Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain viikko sitten potkut (tai koeajan purku siis)

Vierailija
27.10.2018 |

Ja nyt entinen esimies haluaisi että tulisin käymään heillä antamassa koneeltani erään projektin osan. Tein sitä viimeiset viikot, mutta esimiehen mukaan en ollut tarpeeksi ahkera kun muut työntekijät teki hurjasti ylitöitä ja minä yleensä aikalailla tasan 8h. Ylitöistä ei heillä maksettu, sain hommani ajallansa tehtyä ja minulla ON elämä työajan ulkopuolella, joka velvoittaa minut lähtemään tietyn ajan puitteissa kotiin. Ja siitä syystä sain lähteä... No anyways.

Menisittekö antamaan koneeltanne työt? Mitä vastaisitte tälläiseen pyyntöön?

Kommentit (295)

Vierailija
201/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet saanut karenssin, jos sait potkut vaikka teit työsi? Jos koeaikana puretaan työsopimus, karenssi tulee vain, jos työntekijä on toimillaan aiheuttanut purun. Se, että työnantajan mielestä et ole ollut riittävän taitava tai tehokas ei ole karenssin peruste, jos kuitenkin olet tullut sovitusti työaikana töihin ja tehnyt ne työt, mitä sinulle on osoitettu. Työntekijän soveltumattomuus työhön ei ole karenssin peruste, valita päätöksestä.

Tuo työnantaja on voinut valehdella työvoimaviranomaisille. Karenssejahan myönnetään lähinnä siksi, että sillä saadaan säästöjä.

Vierailija
202/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.

Uujea, ja sama hemmo saattaa silti arvostella ap:ta puhelimessa. Jos tuo tulee rekryssä puheeksi, niin ap kertoo oman versionsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää mielessä, että kun haet seuraavaa työpaikkaa, niin sieltä saatetaan soittaa tälle edelliselle. Olet tehnyt sen projektin osan työajalla, sinulle on maksettu työn tekemisestä, joten se projektin osa kuuluu työnantajalle.

Ei kannata laittaa CV:hen työsuhdetta, joka on purettu koeajalla. Jos kuitenkin laittaa ja sieltä soitetaan työnantajalle, niin joka tapauksessa käy ilmi että potkut on saatu.

Pitää ottaa myös huomioon, että Suomi on pieni maa ja monella alalla piirit varsin pienet. Eli ei välttämättä kannata yhtään huonontaa mainettaan sen potkut antaneen työnantajankaan silmissä, vaikkei ikinä juuri sinne olisikaan enää menossa töihin. Paha kello tunnetusti kuuluu kauas.

Kunnon lammastelua tuollainen mateleminen.

Ei vaan järkevää toimintaa. Meillä on todella pienet piirit ja kannattaa todellakin ajatella fiksusti miten käyttäytyy. Kirjoitin tuolla aiemmin jo, että entinen pomoni on nykyään uusi pomoni.  Koskaan ei tiedä kenen kanssa mahdollisesti joutuu uudelleen työskentelemään. 

Vierailija
204/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?

Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.

He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.

Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.

T. Ay-juristi

Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.

En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.

Ap

Miten tämä kommentoija saa ap:sta riidanvääntäjän?

Olen av-palstalta oppinut, että jokainen joka kieltäytyy ylikävelemisestä on aina riidanvääntäjä. Tai jokainen joka sanoo viimeisen sanan eikä anna periksi vaan on jämäkkä, on aina riidanvääntäjä. Kiinnostaisi tietää miten pihalla he ovat tosielämässä ja antavatko he aina kohdella itseän miten haluavat. 

Vierailija
205/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata laittaa CV:hen työsuhdetta, joka on purettu koeajalla. Jos kuitenkin laittaa ja sieltä soitetaan työnantajalle, niin joka tapauksessa käy ilmi että potkut on saatu.

Pitää ottaa myös huomioon, että Suomi on pieni maa ja monella alalla piirit varsin pienet. Eli ei välttämättä kannata yhtään huonontaa mainettaan sen potkut antaneen työnantajankaan silmissä, vaikkei ikinä juuri sinne olisikaan enää menossa töihin. Paha kello tunnetusti kuuluu kauas.

Ei vaan järkevää toimintaa. Meillä on todella pienet piirit ja kannattaa todellakin ajatella fiksusti miten käyttäytyy. Kirjoitin tuolla aiemmin jo, että entinen pomoni on nykyään uusi pomoni.  Koskaan ei tiedä kenen kanssa mahdollisesti joutuu uudelleen työskentelemään. 

Sinulla tässä on ihan uskomaton ajatusmaailma. En ikinä maailmassa palaisi enää sellaiselle työpaikalle omalla kustanteellani, josta minut on melkein laittomasti irtisanottu. Siinäpä projektoivat keskenään, nyt on uudet kujeet menossa. 

Vierailija
206/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla tässä on ihan uskomaton ajatusmaailma. En ikinä maailmassa palaisi enää sellaiselle työpaikalle omalla kustanteellani, josta minut on melkein laittomasti irtisanottu. Siinäpä projektoivat keskenään, nyt on uudet kujeet menossa. 

En minä ole palannut takaisin vanhaan työpaikkaani. Minun tapauksessa entinen pomo tuli pomoksi uuteen työpaikkaani. 

Vierailija
207/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan sovitaan korvaussummasta. Alle 500 e:n korvausta ei kannata edes ehdottaa.

Jättikö työnantaja siis maksamatta palkkasi siltä ajalta kun teit sitä projektia? Eihän sitä sitten kannatakaan palauttaa, jos kerran teit sen kotona ilman palkkaa.

Vierailija
208/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan menisi. Jos on pienet piirit kyseessä, niin sitten kulkee kyllä tieto että miten asiat oikeasti kyseisessä firmassa on.

Työantajalla pitäisi olla järjestelmänvalvojan tunnukset jolla pääsee käsiksi kaikkii koneella oleviin tietoihin. Laittaisin vain viestin että tieto löytyy kansiosta X, nimellä Y. Järjestelmänvalvojan tunnuksilla pääsee sinne. Jos koneelle on tehty käyttäjätunnus, niin siellä on myös oltava määriteltynä järjestelmänvalvoja.

Vierailija
209/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu. Minkälaisen kuvan haluat antaa itsestäsi tulevaisuuttasi ajatellen? Vanhalle työnantajalle saatetaan hyvinkin soittaa kun haetaan uutta työntekijää. Ehkä olit liian ”hidas” tuohon työhön mutta haluatko leimautua vielä kostonhimoiseksi pikkupennuksikin? Sellaisen kuvan kun minä sinusta tällä hetkellä saan. Parempi jättää aina jättää hyvät välit työnantajaan. Etenkin kun kyseessä oli vain koeaikapurku eikä potkut jo pitkäaikaisesta työsuhteesta.

Itse sain 3kk sitten potkut määräaikaisesta suhteesta kun heillä ei ollut enää varaa pitää meitä uudelle sopimukselle. Sain kuulla siitä viimeisenä työpäivänäni. Lähdin kuitenkin pois hyvissä väleissä kun olin ensin saanut käyttä läpi alkushokin siitä että työpäivän jälkeen olenkin nyt yhtäkkiä työtön. Viikko tämän jälkeen sieltä soitettiin ja pyydettiin takaisin töihin. Joten ota huomioon että näinkin voi käydä.

Kysymys nyt siis kuuluu, kuten yllä jo mainitsin, minkälaisen kuvan haluat antaa itsestäsi työntekijänä henkilölle joka saattaa tulevaisuudessa vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada uusi työpaikka?

Vierailija
210/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat riidellä tästä asiasta? Mitä luulet saavuttavasi sillä?

Työn tulokset kuuluvat työnantajalle. Työnantaja on tehnyt virheen, kun ei ole määrännyt sinua antamaan heille tiedostoja työsuhteesi kestoaikana. Enää sinulla ei ole mitään velvoitetta olla heidän tavoitettavissaan eikä tehdä työtä heille. Jos tiedostot olisivat omalla koneellasi, asia olisi eri. Nyt on heidän ongelmansa saada ne käyttöönsä.

He tulevat murtautumaan tietoihisi, jos et anna salasanaa, etkä sinä saa koskaan tietää, että he ovat tehneet niin. Suosittelisin yhteistyötä, koska saat sillä itsellesi goodwilliä ja se saattaa auttaa sinua tulevaisuudessa.

Henk.koht. pidän myös tällaisesta asiasta riidan vääntöä lapsellisena ja idioottimaisena.

T. Ay-juristi

Miten minä tässä riitelen? Sain viime yönä viestin esimieheltäni jossa hän pyytää että tulisin ensiviikolla antamaan tiedoston hänelle entiseltä koneeltani.

En ole vastannut vielä mitään vaan kysyin täältä miten menettelisin. Minulla on tässä 3kk karenssi. Kaksi lasta ja elämä aivan solmussa. Meno sinne maksaa minulle 10e ja siihen minulla ei ole edes varaa nyt. Plus ottaa todella paljon päähän ne syyt miksen enää ole siellä töissä.

Ap

Mikä 3 kk karenssi? Jos olet toiminut työssäsi moitittavasti ja siksi työsoppari puretaan, silloin voi ehkä seurata noin pitkä karenssi. Ei riitä se, ettet tee palkatonta ylityötä, se ei ole moitittavaa toimintaa työntekijänä. Sinuna riitauttaisin karenssin perusteen heti. Siis jos kyse on siitä, ettet suostunut tekemään palkatonta työtä.

Vierailija
211/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet saanut karenssin, jos sait potkut vaikka teit työsi? Jos koeaikana puretaan työsopimus, karenssi tulee vain, jos työntekijä on toimillaan aiheuttanut purun. Se, että työnantajan mielestä et ole ollut riittävän taitava tai tehokas ei ole karenssin peruste, jos kuitenkin olet tullut sovitusti työaikana töihin ja tehnyt ne työt, mitä sinulle on osoitettu. Työntekijän soveltumattomuus työhön ei ole karenssin peruste, valita päätöksestä.

Tuo työnantaja on voinut valehdella työvoimaviranomaisille. Karenssejahan myönnetään lähinnä siksi, että sillä saadaan säästöjä.

Tai sitten ap ei kertonut täällä oikeita syitä irtisanomiseensa. Se on hyvin tyypillistä uhriutuville ruikuttajanarsisteille.

Vierailija
212/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on sinun entinen työkoneesi ja työnantajan antama käyttäjätunnus, joten laita salasanasi vaikka erillisellä tekstarilla ex-pomollesi.  Ei sinun tarvitse lähteä siellä käymään. Yleensä tosiaan firmoilla on IT-osasto tms., joka pääsee koneelle kuin koneelle. 

IT päässee tarvittaessa koneelle, mutta omia salasanoja ei koskaan anneta kenellekään. Ei koskaan.

Vierailija
213/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan menisi. Jos on pienet piirit kyseessä, niin sitten kulkee kyllä tieto että miten asiat oikeasti kyseisessä firmassa on.

Työantajalla pitäisi olla järjestelmänvalvojan tunnukset jolla pääsee käsiksi kaikkii koneella oleviin tietoihin. Laittaisin vain viestin että tieto löytyy kansiosta X, nimellä Y. Järjestelmänvalvojan tunnuksilla pääsee sinne. Jos koneelle on tehty käyttäjätunnus, niin siellä on myös oltava määriteltynä järjestelmänvalvoja.

Ja kertoisin vielä rehellisesti että rahallisen tilanteen takia ei vain ole mahdollista tulla käymään. Ihan turha alkaa kehittelee stooreja, vain kertoa miten asiat on.

Vierailija
214/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosketteliko esimies rintojasi? Milloin olet viimeiksi ollut yhdynnässä?

Vierailija
215/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä korvausta tähän tietojen luovuttamiseen käytetystä ajasta + taksimatkat työpaikalle ja kotiin. Ei ole olemassa ilmaisia lounaita.

Vierailija
216/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata polttaa siltoja takanaan. Sain vakituisen työn avoimella hakemuksella. Työnantajani kuitenkin soitti ainakin kahdelle edelliselle määräaikaiselle työnantajalleni vaikka minulla oli jo kirjalliset suositukset heiltä. 

Ei voinut olla palkkaamatta, kun niin aidosti ja lämpimästi suositeltiin. 

Tilanne on kylläkin eri, kun ap on irtisanottu, mutta ei kannata tehdä tilanteesta vielä pahempaa mitä se jo on. Yhteistyöstä voi kuitenkin olla hyötyä tulevaisuudessa. 

Vierailija
217/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan tekisi mitään, mistä koituisi minulle kohtuutonta vaivaa tai kustannuksia. Korvausta vastaan voisin käydä asian hoitamassa, mutta työnantajan olisi tuo pitänyt hoitaa jo ennen kuin työsuhde päätettiin.

Ihmettelen suuresti kommentteja, joissa pelotellaan uuden potentiaalisen työnantajan soittavan tähän paikkaan. Etenkin uusien henkilötietojen käsittelyä koskevien asetuksien myötä kellään ei ole ilman lupaa oikeutta soitella entisille työnantajille ja paljastaa henkilön olevan mukana rekrytointiprosessissa. Tämän takia CV:ssä on suosittelijat, joille soitetaan. Ei muille.

Vierailija
218/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaisi mitään. Tai sitten laittaisin salasanan viestillä. Paikalle en enää lähtisi.

Vierailija
219/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata polttaa siltoja takanaan. Sain vakituisen työn avoimella hakemuksella. Työnantajani kuitenkin soitti ainakin kahdelle edelliselle määräaikaiselle työnantajalleni vaikka minulla oli jo kirjalliset suositukset heiltä. 

Ei voinut olla palkkaamatta, kun niin aidosti ja lämpimästi suositeltiin. 

Tilanne on kylläkin eri, kun ap on irtisanottu, mutta ei kannata tehdä tilanteesta vielä pahempaa mitä se jo on. Yhteistyöstä voi kuitenkin olla hyötyä tulevaisuudessa. 

Eihän kukaan hullu laita CV:hen työnantajaa josta on irtisanottu koeajalla?! Kyllä minä ainakin olen laittanut suosittelijaksi sellaiset työnantajat joilta olen ensinnäkin kysynyt luvan laittaa suosittelijaksi ja  sellaisen jolla on jotain hyvää sanottavaa. Tuo työsuhde on kuitenkin ollut niin lyhyt, että aukko CV:ssä on parempi kuin lyhyt puretty työsuhde.

Ja jos piirit on pienet, niin kyllä yleisesti tiedetään miten kyseisessä firmassa toimitaan...

Vierailija
220/295 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo edes laillista antaa potkuja sillä perusteella, että muut työntekijät tekivät ylitöitä? Ja miksi esimies pyytelee nyt projektin osaa, joka ei aluksi edes kelvannut. Käsittämätöntä toimintaa ap:ta kohtaan! Mikähän ala kyseessä, ellei ole sanottu jo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä