Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)
Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.
Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?
Kommentit (295)
Provokatiivos los palmas.... IT-firma saa kyllä sen sun koneesi auki ja projektin haettua. Eivät todellisuudessa tarvitse sinua ja sen hakeminen on vieläpä laillista. Mutta provoile lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisasiantuntija teollisuudessa kirjoitti:
Huoh. No ensinnäkin, kuukausipalkkainen ylempi toimihenkilö ja erityisesti projekti -laatuisissa töissä, joissa työmäärä vaihtelee, tekee yleensä palkatonta ns. ”ylityötä” pyytämättäkin kun tarve vaatii MUTTA ei missään nimessä ilmaiseksi. Hän kasvattaa tällöin itselleen saldotunteja. Tarkoittaa, että työntekijä tienaa siinä itselleen vapaata, ja voi toisinaan lähteä töistä aiemmin/olla pois päiviä yms. kun töissä jälleen rauhallisempaa. Työtä ei siis missään vaiheessa tehdä vastikkeetta, vaikka ap ja lukuisa joukko muita ilmeisesti näin luulee.
Ylityönä näitä ei kirjata. Ylitöihin pyydetään, ei käsketä. Siitä voi kieltäytyä ilman syytä. Ylitöistä kieltäytyminen EI ole missään tilanteessa irtisanomisen peruste - edes koeajalla. Ylityöstä pitää aina maksaa (työaikalaki) mutta saldo -käytäntö on hyvin paikallisesti sovittavissa oleva. Siihenkin kuitenkin vaikuttaa tietyin ehdoin työaikalaki. Työnantajan on annettava pitää kertyneet saldotunnit tai vastaavasti työnantaja voi pidättää palkasta miinustunnit.
Saldo -käytäntö antaa sekä työntekijälle että -antajalle joustoa ja on erittäin yleinen ja suosittu nykyään työpaikoilla.
Näin juuri, mutta en ole missään vaiheessa sanonut, että luulen ylityön olevan ilmaista. Tuolla oli ihme suhtautuminen tähän ylityö asiaan. Periaatteessa sitä plussaa piti / sai kerryyttää, mutta kun sitä ei maksettu pois, ja vapaapäiviä hyvin harvoin kukaan edes kerkesi pitämään - hyötyä ainakaan minulle ei näistä ylimääräisistä tunneista tullut.
Entisessä paikassa liukuma oli hyvin hoidettu. Tein pitkiä päiviä ja siihen vastineeksi lyhyempää viikkoa, kun tuli hiljaisempaa. Olin tottunut tälläiseen.
Tässä työssä minulla oli tosiaan ensimmäisellä viikolla plussaa jo reilusti, mutta työnantaja EI katsonut hyvällä kun tein esim yhden viikon 8-15.30 tai 8-16. Jouduin tästä keskusteluun. Pyysin silloin ottaa konetta kotiin, jotta voisin tehdä työt loppuun kotona, mutta lupaa ei annettu. Minulle tuli olo, että minua on huijattu sopimuksen teon yhteydessä ja mainitsin asiasta. Esimies vetosi, etten näytä soputuvan tiimiin, kun muut tekevän hyvin paljon ylitöitä ja mina lähden kotiin ajoissa kysymättä muilta tarvitseeko he apua. Ja tämä on tosi. Itse tyrmistyin tästä hyvin paljon ja olen omalta osaltani tyytyväinen että jouduin lähtemään paikasta. Toivoisin kyllä että olisin trolli ja minun ei tarvitsisi selvitellä mitään tälläisiä asioita, mutta valitettavasti en ole.
Ap
Ketjun alkupuolella sanoit, että ehdit olla tuolla työpaikassa kuukauden, nyt valitat, ettei saldoja koskaan maksettu/annettu aikana pois, silti ehdit yhden viikon aikana tehdä lyhyempää päivää... Kokemukseni mukaan on enemmän sääntö kuin poikkeus, että saldoja tasaillaan/nollataan paljon pidemmällä aikavälillä kuin neljä viikkoa. Varsinkin projekti-/kausiluonteisessa työssä.
Mä olin suuressa ja leväperäisessä yl.sektorin lafkassa, jossa eka palkka maksettiin melkein 7viikkoa ekasta työpäivästä. Ohis. Mut noita suharreita jotka ei hoida palkkoja ja vuorokorvauksia ajallaan, on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kuitenkin purettu työsuhde koeajalla, ei koeaikaa...
Suosittelen menemään jos vielä uuden haluat työpaikan saada joskus. Suositukset tuskin ovat muutenkaan kovin hyvät, joten en lähtisi enää huonontamaan tilannetta.
Kas kun eivät hoksanneet asiaa silloin kuin ap. oli vielä duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä firmassa o.e IT-osastoa, jolla on oikeudet kaikille koneille? Kumma firma, jos näin on. Ja jos on, niin sanoisin esimiehelle, että IT (ei esimies) saa käydä kaivamassa sen tiedoston ja vain sen tiedoston koneeltasi.
Tässä kommentissa on hyvä ohje. Toimi tämän mukaan. Jos vaaditaan käyntiäsi kuitenkin työpaikalla niin pyydä, että matkasi korvataan.
En menisi. Paitsi jos lupaisivat hyvän korvauksen ja tämän lupauksen saisin myös kirjallisena.
Olen isossa firmassa töissä, jossa on aika usein yt-neuvotteluja. Kun potkut tulevat, henkilö joutuu lähtemään välittömästi. Ei siinä salasanoja ehdi kysellä ja usein onkin kadonnut asiakkaan salasanoja, joita ei ole ehditty tallentaa vielä pilveen.
Ja todellakin, eikö firmassa ole it-tukea, joka pääsisi koneelle? Jos asia on niin tärkeä, kun ex-työnantaja antaa ymmärtää, miksi hän ei kysynyt sinulta noita tiedostoja tai koneen salasanaa silloin, kun joudut lähtemään. Vaikuttaa todella kenkkuilulta sua kohtaan. Myöskään ei ole asiallista, että työnantaja soittaa öisin.
Minä poistan kyllä tietoni ja tilini firman koneelta lähtiessäni, olen kuvitellut että näin tekevät kaikki.
Ap:n tapauksessa olisin niinkuin en olisi viestiä saanutkaan ja jos kyselyä tulisi uudelleen niin työpaikan piikkiin taksilla ja urakka palkalla saattaisin käydä koneen avaamassa ja samalla poistaisin tietoni sieltä.
Ei firmaan tarvitse mennä käymään ilman asiallista korvausta. Entinen työnantaja on mokannut tietotekniikan kanssa ja pahasti. Tavallisesti työnantajalla on samanlainen mahdollisuus päästä tietoihin käsiksi kuin työntekijällä. Nykypäivänä pilvipalvelujen kautta tiedostot eivät välttämättä ole edes koneella.
Suhteellisen amatöörimeininki ap:n entisellä työpaikalla. Entä jos työpaikalle oltaisiin murtauduttu ja tietokoneita olisi lähtenyt varkaiden mukaan tai joku koneista olisi yksinkertaisesti vain hajonnut. Älytön määrä tehtyä työtä olisi kadonnut saman tien.
Ap:n entisellä pomolla on varmaan joku persoonallisuushäiriö muutenkin. Ap on saanut tehtyä työnsä hyvin jo työajalla ja tämän takia annettu joku sivuprojekti. Sivuprojektia olisi sitten pitänyt tehdä omalla ajalla työpaikalla ylityönä tai sitten jäädä auttamaan muita. Tämä olisi pitänyt ymmärtää ilman erikseen sanomista. Ei tietenkään tällaisesta erikseen sanota, koska aivan kohtuutonta.
Ap voi olla onnellinen potkuista. Tuntuu, että entinen pomo on hetken mielijohteesta antanut potkut ja vielä potkujen jälkeekin yrittää kyykyttää entistä työntekijää omasta mokasta. Ihan kuin ap yritettäisiin saada tekemään niitä ylitöitä vielä työsuhteen päätyttyä :D
Ap:n entisen työnantajan vain pitää keksiä keino, miten tiedostot saadaan koneelta ilman, että ap:lle tulee siitä kustannuksia tai muuten haittaa. Ap:han voisi olla jo töissä toisessa paikassa eikä aikaa olisi juosta entisen työnantajan mokia selvittelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?
Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.
He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.
Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.
T. Ay-juristi
Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.
En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.
Ap
Vastaa, että et mene paikalle, mutta tunnarit ovat tässä. Ottakaa tiedosto ulos ja poistakaa tietoni järjestelmistänne, kiitos.
Jos sait karenssin, valita siitä. Koeaikapuruista asetetaan karenssi vain, jos purku on tehty työntekijästä johtuvasta syystä. Voit myös vastata työnantajalle, että toivot heidän antavan Te-toimistolle sinulle edullisen lausunnon (ei sopinut tarjolla olevaan tehtävään tms.), koska toimitat heille salasanasi vielä käyttöön, ja selittää, että ilman tuota lausuntoa joudut 3 kk:ksi karenssiin. Loppuun no hard feelings ja hymyillään kun tavataan, ja kas karenssia ei tulekaan yhteistyökykysi ansiosta.
Lainaamasi
Olin viides samasta tehtävästä koeajalla lähtenyt. Ja todellakin johtui työnantajasta. Sain silti karenssin, vaikka valitinkin. Että voihan tuota kokeilla, mutta te-toimisto ei kyllä jousta. Silti, jos olisin a.p niin lähettäisin sen salasanan (paitsi jos siellä koneella on myös yksityisiä viestejä tvs)
Kyllä se tuotos työnantajalle kuuluu. Ei sitä tarvitse varmaankaan henkilökohtaisesti käydä luovuttamassa, riittää kun lähetät sen sähköisesti tai muistitikulla.
Minua ei ole koskaan irtisanottu eikä työsuhdettani purettu koeajalla, mutta kerran kun määräaikaista ei jatkettu, otin uudet työkumpparit mukaani ja jätin samanmerkkiset ja -väriset vanhat omat tilalle 😂🤣 ja autoon "unohtui" lumilapio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurkua ei saa tehdä epäasiallisesta syystä, joten ap on se joka voisi haastaa työnantajan oikeuteen, ellei tämä olisi provo.
Noin 99 %:ssa koeaikapurkuriidoista työntekijä ei pysty osoittamaan tuomioistuimessa purun johtuneen syrjivästä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisesta perusteesta. Käytännössä melkein aina on turha lähteä riitelemään yhtään.
T. Ay-juristi
Näyttövelvollisuus on kylläkin työnantajan. Senhän sinä AY-juristina hyvin tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuotos työnantajalle kuuluu. Ei sitä tarvitse varmaankaan henkilökohtaisesti käydä luovuttamassa, riittää kun lähetät sen sähköisesti tai muistitikulla.
Kuinkahan monta kertaa tässä ketjussa on selitetty, että tuotos on työnantajan koneella, mutta salasanalla suojattu. Ja salasanan tietää vain ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa tässä ketjussa on selitetty, että tuotos on työnantajan koneella, mutta salasanalla suojattu. Ja salasanan tietää vain ap.
No ei tämä voi olla mahdollista. Olen pari kertaa unohtanut salasani, kun en jostain syystä ole kirjoittanut sitä muistiin. Kyllä mulle on aina luotu uusi salasana. Millaisessa firmassa tämä ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä tilannetta ei yksinkertaisesti tule ikinä jos tehdään töitä työnantajan koneilla. Tämän tietää suurin osa ketjun lukijoista mutta muutama jääräpää koittaa leikkiä ap:n mukana.
Jos siis ei kellot soineet jo noissa älyttömissä selityksissä luppoajasta ja pakkoylitöistä ja koeaikapuruista ja siitä että se salasana pitäisi viedä henkilökohtaisesti firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä firmassa o.e IT-osastoa, jolla on oikeudet kaikille koneille? Kumma firma, jos näin on. Ja jos on, niin sanoisin esimiehelle, että IT (ei esimies) saa käydä kaivamassa sen tiedoston ja vain sen tiedoston koneeltasi.
Suurin osa Suomessa toimivista yrityksistä on pk-yrityksiä, joilla ei ole mitään IT-osastoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.
He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.
Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.
T. Ay-juristi
Valitit mistä? Jos et vastaa selvityspyyntöön asiallisesti, niin oletuksena on aina se, että koeaika purettiin sinun takiasi. Liian moni luulee, että koeaikapurkuun ei tarvita mitään syytä ja siitä se karenssi sitten tuleekin.
Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.
En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.
Ap
Vastaa, että et mene paikalle, mutta tunnarit ovat tässä. Ottakaa tiedosto ulos ja poistakaa tietoni järjestelmistänne, kiitos.
Jos sait karenssin, valita siitä. Koeaikapuruista asetetaan karenssi vain, jos purku on tehty työntekijästä johtuvasta syystä. Voit myös vastata työnantajalle, että toivot heidän antavan Te-toimistolle sinulle edullisen lausunnon (ei sopinut tarjolla olevaan tehtävään tms.), koska toimitat heille salasanasi vielä käyttöön, ja selittää, että ilman tuota lausuntoa joudut 3 kk:ksi karenssiin. Loppuun no hard feelings ja hymyillään kun tavataan, ja kas karenssia ei tulekaan yhteistyökykysi ansiosta.
Lainaamasi
Olin viides samasta tehtävästä koeajalla lähtenyt. Ja todellakin johtui työnantajasta. Sain silti karenssin, vaikka valitinkin. Että voihan tuota kokeilla, mutta te-toimisto ei kyllä jousta. Silti, jos olisin a.p niin lähettäisin sen salasanan (paitsi jos siellä koneella on myös yksityisiä viestejä tvs)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vastaavassa tilanteessa sanonut, että ok, tehdään sitten työsopimus sen muutaman tunnin ajaksi ja maksatte palkan. Tajusivat tässä vaiheessa, että oli vähän heppoiset perusteet purkaa ja eivät halunnetkaan minua enää sinne.
Jos ap:n työ on noin tärkeää, koeaikapurku on ollut perusteeton. Ei koeajalla saa purkaa asiattomin perustein, vaikka täällä tosi monin näin väärin luulee ja väittää.
Koeajalla voi kumpikin osapuoli purkaa työsopimuksen ilman selittelyjä. Miksi muuten edes olisi mitään koeaikaa?!
Lain mukaan syy ei saa olla asiaton eli kyllä se syy pitää aina kertoa!
Vierailija kirjoitti:
T. Ay-juristi
Mitä h*lvetin goodwilliä? Sama suomeksi, kiitos, tai sitten koko teksti englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.
Ei kannata laittaa CV:hen työsuhdetta, joka on purettu koeajalla. Jos kuitenkin laittaa ja sieltä soitetaan työnantajalle, niin joka tapauksessa käy ilmi että potkut on saatu.
Pitää ottaa myös huomioon, että Suomi on pieni maa ja monella alalla piirit varsin pienet. Eli ei välttämättä kannata yhtään huonontaa mainettaan sen potkut antaneen työnantajankaan silmissä, vaikkei ikinä juuri sinne olisikaan enää menossa töihin. Paha kello tunnetusti kuuluu kauas.
Kunnon lammastelua tuollainen mateleminen.
Olisiko kuitenkin purettu työsuhde koeajalla, ei koeaikaa...
Suosittelen menemään jos vielä uuden haluat työpaikan saada joskus. Suositukset tuskin ovat muutenkaan kovin hyvät, joten en lähtisi enää huonontamaan tilannetta.