Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi hankkia lapsia maailmantuskan takia, kohtalotovereita?

Vierailija
19.10.2018 |

Siinäpä se otsikossa on. Olemme hieman yli kolmekymppinen korkealoulutettu pari. Monet odottavat meiltä perheenlisäystä. Kärsin kuitenkin aivan hirvittävästä vuosia jatkuneesta maailmantuskasta, joka vie usein yöunetkin. Yritän tehdä asialle edes jotain elämällä hyvinkin ekologisesti. Mikään ei tähän maailmantuskaani auta. En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen. En vaan pysty siihen! Mies ei täysin ymmärrä minua. Adoptio ulkomailta voisi olla mahdollisesti vaihtoehto minulle, koska lapsi olisi tänne maan päälle jo valmiiksi päätynyt, mutta mies haluaisi ensisijaisesti biologisia lapsia. En myöskään halua olla hänen haaveidensa tiellä, joten mietin olisiko minun päästettävä hänet pikimmiten menemään. Harmittaa, sillä muuten suhteemme on erittäin hyvä.

Kertoessani etten halua lapsia, minua on haukutu itsekkääksi. Minusta on kaikkea muuta kuin itsekästä olla hankkimatta lapsia niillä syillä, jotka minulla tähän asiaan vaikuttavat. En nyt kuitenkaan missään tapauksessa halua arvostella ketään, joka lapsia hankkii, tämä on minun henkilökohtainen ongelmani. Haluaisin tietää, onko minulla kohtalotovereita?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkiluvun pysyminen samana vaatisi muistaakseni että jokainen nainen synnyttäisi keskimäärin 2,1 lasta. Jos siis teet 1 tai vaikka kaksikin lasta olet silti edelleen tukemassa liikakansoituksen purkua.

Vierailija
22/102 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ap kohtalotoveri, on meitä enemmänkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ap kohtalotoveri, on meitä enemmänkin!

Täällä myös!

Vierailija
24/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdolliset lapsesi eivät kyllä varmastikaan kantaisi sinulle kaunaa siitä, että teit heidät tänne kärsimään.

Jaa, kyllä minä vaan. Enkä trollaa, vaan oikeasti. Kunpa en olisi koskaan syntynytkään.

Vierailija
25/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kannan tuota maailmantuskaa harteillani. Enkä onneksi halua lapsia muutenkaan, mutta jos haluni olisi vain pieni ja olisin pelkästään utelias mitähän se olisi, niin tässä vaihessa saisivat jäädä tekemättä. Ei kiitos, ollaan jo niin nilkkoja myöten paskassa. Tokihan lapseni kasvattaisin olemaan valveutunut ja tekisin selväksi mitä mieltä minä olen maailman kehityksestä ja miksi, niin uskoisin että lapsipolo tuntisi tämän saman tuskan ja syyllisyyden kuin minäkin. Rakastan lapsiani niin paljon, että en anna heidän syntyä tänne. Rakastan tätä planeettaa niin paljon, että en synnytä tänne uusia ihmisiä sontimaan ja paikkoja pilaamaan. Tuliskin joku epidemia tai pommi tai jotain, vähän mustan surman tapainen, mikä pyyhkäisisi puolet väestöstä veke läpi planeetan, kaikilta mantereilta. Sitten voitaisiin katsoa asiaa uudestaan. Mutta juuri nyt meitä on vaan ihan jumalattomasti liikaa täällä.

Ap, olet ihan oikeilla jäljillä kun et tee lapsia. Muista tämä liikakansoitus, muista ettei maapallo kestä tätä. Pidä se mielessä niinä hetkinä kun epäröit. Minusta on ihan oikein "to take the high road" ja valita elää niin.

Vierailija
26/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kannan tuota maailmantuskaa harteillani. Enkä onneksi halua lapsia muutenkaan, mutta jos haluni olisi vain pieni ja olisin pelkästään utelias mitähän se olisi, niin tässä vaihessa saisivat jäädä tekemättä. Ei kiitos, ollaan jo niin nilkkoja myöten paskassa. Tokihan lapseni kasvattaisin olemaan valveutunut ja tekisin selväksi mitä mieltä minä olen maailman kehityksestä ja miksi, niin uskoisin että lapsipolo tuntisi tämän saman tuskan ja syyllisyyden kuin minäkin. Rakastan lapsiani niin paljon, että en anna heidän syntyä tänne. Rakastan tätä planeettaa niin paljon, että en synnytä tänne uusia ihmisiä sontimaan ja paikkoja pilaamaan. Tuliskin joku epidemia tai pommi tai jotain, vähän mustan surman tapainen, mikä pyyhkäisisi puolet väestöstä veke läpi planeetan, kaikilta mantereilta. Sitten voitaisiin katsoa asiaa uudestaan. Mutta juuri nyt meitä on vaan ihan jumalattomasti liikaa täällä.

Ap, olet ihan oikeilla jäljillä kun et tee lapsia. Muista tämä liikakansoitus, muista ettei maapallo kestä tätä. Pidä se mielessä niinä hetkinä kun epäröit. Minusta on ihan oikein "to take the high road" ja valita elää niin.

On ihan ok omalta osalta ajatella noin, mutta on törkeää ääneen valittaa niille, jotka ovat lapsia päättäneet hankkia. Sillä tavalla toimii täysi tollo.

Vierailija
27/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen.

Voi hyvänen aika miten pitää yrittää tehdä kärpäsestä härkänen.

Haluatko tietää millainen maailma tulee olemaan 20-30 vuoden kuluttua?

Käytännössä TÄYSIN samanlainen, mitä nyt tekniikka on mennyt eteenpäin. Autot ovat sähköautoja ja kännykät ovat erilaisia kuin nykyään.

Tuollainen maailmanlopun pelkääminen ja lasten tekemättömyys sen pelossa on aivan naurettavaa. Jotain todellisuudentajua, kiitos.

Vierailija
28/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen. En vaan pysty siihen!

Puhuttiin tästä eilen (olen homo joten ei koske minua konkreettisesti). Mutta ei tosiaankaan tulisi mieleen hankkia lasta sellaiseen tulevaisuuteen, joka noin 2050 odottaa nykymenolla. Hirvittää että itsekin joutuu ehkä näkemään osan siitä.

Älä kärsi maailmantuskastasi, olet oikeassa ja kaltaisiasia pitäisi olla paljon enemmän kuin on. Se siinä toki on tuskallista.

Vierailija
29/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaat ei hanki lapsia. Tyhmät hankkii. Ja sitten nää tyhmät haukkuu fiksuja itsekkäiksi. :D

Vierailija
30/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä TÄYSIN samanlainen, mitä nyt tekniikka on mennyt eteenpäin. Autot ovat sähköautoja ja kännykät ovat erilaisia kuin nykyään.

Tuollainen maailmanlopun pelkääminen ja lasten tekemättömyys sen pelossa on aivan naurettavaa. Jotain todellisuudentajua, kiitos.

Et vissiin ole paljon ilmastonmuutoksen raportteja seuraillut viime aikoina?

Surullista että iso osa edelleen kuvittelee, että jollain teknisellä ihmekeksinnöllä voi juhlamme jatkua kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Vierailija
31/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä maailmassa nyt niin kamalaa on?

Vierailija
32/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen. En vaan pysty siihen!

Puhuttiin tästä eilen (olen homo joten ei koske minua konkreettisesti). Mutta ei tosiaankaan tulisi mieleen hankkia lasta sellaiseen tulevaisuuteen, joka noin 2050 odottaa nykymenolla. Hirvittää että itsekin joutuu ehkä näkemään osan siitä.

Älä kärsi maailmantuskastasi, olet oikeassa ja kaltaisiasia pitäisi olla paljon enemmän kuin on. Se siinä toki on tuskallista.

Kunpa minulla olisi teidän kaikkien hysteeristen pelkääjien yhteystiedot, jotta voisin vuonna 2050 jutella teille ja kysyä miten meni omasta mielestä, kun maailmassa on kaikki vielä paremmin kuin tänä päivänä.

"Kannattiko elää kaikki ne vuosikymmenet peläten olematonta?"

Vierailija
33/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on päinvastoin. Kärsisin ilman lapsiani tuskaa hukkaan heitetystä elämästäni. Lapsiakin voi saada kohtuudella.

Maailman tuska ei ole sinut, vaan tarvitaan lapsia, jotka opettavat myös liikakansoittuneilla alueilla asuville ehkäisyn tärkeyttä. Siellä syntyvät ja kuolevat, jos eivät ymmärrä elää ympäristön resurssien mukaan. Tänne ei kannata tulla liikakansoitusta pakoon. Me laitetaan rajat, koska on pakko ajatella maapallon etua.

Vierailija
34/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen pitkälti samoin kuin aloittaja, tosin minulla ei ole lapsia ensisijaisesti siksi, että en halua niitä. Yksi suuri syy siihen, etten halua lapsia, on kuitenkin juuri se, etten voisi kuvitellakaan lisääntyväni maailmassa, jossa on jo valmiiksi aivan järjettömän paljon liikaa ihmisiä. On typerää ajatella, etteikö yhden ihmisen teot vaikuttaisi asioihin -tottakai ne vaikuttavat! Jos kaikki länsimaiset ihmiset, joilla on mahdollisuus valita, tekeekö lapsia vai ei, päättäisivät jättää lapset tekemättä, tai tehdä vain yhden lapsen, olisi sillä jo valtava vaikutus ihmiskunnan hiilijalanjälkeen. Ihmisillä on omituinen tapa ajatella, ettei minun tekemiseni tai tekemättä jättämiseni mihinkään vaikuta ja kun kaikki ajattelevat samalla tavalla, ei kukaan yritä muuttaa asioita. Ajattelu pyörii vain sen oman navan ympärillä, eikä osata miettiä, että asiat varmasti muuttuisivat, jos minä ja moni muu tekisi jotain toisin, eikä vaikkapa ostaisi lapsityövoimalla tuotettuja vaatteita, koska kaikki muut kuitenkin ostaa, eikä minun valintani muuta mitään. Avatkaa hyvät ihmiset vähän silmiänne ja kurkistakaa edes hiukan omaa nenäänne pidemmälle!

Vierailija
35/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa lapsia jos hiukkaakaan epäröi!

Lapsen hankinta on valtava vastuu, ei lasta hankita vain koska "vauvat on suloisia" ja kun suku painostaa ja kun kaikki muutkin!

Myöskään adoptiota en missään nimessä suosittele. Adoptiolapsi on kokenut jo yhden traumaattisen menetyksen elämässään, omista vanhemmista ja juurista irti repimisen. Nämä lapset ovat usein hyvin haasteellisia ja ansaitsevat ehdottomasti todella motivoituneen huoltajan.

Mielestäni olet ihailtavan vastuullinen. 

Vierailija
36/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa minulla olisi teidän kaikkien hysteeristen pelkääjien yhteystiedot, jotta voisin vuonna 2050 jutella teille ja kysyä miten meni omasta mielestä, kun maailmassa on kaikki vielä paremmin kuin tänä päivänä.

"Kannattiko elää kaikki ne vuosikymmenet peläten olematonta?"

Minun ystäväni ajattelee, ettei kannata kerätä rahaa säästöön, koska talousjärjestelmä romahtaa (aivan totaalisesti kaikilta osin!) koska tahansa. Uskon myöhemmin hänen ihmettelevän, että miksi ihmeessä hänellä ei iäkkäämpänä ole lainkaan rahaa hoitaa sairauksiaan, vaikka muilta tämä luonnistuu.

Vierailija
37/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että iso osa edelleen kuvittelee, että jollain teknisellä ihmekeksinnöllä voi juhlamme jatkua kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Kyllä olen.

2050 ilmasto on lämmennyt asteen, maksimissaan kaksi.

Entä sitten?

Ihmiset muuttavat pois alueilta, missä ei pysty enää asumaan sinne, missä pystyy asumaan.

Näin ihmiskunta on tehnyt ainakin viimeiset 200 000 vuotta.

Vierailija
38/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33v mies, ja vaikka en pode mitään suurempaa maailmantuskaa, minulle ja vaimolleni ei ole tullut mieleenkään tehdä lapsia joten samoilla linjoilla. Meillä on hiukan eri syyt, mutta omassa tapauksessani se on aika paljolti kiinni hiukan pessimistisestä realistisesta ajatusmaailmastani, vaikka en maailman tilaa murehdikaan. Ei tunnu viisaalta tehdä lapsia tähän maailmaan. 

Yksi juttu aloituksessasi ihmetytti: Voiko joku ihminen oikeasti vakavalla naamalla sanoa että lapsien TEKEMÄTTÖMYYS on itsekästä? Sehän on juuri päinvastoin isommalla mittakaavalla katsottuna. Ihmiset tekevät lapsia itsekkäistä syistä, eikä toisinpäin... Ellei kyse ole sitten jostain isovanhemmasta joka haluaa lapsenlapsia epätoivoisesti ja haluaa syyllistää.

M33

Vierailija
39/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feel your pain. Toisaalta, on toivoa. Ja ihmiskunta tarvitsee sitä empatiaa, mitä ap kykenee kasvattamaan lapsilleen. Mietin itse, tarvitaanko niitä jälkikasvuja useampia. Adoptio itselläkin mielessä, tai sijaisvanhemmuus. Tsemppiä teidän kompromissiin, toivottavasti ette eroa.

Minulla oli ympäristöasioista ahdistunut isä, joka siirsi pelkonsa maailman tuhoutumisesta ilman mitään filttereitä eteenpäin pienille lapsilleen. Ei, ap:n on parempi pysyä lapsettomana ja kärsiä ahdistuksensa ihan itsekseen sotkematta siihen lapsia mukaan. Lapset ansaitsevat sellaiset vanhemmat, jotka vahvistavat uskoa siihen, että elämä kantaa ja hyviä asioita tapahtuu. Vanhemmuus ei ole pelkääjien juttu.

Vierailija
40/102 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen.

2050 ilmasto on lämmennyt asteen, maksimissaan kaksi.

Entä sitten?

Ihmiset muuttavat pois alueilta, missä ei pysty enää asumaan sinne, missä pystyy asumaan.

Näin ihmiskunta on tehnyt ainakin viimeiset 200 000 vuotta.

Trollilta vaikuttaa, mutta vastaanpa silti. Oletko ajatellut ollenkaan että minne ne miljoonat ihmiset suuntaavat kun uloste osuu tuulettimeen? Juuri niin. Ja ne kansainvaellukset tulevat johtamaan massiivisiin konflikteihin kun realistit ja idealistit ottavat yhteen valtioissa, joihin nuo muutokset eivät niin paljon vaikuttaneet (eli kansainvaellusten kohdemaat kuten Suomi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme