Jos luulit, että aktivointimallit yms. vaikuttavat jollain tapaa meidän työnvieroksujien lomaelämän viettoon, niin olet erehtynyt pahemman kerran.
Yllättävän usein tulee keskusteluissa vastaan sellaisia, jotka luulevat meikäläisten sohvalla makaamisen loppuvan sillä, että keksitään toinen toistaan erikoisempia pakotteita työttömille. Ne osuvat väärään osoitteeseen, sillä niistä kärsivät ainoastaan työhaluiset työttömät. Me työhaluttomat olemme valmiita röyhkeämpiin toimiin voidaksemme jatkaa lomaelämää ja yksi varma keino siihen on saikuttaminen aina kun tarve vaatii. Eli jotta minunlaiseni lomamies saataisiin pakotettua työelämään mukaan, niin se vaatisi jo niin epärealistisen mullistavan yhteiskuntamuutoksen, että sairauslomalaisia pakotettaisiin mukaan talkoisiin. Sellaiseen yhteiskuntakehitykseen tuskin uskoo edes paatunein työttömien vìhaaja, joten älkää suotta rääkätkö itseänne harhaluuloilla meikäläisten lomaelämän loppumisen suhteen.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Hienoa.
Kerrankin Porvoossa on panostettu aloitukseen.
Ehkä provo siinä mielessä että aloittaja ei ole oikeasti löhöilijä, mutta kyllä tuossa on totuutta kaikki muu.
https://yle.fi/uutiset/3-10477830
Kyyniseksi epäluottamukseksi kutsuttu ilmiö ei suoraan liity nettiin tai sosiaaliseen mediaan, mutta ne ruokkivat kyynisyyttä ja tätä tapaa, sanoo sosiaalipsykologi Ari Haukkala Helsingin yliopistosta.
Kyynisessä epäluottamuksessa ihmiset ajattelevat, että toisilla ihmisillä on pahoja aikeita ja ne ovat itsekkäitä. Ennen ajateltiin, että kyseessä olisi persoonallisuuspiirre, joka kehittyy tai synnynnäinen piirre.
– Se mitä me olemme havainneet, niin kyyninen epäluottamus on voimakkaasti yhteydessä sosiaaliseen asemaan. Näillä ihmisillä on vähemmän koulutusta tai vähemmän tuloja, Haukkala sanoo.
Myös se on tutkittu, että mitä pitempään ihmiset ovat olleet työttöminä, sitä kyynisempiä he ovat. Olosuhteilla on suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat monikossa? Kirjoita vain omissa nimissäsi, äläkä yritä TAAS esittää, että edustat kaikkia Suomen työttömiä kirjoittaessasi työttömyys- ja sosiaalituilla "lomailusta", saikuttamisesta tms. Miksi ja kenen piikkiin tuota imagotyötäsi teet?
Hulluhan tuo aloittaja on ihan oikeasti, sillä yksikään normaalijärkinen työtön ei nauti pienillä korvauksilla elämisestään, eikä ne työttömät, jotka saavat lisäksi toimeentulotukea, nauttivat vieläkin vähemmän!
Työttömän ihmisen elämä on kaikkea muuta kuin jatkuvaa lomailua.
Työttömän ihmisen elämä on hyvinkin puuduttavaa samoissa ympyröissä pyörimistä ja jatkuvaa taistelua päivittäisen elämisen kustannuksiensa kanssa kamppailua, ja siihen päälle vieläpä jokin pitkäaikainen krooninen sairaus, josta ei eläkeyhtiöt eikä kela laske edes työtöntä ihmistä sairaseläkkeelle, niin työttömän kipuilevan ja oireisen ihmisen elämä on karua ja kylmää kyytiä tässä mukamas hyvinvointi valtiossamme.
Mutta tottahan on sekin, että jotkut valtion palkolliset hyötyvät työttömistä, sillä työttömäthän ovat työvoimaviranomaisille ainesta tehdä työtä, josta taasen osalle heidän aineksestaan ei ole muuta hyötyä kuin haittaa, koska oikeita palkkaa maksavia työantajia on liian vähän suhteessa työttömien suureen määrään, ja tietty osa työttömiä pakotetaan työttömyysturvan karenssin ja toimeentulon vähennyksillä ilmaiseksi töihin kaupungille ja järjestöihin.
Mitenkähän se suukki laitettaisiin, jos kaikki yhteiskunnan ylläpitämissä töissä käyvät joutuisivat myöskin menemään ilmaiseksi töihin? Yksityissektorihan heitä elättääkin isoine palkkoineen.
Sekö tekee minusta hullun, kun olen oppinut tulemaan vähällä toimeen ja olen itse valinnut pienet tuet vakituisen palkkatyön sijaan? Tiedätkö, minulla on todella paljon aikaa ja se on minulle ylimääräistä mammonaa moninverroin tärkeämpää. Minulla on todella paljon harrastuksia, jotka eivät kuitenkaan ole minulle liian kalliita.
Elämäni nimenomaan on pelkkää lomailua.
Nautin siitä, että elämäni pyörii samoissa piireissa luotettavien ihmisten keskuudessa, joiden kanssa voin viettää aikaa ilman, että se vaatisi saamiini tukiin nähden yletöntä rahankäyttöä.
Tunnen kyllä sellaisiakin kavereita, jotka eivät kykene elämään minun tulojani isommilla tuloilla ilman, että ovat taloudellisessa ahdingossa.
Vaivaako sinua noin paljon, kun minä saan nautintoa tästä elämäntavasta, että keksit omasta päästäsi kuvitteellisia ongelmia minun elämääni?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti ikuinen loma minimitoimeentulolla mukavaa? Itse jaksoin kahdeksan kuukautta ansiosidonnaisella (ei edes minimitoimeentulolla). Tylsää, ei tarpeeksi rahaa mihinkään. Onneksi pääsin takaisin töihin. Talvet lomautettuna lämpimässä maassa, kesät painan töitä.
On. Se on juuri sitä mitä haluan. Elän unelmaelämääni. Jos sinulla on tylsää, etkä keksi tekemistä ilman rahaa, niin se ei tarkoita sitä, että kukaan muu ei siihen pystyisi.
Raha saa vaikka jalattoman juoksemaan.
Nythän ei ole vielä nähty mitään.
Saikutukset on jännä juttu. Meillä työssäkäyvillä sairauslomaa (palkallista tai ylipäätään korvattua) voi olla vuodessa vain tietty määrä. Työttömillä on siitä mielenkiintoista, että he saavat koska tahansa sairauslomaa miten paljon tahansa ja aina kunnon korvauksella.
Työsuhteen voi lopettaa, niin ei tarvitse olla kateellinen työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti ikuinen loma minimitoimeentulolla mukavaa? Itse jaksoin kahdeksan kuukautta ansiosidonnaisella (ei edes minimitoimeentulolla). Tylsää, ei tarpeeksi rahaa mihinkään. Onneksi pääsin takaisin töihin. Talvet lomautettuna lämpimässä maassa, kesät painan töitä.
On. Se on juuri sitä mitä haluan. Elän unelmaelämääni. Jos sinulla on tylsää, etkä keksi tekemistä ilman rahaa, niin se ei tarkoita sitä, että kukaan muu ei siihen pystyisi.
Niinpä, huomasin, että köyhäily ei ole minun juttuni. Kukin tyylillään. Sinä et tarvitse rahaa unelmaelämääsi. Minä tarvitsen.
Vahvistan AP:n pointin. Meille neuvokkaille työstäkieltäytyjille ei mahdeta mitään ja kaikki kuritustoimet käyvät niiden hyveellisten työttömien nahkaan. Kannattaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, huomasin, että köyhäily ei ole minun juttuni. Kukin tyylillään. Sinä et tarvitse rahaa unelmaelämääsi. Minä tarvitsen.
Sellainen huomautus, että minulla kun on jo kaikki mitä tarvitsen, niin mielestäni köyhäily on melko huonosti elämääni istuva termi.
Onko lääkärit oikeasti noin ammattitaidottomia, että huijausyritykset menee aina läpi? Vai eikö ne vaan jaksa alkaa vänkkäämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat ihan vapaasti maata sohvalla, ei siihen ole kukaan puuttumassa. Et vaan saa siitä jatkossa rahaa, sehän tässä on se jutun juju.
Olenkin odotellut ensimmäistä jankkaajaa. Aiemmat tekstini taisivat olla sinulle liian pitkiä luettavaksi, mutta jos saat itsestäsi sen verran irti, että luet ne, niin saat tuohon heittoosi vastineen. Sen verran voin tässä kuitenkin sanoa, että rahahanani pysyvät jatkossakin auki. Miten? Se sinulle selviää niistä liian pitkistä teksteistä.
No jos peruspäivärahalla makoilu maistuu niin jatka ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Suurempi rahankäyttö olisi ympäristötuhoa.
Noni, on ihan suotavaa että kaltaisesi ihmiset ei vie paikkoja niitä haluavilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen huomautus, että minulla kun on jo kaikki mitä tarvitsen, niin mielestäni köyhäily on melko huonosti elämääni istuva termi.
Minulla ei, koska haluan jatkuvasti lisää. Harrastan autoja. Ilmeisesti olet omaksunut roolisi täydellisesti, hyvä niin. Niin minäkin. Anteeksi sana köyhäily. Sanotaan sitten vaikka pienet tulot eivät ole minun juttuni. Hyväksyn kyllä, että sinun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tais osua lusmun arkaan paikkaan :D
En ole se, jolle vastasit
Myös eräitä joita virkailijat oikein pelkäsi kun hermoja laisinkaan ja kohtaukset päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat ihan vapaasti maata sohvalla, ei siihen ole kukaan puuttumassa. Et vaan saa siitä jatkossa rahaa, sehän tässä on se jutun juju.
Olenkin odotellut ensimmäistä jankkaajaa. Aiemmat tekstini taisivat olla sinulle liian pitkiä luettavaksi, mutta jos saat itsestäsi sen verran irti, että luet ne, niin saat tuohon heittoosi vastineen. Sen verran voin tässä kuitenkin sanoa, että rahahanani pysyvät jatkossakin auki. Miten? Se sinulle selviää niistä liian pitkistä teksteistä.
Maistuu ja makealta maistuukin. Autan mieluummin ilmaiseksi läheisiäni ja kavereitani, kuin olisin ylimääräisen rahan vuoksi sitoutuneena työelämään. Ja kun autan kavereitani, niin saan hyvän mielen lisäksi myös parempaa palkkaa kuin mitä työelämässä saisin. Olen toivottu apu, sillä olen erittäin ahkera silloin, kun saan auttaa itselleni tärkeitä ihmisiä ja he myös arvostavat sitä työntämällä seteleitä minulle, vaikka tekisin kaiken sen myös ilmaiseksi.
Kuten tuolla aiemmin todettiin. He joilla on varaa alkaa kantamaan sumutetta, ei sillä etteikö sitä kannattaisi muutenkin kantaa kaiken maailman iholle tunkijoiden takia.