Tuttu nelikymppinen nainen sano mulle että ”kyllä sunkin kannattas hankkia ajokortti jos vaikka sun puolisolle käy jotain eikä hän pysty ajamaan autoa”
Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.
Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.
Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.
Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”
Kommentit (284)
Ja kuitenkin autottomat ovat niin kovin usein kinuamassa autollisilta kyytiä ("ei sulla muuta tekemistä tänä iltana ole", "kun kuitenkin menet samaan suuntaan") eivätkä kovinkaan usein ole tarjoamassa korvausta kyydityksistään. Kokemusta on. Nykyisin saa olla tosi hyvä kaveri ja sillä tosi hätä (esim. lemmikin äkillinen sairastuminen ja eläinlääkäriin äkkiä saaminen) ennen kuin lähden mihinkään ketään kuskaamaan, sen verran on minua tässä asiassa hyväksi käytetty. Ostaisivat oman auton, prkl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella naisella tulee olla ajokortti, oma ammatti (ja työpaikka) sekä oma pankkitili. Eletään kuitenkin 2010-luvulla.
Tämä.
Täällä kirjoittelevat naiset tuntuvat elävän sadan vuoden takaisessa maalaisyhteisössä. Nyt sitten kerrotaan ylpeänä, että on hankittu/ei ole hankittu ajokorttia keski-iässä. Mitä ihmeen holhottavia te kaikki olette? Ihan järkyttävää. Kilpaa ihmetellään, että kuka on kenenkin kyydin varassa. Jestas.
Ja kaikki tehdään yhdessä miehen kanssa. Oma aika, ajatukset, mielipiteet ja persoona puuttuu kokonaan. Voi järkytys. Missä te kaikki urvelot asutte? Hankkikaa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuo vapaus ja itsenäisyys, jonka ajokortti tuo?
Olen itekseni asuva kortiton 36v nainen ja hyvinkin itsenäinen ja vapaa. Osittain juurikin sen takia, ettei ole autosta kuluja.
Tai palstan mukaan en olekaan.. kaikkea sitä täältä lukeekin. :D
Me oltiin perheen kanssa viikonloppuna läheisessä kansallispuistossa keräämässä sieniä ja grillaamassa makkaraa nuotiolla. Sinne on jotain 20 km matkaa, eikä julkisesta liikeenteestä tietoakaan. Oli oikein hauska päivä viettää yhdessä. Pienille lapsille tuo on vähän turhan pitkä matka pyöräillä.
Sinä olisit varmaan mennyt taksilla? Tosin autoilua sekin on.
Olisi jäänyt menemättä, kun en nauti tuommoisesta retkeilystä. Sienet löytyy lähimetsästä tai torilta.
Ei mulla autoilua ole vastaan. Ihmettelin, että miten mun vapaus ja itsenäisyys siinä rajoittuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huono juttu jos itsenäisyys on ajokortin varassa, vaikuttaa aika avuttomalta sellainen ihminen joka ei ilman omaa autoa keksi tapoja päästä jonnekin. Eri asia jos asuu paikassa jossa etäisyydet pitkiä ja julkisia ei liiku. Jos kauppa on max kahden kilometrin päässä niin sinne pääsee kävellen tai pyörällä, ostetuksi tulee sitten senn verran kuin kuluttaakin. Tänne vissiin kommentoivat maalaiset tai muuten rajoittuneet.
Mä en suostuisi luopumaan harrastuksista. Tavoittamatta jäisivät niin Jäämeren rakkaat rannat, telttapaikat, kalavedet kuin sienimetsätkin, jos olisi vain julkisten ja polkupyörän varassa. Terveisin rajoittunut Tampereen keskustasta.
Kommentoin jo aikaisemmin että harrastan erävaellusta eikä minulla ole ajokorttia. Aika rajoittunut todella olet jos et mielestäsi pääse Jäämerelle muuten kuin yksityisautolla. Tai telttailemaan tai
sienestämään.
Kun menee omalla autolla Jäämerelle, voi olla kuten haluaa, riippumaton aikatauluista.
Ja pysähdellä juuri siellä missä haluaa ja juuri sen aikaa kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itekseni asuva kortiton 36v nainen ja hyvinkin itsenäinen ja vapaa. Osittain juurikin sen takia, ettei ole autosta kuluja.
Me oltiin perheen kanssa viikonloppuna läheisessä kansallispuistossa keräämässä sieniä ja grillaamassa makkaraa nuotiolla. Sinne on jotain 20 km matkaa, eikä julkisesta liikeenteestä tietoakaan. Oli oikein hauska päivä viettää yhdessä. Pienille lapsille tuo on vähän turhan pitkä matka pyöräillä.
Olisi jäänyt menemättä, kun en nauti tuommoisesta retkeilystä. Sienet löytyy lähimetsästä tai torilta.
Ei mulla autoilua ole vastaan. Ihmettelin, että miten mun vapaus ja itsenäisyys siinä rajoittuu?
Totta kai se vapaus ja itsenäisyys rajoittuu, kun on riippuvainen aikatauluista, kulkuyhteyksistä.
Eipä kannata ajokorttia varmuuden vuoksi hommata jos ei tarvi, on aika kallis investointi. Sijoituksiin vaan korkoa kasvamaan niin on sitten taksirahaa jos sattuu tarvitsemaan.
Ja eihän nyt ajokortti tai sen puute kerro nykyaikana kaupungissa siitä onko itsenäinen vai ei. Pyörällä, kävellen ja julkisilla pääsee. Miehetkin. Monessa taloudessa ei ole yhtäkään ajokorttia ja elämä rullaa mukavasti. Tai on ajokortti mutta ei autoa. Ja hyvin pärjätään. Lanssi vielä tarvittaessa sairaalaan, ja HKL muualle.
Mä hankin ajokortin 30-vuotiaana. Ainoa mikä kaduttaa on se, etten hankkinut sitä aiemmin vaikka en mielestäni tarvinnut sitä yhtään mihinkään.
Ajotaito ja lupa auton kuljettamiseen on sellainen hyvä perustaito. Sen taidon hyödyt huomaa silloin, kun pääsee nauttimaan niistä.
Niinpä niin. Itse olen mies, ikää 40+, ja joudun parin kuukauden sisään avosydänleikkaukseen. Sen johdosta autolla ajeluihin tulee pakosta 1-2kk tauko. Jos rouvalla ei olisi korttia niin kuka meillä hoitaisi lasten kuskaamiset, kaupassa käynnit ym?
Minäkin hankin kortin ja auton 30-vuotiaana, nyt olen kohta kuusikymppinen ja päivääkään en ole katunut. Ehdin jo tuhota polvilumpiot pyöräillessä. Tätä vapautta en vaihda, ja nyt on aikaa autoilla ja shoppailla ja matkailla eläkeläisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on laatikkopyörä. Lastataan lapset sinne jos halutaan lähteä metsäretkelle jonnekin mihin julkiset ei järkevästi mene. Ihania päiviä ollaan vietetty retkeillessä ilman autoa. Sitäpaitsi auton kuluilla ajaa aika monta taksimatkaa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se vapaus ja itsenäisyys rajoittuu, kun on riippuvainen aikatauluista, kulkuyhteyksistä.
Sinä olet sidottu siihen autoon, sama asia.
Ei ole rahaa. Tiedän että olisi hyödyksi töiden yms. Kannalta. Vi,tuttaa aina olla kyydittävänä
T. Työtön
Äidiltäni lähti kortti sairauden takia, ja asuu suht korvessa josta ei halua muuttaa pois. Voin kertoa että on erittäin kuorimittavaa kuskata häntä oman elämän ohessa milloin kauppaan / lääkäriin / asioille.. jos menen esim iltavuoroon niin aamulla äidin mukaan ”sinulla on hyvin aikaa kuljettaa!”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.
Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.
Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.
Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”
Kyllä kannattaisi, ja nelikymppinen on vielä tosi nuori. Minulla on serkku, joka jäi kuusikymppisenä leskeksi eikä hänellä ollut ajokorttia, koska mies oli häntä aina ollut kuskaamassa. Miehen kuoleman jälkeen tulikin hätä käteen: miten pääsee mökille 30 kilometrin päähän, miten saa koiran kulkemaan mukana? Serkku meni autokouluun, sai ajokortin, myi perheen Saab-lotjan pois ja osti sen tilalle automaattivaihteisen pikkuauton, ja on nyt ollut yli kymmenen vuotta itsellinen nainen, joka edelleen asuu vanhassa omakotitalossaan, käy kesäisin mökillään ja koirakin on vielä menossa mukana.
Että silleen.
Enstäs jos ei oo sitä kesämökkiä tai koiraa, turhaan sitä ajokorttia ja autoa hankkimaan. Ei kaikilla oo mökkiä mihin mennä, saatikka lemmikkiä jota täytyy kuskailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta se rajoittuu myös silloin kun on auto ja pitäisi lähteä jonnekin ja sinne voi lähteä kun on auto.
Eikä välttämättä enää halua olla auton orja.
Autoa aina markkinoidaan vapaudella ja nopeudella. Tämä voi olla tosi, mutta harvoin ihminen vie autoa, kun nykyään on niin että auto vie ihmistä.
Stressi lisääntyy ja persoona muuttuu kamalaksi, kun sekunneista tai minuuteista tulee tärkeitä nopealla autonmobiilillan. Asiat pitää saada heti valmiiksi ja jos minuutin myöhästyy niin jo on v.ittu irti ja muut on paskoja.
Autot pilaavat monia ihmisiä. Kun on auto niin pitää lähteä sinne särkänniemeen lasten kanssa huutamaan ja koko automatka kärsitään huudosta. Kun on auto niin pitää lähteä vaikka minne, kun on vapaus keksiä että minne sitä lähtisi.
Sanoisin että autottomat ovat tämän aikakauden älykköjä. Taksi otetaan kun lähdetään jonnekin. Se on sillä selvä ja nykyään on hauska kun kuski ajaa tai istuu junassa. Ei tartte lukea kirjaa vaan voi olla vaan oma itsensä ja meditoida sharatruztra asennossa näyttävästi. Muut vaan ihmettelee että tuo on hullu.
Minä katson muita ylväästä joga-asennostani ja totean että hullut ne käsiä rattilla pitää ja polkee kaasua, jarrua ja kytkintä milloin mitenkin. Minulla on vapaus olla tekemättä mitään ja olla ajattelematta mitään ja olla hetki ei missään. Autoilijat ne vaan ajaa ja menee kokoajan jonnekin. Menkää vaan, ei tule ikävä tshihihi.
Olen ystäväsi kanssa samaa mieltä, jos tarvitset autoa, joko töihin, vapaa-ajalla tai harrastuksiin.
Minä en haluaisi olla noin riippuvainen miehestä, että pyytäisin kuskiksi ja siksi mulla on ollut aina oma auto käytössä ja miehellä omansa.
Miksi tuhlata toisen aikaa, joka kuskaa sinua paikasta A paikkaa B, kun senkin ajan voisi käyttää hyödyllisimmän. Eikö toisen ajankäyttö ole vähän noloa.
No mulla 10min kävelymatka kahteen lähikauppaan sekä apteekkiin. Käyn useamman kerran viikossa joko kävellen tai pyörällä kaupassa. Töihin menee polkupyörällä 20minuuttia. 5min kävelymatkan päästä löytyy lähin linkkapysäkki jos kauemmas tarttee päästä. Ja jos oikein hätä tulee, taksi pääsee meidän pihalle saakka.
Kyllä mä uskoisin että näin pärjään jatkossakin ilman ajokorttia. Miehen kanssa käydään viikonlopulla yhdessä yhteisellä autolla isommilla ruokaostoksilla ja vaatekaupoilla jos on tarvis. Ap
Tosi hyvä ehdotus. Huolehtii sinusta.
Jos sinä saat jonkun ” ahaa elämyksen” niin tosiaanko et kerro siitä kenellekkään? Kyseessähän voi olla uusi oivallus toisellekin, ja jos ei ole niin mitä sitten? Normaalia keskustelua.
Ei kannattais olla niin herkkänahkainen ja etsiä toisten puheista aina kauheita piilomerkityksiä..
Riippuu missä asuu yms. Me asumme kaupungissa, lähin kauppa saman talon pohjakerroksessa, ei edes omisteta autoa. En koe ajokorttia tarpeelliseksi tässä tilanteessa.