Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Nuori nainen repesi synnytyksessä ja menetti pidätyskykynsä. Miten ei ole AV:n keskustelluin juttu?

Vierailija
23.10.2018 |

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa

Että siitä vaan alateitse synnyttämään, kun täällä on noin mahtavan osaavia ammattilaisiakin! Nainen ulostaa loppuelämänsä housuihinsa. Suunniteltu sektio puolestaan meni täydellisesti.

Kommentit (346)

Vierailija
201/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa, nostaako se riskiä saada kyseisiä repeämisvammoja, jos on taipumusta venymisarpiin(raskausarvet), jotka tulleet esimerkiksi kasvupyrähdyksestä ja painovaihtelusta? Mietin vain onko kudostyyppini jotenkin sellainen, että olisin suunnilleen p*llu niskaan asti haljenneena synnytyksen jälleen.

Mulla on ollut jo teini-iästä lähtien raskaus-/venymisarpia. Kolme ongelmatonta alatiesynnytystä takana, kivunlievityksenä ilokaasu (en halunnut puudutuksia). Ekassa synnytyksessä laitettiin kaksi tikkiä ja muissa ei yhtään. Korkeintaan olen ajatellut toisin päin, että mulla on jo valmiiksi venyvä ja joustava kudostyyppi.

Ja puudutusasiassa oli siis pointtina, että halusin itse tuntea missä mennään, kuunnella kehon tuntemuksia.

Vierailija
202/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että teitä! Ihan mahdoton ketju.. mutta, pistän nyt oman lusikkani soppaan (Ei ehkä kannattaisi), jotta ketju ei mene pelkäksi pelkojen boostaajaksi.

Synnyttäjät! Suosittelen tutustumaan ihmiskehon anatomiaan ja synnytyksen luonnolliseen kulkuun niin ihmisillä kuin eläimillä (luit aivan oikein). Sitä kautta saat varmuutta siitä miten sun keho toimii ja opit luottamaan siihen. Suosittelen Facebookista ryhmää Aktiivinen synnytys.

Pelon käsittely on avainasemassa näissä repeämisissä. Jos pelkäät, sun keho on jännitystilassa, repeät herkemmin. En voi liikaa korostaa rentoutumisen opettelua! Synnyttämään ei voi vain mennä (ajatuksella nyt mennään ottamaan se vauva pois sieltä ja otan kaikki lääkkeet), vaan sun tulee valmistautua siihen.

Lasteni isä on todella paljon minua isompi, mutta en ole revennyt, minuun ei sattunut, en saanut jälkiongelmia ja seksi tuntunut synnytysten jälkeen paremmalta kuin ennen. On ihan oikeasti harvinaista, että vastaavanlaista, kuin aloituksen artikkelissa tapahtuu!

Ei hyvää päivää... oletko kuullut yksilöeroista? Se että sinuun ei sattunut tai ei tullut repeämiä ei tarkoita ettei niitä muille tulisi. Kipuherkälle (tai sille jolle sattuu se vaikea, pitkä ja kivulias synnytys) rentoutuminen ei ole mikään tahdontila, jos edessä on yksi elämäsi tuskallisimpia kokemuksia.

Hei, olen kyllä kuullut yksilöeroista ja mun tuttavapiiriin mahtuu tosi paljon erilaisia synnytystarinoita. Olen siitä kuitenkin iloinen, että oon saanut esim usealle toista synnyttäneelle jaettua neuvojani ja tsemppausta, ja heille tää toisen syntymä siten on ollut korjaava, voimaannuttava, mukava kokemus. Voisin sanoa myös tietäväni aika paljon aiheesta (olen kätilö) ja nähnyt lukuisia synnytyksiä. Tällä on ihan VALTAVA voima, pelkäätkö vai et! Ja nimenomaan siihen auttaa rentoutus, hengitys. Myös se, että koet olosi turvalliseksi. Mulle ei tullut repeämiä koska olin valmistautunut, synnytin vedessä ja luotin että se mitä tapahtuu, on luonnollista. Olis varmasti tullut, jos mä olisin silloin pelännyt ja huutanut "MUN ALAPÄÄ MENEE NYT IHAN TOHJOKSI AUTTAKAAA". Tarjontavirhe on tietysti toinen syy, joka voi yllättää.

Sua mun ei tarvitse vakuuttaa, mutta kommentillani halusin kertoa edes yhelle, joka miettii "onko alatiesynnytyksessä järkeä ja voi apua onko se tällaista! " että EI, sen ei tarvitse olla yhtään niin kammottavaa kuin media ja ihmisten pelot on siitä tehneet ja sä voit vaikuttaa sen kulkuun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee niin iso torttu että aukko on kyllä niin pyöreenä ja sattuu

Vierailija
204/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektiossa on kuolemanriski suurempi kuin alatiesynnytyksessä jos kyseessä ei ole tietynlainen riskiraskaus.

suunnitellussa sektiossa on hyvin pienet riskit. Ylipäätään mitä se muille kuuluu jos haluan ottaa pienen riskin. Harrastan myös laitesukellusta. Siinäkin on pieni kuoleman riski, mutta olen itse sen harrastuksen valinnut.

Sektion riskit eivät ole ainoastaan äidille, vaan ennen kaikkea tuleville vauvoille. Esim kohtukuoleman riski on 8-kertainen sektion jälkeisissä raskauksissa ( ja kasvaa jokaisen sektion jälkeen lisää) verrattuna alatien jälkeiseen raskauteen.

Jos haluaa vain yhden lapsen, niin sektio on ihan hyvä. Sen jälkeen leikkii taas toisten hengellä turhaan.

Vierailija
205/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jutut on aivan kamalia lukea! Jos Suomeen pitää tehä lisää veronmaksajia niin synnytyksestä PITÄÄ saada itse päättää. Tuon tason hutiloinnit PITÄÄ saada korjattua. Ei ole mahdollista, että ei muka pystytä korjata niin ettei äideiltä mitään karkaile!

Terv. Vela, joka on tehnyt päätöksensä juuri synnytyksen riskien perusteella.

Vierailija
206/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kommentillani halusin kertoa edes yhelle, joka miettii "onko alatiesynnytyksessä järkeä ja voi apua onko se tällaista! " että EI, sen ei tarvitse olla yhtään niin kammottavaa kuin media ja ihmisten pelot on siitä tehneet ja sä voit vaikuttaa sen kulkuun!

Alatiesynnytyksessä ei ole järkeä, se on juuri niin kammottavaa ellei paljon kammottavampaakin kuin media ja ihmiset kykenevät kertomaan, eikä sen kulkuun todellakaan voi vaikuttaa.

Ja tuo omahyväisyytesi on etovaa.

Vierailija
207/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu. Täytyy kuitenkin muistaa, et tapahtumiin vaikuttivat myös useat hoitovirheet, tai ainakin laiminlyönnit. Ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu ja miten synnytys tulee etenemään. Joku puhui valmistautumisesta - kyllä synnytykseen voi ja kannattaa valmistautua. Lukea pari teosta, venytellä, harjoitella rentoutumista. Pimppiä tulee myös venyttää (tätä voi googletella).

Vierailija
208/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
209/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa meni synnytyksessä virtsanpidätyskyky täydellisesti muutamaksi kuukaudeksi.  Kävin fysioterapiassa ja  joka paikassa hoettiin sitä, että on normaalia, että virtsanpidätyskyky kärsii synnytyksestä ja kyllä se palautuu, kun jaksaa jumpata. Vasta kuukausien jälkeen mulle selvisi, että oma tilanteeni ei ollut normaali. Kukaan muu tuttavani ei tarvinnut isoja vaippoja enää jälkivuodon loputtua. Muutamassa vuodessa toivuin kuitenkin "melkein" normaaliksi eli voin käydä toimistotöissä, jos vessa on lähellä ja sinne pääsee aina kun tarvetta. Juoksu, pitkät kävelylenkit yms. eivät ole enää mahdollisia, mutta en ole kamalasti siitä kärsinyt. Tilanne olisi sama, jos vaikka olisin pahasti ylipainoinen.

Mun virhe oli se, että halusin epiduraalin. Se heikensi luontaisia supistuksia ja vei tunnon synnytyksestä ja lopulta lapsi piti repiä väkisin ulos kohdusta. Onneksi lapselle ei käynyt mitään eli syntyi terveenä.

Oletko miettinyt korjausleikkausta mikä auttaisi pidätyskykyyn? Ei ole kiva kärsiä tuollaisesta.

Vierailija
210/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä artikkeli synnytyksen vaaroista, mutta pitäkää mielessä, että YLEn feministiseen agendaan kuuluu, että valkoihoiset rasistisena, kolonialistisena, kapitalistisena ja patriarkaalisena rotuna hiipuisivat pois kokonaan. 

"Ruskeat ihmiset" sitten ovat tulevaisuuden maailmassa noiden feministien mielessä jollain lailla äärimmäisen ylväitä, tasa-arvoisia, kommunistisia ja suvaitsevaisia. Siis näin he todella ajattelevat.

Anteeksi mutta mitä aineita sinä oikein vedät? Kyllä itse feministinä tiedostan, että kaikissa maissa ja kulttuureissa naisia ei kohdella tasa-arvoisesti.

Ei tarvita aineita näkemään, että Yle ratsastaa uusmarxilaisilla feministisillä arvoilla joihin kuuluu valkoisten jatkuva syyllistäminen, etnisten ihmisten jatkuva jalustalle nostaminen kaikissa yhteyksissä ja nimenomaan länsimaisten miesten ja kulttuurin alasajo. Uuden ajan feministejä ei kiinnosta kehitysmaiden naisten huono asema vaan sekin on saatu jotenkin valkoisten miesten syyksi. Islamkin on kuulemma feministinen, naisia voimaannuttava rauhan uskonto.

Pidä nämä mielessä niin monet Ylen uutisoinneista avautuvat ihan uudella tavalla.

:DDDD

Anteeksi vain, mutta millainen mies täytyy olla, että tulee suoltamaan tuollaista soopaa ketjuun, jonka aiheena on synnytyksessä tapahtunut hoitovirhe? Tästäkö ei olisi saanut uutisoida? Ja miten kommentissa mainitut asiat liittyvät kyseiseen uutiseen? Siis voi luoja mitä kaikkea maa päällään kantaa.

Vierailija
211/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä jutun tapahtuma on se painajainen. En olisi edes kuullut sellaisesta, ellei läheiselle ystävälle olisi käynyt sama. Vaadin sen jälkeen itse suunnitellun sekstion ja kaikki meni hyvin. Kyllä suunniteltu ja rauhassa toteutettu sektio on turvallisin tapa synnyttää ihan ylivoimaisesti.

Valitettavasti sun mielipiteesi ei tee asiasta faktaa, eikä ne kymmenet alanuolet mitä tähänkin viestiin tulee. Suunniteltu sektio ei ole turvallisin tapa synnyttää.

Kyllä se joillekin on. Toiselle sitten alakautta on turvallisempi. On todella typerää toistella että se ja se tapa on turvallisempi, kun se ei mene niin. Jokaisen naisen kroppa on omanlaisensa ja jokainen raskaus on omanlaisensa. Se mikä sopii yhdelle, ei käy toiselle. Tämän vuoksi terveydenhuollossa tulisi olla asiantuntemusta, aikaa ja halua kohdata jokainen synnyttäjä aidosti. Tutkia mikä olisi parasta juuri tälle ihmiselle, miten mahtuu tulemaan ja mitkä on riskit missäkin juuri tällä äidillä. Mutta nykyisin on vallalla liukuhihnameininki, kaikki vaan samaan putkeen ja kauhean "tehokkaasti". Kirurgit sitten korjaa myöhemmin jälkiä (jos korjaa tai pystyy korjaamaan), mutta se menee sitten toisen osaston piikkiin, niin sitä ei lasketa synnytyslaitoksen kulueräksi vähentämään "tehokkuutta". Olen aivan varma, että yksi merkittävä syy komplikaatioiden määrien nousuun kaikissa synnytyksissä on nimenomaan nykyinen asenne terveydenhuollossa. Se potilas/ihminen jota hoidetaan, ei ole keskiössä, vaan keskiössä on prosessit, hoitoketjut (jotka ei toimi) ja laitoksen toiminta. Siellä isoissa rattaissa ensisynnyttäjä on vain pienenpieni jyvänen, jonka voinnilla, tuntemuksilla, tai edes tulevalla suolen toiminnalla ei ole mitään merkitystä. Pääasia että ollaan hoidettu mahdollisimman monta synnytystä mahdollisimman halvalla.

Amen. Niin täsmälleen samaa mieltä.

Vierailija
212/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain, että ei se korjausleikkauskaan aina korjaa...

Siinäkin leikkauksessa on myös riskinsä.

Itselleni tehtiin verkkoleikkaus. Täydellistä pidätyskykyä ei saanut takaisin ja virtsa ei tule enää suihkuta vaan hitaasti, kuin valumalla.

Ensimmäinen synnytys oli suht normaali. Tehtiin viilto, ei repeämää.

Toisen raskauden aikana mittailtiin ja arvioitiin, että mahtuuko lapsi tulemaan.

Toivoin sektiota. Luvattiinkin, mutta kuitenkaan en sitä saanut.

Toisen lapsen synnyttäjälle ei tehty edes viiltoa, joten repeytyi sitten holtittomasti! (Lapsi 4,5 kiloa).

Oli sitten meidän lapsiluku siinä. Ei tarvinnut asiaa enää miettiä. Vaikka alunperin useammasta haaveiltiin.

Olen kiitollinen, että lapset ovat terveitä.

Mitenkään en voi ymmärtää, että äidin terveydellä ja hyvinvoinnilla on näin vähän väliä!

Kyllä toivoisin, että näistä riskeistäkin kerrottaisiin rehellisesti.

Nyt eletään 2000-lukua. Kaikkea keksitään ja monenlaisia sairauksia parannetaan, mutta synnytyshommissa ei juurikaan edistystä tapahdu.

Vierailija
213/346 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että teitä! Ihan mahdoton ketju.. mutta, pistän nyt oman lusikkani soppaan (Ei ehkä kannattaisi), jotta ketju ei mene pelkäksi pelkojen boostaajaksi.

Synnyttäjät! Suosittelen tutustumaan ihmiskehon anatomiaan ja synnytyksen luonnolliseen kulkuun niin ihmisillä kuin eläimillä (luit aivan oikein). Sitä kautta saat varmuutta siitä miten sun keho toimii ja opit luottamaan siihen. Suosittelen Facebookista ryhmää Aktiivinen synnytys.

Pelon käsittely on avainasemassa näissä repeämisissä. Jos pelkäät, sun keho on jännitystilassa, repeät herkemmin. En voi liikaa korostaa rentoutumisen opettelua! Synnyttämään ei voi vain mennä (ajatuksella nyt mennään ottamaan se vauva pois sieltä ja otan kaikki lääkkeet), vaan sun tulee valmistautua siihen.

Lasteni isä on todella paljon minua isompi, mutta en ole revennyt, minuun ei sattunut, en saanut jälkiongelmia ja seksi tuntunut synnytysten jälkeen paremmalta kuin ennen. On ihan oikeasti harvinaista, että vastaavanlaista, kuin aloituksen artikkelissa tapahtuu!

Ei hyvää päivää... oletko kuullut yksilöeroista? Se että sinuun ei sattunut tai ei tullut repeämiä ei tarkoita ettei niitä muille tulisi. Kipuherkälle (tai sille jolle sattuu se vaikea, pitkä ja kivulias synnytys) rentoutuminen ei ole mikään tahdontila, jos edessä on yksi elämäsi tuskallisimpia kokemuksia.

Hei, olen kyllä kuullut yksilöeroista ja mun tuttavapiiriin mahtuu tosi paljon erilaisia synnytystarinoita. Olen siitä kuitenkin iloinen, että oon saanut esim usealle toista synnyttäneelle jaettua neuvojani ja tsemppausta, ja heille tää toisen syntymä siten on ollut korjaava, voimaannuttava, mukava kokemus. Voisin sanoa myös tietäväni aika paljon aiheesta (olen kätilö) ja nähnyt lukuisia synnytyksiä. Tällä on ihan VALTAVA voima, pelkäätkö vai et! Ja nimenomaan siihen auttaa rentoutus, hengitys. Myös se, että koet olosi turvalliseksi. Mulle ei tullut repeämiä koska olin valmistautunut, synnytin vedessä ja luotin että se mitä tapahtuu, on luonnollista. Olis varmasti tullut, jos mä olisin silloin pelännyt ja huutanut "MUN ALAPÄÄ MENEE NYT IHAN TOHJOKSI AUTTAKAAA". Tarjontavirhe on tietysti toinen syy, joka voi yllättää.

Sua mun ei tarvitse vakuuttaa, mutta kommentillani halusin kertoa edes yhelle, joka miettii "onko alatiesynnytyksessä järkeä ja voi apua onko se tällaista! " että EI, sen ei tarvitse olla yhtään niin kammottavaa kuin media ja ihmisten pelot on siitä tehneet ja sä voit vaikuttaa sen kulkuun!

Olisin odottanut ammatti-ihmiseltä enemmän ymmärrystä yksilöeroista, mitä sanot viestissä ymmärtäväsi, mutta viestisi on tässä ristiriitainen. On hyvä, että olet saanut annettua tukeasi sitä tarvitseville odottaville äideille ja neuvot varmasti osalla toimivat, mutta tuo rentoutuminen ei ole mikään tahdonalainen taito tai ratkaisu kaikille. Paniikkihäiriöiselle on hyvä opettaa rentoutustekniikoita ja hengityksellä on merkitystä, mutta kun paha kohtaus iskee, ei sitä yksilö saa välttämättä millään tahdonalaisella tempulla estettyä. Sama pätee myös synnytykseen - erityisesti kipuherkät varmasti toivovat sydänjuuriaan myöten, että voisivat rentoutua ja vähentää kipua, mutta kun nämä eivät ole aina tahdonalaisia juttuja. Pelot voivat olla erittäin suuret ja kokemus suorastaan traumatisoiva ja siitä on luonnollisuuden tunne silloin kaukana - oli sitä jankattu vaikka kuukauden päivät ennen synnytystä.

Näiden yksilöerojen vuoksi on erittäin tärkeää, että tuetaan synnyttävän äidin vapautta valita, miten hän lapsen tuo maailmaan. Eikä tämä nykyinen meno, että yritetään sektiota toivoville mainostaa alatie synnytyksen ruusuisuutta ja luoda siitä voimaannuttavia kuvia niillä onnistuneilla synnytystarinoilla - kaikesta pitäisi käsitellä puhtaat faktat ja antaa asian olla äidin päätettävissä (ellei äiti ole tekemässä erittäin riskialtista päätöstä.)

Vierailija
214/346 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What’s even more surprising is that Khloe conceived naturally, according to TMZ. Big sis, Kim’s latest tweets congratulating Khloe on her “gorgeous” daughter back up the reports. Kim actually held Khloe’s leg while she pushed because Khloe did the same for her.

Mistä tämä on kopioitu, linkki puuttuu?

Vai kirjoititko itse?

Koska "conceived" tarkoittaa jotain ihan muuta kuin synnytystä, ja jos tuo mitä tuossa lukee on totta eikä surkean kielitaitosi tulosta, niin aika sairaita puuhia harrastavat :D

En ole tuo, joka on kopioinut tekstin, mutta viitataankohan tuolla "conceived" siihen että hänellä oli vaikeuksia raskautua?

conceive: tulla raskaaksi, siittää, hedelmöittää..

ja tekstin mukaan kim piteli khloén jalkoja tämän tapahtuessa, kuten khloékin oli pidellyt hänelle..

Tuota noin. Tuossa tekstissähän lukee vain, että lapsi saatiin alulle luonnollisin menetelmin, välissä muuta höpinää ja lopuksi tieto, että kim piteli khloen jalkoja tämän ponnistaessa vauvaa ulos. Tarkkuutta tuohon luetunymmärtämiseen :)

Vierailija
215/346 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistapa kätilö, että se SINUN panoksesi myös vaikuttaa siihen, että pelkääkö synnyttäjä.

Kun lähdin synnyttämään, niin eka kätilö oli todella epävarma, käytännössä kyseli minulta, että mitäs tehdään. Tästähän heti lähti ajatus, että ei s*tana ä, olenko nyt jonkun valekätilön armoilla.

Tämän vuoro loppui, ja seuraava kätilö olikin tyly ja puhui käytännössä vain tiuskimalla. Oli niin tyly, että mieskin jo puuttui sivusta asiaan.

Olin siinä vaiheessa jo töysin kipsissä ja sanoin miehellekin, että hel*tti lähdetään kotiin synnyttämään, menee sielläkin vatmaan turvallisemmin kuin täällä.

Aukeaminen oli pysähtynyt täysin, vauvan vointikin lopulta huononi ja lähdettiin kiireelliseen sektioon.

Sekin on muuten hienoa, kun synnyttäjiä pelotellaan sektiosta etukäteen niin paljon, että tarinoissa hyvä kun hengissä selviät. Kun tosiaan kesken synnytyksen voi tulla tilanne, että sinne sektioon vaan pitää mennä, ja äiti on täysin peloteltu siitä etukäteen.

En halua lisää lapsia, ennenkuin synnytyksistä tulee inhimillisempiä.

Vierailija
216/346 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa

Että siitä vaan alateitse synnyttämään, kun täällä on noin mahtavan osaavia ammattilaisiakin! Nainen ulostaa loppuelämänsä housuihinsa. Suunniteltu sektio puolestaan meni täydellisesti.

Kukaan ei pakota tekemään lapsia

Aika usein lapsia syntyy, vaikka ei haluaisi. Oikein käytettynä yhdistelmäehkäisypilleri on paras ehkäisykeino (varmempi kuin sterilisaatio). Silti oikein käytetyn e-pillerin todennäköisyys tulla raskaaksi on noin 1/1000 käyttäjästä tulee vuoden aikana raskaaksi. Montako tuhatta naista niitä käyttää!? Aika monta ei toivottua vauvaa vuosittain parhaasta oikein käytetystä ehkäisystä huolimatta. Ja yleensä tässä vaiheessa joku alkaa väittää että paras ehkäisy on seksistä pidättäytyminen. Vastaan siihen että höpö höpö, jos olisi niin ihmiskunta ei koskaan olisi kehittynyt, pari hassua apinaa Afrikassa, ei muita.

Vierailija
217/346 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

K kirjoitti:

Oikein käytettynä yhdistelmäehkäisypilleri on paras ehkäisykeino (varmempi kuin sterilisaatio)

Ei ole (ei ole).

Vierailija
218/346 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Se alapää on vauvaa ja miestä varten. Eiköhän ole tehtävänsä jo hoitanut...

Vierailija
219/346 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mama123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävältä meni sektiossa pieleen vähän kaikki ja pysyvät vammat jäivät kiusaamaan, mutta tätä te sektiofanaatikot ette tietenkään ota kuuleviin korviimme tai sitä, miten paljon huonompi vaihtoehto hupisektio on vauvalle. Imette vain kantaanne puolustavia yksittäistapauksia ja lauotte niitä vasta-argumentiksi tutustumatta oikeisiin faktoihin... tyhmiä ihmisiä on paljon.

Minulla kaksi suunniteltua sektiota takana. Vaadin sektiot, koska lähipiirissäni liian monta alatiesynnytyksen vuoksi alapää tohjona loppuelämän-tapauksia, yksi aivovaurion synnytyksessä saanut lapsi ja yksi kuollut vauva.

Ei kannata luottaa kenenkään omiin kokemuksiin kun lähtee arvioimaan vaikkapa riskejä. Onneksi tiedeyhteisössä on tutkittu tätä asiaa muutenkin kuin oman lähipiirin synnytysjuttuja kuunnellen.

Olisitko valmis maksamaan mukavuussektiosi itse? Samalla tavalla julkisella puolella ei korvata monia muitakaan toimenpiteitä joille ei ole lääketieteellistä indikaatiota.

Ainakin minä olisin ollut valmis maksamaan sektioni itse, Suomessa sitä vain ei saa yksityisellä.

T. Eri

Vierailija
220/346 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kuolin ekaan synnytykseen. Silti lääkärin mielestä ois seuraavakin pitänyt puskea siitä arpikudoksisesta, huonosti parantuneesta reiästä ulos, koska "toinen synnytys on yleensä helpompi" ja "voi korjata ensimmäisestä tulleita vaurioita". 😂 Miten hitossa sen hajonneen paskan repiminen auki uudelleen tekisi siitä muka yhtään paremman? Uskomatonta miten vähän arvoa naisella edelleen tässä yhteiskunnassa on.

Tämmöisistä kyllä huomaa, että tuo alatiesynnytyksen mahtavuus ei ole mitään muuta kuin ideologiaa. Jos mennään pelkkä ideologia edellä ja tuijotetaan tilastoa millilleen, kaikki tiedämme ettei se anna hyvää lopputulosta.

Itseä rasittaa myös kaikki luonnollisuushöpötys ja lässytys. Kummasti tuntuu, että se luonnollisuus monesti koskee vain synnytystä ja naista kun näistä puhutaan. Se että luonto on "tehnyt" jotain toimimaan siten kuin toimii, ei tarkoita että se olisi nykyään hyvä tai paras tapa toimia. Ylipainoisiakin meillä on nykyään siksi niin paljon, koska ihmiskeho on vuosien saatossa kehittänyt keinon varastoida ylimääräisen ravinnon huonompia aikoja ajatellen. Noh, kaikki tiedämme senkin, että periaatteessa tuo hieno kyky on länsimaalaiselle hyvinvoivalle ihmiselle enemmän rasite, kuin siunaus. Jos sen ominaisuuden voisi kytkeä pois päältä, sehän lääkietieteen kannalta ihan varmasti kytkettäisiin.

Mutta kyllä ne naiset tietenkin joutaa kärsiä, koska riskit hei oma vika. Ja silti naisia painostetaan tekemään niitä lapsia.

:D:D No niinpä! Itteä kans ärsyttää tuo luonnollisuuden hehkutus. Ihan yhtä hyvin voi perustella minkä tahansa asian luonnollisuudella; onhan sekin ihan luonnollista että sattuu jos jalkaa ambutoidaan, silti se tehdään aina nukutuksessa, joka on aina iso riski. Sama pätee kaikkiin sairauksiin ja leikkauksiin, ei silti vieläkään synnytykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi