Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)
Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.
Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurkua ei saa tehdä epäasiallisesta syystä, joten ap on se joka voisi haastaa työnantajan oikeuteen, ellei tämä olisi provo.
Noin 99 %:ssa koeaikapurkuriidoista työntekijä ei pysty osoittamaan tuomioistuimessa purun johtuneen syrjivästä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisesta perusteesta. Käytännössä melkein aina on turha lähteä riitelemään yhtään.
T. Ay-juristi
Näyttövelvollisuus on kylläkin työnantajan. Senhän sinä AY-juristina hyvin tiedät.
Tämä on edelleen paikkansa pitämätöntä tietoa, vaikka te maallikot luulette, että koeaikapuruissa on sama käännetty todistustustaakka kuin muissa työnantajan suorittamissa työsopimuksen päättämistavoissa. Ei ole. Työntekijän on kyettävä näyttämään toteen syrjivä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallinen peruste. Työnantaja saa mennä korkeimman oikeuden peräseinään asti purkuperusteella "koeaikapurku".
Se sama ay-juristi (ps. Näytätte maksavan liittojenne jäsenmaksuja aivan syystä, jos sellaiseen kuulutte)
Skippaa koko pyyntö. Voit sanoa ettet ole mitään viestiä saanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.
Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?
Koeajapurkun jälkeen en vastaisi mitään, kaivakoon itse koneelta mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
No asiahan on juridisesti niin, että työnantajan palveluksessa työaikana syntyneet hengentuotteet ovat työnantajan omaisuutta.
Siellähän ne tuotokset ovat työnantajan koneella hänen hallussaan.
Ei kenenkään tarvi tehdä mitään työsuhteen jälkeen entisen työnantajan hyväsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on sinun entinen työkoneesi ja työnantajan antama käyttäjätunnus, joten laita salasanasi vaikka erillisellä tekstarilla ex-pomollesi. Ei sinun tarvitse lähteä siellä käymään. Yleensä tosiaan firmoilla on IT-osasto tms., joka pääsee koneelle kuin koneelle.
IT päässee tarvittaessa koneelle, mutta omia salasanoja ei koskaan anneta kenellekään. Ei koskaan.
On itseasiassa laitonta antaa oma henkilökohtainen salasanasa toisen tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot saada edes siedettävän työtodistuksen, sinun pitää käydä vielä. Vaikka todistus olisi neutraali (negatiivista ei saa antaa), kuitenkin uudet työnantajaehdokkaat voivat puhelimessa kysellä asioita. Ei työ voi olla pelkkään työaikaan tuijottamista. Toisaalta ei kokoaikainen ilmainen ylityökään ole reilua. Ehkä et soveltunut heidän tiiminsä sitoutuneiden tekijöiden joukkoon.
Kyllä työnantaja huomaa, jos tehdään ylitöitä ja se maksu saattaa tullakin sitten myöhemmin ruhtinaallisella korvauksella (bonukset, ylennykset yms). "Mä olen vain työssä täällä" -asenne ei ehkä riitä.
Mitä nöyrempi olet, sitä enemmän sinua nöyryytetään.
Maksamattomat ylityöt- ja lisätyötunnit kannattaa vaatia maksuun työsuhteen päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuotos työnantajalle kuuluu. Ei sitä tarvitse varmaankaan henkilökohtaisesti käydä luovuttamassa, riittää kun lähetät sen sähköisesti tai muistitikulla.
Kuinkahan monta kertaa tässä ketjussa on selitetty, että tuotos on työnantajan koneella, mutta salasanalla suojattu. Ja salasanan tietää vain ap.
No ei tämä voi olla mahdollista. Olen pari kertaa unohtanut salasani, kun en jostain syystä ole kirjoittanut sitä muistiin. Kyllä mulle on aina luotu uusi salasana. Millaisessa firmassa tämä ei onnistu?
Itse työskentelen 20 hengen asiantuntijaorganisaatiossa ja todellakin minä olen ainoa joka tietää koneeni salasananan.
Jos olen unohtanut siirtää työni tuotoksen serverille ja unodhan salasanani omaan koneeseen ja työtä menee näin hukkaan, niin siitä voidaan antaa varoitus, jos tämä toistuu, niin siitä voi saada potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurkua ei saa tehdä epäasiallisesta syystä, joten ap on se joka voisi haastaa työnantajan oikeuteen, ellei tämä olisi provo.
Noin 99 %:ssa koeaikapurkuriidoista työntekijä ei pysty osoittamaan tuomioistuimessa purun johtuneen syrjivästä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisesta perusteesta. Käytännössä melkein aina on turha lähteä riitelemään yhtään.
T. Ay-juristi
Näyttövelvollisuus on kylläkin työnantajan. Senhän sinä AY-juristina hyvin tiedät.
Tämä on edelleen paikkansa pitämätöntä tietoa, vaikka te maallikot luulette, että koeaikapuruissa on sama käännetty todistustustaakka kuin muissa työnantajan suorittamissa työsopimuksen päättämistavoissa. Ei ole. Työntekijän on kyettävä näyttämään toteen syrjivä tai koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallinen peruste. Työnantaja saa mennä korkeimman oikeuden peräseinään asti purkuperusteella "koeaikapurku".
Se sama ay-juristi (ps. Näytätte maksavan liittojenne jäsenmaksuja aivan syystä, jos sellaiseen kuulutte)
Työsopimuslain perusteluissa ollaan vahvasti eri mieltä kanssasi eli pelkkä koeaikapurku ei hallituksen esityksen mukaan olisi riittävä peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vastaavassa tilanteessa sanonut, että ok, tehdään sitten työsopimus sen muutaman tunnin ajaksi ja maksatte palkan. Tajusivat tässä vaiheessa, että oli vähän heppoiset perusteet purkaa ja eivät halunnetkaan minua enää sinne.
Jos ap:n työ on noin tärkeää, koeaikapurku on ollut perusteeton. Ei koeajalla saa purkaa asiattomin perustein, vaikka täällä tosi monin näin väärin luulee ja väittää.
Koeajalla voi kumpikin osapuoli purkaa työsopimuksen ilman selittelyjä. Miksi muuten edes olisi mitään koeaikaa?!
Lain mukaan syy tulee ilmoittaa, eikä se saa olla epäasiallinen ja työnantajan irtisanoessa syyn täytyy liittyä työntekijään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ay-juristi
Työsopimuslain perusteluissa ollaan vahvasti eri mieltä kanssasi eli pelkkä koeaikapurku ei hallituksen esityksen mukaan olisi riittävä peruste.
KKO 2009:35:
"Kuten ratkaisuista KKO 1992:191 ja 1995:103 ilmenee, tilanteessa, jossa työsopimus on purettu koeaikaan vedoten, on työntekijän asiana puolestaan esittää riittävä selvitys siitä, että todellinen purkamisperuste on ollut laissa tarkoitetuin tavoin epäasiallinen. Tässä suhteessa ei voida pitää riittävänä, että työntekijä vain yleisluontoisesti vetoaisi purkuperusteen epäasiallisuuteen.
Käsillä olevassa tapauksessa yhtiö on purkanut L:n työsopimuksen koeaikaan vedoten. L:n kanteeseen vastatessaan yhtiö on ilmoittanut olleensa tyytymätön L:n työsuorituksiin. L ei ole vedonnut mihinkään tiettyyn, epäasiallisena pitämäänsä syyhyn, josta työsuhteen «purkaminen» olisi hänen mielestään todellisuudessa johtunut. Korkein oikeus katsoo siten jääneen näyttämättä, että työsuhteen «purkaminen» olisi vastoin yhtiön ilmoitusta johtunut jostakin työsopimuslaissa tarkoitetusta epäasiallisesta syystä."
Ratkaisu on annettu työsopimuslain esitöiden jälkeen.
Se ay-juristi
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koskaan irtisanottu eikä työsuhdettani purettu koeajalla, mutta kerran kun määräaikaista ei jatkettu, otin uudet työkumpparit mukaani ja jätin samanmerkkiset ja -väriset vanhat omat tilalle 😂🤣 ja autoon "unohtui" lumilapio.
Minä keräsin kaikki vessapaperit firman vessoista. Siitäs saivat! 😈No sitähän tein pikkuhiljaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on sinun entinen työkoneesi ja työnantajan antama käyttäjätunnus, joten laita salasanasi vaikka erillisellä tekstarilla ex-pomollesi. Ei sinun tarvitse lähteä siellä käymään. Yleensä tosiaan firmoilla on IT-osasto tms., joka pääsee koneelle kuin koneelle.
IT päässee tarvittaessa koneelle, mutta omia salasanoja ei koskaan anneta kenellekään. Ei koskaan.
On itseasiassa laitonta antaa oma henkilökohtainen salasanasa toisen tietoon.
Firman säännöt eivät ole lainsäädäntöä, mutta joo, puhekielessä it voi sanoa noin.
Typeryyskin on laitonta.
Siis mitä helvettiä? Työnanatajalla tärkeä projekti ja työntekijä askartelee paskartelee sitä työajalla omilla laitteilla ilman, että työnantajalla on työpäivän jälkeen kopioita itsellään. Ei ole välttämättä kovin pitkäikäisestä nyrkkipajasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan tekisi mitään, mistä koituisi minulle kohtuutonta vaivaa tai kustannuksia. Korvausta vastaan voisin käydä asian hoitamassa, mutta työnantajan olisi tuo pitänyt hoitaa jo ennen kuin työsuhde päätettiin.
Ihmettelen suuresti kommentteja, joissa pelotellaan uuden potentiaalisen työnantajan soittavan tähän paikkaan. Etenkin uusien henkilötietojen käsittelyä koskevien asetuksien myötä kellään ei ole ilman lupaa oikeutta soitella entisille työnantajille ja paljastaa henkilön olevan mukana rekrytointiprosessissa. Tämän takia CV:ssä on suosittelijat, joille soitetaan. Ei muille.
Täällä on aika paljon porukkaa, jotka ovat oikeasta työelämästä pihalla kuin lumiukot.. se, miten asioiden pitäisi olla on ihan eri kuin ne ovat, varsinkin pienellä alalla.
Ammattiliiton jäsenenä voisit kysyä juristilta. Vapaamatkustajana olet omillasi myös mahdollisen käräjähaasteen kanssa.
Käyt töissä vaihtamassa salasanan ja veloitat km-korvaukset ja kahden tunnin palkan. Miksi ihmeessä et ole vaihtanut salasanaa tai poistanut sitä lähtiessäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliiton jäsenenä voisit kysyä juristilta. Vapaamatkustajana olet omillasi myös mahdollisen käräjähaasteen kanssa.
Mikä estää palkkaamasta juristia ihan itse..
Vierailija kirjoitti:
Käyt töissä vaihtamassa salasanan ja veloitat km-korvaukset ja kahden tunnin palkan. Miksi ihmeessä et ole vaihtanut salasanaa tai poistanut sitä lähtiessäsi?
En käynyt sinä päivänä työpisteelläni kun piti lähteä. Työt ovat siis työkoneella. Puhelimen luovutin siinä tilanteessa ja avaimen. Ei puhuttu mistään muusta kuin niiden luovuttamisesta ja sitten lähdin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinuna lähettäisin ystävällisen huolestuneen viestin firman it-tuen pomolle ja isoimmalle pomolle, että sait keskellä yötä kummallisen viestin, jossa sinua pyydetään palaamaan antamaan salasanasi. Lähettäjätahona vaikuttaisi olevan se-ja-se, mutta et ole varma onko lähettäjätaho aito, etenkin kun kysely tuli niin outoon aikaan. Ilmaise sitten huolestumisesi onko firmasta yritetty viime aikoina kalastella salasanoja, ja oletkohan joutunut tällaisen kalasteluyrityksen kohteeksi, koska tällaiset yhteydenotot keskellä yötä eivät kuulosta ihan asialliselta. Lisää vielä, että asut sen verran kaukana firmasta ettet edes pääsisi sinne helposti käymään, joten kalastelijat olisivat voineet laskea, että lähetät salasanasi mieluummin vastausviestinä tuohon outoon kyselyyn, ja siksikin huolestuit onkohan tämä nyt kalasteluyritys. Olisi mielenkiintoista seurata mikä vastaus olisi...
Tämä on hyvä!
Toisaalta voit toki ilmoittaa, että olet valmis tulemaan paikalle luovuttamaan tekemäsi työn tulokset heille, kunhan sinulle maksetaan siitä palkka. Eli vaadit sekä palkan (koko siltä ajalta, jonka olet yrityksen tiloissa tiedostojen luovutusta varten), että tässä tapauksessa, koska kyse ei ole normaalista työsuhteesta, myös matkakorvauksen.
Sanoisin, että pomo on juuri hoksannut mokanneensa (ettei pyytänyt tekemääsi työtä haltuunsa) ja yrittää nyt piilottaa omalta esimieheltään mokansa komentamalla sinut keskellä yötä lähetetyllä viestillä käymään paikalla.
Sinuna lähettäisin ystävällisen huolestuneen viestin firman it-tuen pomolle ja isoimmalle pomolle, että sait keskellä yötä kummallisen viestin, jossa sinua pyydetään palaamaan antamaan salasanasi. Lähettäjätahona vaikuttaisi olevan se-ja-se, mutta et ole varma onko lähettäjätaho aito, etenkin kun kysely tuli niin outoon aikaan. Ilmaise sitten huolestumisesi onko firmasta yritetty viime aikoina kalastella salasanoja, ja oletkohan joutunut tällaisen kalasteluyrityksen kohteeksi, koska tällaiset yhteydenotot keskellä yötä eivät kuulosta ihan asialliselta. Lisää vielä, että asut sen verran kaukana firmasta ettet edes pääsisi sinne helposti käymään, joten kalastelijat olisivat voineet laskea, että lähetät salasanasi mieluummin vastausviestinä tuohon outoon kyselyyn, ja siksikin huolestuit onkohan tämä nyt kalasteluyritys. Olisi mielenkiintoista seurata mikä vastaus olisi...