovat sen kuitanneet, niin sitten käydä avaamassa kone tai antaa salasana.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin varmaan että olen jo valitettavasti hävittänyt tiedostot. :) Kun tuollainen irtisanomisen syy.
Ei irtisanottu vaan työsuhde purettiin. Jos olisi irtisanottu, niin ap olisi huolehtinut kaikki työnsä tunnollisesti viimeiseen työpäivään saakka irtisanomisaikana eikä tätä ongelmaa olisi.
Kun työsuhde purettiin, ap lähti pois työpaikaltaan niiltä jalansijoiltaan. Ei enää palannut työhuoneeseen muuta kuin hakemaan omat tavaransa, ja ehkä vahtimestari saattoi ulos. Ehkä työsuhde purettiin heti työvuoron alkaessa, eli ei hän ehtinyt edes mennä työhuoneeseen.
Työnantajan oma moka, kun meni purkamaan työsuhteen ennen kuin oli kaikki työasiat kunnossa. Omapa oli mokansa, ei sinun .
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata polttaa siltoja takanaan. Sain vakituisen työn avoimella hakemuksella. Työnantajani kuitenkin soitti ainakin kahdelle edelliselle määräaikaiselle työnantajalleni vaikka minulla oli jo kirjalliset suositukset heiltä.
Ei voinut olla palkkaamatta, kun niin aidosti ja lämpimästi suositeltiin.
Tilanne on kylläkin eri, kun ap on irtisanottu, mutta ei kannata tehdä tilanteesta vielä pahempaa mitä se jo on. Yhteistyöstä voi kuitenkin olla hyötyä tulevaisuudessa.
Ei ap ole irtisanottu vaan työsuhde PURETTU koeajalla. Ettekö te lue edes aloitusta?
Koska työsuhde purettiin, se päättyi heti. Siksi ap:lla ei ollut enää mitään velvoitteita työnantajaa kohtaa, koska työsuhde oli päättynyt.
Ap voi olla ulkomaanmatkalla Thaimaassa eikä mitenkään nyt voi mennä käymään työpaikalla. Oikeasti työpaikkojen tietokoneilla on yleensä aina järjestelmänvalvojalla mahdollisuus päästä kaikkiin työtiedostoihin. Eri asia, jos on ollut henkilökohtaisessa käytössä ollut kone, joka ei ole ollut varsinaisesti työnantajan valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi maksoivat vahingossa liikaa palkkaa, jonka pyysivät vielä palauttamaan potkujen jälkeen.
Työantajalla on oikeus pyytää liikaa maksettu palkka takaisin. Aivan kuten sinullakin on oikeus pyytää korjausta, kun sinulle on maksettu liian vähän palkkaa.
Ei työpaikalla ole välttämättä ollut ollenkaan mitään järjestelmävalvojaa/IT-tukea, tms. Eikä riipu yrityksen koostakaan, nykyään harvemmin työntekijöiden omilla kovalevyillä mitään työtiedostoja onkaan vaan työt tallennetaan pilveen jaettuun käyttöön.
ei kannata polttaa siltojaan takana.
kun haet uutta paikkaa, sieltä saatetaan soittaa vanhaan.
vie tiedosto ja sano esimiehelle että antaa hyvät suositukset.
Vierailija kirjoitti:
Siis työ on sinun henkilökohtaisella kotikoneellasi? Aika outo firma, jos noin toimitaan.
Porvoossa aina toimitaan näin.
Jos aiot saada edes siedettävän työtodistuksen, sinun pitää käydä vielä. Vaikka todistus olisi neutraali (negatiivista ei saa antaa), kuitenkin uudet työnantajaehdokkaat voivat puhelimessa kysellä asioita. Ei työ voi olla pelkkään työaikaan tuijottamista. Toisaalta ei kokoaikainen ilmainen ylityökään ole reilua. Ehkä et soveltunut heidän tiiminsä sitoutuneiden tekijöiden joukkoon.
Kyllä työnantaja huomaa, jos tehdään ylitöitä ja se maksu saattaa tullakin sitten myöhemmin ruhtinaallisella korvauksella (bonukset, ylennykset yms). "Mä olen vain työssä täällä" -asenne ei ehkä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työ on sinun henkilökohtaisella kotikoneellasi? Aika outo firma, jos noin toimitaan.
. Työkoneella, mutta he eivät saa murtaa salasanaani. Ap
Saa toki, maileihinkin saa mennä lain mukaan. Pitää vain kirjata mitä näkee ja mitä maileja avaa.
Salasanan resetointi ei muuten ole murtamista, vai oletko kryptannut tiedostoja johonkin? Sellaisesta voi nostaa metelin, työnantaja siis.
Vierailija kirjoitti:
Nämä saldojutut tuntuvat oudoilta. Eikö it-alalla ole tavallisempaa, ettei työajanseurantaa ole ollenkaan? Joustoa on eikä haittaa mitään vaikka menisi vasta iltapäivällä töihin. Välillä tehdään pidempää päivää ja välillä mennään mökille jos on kaunis sää ja tehdään vähän etätöitä siinä lomassa. Mutta ei niistä tunneista mitään kirjaa pidetä.
Ei ole tavallisempaa. Asiakkaat haluavat tarkat erittelyt mistä maksavat, ja useimmiten sisäisilläkin projekteilla on maksaja jonka budjetista rahat lähtee, joten projektille tehdyistä tunneista halutaan sisäisestikin tiedot. Tosin usein tuntikirjaukset kirjataan itse järjestelmään, mutta niiden pitää olla uskottavia.
Sama homma. Olin myyjänä ekaa kertaa isossa myymälässä. Potkittiin pois koska olin liian hidas mutta eipä auttanut sekään että esimies piilo pilkkasi suoritustani ja täsmällisyyttä jatkuvasti. Työ oli erittäin monipuolista, myymälänpuolella kiire purkaa tavaroita, löytää niille uusia paikkoja, piti osata käyttää pientä kannettavaa tuotekonetta joka oli minulle ihan vieras mutta opin perus jutut, piti osata hoitaa asiakkaat, en saa sanoa en tiedä asiakkaalle vaikka en oikeasti tietäisikään mistään mitään, pitää nuolla ahteria ja hymyillä, pitää juosta paikasta A paikkaan B. Kassan opetteleminen oli helppoa mutten ihan monimutkaisimpia juttuja sillä halslannut heti niin siitäkin sain nuhteita kun oon niiiin tyhmä ja hidas, piti oppia Veikkauskoneen käyttö ja postipakettien lähettäminen ja saavuttaminen, piti osata tilata tuotteita ja tulostaa hintalappuja jne, huoooh. :'D Meni 3kk en osannut täydellisesti kaikkea, potkittiin ulos ja esimies vertasi mua että olen "heikoin lenkki". Nyt olen ollut työttömänä muutaman kuukauden ja nautin aivan häpeilettömän paljon tästä. Kukaan ei puske mua alas ja kerro kuinka huonosti suoriudun vaikka kaikkeni yrittäisin. Ymmärrän hyvin miksi jotkut vihaavat oravanpyörää. Itse haluan nyt jonkun osa-aikaisen työn jotta kykenen jotenkin elämään mutta pääosin elän itselleni ja omille nautinnoilleni. En enään jaksa negatiivista palautetta.
Onneksi kaikki työpaikat eivät olleet tällaisia missä ennen olin. Olisi kiva tehdä työtä yksin ylhäisessä yksinäisyydessäni.
Monet täällä puhuu työntekijän maineesta, mutta voihan sen sanan pistää kiertämään työnantajastakin ;)