Jos luulit, että aktivointimallit yms. vaikuttavat jollain tapaa meidän työnvieroksujien lomaelämän viettoon, niin olet erehtynyt pahemman kerran.
Yllättävän usein tulee keskusteluissa vastaan sellaisia, jotka luulevat meikäläisten sohvalla makaamisen loppuvan sillä, että keksitään toinen toistaan erikoisempia pakotteita työttömille. Ne osuvat väärään osoitteeseen, sillä niistä kärsivät ainoastaan työhaluiset työttömät. Me työhaluttomat olemme valmiita röyhkeämpiin toimiin voidaksemme jatkaa lomaelämää ja yksi varma keino siihen on saikuttaminen aina kun tarve vaatii. Eli jotta minunlaiseni lomamies saataisiin pakotettua työelämään mukaan, niin se vaatisi jo niin epärealistisen mullistavan yhteiskuntamuutoksen, että sairauslomalaisia pakotettaisiin mukaan talkoisiin. Sellaiseen yhteiskuntakehitykseen tuskin uskoo edes paatunein työttömien vìhaaja, joten älkää suotta rääkätkö itseänne harhaluuloilla meikäläisten lomaelämän loppumisen suhteen.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei kai niillä kurituksilla ole mitään vaikutusta niin kauan, kun voi saada toimeentulotukea? Eli pahimmilla rahattomilla lusmuilla ei ole hätäpäivää, kun raha tulee aina jostain luukusta.
Näinhän se on, mutta itse en edes ole koskaan ollut toimeentulotuen piirissä, sillä kikkaileminen työttömänä työnhakijana ja saikulla on riittänyt vallan mainiosti. Lusmuksi en kuitenkaan itseäni miellä, sillä olenhan vapaaehtoinen työtön, enkä kilpaile vähistä työpaikoista niiden kanssa, jotka työtä ja rahaa enemmän haluavat/tarvitsevat. Vapaaehtoinen työtön on tyytyväisen yhteiskunnan edelläkävijä vaikka se saattaakin joistakin kuulostaa hullulta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei kai niillä kurituksilla ole mitään vaikutusta niin kauan, kun voi saada toimeentulotukea? Eli pahimmilla rahattomilla lusmuilla ei ole hätäpäivää, kun raha tulee aina jostain luukusta.
Tavoite onkin kurittaa niitä, joilla on jotain menetettävää esim. omia säästöjä yms. ja viedä niiden rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat monikossa? Kirjoita vain omissa nimissäsi, äläkä yritä TAAS esittää, että edustat kaikkia Suomen työttömiä kirjoittaessasi työttömyys- ja sosiaalituilla "lomailusta", saikuttamisesta tms. Miksi ja kenen piikkiin tuota imagotyötäsi teet?
Meikäläisillä tarkoitin meitä työnvieroksujia, joita yhdistää työn vieroksuminen. En siis ole puhunut työhaluja omaavista työttömistä. Olet vaan itse tulkinnut lukemaasi miten sattuu. Onko sinulle ihan uusi juttu, että kaikki eivät haluakaan omistaa elämäänsä työnteolle ja omaisuuden kartuttamiselle? En ole tekemässä mitään imagotyötä vaan kertomassa suoraan miten tosiasiat ovat. Eli että aktivointimallit ja muut sen semmoiset eivät vaikuta kaltaisiini työhaluttomiin työttömiin ja sehän se taitaa olla kova pala sinulle purtavaksi. Pure pure, sillä asia ei ole muuttumassa miksikään.
AP
Ikävää, että korostat täällä työhaluttomuuttasi, koska se kaltaistesi puheenvuorojen kautta laajennetaan helposti koskemaan myös meitä muita työttömiä, jotka haluamme työllistyä. Miksi et siis rohkeasti profiloidu työhaluttomaksi työttömäksi myös viranomaisten silmissä, vaan esität työhaluista työtöntä?
Saat ihan vapaasti maata sohvalla, ei siihen ole kukaan puuttumassa. Et vaan saa siitä jatkossa rahaa, sehän tässä on se jutun juju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat monikossa? Kirjoita vain omissa nimissäsi, äläkä yritä TAAS esittää, että edustat kaikkia Suomen työttömiä kirjoittaessasi työttömyys- ja sosiaalituilla "lomailusta", saikuttamisesta tms. Miksi ja kenen piikkiin tuota imagotyötäsi teet?
Meikäläisillä tarkoitin meitä työnvieroksujia, joita yhdistää työn vieroksuminen. En siis ole puhunut työhaluja omaavista työttömistä. Olet vaan itse tulkinnut lukemaasi miten sattuu. Onko sinulle ihan uusi juttu, että kaikki eivät haluakaan omistaa elämäänsä työnteolle ja omaisuuden kartuttamiselle? En ole tekemässä mitään imagotyötä vaan kertomassa suoraan miten tosiasiat ovat. Eli että aktivointimallit ja muut sen semmoiset eivät vaikuta kaltaisiini työhaluttomiin työttömiin ja sehän se taitaa olla kova pala sinulle purtavaksi. Pure pure, sillä asia ei ole muuttumassa miksikään.
AP
Ikävää, että korostat täällä työhaluttomuuttasi, koska se kaltaistesi puheenvuorojen kautta laajennetaan helposti koskemaan myös meitä muita työttömiä, jotka haluamme työllistyä. Miksi et siis rohkeasti profiloidu työhaluttomaksi työttömäksi myös viranomaisten silmissä, vaan esität työhaluista työtöntä?
TE-virkailijahan on viranomainen, eikö? Olen virkailijalleni tehnyt selväksi, ettei minua kiinnosta mikään mitä hän minulle ehdottaa ja että tulen vastaamaan kaikkiin ehdotuksiin ei. Olen myös sanonut hänelle kuinka asiat tulevat etenemään: lähete terveystarkastukseen - jos siellä ei ilmene työkyvyttömyyttä - hoitosuhteen aloitus mielenterveyspuolen kanssa - paluu työttömäksi työnhakijaksi - sama rumba uudelleen. Olen siis mielestäni ollut työkkärissä jopa inhottavan rehellinen. TE-virkailija ei kuitenkaan voi asialle mitään, sillä pelaan niiden sääntöjen mukaan, jotka "systeemi" suo. Sanon asiat suoraan myös kallonkutistajille. Miten joku voisi sotkea minut johonkin työhaluiseen työttömään, kun olen niin avoimesti työhaluton?
Vierailija kirjoitti:
Saat ihan vapaasti maata sohvalla, ei siihen ole kukaan puuttumassa. Et vaan saa siitä jatkossa rahaa, sehän tässä on se jutun juju.
Olenkin odotellut ensimmäistä jankkaajaa. Aiemmat tekstini taisivat olla sinulle liian pitkiä luettavaksi, mutta jos saat itsestäsi sen verran irti, että luet ne, niin saat tuohon heittoosi vastineen. Sen verran voin tässä kuitenkin sanoa, että rahahanani pysyvät jatkossakin auki. Miten? Se sinulle selviää niistä liian pitkistä teksteistä.
Vierailija kirjoitti:
Lopulta tuet poistetaan kokonaan
Toivottavasti ihmiset tykkää liikkua ulkona. Jos tukia ei tule moni joutuu joustamaan moraalistaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopulta tuet poistetaan kokonaan
Mihin tämä väite perustuu? Yhteiskuntamme on siis kokemassa valtavan mullistuksen ja tukien maksu lopetetaan. Tietoa tiedoista, miten yhteiskuntamme tuohon skenaarioon ajautuu, löytyy ainoastaan vauvapalstan yhden lauseen-ihmeeltä.
Melkein ihailen elämääsi AP. Joka päivä5:30 ylös. Samaa raatamista päivästä toiseen. Ikävien työkavereiden paskajuttuja kuunnellessa. Raskasta fyysistä työtä. Pitäisikö heittää itsekin vain lössiksi.
Vierailija kirjoitti:
Melkein ihailen elämääsi AP. Joka päivä5:30 ylös. Samaa raatamista päivästä toiseen. Ikävien työkavereiden paskajuttuja kuunnellessa. Raskasta fyysistä työtä. Pitäisikö heittää itsekin vain lössiksi.
Samaa raskasta raatamista se oli minunkin elo, kunnes sain lopulta voimaa irtisanoutua ja heittäytyä elämään itselleni mielekkäämpää elämää. Nyt voin omistaa elämäni lukemattomille harrastuksilleni ja itseni kehittämiselle eri asioissa. Rahaa ja materiaa rakastavalle tällainen elämä ei varmaan sovi, kuten arvata saattaakin ja jos on lapsia, niin tämä voi olla hauskuuden sijasta haastavaa. Elämäänsä ei kannata tuhlata epämiellyttäviin tekemisiin.
[/quote]
Ikävää, että korostat täällä työhaluttomuuttasi, koska se kaltaistesi puheenvuorojen kautta laajennetaan helposti koskemaan myös meitä muita työttömiä, jotka haluamme työllistyä. Miksi et siis rohkeasti profiloidu työhaluttomaksi työttömäksi myös viranomaisten silmissä, vaan esität työhaluista työtöntä? [/quote]
TE-virkailijahan on viranomainen, eikö? Olen virkailijalleni tehnyt selväksi, ettei minua kiinnosta mikään mitä hän minulle ehdottaa ja että tulen vastaamaan kaikkiin ehdotuksiin ei. Olen myös sanonut hänelle kuinka asiat tulevat etenemään: lähete terveystarkastukseen - jos siellä ei ilmene työkyvyttömyyttä - hoitosuhteen aloitus mielenterveyspuolen kanssa - paluu työttömäksi työnhakijaksi - sama rumba uudelleen. Olen siis mielestäni ollut työkkärissä jopa inhottavan rehellinen. TE-virkailija ei kuitenkaan voi asialle mitään, sillä pelaan niiden sääntöjen mukaan, jotka "systeemi" suo. Sanon asiat suoraan myös kallonkutistajille. Miten joku voisi sotkea minut johonkin työhaluiseen työttömään, kun olen niin avoimesti työhaluton?[/quote]
Miksi kerrot nuo asiat vasta nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa raskasta raatamista se oli minunkin elo, kunnes sain lopulta voimaa irtisanoutua ja heittäytyä elämään itselleni mielekkäämpää elämää. Nyt voin omistaa elämäni lukemattomille harrastuksilleni ja itseni kehittämiselle eri asioissa. Rahaa ja materiaa rakastavalle tällainen elämä ei varmaan sovi, kuten arvata saattaakin ja jos on lapsia, niin tämä voi olla hauskuuden sijasta haastavaa. Elämäänsä ei kannata tuhlata epämiellyttäviin tekemisiin.
Kiitos vastauksestasi. Ehkä hyppään pian itsekin tästä hullunmyllystä!
Ap:sta tulee kauhean fiksu vaikutelma. On varmasti älykäs ihminen. Uskon että eläminen näiden typerien sääntöjen mukaan on rasittavaa ja turhauttavaa älykkäälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
TE-virkailijahan on viranomainen, eikö? Olen virkailijalleni tehnyt selväksi, ettei minua kiinnosta mikään mitä hän minulle ehdottaa ja että tulen vastaamaan kaikkiin ehdotuksiin ei. Olen myös sanonut hänelle kuinka asiat tulevat etenemään: lähete terveystarkastukseen - jos siellä ei ilmene työkyvyttömyyttä - hoitosuhteen aloitus mielenterveyspuolen kanssa - paluu työttömäksi työnhakijaksi - sama rumba uudelleen. Olen siis mielestäni ollut työkkärissä jopa inhottavan rehellinen. TE-virkailija ei kuitenkaan voi asialle mitään, sillä pelaan niiden sääntöjen mukaan, jotka "systeemi" suo. Sanon asiat suoraan myös kallonkutistajille. Miten joku voisi sotkea minut johonkin työhaluiseen työttömään, kun olen niin avoimesti työhaluton?
Miksi kerrot nuo asiat vasta nyt?
Nyt en ymmärrä. Tämä ole keskustelupalsta, jossa keskustellaan ja keskustelu tuo asioita esiin. Mitähän kaikkea muuta minun olisi pitänyt kertoa ennen kuin se muu tulee puheeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea matkaan, mihin ratkaisuun sitten ikinä päädytkään. Mahdollinen loikka työelämästä lomaelämään kannattaa yrittää hoitaa sitten siten, että vältyt karenssilta. Itse otin kolmen kuukauden karenssin vastaan, mutta jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt lähteä saikuttamisen avulla. Selvisin onneksi lomarahoilla ja lopputilillä just ja just karenssiajan.
Saikutukset on jännä juttu. Meillä työssäkäyvillä sairauslomaa (palkallista tai ylipäätään korvattua) voi olla vuodessa vain tietty määrä. Työttömillä on siitä mielenkiintoista, että he saavat koska tahansa sairauslomaa miten paljon tahansa ja aina kunnon korvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea matkaan, mihin ratkaisuun sitten ikinä päädytkään. Mahdollinen loikka työelämästä lomaelämään kannattaa yrittää hoitaa sitten siten, että vältyt karenssilta. Itse otin kolmen kuukauden karenssin vastaan, mutta jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt lähteä saikuttamisen avulla. Selvisin onneksi lomarahoilla ja lopputilillä just ja just karenssiajan.
Kiitos vinkeistä. Kohti lomaelämää!
Vierailija kirjoitti:
Hulluhan tuo aloittaja on ihan oikeasti, sillä yksikään normaalijärkinen työtön ei nauti pienillä korvauksilla elämisestään, eikä ne työttömät, jotka saavat lisäksi toimeentulotukea, nauttivat vieläkin vähemmän!
Työttömän ihmisen elämä on kaikkea muuta kuin jatkuvaa lomailua.
Työttömän ihmisen elämä on hyvinkin puuduttavaa samoissa ympyröissä pyörimistä ja jatkuvaa taistelua päivittäisen elämisen kustannuksiensa kanssa kamppailua, ja siihen päälle vieläpä jokin pitkäaikainen krooninen sairaus, josta ei eläkeyhtiöt eikä kela laske edes työtöntä ihmistä sairaseläkkeelle, niin työttömän kipuilevan ja oireisen ihmisen elämä on karua ja kylmää kyytiä tässä mukamas hyvinvointi valtiossamme.
Mutta tottahan on sekin, että jotkut valtion palkolliset hyötyvät työttömistä, sillä työttömäthän ovat työvoimaviranomaisille ainesta tehdä työtä, josta taasen osalle heidän aineksestaan ei ole muuta hyötyä kuin haittaa, koska oikeita palkkaa maksavia työantajia on liian vähän suhteessa työttömien suureen määrään, ja tietty osa työttömiä pakotetaan työttömyysturvan karenssin ja toimeentulon vähennyksillä ilmaiseksi töihin kaupungille ja järjestöihin.
Mitenkähän se suukki laitettaisiin, jos kaikki yhteiskunnan ylläpitämissä töissä käyvät joutuisivat myöskin menemään ilmaiseksi töihin? Yksityissektorihan heitä elättääkin isoine palkkoineen.
Onko oikeasti ikuinen loma minimitoimeentulolla mukavaa? Itse jaksoin kahdeksan kuukautta ansiosidonnaisella (ei edes minimitoimeentulolla). Tylsää, ei tarpeeksi rahaa mihinkään. Onneksi pääsin takaisin töihin. Talvet lomautettuna lämpimässä maassa, kesät painan töitä.
AP