Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi hankkia lapsia maailmantuskan takia, kohtalotovereita?

Vierailija
19.10.2018 |

Siinäpä se otsikossa on. Olemme hieman yli kolmekymppinen korkealoulutettu pari. Monet odottavat meiltä perheenlisäystä. Kärsin kuitenkin aivan hirvittävästä vuosia jatkuneesta maailmantuskasta, joka vie usein yöunetkin. Yritän tehdä asialle edes jotain elämällä hyvinkin ekologisesti. Mikään ei tähän maailmantuskaani auta. En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen. En vaan pysty siihen! Mies ei täysin ymmärrä minua. Adoptio ulkomailta voisi olla mahdollisesti vaihtoehto minulle, koska lapsi olisi tänne maan päälle jo valmiiksi päätynyt, mutta mies haluaisi ensisijaisesti biologisia lapsia. En myöskään halua olla hänen haaveidensa tiellä, joten mietin olisiko minun päästettävä hänet pikimmiten menemään. Harmittaa, sillä muuten suhteemme on erittäin hyvä.

Kertoessani etten halua lapsia, minua on haukutu itsekkääksi. Minusta on kaikkea muuta kuin itsekästä olla hankkimatta lapsia niillä syillä, jotka minulla tähän asiaan vaikuttavat. En nyt kuitenkaan missään tapauksessa halua arvostella ketään, joka lapsia hankkii, tämä on minun henkilökohtainen ongelmani. Haluaisin tietää, onko minulla kohtalotovereita?

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä maailmaa kukaan voi enää pelastaa. Liian paljon on jo tuhottu ja tuho vain lisääntyy.

Ei suomen kokoinen maa ja sen pieni väki voi vaikuttaa mitenkään siihen tuhoon.

Et sinä voi muuttaa ihmisen ahneutta. Sinun elämällä ei ole mitään vaikutusta tähän maailmaan.

Olet ihmisenä mitätön. Mene käymään intiassa katsomassa saastuneita jokia mistä ihmiset juo ja paskoo sinne. Niillä ihmisillä on ydinaseita, mutta eivät osaa rakentaa vessoja. Tämä maailma tuhoutuu, koska te haluatte niitä uusimpia kullipuhelimia millä ottaa kuvia itsestään nettiin. Te olette niin tekopyhiä.

Vierailija
2/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdolliset lapsesi eivät kyllä varmastikaan kantaisi sinulle kaunaa siitä, että teit heidät tänne kärsimään. Maailma ei ole mikään menetetty tapaus. Eivät kaikki ilmastonmuutoksesta aiheutuvat ongelmat (ilmastopakolaisuus, ravintopula, lisääntyvät luonnonkatastrofit) tai muutkaan kriisit tule päivässä vaan vähitellen, ja niille keksitään kyllä ratkaisuja. Muista, että ennenkin on ollut ongelmia, ennustettu maailmanloppua ja nuorisokin on ollut pilalla, mutta silti on selvitty.

Maailmassa on kyllä kamalasti kärsimystä jo nytkin eikä se tule minnekään katoamaan, joten ymmärrän, jos et halua tehdä lapsia, vaikka maailma ei ihan tuhoutumassa olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua täysin. Itselläni ei lapsia ole, ja alan muutenkin olla jo auttamatta liian vanha niitä tekemään, mutta minulle ei tulisi mieleenkään tehdä niitä tälle tuhoutuvalle planeetalle. Hirvittää ajatella millainen nyt syntyvien lasten elämä tulee olemaan. Tuskin elävät 30-vuotiaksi, sivilisaation täydelliseen romahdukseen kun tuskin on niinkään paljoa aikaa.

Vierailija
4/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä maailmaa kukaan voi enää pelastaa. Liian paljon on jo tuhottu ja tuho vain lisääntyy.

Et sinä voi muuttaa ihmisen ahneutta. Sinun elämällä ei ole mitään vaikutusta tähän maailmaan.

Olet ihmisenä mitätön. Mene käymään intiassa katsomassa saastuneita jokia mistä ihmiset juo ja paskoo sinne. Niillä ihmisillä on ydinaseita, mutta eivät osaa rakentaa vessoja. Tämä maailma tuhoutuu, koska te haluatte niitä uusimpia kullipuhelimia millä ottaa kuvia itsestään nettiin. Te olette niin tekopyhiä.

”Te haluatte uusia kullipuhelimia? Te olette tekopyhiä”. Ok. Sinä varmaan et halua? En sanonut eläväni ekologisesti ja kuvittelevani sen myötä muuttavani jotain. Sanoin tekeväni sen hellittääkseni tätä maailmantuskaani, joka todellakin on niin paha, että olen saanut jopa itsetuhoisia ajatuksia sen myötä.

Ja olen vesihuoltoon liittyvien töideni myötä ollut töissä Aasiassa, myös mainitsemassasi Intiassa vähän aikaa. Tiedän TODELLAKIN millaista siellä on. Ja ne kokemukset suistivat tämän tilanteen viimeistään tähän maliin.

Ap

Vierailija
5/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, minä en usko tuohon.

Elämän suuret ratkaisut - perheen perustaminen, parisuhteen luominen jne. - ovat aina perustaltaan itsekkäitä, ja niiden kuuluukin olla. Jos joku tekisi epäitsekkäistä syistä tuollaisia ratkaisua, riski katumiseen olisi huomattava. Siksi isot päätökset todellisuudessa perustuvat meidän syvimpiin tarpeisiin, pelkoihin ja muihin tunteisiin.

Sinulla ehkä taustalla on pelko tulevaisuudesta, mutta sori, en osta tuota maailmantuskaa. Ehkä myös mukavuudenhalu ja haluttomuus ylipäätään sitoutua loppuelämäksesi lapsiin.

Ei, minusta ne eivät ole sen huonompia syitä jättää lapsia hankkimatta. Jokainen voi aivan vapaasti päättää, mitä haluaa ja mikä tuntuu mukavalta.

Mutta se, että perustaltaan aivan normi-itsekkäät päätökset yritetään jotenkin koristella jaloilla perusteluilla on itsepetosta ja ajalle aika ominaista huttua.

Sitä paitsi toivottomuutesi on perusteetonta.

Maailmassa on aina ollut katastrofiuskoa. Kun minä olin 1980-luvulla nuori, pelättiin ydinsotaa ihan hervottomasti, uskottiin Rooman klubin ennusteeseen, jonka mukaan luonnonvarat (öljy mukanalukien) olisivat loppuneet maailmasta jo aikoja sitten - ja maalailtiin kuvaa freonien aiheuttamasta otsonokadosta ja ihmisten katoamiseen maapallolta sen takia.

Mites kävi?

Suurvaltojen kylmä sota loppui, CFC-yhdisteet on kielletty, otsoniaukko hitaasti korjaantumassa ja öljyä riittää vielä kymmeniksi vuosiksi, ja korvaavia energialähteitä löytyy koko ajan lisää.

Väestöräjähdyskin on taittumassa kovaa vauhtia. Äärimmäinen köyhyys vähenee ja monia tauteja on voitettu. Joku kaameana tappajana pelätty Aidskin on sikäli voitettu, että siihen on löydetty lääkitys, joka mahdollistaa melko normaalin elämän ja jopa lasten hankkimisen ilman, että virus tarttuu sikiöön.

Aina on tilaa myös optimismille, ja kuka sen tietää, ehkä me juurikin TARVITSEMME LAPSIA, koska he voivat ratkoa näitä meidän aiheuttamiamme ongelmia.

Eli sinä perustelet haluttomuuttasi hankkia lapsia - anteeksi vaan - minun näkökulmastani katsottuna tekosyillä. Ja ei, ei lapsia tarvitse kenenkään hankkia, mutta syysi ovat höpölöpöä.

Vierailija
6/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä sontaa kun kaikenmaailman maailmanhalaajat eivät maailmantuskissaan tee lapsia, mutta haluavat maahantuoda suomeen hitonmoisen määrän kehitysmaalaisia, jotka kyllä lisääntyvät kuin kanit.

Vierailija
7/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Te haluatte uusia kullipuhelimia? Te olette tekopyhiä”. Ok. Sinä varmaan et halua? En sanonut eläväni ekologisesti ja kuvittelevani sen myötä muuttavani jotain. Sanoin tekeväni sen hellittääkseni tätä maailmantuskaani, joka todellakin on niin paha, että olen saanut jopa itsetuhoisia ajatuksia sen myötä.

Ja olen vesihuoltoon liittyvien töideni myötä ollut töissä Aasiassa, myös mainitsemassasi Intiassa vähän aikaa. Tiedän TODELLAKIN millaista siellä on. Ja ne kokemukset suistivat tämän tilanteen viimeistään tähän maliin.

Ap

En halua. Mulla ei ole puhelimessa nettiä. Mulla on ovessa kyltti missä lukee ei mainoksia, koska en ole kiinnostunut uusista tuotteista. En katso telkkaria juurikaan. Ostan muutaman vuoden välein noin 600€  laadukkaita vaatteita mitä pidän useamman vuoden. Pukeudun yksinkertaisesti, mutta tyylikkäästi (mielestäni). En aja autolla. Kävelen ja juoksen paikkoihin. Kannan raskaat ostokset pitkätkin matkat.

Ostan huonekkaluja kierrätyskeskuksesta.

Vierailija
8/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitonen lisää: pessimismi on helppoa, mutta jos haluaa oikeasti perehtyä vaikkapa tuohon väestöräjähdyksen väitteeseen, kannattaa katsoa nämä pari vuotta sitten menehtyneen Hans Roslingin videot. Toivoa on, ja katteeton pessimismi on siksi huono asia, että siihen tarrautumalla JÄTETÄÄN JÄRKEVÄT TOIMET TEKEMÄTTÄ.

TOISIN sanoen toivottomuus varmistaa huonoimman skenaarion toteutumisen, antautumisen.

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth/disc…

Vierailija
9/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma perustuu ahneuteen, itsekkyyteen, hyväksikäyttöön,  pelkoon, kipuun jne. Ei ihme jos ei lapsia tänne halua.

Miten voi taata että lapsi saa hyvän elämän? Varsinkin Suomi menee todella huonoon jamaan muihin pohjoismaihin verrattuna ja köyhyys kasvaa. Työttömiä rangaistaan ja sodanuhka on jo todellinen.. Ja jos sota syttyy, mitä kaikkea kurjuutta siitäkin tulee ja silloin elämä vasta epävarmaa on.

Vierailija
10/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehtinyt lisääntyä jo hyvin nuorena. Nykyisellä ymmärryksellä maapallon tilanteesta olisin todennäköisesti toiminut toisin. Surettaa tulevien polvien kohtalo. Meidän sukupolvemme on materiaalisesti katsoen onnekkain sukupolvi ja elämämme on uskomattoman helppoa vertaapa mihin tahansa aikaisempaan aikaan. Itsekkäiden sukupolvien ansiosta tätä samaa ei ole luvassa tuleville polville.

Nyt ajattelen, että tärkeintä on pitää huolta jo olemassa olevista lapsista eikä lisääntyä itse. Esim. adoptio, sijaisvanhemmuus.

Vierailija
11/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä hiekkaan hautaamalla ja pelkäämällä ei mikään asia muutu.

Vierailija
12/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te? Et sinä? Mitä teet netissä? Etkö tiennyt, että tietokoneella oleminen saastuttaa ilmastoa todella paljon.

Vierailija
13/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma perustuu ahneuteen, itsekkyyteen, hyväksikäyttöön,  pelkoon, kipuun jne. Ei ihme jos ei lapsia tänne halua.

Miten voi taata että lapsi saa hyvän elämän? Varsinkin Suomi menee todella huonoon jamaan muihin pohjoismaihin verrattuna ja köyhyys kasvaa. Työttömiä rangaistaan ja sodanuhka on jo todellinen.. Ja jos sota syttyy, mitä kaikkea kurjuutta siitäkin tulee ja silloin elämä vasta epävarmaa on.

Ei maailma paljon sen kamalammaksi mene kuin ennenkään, uhkakuvia on ollut aina. Ja vaikka esim. sota syttyisikin, elämä jatkuu, vähän erilaisena vain. Ei ole mitään tarvetta jättää lisääntymättä vain siksi, että maailma on niin kamala paikka. Kun varmaan olet itsekin ihan mielelläsi olemassa (ja olisit sittenkin, vaikka tulisi sota tai hirmumyrsky).

-17v ja ajattelen, että onneksi minut tehtiin tänne kärsimään

Vierailija
14/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se otsikossa on. Olemme hieman yli kolmekymppinen korkealoulutettu pari. Monet odottavat meiltä perheenlisäystä. Kärsin kuitenkin aivan hirvittävästä vuosia jatkuneesta maailmantuskasta, joka vie usein yöunetkin. Yritän tehdä asialle edes jotain elämällä hyvinkin ekologisesti. Mikään ei tähän maailmantuskaani auta. En voi myöskään kuvitella hankkivani lasta tällaiseen maailmaan, ensinnäkään maapallo ei tarvitse yhtäkään länsimaalaista kuluttajaa (tai ihmistä muutenkaan) enempää, toisekseen en pysty edes kuvittelemaan, millainen tämä maailma tulisi olemaan mahdollisen lapsen ollessa aikuinen. En vaan pysty siihen! Mies ei täysin ymmärrä minua. Adoptio ulkomailta voisi olla mahdollisesti vaihtoehto minulle, koska lapsi olisi tänne maan päälle jo valmiiksi päätynyt, mutta mies haluaisi ensisijaisesti biologisia lapsia. En myöskään halua olla hänen haaveidensa tiellä, joten mietin olisiko minun päästettävä hänet pikimmiten menemään. Harmittaa, sillä muuten suhteemme on erittäin hyvä.

Kertoessani etten halua lapsia, minua on haukutu itsekkääksi. Minusta on kaikkea muuta kuin itsekästä olla hankkimatta lapsia niillä syillä, jotka minulla tähän asiaan vaikuttavat. En nyt kuitenkaan missään tapauksessa halua arvostella ketään, joka lapsia hankkii, tämä on minun henkilökohtainen ongelmani. Haluaisin tietää, onko minulla kohtalotovereita?

Tämän saman kitinän entinen ystäväni kävi läpi joka kerran, kun tapasimme. Lopetin hänen tapaamisensa, kun kyllästyin kuuntelemaan tätä jatkuvaa valitusta.

Vierailija
15/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omia lapsia.

Yli 20v lastensuojelun ammattilaisena.

Muiden ajattelemattomuuksia korjaamassa.

Koen kantavani korteni tähän itsekkääseen maailmaan.

Vierailija
16/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että sinua on haukuttu itsekkääksi. Lapsen tekeminen on peri-itsekäs teko. "Minä haluan lapsen itselleni omaan elämääni, minä haluan perheenjäsenen, minä haluan seuraa itselleni kun olen vanha..." puhumattakaan siitä, että lapsen tekeminen todella on epäekologisin eli hyvin itsekäs teko maapalloa kohtaan.

Mutta itse asiaan: voit kyllä kasvattaa mahdollisesta lapsestasi sellaisen ihmisen, joka tekee tästä maailmasta paremman kuin 50 muuta ihmistä. <3

Vierailija
17/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel your pain. Toisaalta, on toivoa. Ja ihmiskunta tarvitsee sitä empatiaa, mitä ap kykenee kasvattamaan lapsilleen. Mietin itse, tarvitaanko niitä jälkikasvuja useampia. Adoptio itselläkin mielessä, tai sijaisvanhemmuus. Tsemppiä teidän kompromissiin, toivottavasti ette eroa.

Vierailija
18/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viisikymppinen ulkomaantoimittaja, ja olen työni puolesta joutunut perehtymään maailman kriiseihin sodista nälänhätiin, köyhyydestä ihmisoikeusrikoksiin ja kansanmurhiin.

Kun aloin alalle 1980/1990-luvun vaihteessa, Suomea koetteli sodan jälkeisen ajan pahin lama. Rautaesirippu romahti, Saksa yhdistyi, Neuvostoliitto lakkasi olemasta. Tuli Jugoslavian hajoamissodat, Ruandan kansanmurha, mutta myös apartheidin loppu ja intifadan päättyminen Oslon rauhansopimuksiin.

Maailma on yhtä heiluriliikettä huonosta hyvään ja päinvastoin. Kun yksi asia saadaan ratkottua, tulee uusia haasteita. Mutta kummasti asioissa myös kehitytään.

Isot kehityskulut vain jäävät vähän varjoon siksi, että niissä ei tapahdu uusia ja yllättäviä käännekohtia, joten niitä ei uutisoida ja moni LUULEE siksi, että asiat kehittyvät kaikilta osin huonompaan suuntaan.

Uutinen teille: eivät kehity! Koko ajan tapahtuu hyvääkin kehitystä. Yhä useampi lapsi käy koulua, köyhyys vähenee.

Toki moni asia myös menee huonoon suuntaan, ja varsinkin Trump saa yllättävän monessa huonoa nyt aikaan. Naisten ehkäisymahdollisuudet ja koulutusmahdollisuudet heikkenevät, kun Yhdysvallat leikkaa kehitysrahoitusta. Ilmastosopimuksen tavoitteet ovat vaarassa romuttua.

Mutta ei se Trumpkaan loputtomiin presidenttinä pysy, vastaliike tapahtuu ennen pitkää.

Ja minusta TOIVO ON AINA HYÖDYLLISEMPI TUNNE, KOSKA SE MOTIVOI TEKEMÄÄN ASIOILLE JOTAIN, sen sijaan että jäädään pessimistisinä voivottelemaan.

Lapsien hankkiminen on jokaiselle vapaa valinta. Mutta hankit ap lapsia tai et, älä kytke sitä tulevaisuuspessimismiisi. Ja koeta päästä eroon lamauttavasta synkistelystäsi!

Kaikkea hyvää ja optimismia toivottaen,

5

Vierailija
19/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että sinua on haukuttu itsekkääksi. Lapsen tekeminen on peri-itsekäs teko. "Minä haluan lapsen itselleni omaan elämääni, minä haluan perheenjäsenen, minä haluan seuraa itselleni kun olen vanha..." puhumattakaan siitä, että lapsen tekeminen todella on epäekologisin eli hyvin itsekäs teko maapalloa kohtaan.

Mutta itse asiaan: voit kyllä kasvattaa mahdollisesta lapsestasi sellaisen ihmisen, joka tekee tästä maailmasta paremman kuin 50 muuta ihmistä. <3

Ei. On vain todettu se tosiasia, että molemmat ratkaisut ovat yhtä lailla itsekkäitä, ja niiden PITÄÄ ollakin itsekkäitä, koska kukaan ei voi tehdä loppuelämäänsä koskevia päätöksiä vastoin syvimpiä toiveitaan.

5

Vierailija
20/102 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viisikymppinen ulkomaantoimittaja, ja olen työni puolesta joutunut perehtymään maailman kriiseihin sodista nälänhätiin, köyhyydestä ihmisoikeusrikoksiin ja kansanmurhiin.

Kun aloin alalle 1980/1990-luvun vaihteessa, Suomea koetteli sodan jälkeisen ajan pahin lama. Rautaesirippu romahti, Saksa yhdistyi, Neuvostoliitto lakkasi olemasta. Tuli Jugoslavian hajoamissodat, Ruandan kansanmurha, mutta myös apartheidin loppu ja intifadan päättyminen Oslon rauhansopimuksiin.

Maailma on yhtä heiluriliikettä huonosta hyvään ja päinvastoin. Kun yksi asia saadaan ratkottua, tulee uusia haasteita. Mutta kummasti asioissa myös kehitytään.

Isot kehityskulut vain jäävät vähän varjoon siksi, että niissä ei tapahdu uusia ja yllättäviä käännekohtia, joten niitä ei uutisoida ja moni LUULEE siksi, että asiat kehittyvät kaikilta osin huonompaan suuntaan.

Uutinen teille: eivät kehity! Koko ajan tapahtuu hyvääkin kehitystä. Yhä useampi lapsi käy koulua, köyhyys vähenee.

Toki moni asia myös menee huonoon suuntaan, ja varsinkin Trump saa yllättävän monessa huonoa nyt aikaan. Naisten ehkäisymahdollisuudet ja koulutusmahdollisuudet heikkenevät, kun Yhdysvallat leikkaa kehitysrahoitusta. Ilmastosopimuksen tavoitteet ovat vaarassa romuttua.

Mutta ei se Trumpkaan loputtomiin presidenttinä pysy, vastaliike tapahtuu ennen pitkää.

Ja minusta TOIVO ON AINA HYÖDYLLISEMPI TUNNE, KOSKA SE MOTIVOI TEKEMÄÄN ASIOILLE JOTAIN, sen sijaan että jäädään pessimistisinä voivottelemaan.

Lapsien hankkiminen on jokaiselle vapaa valinta. Mutta hankit ap lapsia tai et, älä kytke sitä tulevaisuuspessimismiisi. Ja koeta päästä eroon lamauttavasta synkistelystäsi!

Kaikkea hyvää ja optimismia toivottaen,

5

Ihana teksti 😍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän