Miten ay-liikkeellä on vielä niin paljon kannatusta?
Työmarkkinoiden tulee joustaa nykypäivänä ja uskoisin, että ainakin nykynuoriso tämän myöskin tietää. En ymmärrä mitkä mittasuhteet saanut hallituksen ihan mitättömät toimenpiteet.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jo tällä hetkellä monista asioista joutuu neuvottelemaan työpaikkaa vaihtaessa: palkka, edut (työmatkalla, puhelin, lounaita), lomaviikko, liukuvat yms. Miten tilanne olisi eri, jos yleissitovuus poistuisi ja neuvotteluvaraa olisi enemmän?
Olisi kamalaa joutua neuvottelemaan noista. Meidän alalla ei voi, eikä tarvitse neuvotella juuri mistään, työnantajan velvollisuus on huolehtia asiat työntekijöilleen.
Ai? Minusta olisi puolestaan kamalaa jos en edes palkkaani voisi vaikuttaa. En kyllä usko että viihtyisin työpaikassasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse neuvotellut työsopimukseni ehdot, lomarahat mukaan lukien, ja teen töitä niin paljon kuin tilanne vaatii - ilman ylityökorvauksia tai tuntien laskemista. Usein viikonloppuisinkin, ihan omasta aloitteesta. Hui kauheeta, hurjaa on. Nämä 38,3 tuntia viikossa tyyppejä en todellakaan ymmärrä, ei niitä onneksi ystäväpiiriini yhtään kuulukaan. Ja tästä irtisanomislaista on vielä pakko sanoa, että hoida hommas kunnolla, niin ei tarvitse pelätä. Ei kukaan hyvää työntekijää halua irtisanoa.
Hohhoijakkaa. Kun joku talousihminen päättää yrityksessä että täytyy irtisanoa 30 ihmistä, niin näin tapahtuu ja siinä lähtee hyviäkin työntekijöitä, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ay-liike o jämähtänyt jonnekin 50-luvulle. Kuten tässäkin ketjussa nähdään, niin ay-liikkeen ansioiksi luetellaan asioita, jotka on saavutettu 50 vuotta sitten. Mihin ay-liikettä on tarvittu sen jälkeen? Muuta kuin näihin tyhjänpäiväisiin riitelyihin.
No esmes pitämään silmällä niitä asioita. Kanatarha suojaa kanoja ketulta. Mitä tapahtuu, jos se kanatarha poistetaan, kun ei se kettu tähänkään asti ole kanoja napannut? V**** miten yksinkertaisia kirjoittajia täällä on.
Eli myönnät itsekin, että ay-liike ei ole saavuttanut mitään uutta enää 50 vuoteen.
Kuten ap sanoo, niin on käsittämätöntä, että niinkin paljon on vielä kannatusta. Tulee varmaan ihan vanhemmilta opittuna perintönä se, että pitää kuulua liittoon. Koska pitää.
Jotenkin arvasin, ettet ole ihan terävin puukko.
Otetaan vaan ammattiliitot pois. Pääset sinäkin tekemään riittävän pitkää työpäivää ja -viikkoa. Kun sairastut tai tulet raskaaksi --> kenkää. Siinä on se sinun toivomasi tulos.
Työnantaja tarvitsee edelleen työntekijöitä ja hyviä sellaisia. Ja niille hyville maksetaan ja tehdään sellaiset sopimukset, joilla työntekijät ovat töissä. Vapaa kilpailu toimisi oikein hyvin.
Kuvitteletko tosiaan, että ilman ammattiyhdistysliittoa sinulle kukaan haluaisi maksaa hyvin?
Huonolle työntekijälle ei haluta maksaa. Hyvälle jokainen haluaa maksaa. Kannattaa olla hyvä työssään.
Ei. Tuollalailla vain vaihtuvuus kasvaisi, oikeasti tekijöistä ei tulisi sen parempia. Huonompia vain, koska ei kannattaisi sitoutua. Ja lisäksi uupuminen sairastuttaisi ihmiset.
Selitätkö vähän? Mihin ihmiset uupuu ja ketkä vaihtavat työpaikasta toiseen?
Työntekijät uupuvat, koska työnantaja voi kiristää työtahtia ja karsia etuja, jotta saisi itse enemmän rahaa. Työntekijät etsisivät töitä muualta, eli lähtisivät, mutta heidän tilalleen tulisi joku hiukan halvempi ja ahkerampi, niin kohta puoliin missään ei olisi enää työntekijälle reilut ehdot, koska olisi käytännössä pakko myydä itseään halvemmalla. Ihmisten on vaikeaa perustella, miksi heille pitäisi maksaa enemmän, kun työnantaja uhkailee taloudellisilla ongelmilla, jos ei suostuta eli jos ei olla vielä tuottavampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinoiden tulee joustaa nykypäivänä ja uskoisin, että ainakin nykynuoriso tämän myöskin tietää. En ymmärrä mitkä mittasuhteet saanut hallituksen ihan mitättömät toimenpiteet.
Nykynuorisolle on NEUVOTELTU ja välillä pakon edessä lakkoiltukin niin hyvä työelämä, että nykynuoriso ei tiedä itseasiassa paljon mitään siitä asiasta.
Jaa? En kyllä muista kenenkään muun kuin minun itseni istuneen siellä työnantajan edustajan kanssa työsopimusta sorvaamassa sekä palkkaneuvotteluissa.
Ja mitä olisit tehnyt jos työnantaja olisi määrännyt että 10 tuntia töitä päivässä eikä ruokatuntia?
Olisin sanonut että ei kiitos, ja toivottanut onnea rekrytoinnin suhteen.
Entäpä jos olisit rahaston ja se olisi ainoa tarjolla oleva työpaikka? Usein se on todellisuus niille, jotka eivät ole kermape*seitä.
Se olisi sitten varmaan peiliin katsomisen paikka, että missä meni elämä pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorisolle on NEUVOTELTU ja välillä pakon edessä lakkoiltukin niin hyvä työelämä, että nykynuoriso ei tiedä itseasiassa paljon mitään siitä asiasta.
Jaa? En kyllä muista kenenkään muun kuin minun itseni istuneen siellä työnantajan edustajan kanssa työsopimusta sorvaamassa sekä palkkaneuvotteluissa.
Ihanko itse päätit kahdeksan tunnin työpäivästä ja viiden päivän työviikosta?
Itse olen kyllä joutunut neuvottelemaan työviikkoni pituudeksi 35 h, ei ole ay-liike ollut mukana.
LOL.
Ilman ay-liikettä tekisit 15 tunnin päiviä seitsemänä päivänä viikossa.
Miksi ihmeessä tekisin?
Siksi, kun sulla ei silloin olisi muuta vaihtoehtoa.
Totta kai olisi. Vaihtaa työnantajaa tai työskennellä yksityisenä konsulttina.
Ehkäpä joku muu tekisi sinua halvemmalla?
Ihan varmasti tekisi. Minä pyydän ihan ruokottoman kovaa palkkaa.
Minulle soitellaan silloin kun halutaan sellainen henkilö joka tekee hommat paremmin, ei halvemmalla.
Ja jonain päivänä ne soitot voi loppua. Toki silloin kun hyvin menee, pöljempi voi nousta voimansa tuntoon ja kuvitella että kaikki se on itse ansaittua ja niin tulee aina jatkumaan.
No sitten pitää keksiä jotain muuta tekemistä. En kuitenkaan oleta kenenkään olevan velvollinen minua työllistämään jos eivät koe saavansa minusta rahoilleensa vastinetta.
Miksi sen asian pitäisi sen työnantajan käsityksen mukaan sinun arvostasi ratketa? Jos haluaa antaa sille, kuka siihen ikinä tuleekaan vaikkapa 1500kk?
En ymmärrä kysymystäsi? Minun päivävelotukseni asiakkaan suuntaan on tuo 1500 €, en usko että tuohon ehdottamaasi kuukausipalkkaan on minun tilalleni tulijoita varsinaisesti jonoksi asti.
No, eiköhän ole niin, että suurimman osan kohdalla asia ei ole niin kuin ehkä sulla. Eli siksi ay-liikettä tarvitaan.
No miksi ei ne jotka sitä tarvitsee, voisi sitä käyttää? Miksi minunkin pitää kärsiä niistä liiton neuvottelemista "eduista" vaikka en eläissäni ole yhteenkään liittoon kuulunut, enkä kuulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä joutunut neuvottelemaan työviikkoni pituudeksi 35 h, ei ole ay-liike ollut mukana.
LOL.
Miksi ihmeessä tekisin?
Minulle soitellaan silloin kun halutaan sellainen henkilö joka tekee hommat paremmin, ei halvemmalla.
Ja jonain päivänä ne soitot voi loppua. Toki silloin kun hyvin menee, pöljempi voi nousta voimansa tuntoon ja kuvitella että kaikki se on itse ansaittua ja niin tulee aina jatkumaan.
No sitten pitää keksiä jotain muuta tekemistä. En kuitenkaan oleta kenenkään olevan velvollinen minua työllistämään jos eivät koe saavansa minusta rahoilleensa vastinetta.
Miksi sen asian pitäisi sen työnantajan käsityksen mukaan sinun arvostasi ratketa? Jos haluaa antaa sille, kuka siihen ikinä tuleekaan vaikkapa 1500kk?
En ymmärrä kysymystäsi? Minun päivävelotukseni asiakkaan suuntaan on tuo 1500 €, en usko että tuohon ehdottamaasi kuukausipalkkaan on minun tilalleni tulijoita varsinaisesti jonoksi asti.
No, eiköhän ole niin, että suurimman osan kohdalla asia ei ole niin kuin ehkä sulla. Eli siksi ay-liikettä tarvitaan.
Kyllä perusduunarinkin arvo tunnetaan, jos hoitaa työnsä hyvin. Ja on aloja, joilla ei ole tunkua työntekijöistä. Niillä aloilla työnantaja on kiitollinen, jos vain saa ammattitaitoisen työntekijän. Esim. meidän alueella kaivinkoneenkuljettajista on huutava pula. Minäkin tässä ihan muun alan ihmisenä tietäisin heti parikin paikkaa, jos olisi ammattilainen kaivinkoneenkuljettaja tarjolla. Ja monen monta muutakin alaa, ammattia ja työpaikkaa tiedän, joissa on työvoimapulaa. Ihan duunariammatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jo tällä hetkellä monista asioista joutuu neuvottelemaan työpaikkaa vaihtaessa: palkka, edut (työmatkalla, puhelin, lounaita), lomaviikko, liukuvat yms. Miten tilanne olisi eri, jos yleissitovuus poistuisi ja neuvotteluvaraa olisi enemmän?
Olisi kamalaa joutua neuvottelemaan noista. Meidän alalla ei voi, eikä tarvitse neuvotella juuri mistään, työnantajan velvollisuus on huolehtia asiat työntekijöilleen.
Ai? Minusta olisi puolestaan kamalaa jos en edes palkkaani voisi vaikuttaa. En kyllä usko että viihtyisin työpaikassasi.
On siinä hyviäkin puolia. Minua ei riistetä, minuuttiakaan en tee työtä, josta ei ole sovittu, eli 38,3h viikko on työmääräni. Tämä sopii mulle oikein hyvin. Ruokatauko on palkallista, samoin kahvi- (ei työaikaa silti) ja työnantaja hoitaa ilman muuta kaikki työvälineet minulle.
volcomforeever kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä olisit tehnyt jos työnantaja olisi määrännyt että 10 tuntia töitä päivässä eikä ruokatuntia? Ai, ei työantaja ehdottanut sellaista? Miksiköhän ei, oliskos johtunut Suomen laista, jota AY-liike on ollut mukana sorvaamassa, ettei sun tarttis tapella joka asiasta sen työnantajasi kanssa.
Miksi joku menisi töihin tuollaisilla ehdoilla??
Siksi, että se olisi normi eikä poikkeus.
Välistävedosta, työehtojen polkemisesta/pimittämisesta, nollatuntisopimuksista, eikä vuokratyöhön liittyvästä ihmisen raisk"auksesta tule ikinä mitään normia.
Ennemmin vaikka ihan oikeasti alan viemään teiltä kultalusikka suussa syntyneiltä egoistilteilta he"ngen, jos te katsotte oikeudeksenne viedä yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevilta ihmisiltä oikeuden ihmisarvoiseen elämään.
Minä vihaan kaikkia kiusaajia, hyväksikäyttäjiä, sadisteja ja niitä vi"tun psykopaatteja, jotka pitäis toimittaa kuopan reunalle.
Teistä nyt vaan pitää päästä eroon.
Menes nyt lammas muualle täältä määkimään, tämä on aikuisten keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse neuvotellut työsopimukseni ehdot, lomarahat mukaan lukien, ja teen töitä niin paljon kuin tilanne vaatii - ilman ylityökorvauksia tai tuntien laskemista. Usein viikonloppuisinkin, ihan omasta aloitteesta. Hui kauheeta, hurjaa on. Nämä 38,3 tuntia viikossa tyyppejä en todellakaan ymmärrä, ei niitä onneksi ystäväpiiriini yhtään kuulukaan. Ja tästä irtisanomislaista on vielä pakko sanoa, että hoida hommas kunnolla, niin ei tarvitse pelätä. Ei kukaan hyvää työntekijää halua irtisanoa.
Hohhoijakkaa. Kun joku talousihminen päättää yrityksessä että täytyy irtisanoa 30 ihmistä, niin näin tapahtuu ja siinä lähtee hyviäkin työntekijöitä, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä.
Näin on, mutta siitä tässä juuri on kysymys: irtisanomislaki ei koske taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla tehtäviä irtisanomisia! Hoida hommaa hyvin, niin saat pitää työsi. Tässä lakkoshowssa itse asia hukkuu, kärpäsestä on tehty härkänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluin nuorena niin vuoden liittoon. Erosin. Rahan tuhlausta. Nyt olen täysin vakuuttunut että päätökseni oli oikea.
Mä taas nuorena en kuulunut liittoon. Sitten päädyin työpaikkaan, jossa oli asiattomasti käyttäytyvä pomo. Liityin liittoon varmuuden vuoksi. Sitten mut irtisanottiin, mielestäni laittomasti. Liiton lakimies neuvotteli entisen työnantajani kanssa ja firma päätti maksaa korvauksia mieluummin kuin mennä oikeuteen. Tämä tapaus teki minusta ay-liikkeen ehdottoman kannattajan.
Ja mihin tuossa sitä liittoa tarvittiin? Samalla tapaa olisit voinut hoitaa tapauksen oman lakimiehen avulla.
Mahtaako sulla olla käsitystä, mitä lakimies veloittaa?
Liittoon kuulumaton säästää sen potin, kun ei tarvitse jäsenmaksuja maksaa..
Vuoden jässäreillä saakin noin tunnin lakimiehen palveluksia. Yleensähän jonkin jutun hoito vie vähintään 10-15h ja maksaa siis ainakin 4000 eurosta ylöspäin. Varsinkin jos aihepiiri ei ole ihan sitä omaa alaa. Koko ajan saa muutakin tukea ja infoa liitosta samalla rahalla. Lisäksi joukkovoiman kasvaessa liitolla on isompi ase neuvotella työntekijöiden eduista. Jos ay niin närästää, niin kannattaa valita ala, jossa sellaista ei ole haittaamassa omaa puurtamista.
Se on vaikeaa, koska nuo pirun liitot tunkevat sitä yleissitovuuttaan joka hiton väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL.
Miksi ihmeessä tekisin?
Kyllä perusduunarinkin arvo tunnetaan, jos hoitaa työnsä hyvin. Ja on aloja, joilla ei ole tunkua työntekijöistä. Niillä aloilla työnantaja on kiitollinen, jos vain saa ammattitaitoisen työntekijän. Esim. meidän alueella kaivinkoneenkuljettajista on huutava pula. Minäkin tässä ihan muun alan ihmisenä tietäisin heti parikin paikkaa, jos olisi ammattilainen kaivinkoneenkuljettaja tarjolla. Ja monen monta muutakin alaa, ammattia ja työpaikkaa tiedän, joissa on työvoimapulaa. Ihan duunariammatteja.
Kyllä niissäkin osattaisiin itkeä, miten on tiukkaa ja venyttää työntekijöitä, saada heille huono omatunto. Tai tilata ulkomailta tekijöitä, jos voisi polkea palkat rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei ole mennyt niin hyvin että työnantajien mielestä palkkoja voisi nostaa.
Huh huh, oletpa sinä paskassa paikassa töissä. Minun työnantajilla on viimeisen 20 vuoden aikana mennyt käytännössä jatkuvasti niin hyvin, että palkkaa on nostettu.
Ihan itse olen joutunut palkankorotukset sopimaan, kun lähivuosina ei yleiskorotuksia ollut. Kuinka arvoton työntekijä oikein olet, jos et palkkaasi saa nostettua?
Se voi myös olla työnantajan arvovalinta. Omalla työpaikalla ei anneta palkankorotuksia. Siksipä meillä on ollut vaihtuvuus aika suurta, kun kokeneemmat hakeutuu muualle töihin ja työntaja tuskailee koko ajan kun työntekijöiden saaminen on niin vaikeaa. Itse aloitan uudessa paikassa marraskuun alussa ja pakka paranee tonnilla.
volcomforeever kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä olisit tehnyt jos työnantaja olisi määrännyt että 10 tuntia töitä päivässä eikä ruokatuntia? Ai, ei työantaja ehdottanut sellaista? Miksiköhän ei, oliskos johtunut Suomen laista, jota AY-liike on ollut mukana sorvaamassa, ettei sun tarttis tapella joka asiasta sen työnantajasi kanssa.
Miksi joku menisi töihin tuollaisilla ehdoilla??
Siksi, että se olisi normi eikä poikkeus.
Välistävedosta, työehtojen polkemisesta/pimittämisesta, nollatuntisopimuksista, eikä vuokratyöhön liittyvästä ihmisen raisk"auksesta tule ikinä mitään normia.
Ennemmin vaikka ihan oikeasti alan viemään teiltä kultalusikka suussa syntyneiltä egoistilteilta he"ngen, jos te katsotte oikeudeksenne viedä yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevilta ihmisiltä oikeuden ihmisarvoiseen elämään.
Minä vihaan kaikkia kiusaajia, hyväksikäyttäjiä, sadisteja ja niitä vi"tun psykopaatteja, jotka pitäis toimittaa kuopan reunalle.
Teistä nyt vaan pitää päästä eroon.
Kehen ”teihin” tämä uhkaus kohdistui? Nykyajan kultalusikka suussa syntyneita ovat ne, joilla on vakituinen työpaikka. Ne jotka vielä käyvät töissä.
Sitä en kyllä ymmärrä, kun työntekijä sahaa oksaa, jolla istuu eli heikentää hänet palkannutta yritystä.
Hyvistä työntekijöistä pidetään huolta ja heitä arvostetaan, varsinkin pienemmissä yrityksissä. Joustoa löytyy puolin ja toisin. Heikentämällä pienyrittäjien tilannetta katoaa työpaikkoja.
Isot monikansalliset ovatkin ihan omassa luokassaan, sotilaallisesti johdettuja. Ne luistelevat näistä tilanteista aina, lakimiesosastojensa ansiosta. Konsernit ovat sielunvihollisesta muutenkin, tuhoavat perinteisiä elinkeinoja, maataloutta, ihmisten terveyttä, vesistöjä ja ilmaa. Löytävät aina porsaanreikänsä.
Miettikää nyt ihmeessä, kenen puolella olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä hyviäkin puolia. Minua ei riistetä, minuuttiakaan en tee työtä, josta ei ole sovittu, eli 38,3h viikko on työmääräni. Tämä sopii mulle oikein hyvin. Ruokatauko on palkallista, samoin kahvi- (ei työaikaa silti) ja työnantaja hoitaa ilman muuta kaikki työvälineet minulle.
Aika kamalaa, jos jokaisena viikkona pitäisi olla töissä sama aika. Miten hoidat kampaajat, hierojat, auton huollot ja katsastukset sun muut menot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluin nuorena niin vuoden liittoon. Erosin. Rahan tuhlausta. Nyt olen täysin vakuuttunut että päätökseni oli oikea.
Mä taas nuorena en kuulunut liittoon. Sitten päädyin työpaikkaan, jossa oli asiattomasti käyttäytyvä pomo. Liityin liittoon varmuuden vuoksi. Sitten mut irtisanottiin, mielestäni laittomasti. Liiton lakimies neuvotteli entisen työnantajani kanssa ja firma päätti maksaa korvauksia mieluummin kuin mennä oikeuteen. Tämä tapaus teki minusta ay-liikkeen ehdottoman kannattajan.
Ja mihin tuossa sitä liittoa tarvittiin? Samalla tapaa olisit voinut hoitaa tapauksen oman lakimiehen avulla.
Mahtaako sulla olla käsitystä, mitä lakimies veloittaa?
Liittoon kuulumaton säästää sen potin, kun ei tarvitse jäsenmaksuja maksaa..
Vuoden jässäreillä saakin noin tunnin lakimiehen palveluksia. Yleensähän jonkin jutun hoito vie vähintään 10-15h ja maksaa siis ainakin 4000 eurosta ylöspäin. Varsinkin jos aihepiiri ei ole ihan sitä omaa alaa. Koko ajan saa muutakin tukea ja infoa liitosta samalla rahalla. Lisäksi joukkovoiman kasvaessa liitolla on isompi ase neuvotella työntekijöiden eduista. Jos ay niin närästää, niin kannattaa valita ala, jossa sellaista ei ole haittaamassa omaa puurtamista.
Se on vaikeaa, koska nuo pirun liitot tunkevat sitä yleissitovuuttaan joka hiton väliin.
No, oma isäni oli DI, enkä muista hänen itkeneen, että voi kun saisin tehdä 15-tuntisia päiviä. Estiköhän liitto hänen palkka-ja urakehitystään? Enpä usko. Palkkansa oli 80-luvulla 24 000mk kuukaudessa. Työsuhdeauto ja bensat, perjantaisin lähti usein puoliltapäivin jne. Mites sulla?
Ay-liikkeiden pitäisi tarkkaan miettiä, mitä Suomessa ovat ne työt, joita ei voi siirtää johonkin muuhun maahan eikä teettää alihankintana ulkoimaisilla yrityksillä. Tekstiiliteollisuus lähti lähes kokonaan Baltiaan jo 1970-luvulla. Eikä tullut takaisin. Paperiteollisuutta on mennyt jo paljon. Telakkateollisuus on kuolinkouristellut jo kauan. Nokiastakin jäi Suomeen vain yksi kärpäsen kakka. Ja sitten miettiä, kuka näiden jäljelle jäävin paikkojen palkat maksaa. Maksaako suomalainen kuluttaja? Onko suomalainen kuluttaja halukas maksamaan, jos netistä ulkomailta tilaamalla saa halvemmalla?
En vastusta ay-liikkeitä, mutta niiden pitäisi tulla 1970-luvulta edes tälle vuosituhannelle. Ikävä kyllä monet työt siirtyvät kehittyviin maihin, koska niissä on nykyisin koulutettua ja osaavaa porukkaa, mutta palkat vain murto-osa suomalaisten palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hienoa että viihdyt! Se on kuitenkin kaikkein tärkeintä kun siellä työelämässä pitäisi kuitenkin se melkein 50 vuotta roikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kamalaa, jos jokaisena viikkona pitäisi olla töissä sama aika. Miten hoidat kampaajat, hierojat, auton huollot ja katsastukset sun muut menot?
Tuo on viikkotuntimäärä, missä puhuin työajoista ? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on viikkotuntimäärä, missä puhuin työajoista ? :)
Mutta juuri tuota ei saisi keneltäkään vaatia. Kenenkään ei pitäisi olla pakotettu antamaan työlle ykkössijaa elämässä, jos ei sitä tahdo. Pitäisi riittää, että tekee normaalin työajan puitteissa työnsä hyvin, olematta supermies tai- nainen.