Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttu nelikymppinen nainen sano mulle että ”kyllä sunkin kannattas hankkia ajokortti jos vaikka sun puolisolle käy jotain eikä hän pysty ajamaan autoa”

Vierailija
23.10.2018 |

Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.

Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.

Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.

Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”

Kommentit (284)

Vierailija
101/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotellaanpa sitten taas julkisen liikenteen lakkoa.

Vierailija
102/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan oikeesti ajattele tätä autoilua luonnon kannalta? Kuinka kauan ihmisillä on pokkaa pitää yksityisautoilua hyvänä ratkaisuna? Itsekin ajan autoa, mutta en tuputa samaa elintapaa muille vaan pikemminkin häpeilen sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.

Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.

Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”

Kyllä kannattaisi, ja nelikymppinen on vielä tosi nuori. Minulla on serkku, joka jäi kuusikymppisenä leskeksi eikä hänellä ollut ajokorttia, koska mies oli häntä aina ollut kuskaamassa. Miehen kuoleman jälkeen tulikin hätä käteen: miten pääsee mökille 30 kilometrin päähän, miten saa koiran kulkemaan mukana? Serkku meni autokouluun, sai ajokortin, myi perheen Saab-lotjan pois ja osti sen tilalle automaattivaihteisen pikkuauton, ja on nyt ollut yli kymmenen vuotta itsellinen nainen, joka edelleen asuu vanhassa omakotitalossaan, käy kesäisin mökillään ja koirakin on vielä menossa mukana.

Että silleen.

Vierailija
104/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihneellistä kauhumaalailua täällä, että yhtään mihinkään ei pääse jos ei ole korttia eikä puoliso pysty kuskaamaan.

Ajatelkaapa, montako taksimatkaa kustantaa sillä rahalla, joka auton ostoon, käyttöön ja ylläpitoon menee veroinee kaikkineen. Aika monta. Ja taksi tulee aina kun tilataan, yöllä tai päivällä, arkena tai pyhänä, ei riipu mistään ulkopuolisista aikatauluista.

Taksi olisi ratkaisu esim sille, joka "ei voi" mennä lastensa kanssa vanhempiaan tapaamaan junalla, kun asemalta on kokonaista 2 km perille evätkä vanhemmat enää aja. Soittaisi taksin hakemaan sieltä asemalta!

Vierailija
105/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokaisen oma valinta hommaako ajokortin vai ei, mutta helpottaa suurimman osan elämää merkittävästi. Hätätilanteessa ei ole julkisten/taksin varassa ja ennen kuin joku ehtii sanoa ”sitä varten soitetaan ambulanssi”. Joo niin soitetaan, mutta valitettavan usein pääset omalla autolla nopeammin ensiapuun.

No ei se ajokortti muutu autoksi. Monella ajokortillisella EI ole autoa.

Vierailija
106/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi!

Vierailija
107/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä taksilla, ei kannata. Täällä kehäkolmosen ulkopuolella auto on välttämätön. Ei rajoita autottomuus asuinpaikan valintaa. Kukaan taksi ei ota kyytiin valtavaa määrää esim.mökkitavaroita, lautoja, rakennustarvikkeita. 

Vierailija
108/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä taksilla, ei kannata. Täällä kehäkolmosen ulkopuolella auto on välttämätön. Ei rajoita autottomuus asuinpaikan valintaa. Kukaan taksi ei ota kyytiin valtavaa määrää esim.mökkitavaroita, lautoja, rakennustarvikkeita. 

Asun Lahdessa, en tarvitse autoa. En halua omistaa mökkiä, enkä sellaisilla vieraile tai sellaista vuokraa. Lautatavaraa ei minun tarvitse kanniskella mihinkään.

Ollaan erilaisia, ajatella!

Vierailija
109/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella naisella tulee olla ajokortti, oma ammatti (ja työpaikka) sekä oma pankkitili. Eletään kuitenkin 2010-luvulla.

Lisätään tähän vielä oma sähköpostiosoite, vieläkin kun löytyy niitä naisia, joille voi lähettää viestiä miehen osoitteeseen, kun ei kuulemma ole omalle tarvetta...

Vierailija
110/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono juttu jos itsenäisyys on ajokortin varassa, vaikuttaa aika avuttomalta sellainen ihminen joka ei ilman omaa autoa keksi tapoja päästä jonnekin. Eri asia jos asuu paikassa jossa etäisyydet pitkiä ja julkisia ei liiku. Jos kauppa on max kahden kilometrin päässä niin sinne pääsee kävellen tai pyörällä, ostetuksi tulee sitten senn verran kuin kuluttaakin. Tänne vissiin kommentoivat maalaiset tai muuten rajoittuneet.

Vierailija
111/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini asuu miehensä kanssa keskellä korpea ja sai joku aika sitten aivoverenvuodon. Säästivät melkein tunnin siinä että ajoivat ambulanssia vastaan, niitä pikkuteitä kun ei voi körötellä 80km/h kovempaa, joskus tuokin on liikaa. Tädille jäi jonkinlaiset hermokivut, mutta muuten elää taas normaalisti.

Vierailija
112/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihneellistä kauhumaalailua täällä, että yhtään mihinkään ei pääse jos ei ole korttia eikä puoliso pysty kuskaamaan.

Ajatelkaapa, montako taksimatkaa kustantaa sillä rahalla, joka auton ostoon, käyttöön ja ylläpitoon menee veroinee kaikkineen. Aika monta. Ja taksi tulee aina kun tilataan, yöllä tai päivällä, arkena tai pyhänä, ei riipu mistään ulkopuolisista aikatauluista.

Taksi olisi ratkaisu esim sille, joka "ei voi" mennä lastensa kanssa vanhempiaan tapaamaan junalla, kun asemalta on kokonaista 2 km perille evätkä vanhemmat enää aja. Soittaisi taksin hakemaan sieltä asemalta!

Mitä näitä viimeaikaisia uutisointeja on lukenut, niin ei se taksi tule, vaikka on tilannut sen jopa kahta vuorokautta ennen tarvittua aikaa... Minä olen viimeksi käyttänyt taksia syyskuussa 2011, kun olin ollut Tori Amosin keikkaa katsomassa Helsingin jäähallissa ja olin vasta niin myöhään perillä Turussa, etten hennonut pyytää miestä hakemaan linja-autoasemalta. Nykyisin täytyy vissiin laskea päässään plus- ja minuslaskuja sekä miettiä kertotaulua ja kinata taksikuskin kanssa puoli tuntia ennen kuin selviää, mitä reissu kotiin maksaa, eikä se perilläkään ole ihan selvää. Ei tule kauppoja minun kärsivällisyydelläni (kovin lyhyt). Ja saako nykyään yleensä taksia näiden suurimpien kaupunkien ulkopuolella?

Vierailija
113/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaisi hankkia ajokortti, jos vaan pystyt siihen.

Vierailija
114/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset eivät VOI ajaa autoa vaikka haluaisivat. Esimerkiksi minä en neurologisista syistä voi ajaa, en ole koskaan voinut.

Kyytejä en pummaa koskaan, inhoan muiden kuin mieheni kyydissä olemista. Kuljen julkisilla tai pyörällä tai apostolinkyydillä. Asumme pikkukaupungissa jossa on melko heikko julkinen liikenne mutta pärjään.

Niin joo, ja auton ja ajokortin hinnalla ajaa aika pirusti taksilla. Meillä ainakin olisi sulaa hulluutta edes pitää kahta autoa. Tai minun, jos yksinäni olisin, pitää autoa ties minkä hätätilanteen varalta jota ei ehkä koskaan edes tule.

Mummuni oli ajokortiton ja asui maalla. Pappa halvaantui eikä voinut enää ajaa. Arvatkaa mitä? Taksit kulki sinne maallekin. Mummu kävi sitten taksilla kaupassa ja hyvin pärjäsivät.

Vierailija
115/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tuo vapaus ja itsenäisyys, jonka ajokortti tuo?

Olen itekseni asuva kortiton 36v nainen ja hyvinkin itsenäinen ja vapaa. Osittain juurikin sen takia, ettei ole autosta kuluja.

Tai palstan mukaan en olekaan.. kaikkea sitä täältä lukeekin. :D

Me oltiin perheen kanssa viikonloppuna läheisessä kansallispuistossa keräämässä sieniä ja grillaamassa makkaraa nuotiolla. Sinne on jotain 20 km matkaa, eikä julkisesta liikeenteestä tietoakaan. Oli oikein hauska päivä viettää yhdessä. Pienille lapsille tuo on vähän turhan pitkä matka pyöräillä.

Sinä olisit varmaan mennyt taksilla? Tosin autoilua sekin on.

Kaikkiin Suomen kansallispuistoihin pääsee julkisilla. Itse asiassa olisi suotavaakin mennä niillä, kun parkkipaikkoja on välillä vähänlaisesti.

Vierailija
116/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huono juttu jos itsenäisyys on ajokortin varassa, vaikuttaa aika avuttomalta sellainen ihminen joka ei ilman omaa autoa keksi tapoja päästä jonnekin. Eri asia jos asuu paikassa jossa etäisyydet pitkiä ja julkisia ei liiku. Jos kauppa on max kahden kilometrin päässä niin sinne pääsee kävellen tai pyörällä, ostetuksi tulee sitten senn verran kuin kuluttaakin. Tänne vissiin kommentoivat maalaiset tai muuten rajoittuneet.

Kauppaan ei pääse, jos on vaikka kipsi jalassa. Pääsee kun puoliso ajaa ja mukavasti. Eivät taksitkaan aina tule. Avutonta on olla ajotaidoton.

Vierailija
117/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ajo kortin 40v. ja sen kaksi siskoa sai asiasta ihan hirveen slaagin. Kukaan ei oikein ymmärtänyt miksi, mutta kailottivät kaikille, että heidät saa viedä hullujenhuonelle jos moiseen itse lähtevät. Mies ja lapset kyllä kyyditsee, kortti on ihan turha. No, toisen mies kuoli ja toisen mies otti ja vaihto vaimoa. Nyt nää siskot on lastensa kyytien varassa. Asuvat toki kaupungissa ja jopa keskustassa, mutta kaikki pidemmät kyläilyt on jääneet kun ei ole sitä kyytiä. Ei ne perheelliset lapset enää lähde kyytimään. Korkeintaan sukujuhliin. Molemmilla terveys ja talous ihan ok, joten jos olis se kortti niin vois ajella minne haluais. Nyt ne kerjää mun äitiä kyläilemään, kun hän pääsee helpommin kun on kortti ja auto. Äitiä tilanne ottaa välillä päähän, miksi hän on aina se joka menee kylään. Kyytiäkin pyydellään, esim. juuri sukujuhliin, jottei tarvi heti lähteä kotiin. Aikuisilla lapsilla kun tuppaa aina olemaan vähän kiire. Hullu vanhana kortin ajanut on nyt se joka mahdollistaa näiden kortinvastustajienkin sosiaalista elämää.

Vierailija
118/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suostuisi luopumaan harrastuksista. Tavoittamatta jäisivät niin Jäämeren rakkaat rannat, telttapaikat, kalavedet kuin sienimetsätkin, jos olisi vain julkisten ja polkupyörän varassa. Terveisin rajoittunut Tampereen keskustasta.

Vierailija
119/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetutuille kävi juuri näin, vaimolla ei ajokorttia ja asunto maalla kaukana julkisista. Mies kuoli yllättäen onnettomuudessa viime keväänä ja elävät nyt sukulaisten ja ystävien kyydityksillä.

Vierailija
120/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaisi hankkia ajokortti, jos vaan pystyt siihen.

Tai sitten asua kaupungissa. Ei mulla koskaan ole ollut vaikeuksia päästä mihin haluan bussilla, pyörällä tai kävellen.

Miehellä on kortti mutta myi auton pois niihin ennen kun tavattiin, kun ei sitä enää töitä varten tarvinnut.