YLE: Nuori nainen repesi synnytyksessä ja menetti pidätyskykynsä. Miten ei ole AV:n keskustelluin juttu?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa
Että siitä vaan alateitse synnyttämään, kun täällä on noin mahtavan osaavia ammattilaisiakin! Nainen ulostaa loppuelämänsä housuihinsa. Suunniteltu sektio puolestaan meni täydellisesti.
Kommentit (346)
Voi että teitä! Ihan mahdoton ketju.. mutta, pistän nyt oman lusikkani soppaan (Ei ehkä kannattaisi), jotta ketju ei mene pelkäksi pelkojen boostaajaksi.
Synnyttäjät! Suosittelen tutustumaan ihmiskehon anatomiaan ja synnytyksen luonnolliseen kulkuun niin ihmisillä kuin eläimillä (luit aivan oikein). Sitä kautta saat varmuutta siitä miten sun keho toimii ja opit luottamaan siihen. Suosittelen Facebookista ryhmää Aktiivinen synnytys.
Pelon käsittely on avainasemassa näissä repeämisissä. Jos pelkäät, sun keho on jännitystilassa, repeät herkemmin. En voi liikaa korostaa rentoutumisen opettelua! Synnyttämään ei voi vain mennä (ajatuksella nyt mennään ottamaan se vauva pois sieltä ja otan kaikki lääkkeet), vaan sun tulee valmistautua siihen.
Lasteni isä on todella paljon minua isompi, mutta en ole revennyt, minuun ei sattunut, en saanut jälkiongelmia ja seksi tuntunut synnytysten jälkeen paremmalta kuin ennen. On ihan oikeasti harvinaista, että vastaavanlaista, kuin aloituksen artikkelissa tapahtuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
biologi, konsultti yms kirjoitti:
Oma äitini synnytti minut ongelmitta. Äiti tosin poltti tupakkaa mutta ei se vaikuttanut minuun mitenkään muuten kuin että olin syntyessäni 2460g painoinen.
Omat siskonikin olivat vain korkeintaan 3000g vähän yli.
Aikamoisia vonkaleita ihmiset nykyään synnyttelee.
Kannattaisiko vähän katsoa minkä kokoisia miehiä ottaa itselleen, kun tunnetusti perivät kokonsa vanhemmiltaan.
On aika riskiä synnyttää isokokoisia ihmisiä. Ihmisen pää myös sattuu olemaan aika iso evoluution tulos.
Siinä vähän mietintää siihen että olisiko joskus järkevämpää valita lapsia ja synnytystä ajatellen se mies kokohaarukalta sieltä 165-175cm pituudesta?
Aikoinaan keskiajallakin valittiin se mies järkevästi. Ihmisen koko on kasvanut ja enää ei lääketiedekään enää kykene pelastamaan kaikkia lapsia tai äitejä. Se on valitettavaa mutta evoluutio on määrännyt ihmisen ihannepituudeksi korkeintaan noin 170cm. Muuten mennään riskirajoilla.
Ei se homma ihan noin toimi. Esim kumpikaan vanhemmistani ei ole pitkiä, äiti on vähän reilu 160 cm, isäni on 176 cm ja silti veljelläni on pituutta melkein 190cm.
Kyllä se noin menee oikeesti. Todennäköisyys kuitenkin suurenee, jos menee ottamaan sen ylikokoisen norsumiehen. Silloin ottaa ihan tietoisen riskin että hajottaa itsensä.
Toki ei koskaan tiedä mutta todennäköisyys on aina suurempi kun on suuremman valinnut.
Eiköhän nuo pituudet ala vaikuttaa enemmän vasta myöhemmällä kasvuiällä. Tuskin nyt vielä ihan syntymän hetkellä.
On myös rakenteellisia eroja, joille ei voi paljoa mitään: toisillahan on luonnostaan paljon(siis paljon) väljemmät paikat ja muutenkin venyvämmät kudokset laadultaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika jykeviä vauvoja nykyään syntyy. Vuosikymmeniä sitten vauva oli suuri jos painoi 3kg.
Onko hormoneilla tai ravinnolla jotain tekemistä tämän overgrownin suhteen?
Ravinnolla on tekemistä vauvojen ja ylipäätään ihmisten koolla. Hyvän ravinnon takia ihmiset ovat kasvaneet pituuttakin hurjasti. Ennenvanhaan nykyisin lyhyeksi luettavat ihmiset olivat normaaleja.
Raskausajan diabetes ei muuten ole aina elintavoista kiinni. Se voi tulla muutenkin.
Oma alatiesynnytykseni sujui onnistuneesti, mutta kokemukseni kätilöiden ja lääkärien kohtelusta teki tavallisen parisuhde-elämän haastavaksi. Muistan ikuisesti sen kun sisälleni tungettiin kysymättä sormet. Sairaanhoitajana tiedän, että hoidettavalle tulisi aina toimenpiteen ohessa selittää missä mennään ja mitä tehdään. Kun sattui ja vaikersin, niin kätilö tönäisi ja käski olemaan hiljaa. En saanut synnyttää asennossa, joka olisi tuntunut itsestäni luonnolliselta. Koin ettei minulla ollut mitään kontrollia tai sanavaltaa omaan hoitooni liittyen. Synnytyksestä aiheutui myös melkoiset repeämät, joita alettiin tikkaamaan kysymättä minulta tai antamatta minkäänlaista kivunlievitystä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä artikkeli synnytyksen vaaroista, mutta pitäkää mielessä, että YLEn feministiseen agendaan kuuluu, että valkoihoiset rasistisena, kolonialistisena, kapitalistisena ja patriarkaalisena rotuna hiipuisivat pois kokonaan.
"Ruskeat ihmiset" sitten ovat tulevaisuuden maailmassa noiden feministien mielessä jollain lailla äärimmäisen ylväitä, tasa-arvoisia, kommunistisia ja suvaitsevaisia. Siis näin he todella ajattelevat.
Anteeksi mutta mitä aineita sinä oikein vedät? Kyllä itse feministinä tiedostan, että kaikissa maissa ja kulttuureissa naisia ei kohdella tasa-arvoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ystävältä meni sektiossa pieleen vähän kaikki ja pysyvät vammat jäivät kiusaamaan, mutta tätä te sektiofanaatikot ette tietenkään ota kuuleviin korviimme tai sitä, miten paljon huonompi vaihtoehto hupisektio on vauvalle. Imette vain kantaanne puolustavia yksittäistapauksia ja lauotte niitä vasta-argumentiksi tutustumatta oikeisiin faktoihin... tyhmiä ihmisiä on paljon.
Minulla kaksi suunniteltua sektiota takana. Vaadin sektiot, koska lähipiirissäni liian monta alatiesynnytyksen vuoksi alapää tohjona loppuelämän-tapauksia, yksi aivovaurion synnytyksessä saanut lapsi ja yksi kuollut vauva.
Mama123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävältä meni sektiossa pieleen vähän kaikki ja pysyvät vammat jäivät kiusaamaan, mutta tätä te sektiofanaatikot ette tietenkään ota kuuleviin korviimme tai sitä, miten paljon huonompi vaihtoehto hupisektio on vauvalle. Imette vain kantaanne puolustavia yksittäistapauksia ja lauotte niitä vasta-argumentiksi tutustumatta oikeisiin faktoihin... tyhmiä ihmisiä on paljon.
Minulla kaksi suunniteltua sektiota takana. Vaadin sektiot, koska lähipiirissäni liian monta alatiesynnytyksen vuoksi alapää tohjona loppuelämän-tapauksia, yksi aivovaurion synnytyksessä saanut lapsi ja yksi kuollut vauva.
Ei kannata luottaa kenenkään omiin kokemuksiin kun lähtee arvioimaan vaikkapa riskejä. Onneksi tiedeyhteisössä on tutkittu tätä asiaa muutenkin kuin oman lähipiirin synnytysjuttuja kuunnellen.
Olisitko valmis maksamaan mukavuussektiosi itse? Samalla tavalla julkisella puolella ei korvata monia muitakaan toimenpiteitä joille ei ole lääketieteellistä indikaatiota.
Multa meni synnytyksessä virtsanpidätyskyky täydellisesti muutamaksi kuukaudeksi. Kävin fysioterapiassa ja joka paikassa hoettiin sitä, että on normaalia, että virtsanpidätyskyky kärsii synnytyksestä ja kyllä se palautuu, kun jaksaa jumpata. Vasta kuukausien jälkeen mulle selvisi, että oma tilanteeni ei ollut normaali. Kukaan muu tuttavani ei tarvinnut isoja vaippoja enää jälkivuodon loputtua. Muutamassa vuodessa toivuin kuitenkin "melkein" normaaliksi eli voin käydä toimistotöissä, jos vessa on lähellä ja sinne pääsee aina kun tarvetta. Juoksu, pitkät kävelylenkit yms. eivät ole enää mahdollisia, mutta en ole kamalasti siitä kärsinyt. Tilanne olisi sama, jos vaikka olisin pahasti ylipainoinen.
Mun virhe oli se, että halusin epiduraalin. Se heikensi luontaisia supistuksia ja vei tunnon synnytyksestä ja lopulta lapsi piti repiä väkisin ulos kohdusta. Onneksi lapselle ei käynyt mitään eli syntyi terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jutun tapahtuma on se painajainen. En olisi edes kuullut sellaisesta, ellei läheiselle ystävälle olisi käynyt sama. Vaadin sen jälkeen itse suunnitellun sekstion ja kaikki meni hyvin. Kyllä suunniteltu ja rauhassa toteutettu sektio on turvallisin tapa synnyttää ihan ylivoimaisesti.
Valitettavasti sun mielipiteesi ei tee asiasta faktaa, eikä ne kymmenet alanuolet mitä tähänkin viestiin tulee. Suunniteltu sektio ei ole turvallisin tapa synnyttää.
Kyllä se joillekin on. Toiselle sitten alakautta on turvallisempi. On todella typerää toistella että se ja se tapa on turvallisempi, kun se ei mene niin. Jokaisen naisen kroppa on omanlaisensa ja jokainen raskaus on omanlaisensa. Se mikä sopii yhdelle, ei käy toiselle. Tämän vuoksi terveydenhuollossa tulisi olla asiantuntemusta, aikaa ja halua kohdata jokainen synnyttäjä aidosti. Tutkia mikä olisi parasta juuri tälle ihmiselle, miten mahtuu tulemaan ja mitkä on riskit missäkin juuri tällä äidillä. Mutta nykyisin on vallalla liukuhihnameininki, kaikki vaan samaan putkeen ja kauhean "tehokkaasti". Kirurgit sitten korjaa myöhemmin jälkiä (jos korjaa tai pystyy korjaamaan), mutta se menee sitten toisen osaston piikkiin, niin sitä ei lasketa synnytyslaitoksen kulueräksi vähentämään "tehokkuutta". Olen aivan varma, että yksi merkittävä syy komplikaatioiden määrien nousuun kaikissa synnytyksissä on nimenomaan nykyinen asenne terveydenhuollossa. Se potilas/ihminen jota hoidetaan, ei ole keskiössä, vaan keskiössä on prosessit, hoitoketjut (jotka ei toimi) ja laitoksen toiminta. Siellä isoissa rattaissa ensisynnyttäjä on vain pienenpieni jyvänen, jonka voinnilla, tuntemuksilla, tai edes tulevalla suolen toiminnalla ei ole mitään merkitystä. Pääasia että ollaan hoidettu mahdollisimman monta synnytystä mahdollisimman halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo repeäminen oo ihan normi juttu?
Ei. Osa selviää jopa ilman tikkaustarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunniteltu sektio. <3
En itse edes harkinnut muuta. Ei käynyt mielessäkään.
Etkö kertaakaan ajatellut sektiosta jäävää arpea?
En ajatellut. Se on pieni hinta siitä että pystyin luottamaan siihen että vauvani syntyy elossa ja vaurioitta. Niinkuin syntyikin. Plussaa on ehdottomasti myös se että itse selvisin traumoitta ja ehjänä. Ja muuten, arpeni on niin pieni ja haalistunut että sitä täytyy ihan etsimällä etsiä jos haluaa nähdä. ;)
Khloé Kardashian synnytti myös alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Ja taisi se yksi kerta riittää, kun seuraavan synnytti elektiivisellä sektiolla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunniteltu sektio. <3
En itse edes harkinnut muuta. Ei käynyt mielessäkään.
Etkö kertaakaan ajatellut sektiosta jäävää arpea?
En ajatellut. Se on pieni hinta siitä että pystyin luottamaan siihen että vauvani syntyy elossa ja vaurioitta. Niinkuin syntyikin. Plussaa on ehdottomasti myös se että itse selvisin traumoitta ja ehjänä. Ja muuten, arpeni on niin pieni ja haalistunut että sitä täytyy ihan etsimällä etsiä jos haluaa nähdä. ;)
Eiköhän se arpi ole huomattavasti pienempi paha kuin se että paskoo housuun. Lisääntymishalut menee kyllä lopullisesti kun näitä juttuja lukee. Suomessa vallitseva alapääsynnytys- ja imetyshysteria on vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taisi se yksi kerta riittää, kun seuraavan synnytti elektiivisellä sektiolla :D
Hänellä on vain yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Multa meni synnytyksessä virtsanpidätyskyky täydellisesti muutamaksi kuukaudeksi. Kävin fysioterapiassa ja joka paikassa hoettiin sitä, että on normaalia, että virtsanpidätyskyky kärsii synnytyksestä ja kyllä se palautuu, kun jaksaa jumpata. Vasta kuukausien jälkeen mulle selvisi, että oma tilanteeni ei ollut normaali. Kukaan muu tuttavani ei tarvinnut isoja vaippoja enää jälkivuodon loputtua. Muutamassa vuodessa toivuin kuitenkin "melkein" normaaliksi eli voin käydä toimistotöissä, jos vessa on lähellä ja sinne pääsee aina kun tarvetta. Juoksu, pitkät kävelylenkit yms. eivät ole enää mahdollisia, mutta en ole kamalasti siitä kärsinyt. Tilanne olisi sama, jos vaikka olisin pahasti ylipainoinen.
Mun virhe oli se, että halusin epiduraalin. Se heikensi luontaisia supistuksia ja vei tunnon synnytyksestä ja lopulta lapsi piti repiä väkisin ulos kohdusta. Onneksi lapselle ei käynyt mitään eli syntyi terveenä.
Tilanteesi ei todellakaan ole normaali. Joudut siis kokoajan oleskelemaan kusiputkan lähettyvillä etkä voi edes käydä lenkillä.. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Voi että teitä! Ihan mahdoton ketju.. mutta, pistän nyt oman lusikkani soppaan (Ei ehkä kannattaisi), jotta ketju ei mene pelkäksi pelkojen boostaajaksi.
Synnyttäjät! Suosittelen tutustumaan ihmiskehon anatomiaan ja synnytyksen luonnolliseen kulkuun niin ihmisillä kuin eläimillä (luit aivan oikein). Sitä kautta saat varmuutta siitä miten sun keho toimii ja opit luottamaan siihen. Suosittelen Facebookista ryhmää Aktiivinen synnytys.
Pelon käsittely on avainasemassa näissä repeämisissä. Jos pelkäät, sun keho on jännitystilassa, repeät herkemmin. En voi liikaa korostaa rentoutumisen opettelua! Synnyttämään ei voi vain mennä (ajatuksella nyt mennään ottamaan se vauva pois sieltä ja otan kaikki lääkkeet), vaan sun tulee valmistautua siihen.
Lasteni isä on todella paljon minua isompi, mutta en ole revennyt, minuun ei sattunut, en saanut jälkiongelmia ja seksi tuntunut synnytysten jälkeen paremmalta kuin ennen. On ihan oikeasti harvinaista, että vastaavanlaista, kuin aloituksen artikkelissa tapahtuu!
Ei hyvää päivää... oletko kuullut yksilöeroista? Se että sinuun ei sattunut tai ei tullut repeämiä ei tarkoita ettei niitä muille tulisi. Kipuherkälle (tai sille jolle sattuu se vaikea, pitkä ja kivulias synnytys) rentoutuminen ei ole mikään tahdontila, jos edessä on yksi elämäsi tuskallisimpia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo repeäminen oo ihan normi juttu?
Ei. Osa selviää jopa ilman tikkaustarvetta.
kyllä ne suurimmat aukot kursitaan kokoon. Itsellä kokemusta vaan sektiosta ja koin sen helppona, viikko naistenklinikalla ja kotiin ja tein normaalit kotityöt vauvan lisäksi. Mies oli töissä.
Hyvä artikkeli synnytyksen vaaroista, mutta pitäkää mielessä, että YLEn feministiseen agendaan kuuluu, että valkoihoiset rasistisena, kolonialistisena, kapitalistisena ja patriarkaalisena rotuna hiipuisivat pois kokonaan.
"Ruskeat ihmiset" sitten ovat tulevaisuuden maailmassa noiden feministien mielessä jollain lailla äärimmäisen ylväitä, tasa-arvoisia, kommunistisia ja suvaitsevaisia. Siis näin he todella ajattelevat.