Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi hankkia lapsia maailmantuskan takia, kohtalotovereita?

Vierailija
19.10.2018 |

Siinäpä se otsikossa on. Olemme hieman yli kolmekymppinen korkealoulutettu pari. Monet odottavat meiltä perheenlisäystä. Kärsin kuitenkin aivan hirvittävästä vuosia jatkuneesta maailmantuskasta, joka vie usein yöunetkin. Yritän tehdä asialle edes jotain elämällä hyvinkin ekologisesti. Mikään ei tähän maailmantuskaani auta. En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen. En vaan pysty siihen! Mies ei täysin ymmärrä minua. Adoptio ulkomailta voisi olla mahdollisesti vaihtoehto minulle, koska lapsi olisi tänne maan päälle jo valmiiksi päätynyt, mutta mies haluaisi ensisijaisesti biologisia lapsia. En myöskään halua olla hänen haaveidensa tiellä, joten mietin olisiko minun päästettävä hänet pikimmiten menemään. Harmittaa, sillä muuten suhteemme on erittäin hyvä.

Kertoessani etten halua lapsia, minua on haukutu itsekkääksi. Minusta on kaikkea muuta kuin itsekästä olla hankkimatta lapsia niillä syillä, jotka minulla tähän asiaan vaikuttavat. En nyt kuitenkaan missään tapauksessa halua arvostella ketään, joka lapsia hankkii, tämä on minun henkilökohtainen ongelmani. Haluaisin tietää, onko minulla kohtalotovereita?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko tietää millainen maailma tulee olemaan 20-30 vuoden kuluttua?

Käytännössä TÄYSIN samanlainen, mitä nyt tekniikka on mennyt eteenpäin. Autot ovat sähköautoja ja kännykät ovat erilaisia kuin nykyään.

Tuollainen maailmanlopun pelkääminen ja lasten tekemättömyys sen pelossa on aivan naurettavaa. Jotain todellisuudentajua, kiitos.

Et vissiin ole paljon ilmastonmuutoksen raportteja seuraillut viime aikoina?

Surullista että iso osa edelleen kuvittelee, että jollain teknisellä ihmekeksinnöllä voi juhlamme jatkua kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Kyllä olen.

2050 ilmasto on lämmennyt asteen, maksimissaan kaksi.

Entä sitten?

Ihmiset muuttavat pois alueilta, missä ei pysty enää asumaan sinne, missä pystyy asumaan.

Näin ihmiskunta on tehnyt ainakin viimeiset 200 000 vuotta.

Se yksi, maksimissaan kaksi on valtava muutos.

Suomessa se merkitsee paitsi massoittain maahan tulevia ilmastopakolaisia, myös ruokaomavaraisuuden romahtamista ilmasto-olosuhteiden muuttuessa oleellisesti vaikeammiksi. Maailmanlaajuisesti merkitsee maailmanrauhan järkkymistä tavalla, jota ei ole ennen nähty.

Vierailija
42/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta sukupolvea on ollut näin hyvät oltavat kun nyt meillä Suomessa? Kaksi tai kolme? Sitä ennen jokainen sinun esiäitisi on syntynyt ja synnyttänyt lapsensa olosuhteisiin, jotka tuntuisivat vastuuttomilta tästä meidän näkökulmasta käsin. Vaikka olisi sattunut syntymään kuninkaan hoviin tai rauhanaikaan, taudit vähintään niittivät lapsia ja aikuisia.

Ja toisaalta, vaikka tietäisit että tästä eteenpäin on vain hyvää ja vakaata aikaa luvassa, niin et silti voi helppoa elämää lapsellesi taata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi tulee, maailmantuska helpottaa osittain, koska ei ole aikaa niin surra maailmaa. Mutta adoptio olisi kyllä loistava ajatus!

Luther sanoi hienosti:  vaikka tietäisin maailmanlopun tulevan huomenna, istuttaisin tänään puun. Liikaa ei kannata miettiä ja ennakoida ja ahdistua!

Vierailija
44/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta sukupolvea on ollut näin hyvät oltavat kun nyt meillä Suomessa? Kaksi tai kolme? Sitä ennen jokainen sinun esiäitisi on syntynyt ja synnyttänyt lapsensa olosuhteisiin, jotka tuntuisivat vastuuttomilta tästä meidän näkökulmasta käsin. Vaikka olisi sattunut syntymään kuninkaan hoviin tai rauhanaikaan, taudit vähintään niittivät lapsia ja aikuisia.

Ja toisaalta, vaikka tietäisit että tästä eteenpäin on vain hyvää ja vakaata aikaa luvassa, niin et silti voi helppoa elämää lapsellesi taata.

Unohdat sen faktan, että lapsia tosiaan tehtiin epävakaisiin olosuhteisiin, MUTTA niitä tehtiin useimmiten a) tahtomatta koska ei ollut ehkäisyä tai b) pakon edessä koska tarvittiin tukea ja työvoimaa. "Strength in numbers".

Nykypäivän Suomessa lapsia tehdään aivan eri syistä ja asioihin vaikuttaa ympärillä monet eri jutut kuin silloin.

Vierailija
45/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi tulee, maailmantuska helpottaa osittain, koska ei ole aikaa niin surra maailmaa. Mutta adoptio olisi kyllä loistava ajatus!

Luther sanoi hienosti:  vaikka tietäisin maailmanlopun tulevan huomenna, istuttaisin tänään puun. Liikaa ei kannata miettiä ja ennakoida ja ahdistua!

Ahdistuneen ihmisen ei kannata hankkia adoptiolasta, koska psyykkisesti tasapainottomana hän siirtää pelkonsa eteenpäin lapseen. Vaikeista oloista tulevaa lasta kohtaan tämä on totaalisen väärin. Lapselle kuuluu turvallinen lapsuus ilman aikuisten murheita.

Vierailija
46/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kannan tuota maailmantuskaa harteillani. Enkä onneksi halua lapsia muutenkaan, mutta jos haluni olisi vain pieni ja olisin pelkästään utelias mitähän se olisi, niin tässä vaihessa saisivat jäädä tekemättä. Ei kiitos, ollaan jo niin nilkkoja myöten paskassa. Tokihan lapseni kasvattaisin olemaan valveutunut ja tekisin selväksi mitä mieltä minä olen maailman kehityksestä ja miksi, niin uskoisin että lapsipolo tuntisi tämän saman tuskan ja syyllisyyden kuin minäkin. Rakastan lapsiani niin paljon, että en anna heidän syntyä tänne. Rakastan tätä planeettaa niin paljon, että en synnytä tänne uusia ihmisiä sontimaan ja paikkoja pilaamaan. Tuliskin joku epidemia tai pommi tai jotain, vähän mustan surman tapainen, mikä pyyhkäisisi puolet väestöstä veke läpi planeetan, kaikilta mantereilta. Sitten voitaisiin katsoa asiaa uudestaan. Mutta juuri nyt meitä on vaan ihan jumalattomasti liikaa täällä.

Ap, olet ihan oikeilla jäljillä kun et tee lapsia. Muista tämä liikakansoitus, muista ettei maapallo kestä tätä. Pidä se mielessä niinä hetkinä kun epäröit. Minusta on ihan oikein "to take the high road" ja valita elää niin.

On ihan ok omalta osalta ajatella noin, mutta on törkeää ääneen valittaa niille, jotka ovat lapsia päättäneet hankkia. Sillä tavalla toimii täysi tollo.

No en harrasta sitä että kulkisin soittelemassa lapsiperheiden ovikelloa ja kertoisin miten paska idea heidän elämäntapansa minun mielestä on, mutta kai täällä keskustelupalstalla saa sentään asiasta yleisellä tasolla puhua olematta tollo.

Vierailija
47/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen. En vaan pysty siihen!

Puhuttiin tästä eilen (olen homo joten ei koske minua konkreettisesti). Mutta ei tosiaankaan tulisi mieleen hankkia lasta sellaiseen tulevaisuuteen, joka noin 2050 odottaa nykymenolla. Hirvittää että itsekin joutuu ehkä näkemään osan siitä.

Älä kärsi maailmantuskastasi, olet oikeassa ja kaltaisiasia pitäisi olla paljon enemmän kuin on. Se siinä toki on tuskallista.

Kunpa minulla olisi teidän kaikkien hysteeristen pelkääjien yhteystiedot, jotta voisin vuonna 2050 jutella teille ja kysyä miten meni omasta mielestä, kun maailmassa on kaikki vielä paremmin kuin tänä päivänä.

"Kannattiko elää kaikki ne vuosikymmenet peläten olematonta?"

Mitä hlvettiä se sinun ahteria kutittaa, jos jotkut suhtautuvat asioihin pessimistisemmin ja tämä ohjaa heidän käytöstään ympäristöystävällisempään suuntaan? Sinäkin hyödyt siitä.

Vierailija
48/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä maailmaa kukaan voi enää pelastaa. Liian paljon on jo tuhottu ja tuho vain lisääntyy.

Ei suomen kokoinen maa ja sen pieni väki voi vaikuttaa mitenkään siihen tuhoon.

Et sinä voi muuttaa ihmisen ahneutta. Sinun elämällä ei ole mitään vaikutusta tähän maailmaan.

Olet ihmisenä mitätön. Mene käymään intiassa katsomassa saastuneita jokia mistä ihmiset juo ja paskoo sinne. Niillä ihmisillä on ydinaseita, mutta eivät osaa rakentaa vessoja. Tämä maailma tuhoutuu, koska te haluatte niitä uusimpia kullipuhelimia millä ottaa kuvia itsestään nettiin. Te olette niin tekopyhiä.

Olen niin samaa mieltä! Sama juttu on kierrätyksen kanssa: olet pohjasakkaa, jos et kierrätä. Mitä Suomen kokoisella paskapläntillä on siihen oikeasti merkitystä? On ok, jos itselle tulee siitä hyvä olo, mutta typerää ruveta moralisoimaan muita.

Vierailija
49/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö on vuonna 2018 sellaisia ihmisiä, joiden mielestä vihreät elämäntavat tarkoittavat vain ja ainoastaan kierrättämistä?

Vierailija
50/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä maailmaa kukaan voi enää pelastaa. Liian paljon on jo tuhottu ja tuho vain lisääntyy.

Ei suomen kokoinen maa ja sen pieni väki voi vaikuttaa mitenkään siihen tuhoon.

Et sinä voi muuttaa ihmisen ahneutta. Sinun elämällä ei ole mitään vaikutusta tähän maailmaan.

Olet ihmisenä mitätön. Mene käymään intiassa katsomassa saastuneita jokia mistä ihmiset juo ja paskoo sinne. Niillä ihmisillä on ydinaseita, mutta eivät osaa rakentaa vessoja. Tämä maailma tuhoutuu, koska te haluatte niitä uusimpia kullipuhelimia millä ottaa kuvia itsestään nettiin. Te olette niin tekopyhiä.

Olen niin samaa mieltä! Sama juttu on kierrätyksen kanssa: olet pohjasakkaa, jos et kierrätä. Mitä Suomen kokoisella paskapläntillä on siihen oikeasti merkitystä? On ok, jos itselle tulee siitä hyvä olo, mutta typerää ruveta moralisoimaan muita.

Tismalleen! Itse protestoin tätä kyyläystä vastaan aamuisin heittämällä aamu-mäkkäriroskani auton ikkunasta kadunvarteen! Oppivatpas! Minä en kierrätä jos en HALUA!

Vierailija
51/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok... Tulee mieleen Eppu Normaalin säkeet

"elän ja nautin / entiseen tapaan/ tuijottelen ainoastaan omaan napaan

sillä taivaassa vasta vaan / perseet tervataan"

Harmi kun en usko taivaaseen ja kuolemnajälkeiseen tuomioon.

Vierailija
52/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptio ulkomailta voisi olla mahdollisesti vaihtoehto minulle, koska lapsi olisi tänne maan päälle jo valmiiksi päätynyt

Ei kannata. Hiilijalanjälki moninkertaistuu jos lapsi tuodaan Suomeen. Maapallon kannalta on parempi asua kehitysmaassa.

Muuten, miksi te ette muuta kehitysmaahan? Silloin teidän hiilijalanjälki pienenisi kolmannekseen.

Vierailija
53/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adoptio ulkomailta voisi olla mahdollisesti vaihtoehto minulle, koska lapsi olisi tänne maan päälle jo valmiiksi päätynyt

Ei kannata. Hiilijalanjälki moninkertaistuu jos lapsi tuodaan Suomeen. Maapallon kannalta on parempi asua kehitysmaassa.

Muuten, miksi te ette muuta kehitysmaahan? Silloin teidän hiilijalanjälki pienenisi kolmannekseen.

Kehitysmaissa haisee. En kestä sitä.

Muutan kun oppivat miten tehdään normaalit putkityöt.

Vierailija
54/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen. En vaan pysty siihen!

Puhuttiin tästä eilen (olen homo joten ei koske minua konkreettisesti). Mutta ei tosiaankaan tulisi mieleen hankkia lasta sellaiseen tulevaisuuteen, joka noin 2050 odottaa nykymenolla. Hirvittää että itsekin joutuu ehkä näkemään osan siitä.

Älä kärsi maailmantuskastasi, olet oikeassa ja kaltaisiasia pitäisi olla paljon enemmän kuin on. Se siinä toki on tuskallista.

Kunpa minulla olisi teidän kaikkien hysteeristen pelkääjien yhteystiedot, jotta voisin vuonna 2050 jutella teille ja kysyä miten meni omasta mielestä, kun maailmassa on kaikki vielä paremmin kuin tänä päivänä.

"Kannattiko elää kaikki ne vuosikymmenet peläten olematonta?"

Mitä hlvettiä se sinun ahteria kutittaa, jos jotkut suhtautuvat asioihin pessimistisemmin ja tämä ohjaa heidän käytöstään ympäristöystävällisempään suuntaan? Sinäkin hyödyt siitä.

Koska voi suhtautua myös optimistisesti ja ympäristöystävällisesti.

Miksi maalata olemattomia maailmanlopun piruja seinille, kun mitään sellaista ei ole näköpiirissä?

Vierailija
55/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feel your pain. Toisaalta, on toivoa. Ja ihmiskunta tarvitsee sitä empatiaa, mitä ap kykenee kasvattamaan lapsilleen. Mietin itse, tarvitaanko niitä jälkikasvuja useampia. Adoptio itselläkin mielessä, tai sijaisvanhemmuus. Tsemppiä teidän kompromissiin, toivottavasti ette eroa.

Minulla oli ympäristöasioista ahdistunut isä, joka siirsi pelkonsa maailman tuhoutumisesta ilman mitään filttereitä eteenpäin pienille lapsilleen. Ei, ap:n on parempi pysyä lapsettomana ja kärsiä ahdistuksensa ihan itsekseen sotkematta siihen lapsia mukaan. Lapset ansaitsevat sellaiset vanhemmat, jotka vahvistavat uskoa siihen, että elämä kantaa ja hyviä asioita tapahtuu. Vanhemmuus ei ole pelkääjien juttu.

Työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologi teetti minulla soveltuvuustestejä kirjoitusten jälkeen. Sain niin huikeat pisteet syyllisyyttä mittaavissa osuuksissa, että minulta kysyttiin onko perheeni ollut kiihkouskovainen. Siinä tapauksessa tuollaiset tulokset ovat kuulemma tavallisia. Ei ollut, kukaan edes lähisuvussa ei kuulunut kirkkoon. Ympäristöasioista ahdistunut isäni ei vain koskaan tajunnut ettei omien pelkojen heittäminen lasten silmille ole hyvä idea.

Vierailija
56/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 8- ja 10-vuotiaat lapset. Aina kun toinen jää kiinni jostain hölmöilystä, vastaus on "Minä tein siksi näin, kun tuo toinenkin teki". Oikeutetaan oma hölmöily toisen hölmöilyllä.

Lapseni vasta opettelevat ottamaan vastuuta tekemisistään ja näkemään maailmaa oman navan ulkopuolelta, mutta kun tämä sama lapsellinen asenne ja näköalattomuus vallitsee vielä aikuisten keskuudessakin, niin olen kyllä ihan hel***n huolissani!

"Ei minun kannata eikä tarvitse ajatella valintojani, koska ne muut ja Kiina ja Intia ja rahtialukset ja rikkaat..."

Eikä oikein ehdikään, kun on kiire hakemaan postissa viimeisintä kiinatilausta ja samalla täytyy poiketa pöllöilläpäivillä, kun siellä on taas niin hyviä tarjouksia! Mutta ei ne saastuttavat rahtialukset ja Kiinan tehtaiden päästöt minun vika ole! Mitä minä muka voisin täällä Suomessa niille tehdä? Minä vain, yksilöpoloinen.

Vierailija
57/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut että kaikki nämä maailmantuskaa kärsivät tai ahdistuneet ja masentuneet ihmiset, jotka eivät hanki lapsia ”siitä syystä”, ovat vain osa liikakansoituksen pienentymistä luonnonlakien voimin. Luonnon lait sanovat, että kun jotain lajia on liikaa, siitä kuolee osa pois ja sopeutuvimmat tai vahvimmat selviävät. Yhtä lailla kuin sotia on aina ollut ja on aina oleva, jolla tavoin ihmisiä kuolee pous, ja sairauksia ja katastrofeja.

Lajillisesti se, että tällä lailla kollektiivisesti ei haluta enää lisääntyä, on itsetuhoista ja suuri sairaus/häiriö.

Mikäli suomalaiset eivät tee lapsia jotka pitäisivät huolta suomesta, suomen kansoittavat muut kansat. Jotka eivät ole eläneet täällä vuosituhansia eivätkä osaa elää edes sen verran ekologisesti kuin suomalainen suomessa. Omasta mielestäni tämäkin on ihan ok (tai että niin on sitten vain tarkoitettu ja sitten eletään uusien lakien alla -elämä jatkuu niinkin, sitten sopeudutaan) mutta yritän vain sanoa että maailmantuskan (ahdistuksen) takia lapsien hankkimattomuus voi lähennellä jo mielen sairautta ja ehkä tarvitsisit apua ahdistukseesi. Elämän ei tarvitse olla noin ahdistavaa, oli sinulla lapsia tai ei.

Vierailija
58/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ajatellut että kaikki nämä maailmantuskaa kärsivät tai ahdistuneet ja masentuneet ihmiset, jotka eivät hanki lapsia ”siitä syystä”, ovat vain osa liikakansoituksen pienentymistä luonnonlakien voimin. Luonnon lait sanovat, että kun jotain lajia on liikaa, siitä kuolee osa pois ja sopeutuvimmat tai vahvimmat selviävät. Yhtä lailla kuin sotia on aina ollut ja on aina oleva, jolla tavoin ihmisiä kuolee pous, ja sairauksia ja katastrofeja.

Lajillisesti se, että tällä lailla kollektiivisesti ei haluta enää lisääntyä, on itsetuhoista ja suuri sairaus/häiriö.

Mikäli suomalaiset eivät tee lapsia jotka pitäisivät huolta suomesta, suomen kansoittavat muut kansat. Jotka eivät ole eläneet täällä vuosituhansia eivätkä osaa elää edes sen verran ekologisesti kuin suomalainen suomessa. Omasta mielestäni tämäkin on ihan ok (tai että niin on sitten vain tarkoitettu ja sitten eletään uusien lakien alla -elämä jatkuu niinkin, sitten sopeudutaan) mutta yritän vain sanoa että maailmantuskan (ahdistuksen) takia lapsien hankkimattomuus voi lähennellä jo mielen sairautta ja ehkä tarvitsisit apua ahdistukseesi. Elämän ei tarvitse olla noin ahdistavaa, oli sinulla lapsia tai ei.

Rupesi ihan naurattamaan ääneen kun luin teorisointiasi luonnonlaeista. Kai ymmärrät että tuolla logiikalla "vahvimmat" ja "sopeutuvimmat" ovat sitten sellaiset tyypilliset wt:t ja vastaavat jotka paneskelevat ilman huolta huomisesta, unohtavat ehkäisyn, tekevät lapsia ilman järkevää suunnittelua jne.

Maailman liikakansoitus ei johdu mistään toisten ihmisten sopeutuvaisuudesta, vaan siitä että tyhmät ihmiset tekevät typeriä päätöksiä (tai eivät edes tee päätöksiä) ja tulos on vahinko tai lapsi joka ei ollut haluttu.

Vierailija
59/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa kyllä ihmisiä riittää vaikka täällä Suomessa ei niitä tehtäisikään. Väki lähtee nälissään liikkeelle ja väkimäärä tasoittuu maantieteellisesti. Sitten meitä on täälläkin paljon, kuten te monet haluatte kun sanotte että ei se mitään jos täällä länsimaassa lisäännytään. Juu, se mekanismi vaan menee noiden luonnonkatastrofien vuoksi vähän eri tavalla kuin perinteinen yhdyntä->lapsi, se menee nälkä->uusi asukas. Mutta lopputulos on sama: liikaa ihmisiä joka paikassa.

Vierailija
60/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupesi ihan naurattamaan ääneen kun luin teorisointiasi luonnonlaeista. Kai ymmärrät että tuolla logiikalla "vahvimmat" ja "sopeutuvimmat" ovat sitten sellaiset tyypilliset wt:t ja vastaavat jotka paneskelevat ilman huolta huomisesta, unohtavat ehkäisyn, tekevät lapsia ilman järkevää suunnittelua jne.

Maailman liikakansoitus ei johdu mistään toisten ihmisten sopeutuvaisuudesta, vaan siitä että tyhmät ihmiset tekevät typeriä päätöksiä (tai eivät edes tee päätöksiä) ja tulos on vahinko tai lapsi joka ei ollut haluttu.

Eivätkö mielestäsi sopeutuvimpia ole ne, jotka kulloinkin selviävät? Eli eivät ole esimerkiksi liian älykkäitä kärsimään tätä maailmantuskaa. Selviämistä ei ole itse elossa pysyminen, vaan jälkikasvun tuottaminen. Mikä vika on näissä "white trash" ihmisissä? Olet ilmeisesti paljon parempi ja viisaampi. Tee sitten lapsia, jotta tulevaisuudessa he voivat olla osa päättäjiä, jos suomi pysyy demokraattisena valtiona (joka on vain yksi muoto enemmistön päätäntävallasta). Mutta jos ei pysy demokraattisena (mikäli esim tulee sota ja uusi hallintatapa), voi olla että joku fyysisesti vahvempi kansa ja sen lait tulevat voimaan.

Minusta tuntuu, että sinun iso ongelmasi tässä pienessä keskustelussamme on ylimielisyytesi, jolla ensinnäkin halvennat minua, toiseksi halvennat tyhmiä lisääntyviä white trash ihmisiä.. kolmanneksi kuvittelet että ihminen on "tyhmä", mikäli tekee "huonoja" valintoja lisääntyä. Oletko itse siis näihin ei-tyhmiin kuuluva? Kenties, mutta viisaampia ei ole koskaan ollut eikä varmaan tule koskaan olemaan enemmistö. Joten keskiverto-ihmisen älykkyyden mukaan arki eletään, sodat soditaan, lisääntymiset lisäännytään ja elämä jatkuu. Mm siksi, että viisas ei "halua" lisääntyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan