Inhoan sitä, että pitäisi pukeutua ikänsä mukaan. Kuka tämän naurettavan "säännön" oikein keksi? Olen 40-vuotiaana sama ihminen kuin 20-vuotiaakin ja todellakin pukeudun miten tykkään !
Tilasin itselleni synttärilahjaksi violetit Dr Martensit, päälläni on juuri nyt Nightwishin bändipaita ja mustat farkut. Toki pukeudun ja meikkaan eri tavalla töihin kuin viihteelle, mutta pidän silti tyylistäni kiinni.
EN YRITÄ KÄYDÄ KAKSIKYMPPISESTÄ , TIEDÄN OLEVANI KESKI-IKÄINEN. Mutta en silti tahdo käyttää beigeä villapaitaa, silkkihuivia kaulassa ja tikattua takkia !Ei kuulkaa ihminen maagisesti herää neljäntenäkymmenentenä syntymäpäivänään ja ole yhtäkkiä eri ihminen kuin oli edellisviikolla tai edellisvuonna tai vuosi sitten.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun on yli 60v täytyy muistaa laittaa päähän se sellainen sienilätsä.
Mikä se on? Olen yli kuusikymppinen ja ilmeisesti aivan vääränlainen päähine päässä.
Räsänen on kyllä paremman ja nuorekkaamman näköinen noilla hiuksilla, kuin lyhyessä tätitukassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin inhosin, kunnes minulta kysyttiin kaupassa paperit 35-vuotiaana, sekä ihmeteltiin, kuinka nuorelta näytän. Kassaneiti oli itse kaiken lisäksi ehkä minua nuorempi. Näin myöhemmin itsestäni kuvan tuolta päivältä converset ja bändipaita päällä. Tajusin, että 20-vuotiaan minäni pukeutumistyyliä olisi ehkä hieman päivitettävä nykyaikaan. Bändipaitakin on stailattavissa ikään sopivaksi.
Nykyisin ei kylläkään ole mikään ihme että kolmekymppisiltä kysytään papereita, koska kaikilta jotka mahdollisesti saattaisivat olla alle 30, kuuluu kysyä paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista on nelikymppisen iän mukainen vaatetus?
Tai viisikymppisen jne?
Sanotaanko vaikka että ei aivan samanlaista kuin 1-vuotiaan tai 15-vuotiaan. Ei myöskään samanlaista kuin 100-vuotiaan.
Jos et käsitä, kuinka pukeutumistyyli muuttuu iän myötä, ei voi mitään.Ja mikähän on mielestäsi satavuotiaan (tyypillinen) vaatetus?
Et ole käynyt vanhusten hoitopaikoissa? Tyypillinen vaatetus päiväsaikaan on pehmeä, joustava oloasu (fleeceä, velouria jne.), joka päällä on mukava pötkähtää päivänokosillekin. Jalassa villasukat - tai Ainot tai Reinot - riippuen siitä, liikkuuko vai ei. Naisilla monesti joku hartiahuivi lämmittämässä hartioita.
Onko sinulla normaalisti sama tyyli?
Olen vanhustyössä. En missään sairaalassa tai hoitopaikassa vaan kotona asuvien vanhusten kanssa työskentelen, joukossa useampia satavuotiaita. En pysty sanomaan mikä on heille tyypillistä pukeutumisessa (paitsi mukavuus). Hekin ovat persoonia ja pukeutuvat sen mukaan.
Ja ihan samalla tavalla pukeutuvat kuin kaksikymppisetkin vai? Ei voi ollenkaan erottaa että jotenkin eri tapa olisi pukeutua?
Vierailija kirjoitti:
Räsänen on kyllä paremman ja nuorekkaamman näköinen noilla hiuksilla, kuin lyhyessä tätitukassa.
Rypyt naamassa vain korostuu tuossa barbietukassa. Pelkästään mauttoman ja typerän näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin inhosin, kunnes minulta kysyttiin kaupassa paperit 35-vuotiaana, sekä ihmeteltiin, kuinka nuorelta näytän. Kassaneiti oli itse kaiken lisäksi ehkä minua nuorempi. Näin myöhemmin itsestäni kuvan tuolta päivältä converset ja bändipaita päällä. Tajusin, että 20-vuotiaan minäni pukeutumistyyliä olisi ehkä hieman päivitettävä nykyaikaan. Bändipaitakin on stailattavissa ikään sopivaksi.
Nykyisin ei kylläkään ole mikään ihme että kolmekymppisiltä kysytään papereita, koska kaikilta jotka mahdollisesti saattaisivat olla alle 30, kuuluu kysyä paperit.
Multa ei kysytä. Ei oo varmaan ikinä kysytty :( Että joskus näinkin. Kaikki ei nätyä koskaan nuorilta.
N27
Vähän niin ja näin. Itse katson hämmästellen, jos joku 50+ kulkee Consseissa ja revityissä farkuissa. Nyt kun itse on kohta 43, niin alkaa vähitellen silti miettiä, että koskas minä sitten heitän nämä Conssit mäkeen, jotta minusta ei tule sellainen outolintu. Ja mitä otan tilalle? Vai olenko puolihuolimattomasti kohta vanhus, joka koittaa pukeutua kuin nuori?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon 42, ja multa kysyttiin just paperit.
Omasta mielestäni tämä tosin alkaa olla jo aika typerää, koska kaikki tietävät, että ajat sitten on ylitetty 18 vuoden rajapyykki, mutta takerrutaan spekuloimaan sitä, että josko sitten vaikka kuitenkin olisi 29. Vaikuttaa jo enemmänkin ihmisten iän urkkimiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai viisikymppisen jne?
Sanotaanko vaikka että ei aivan samanlaista kuin 1-vuotiaan tai 15-vuotiaan. Ei myöskään samanlaista kuin 100-vuotiaan.
Jos et käsitä, kuinka pukeutumistyyli muuttuu iän myötä, ei voi mitään.Ja mikähän on mielestäsi satavuotiaan (tyypillinen) vaatetus?
Et ole käynyt vanhusten hoitopaikoissa? Tyypillinen vaatetus päiväsaikaan on pehmeä, joustava oloasu (fleeceä, velouria jne.), joka päällä on mukava pötkähtää päivänokosillekin. Jalassa villasukat - tai Ainot tai Reinot - riippuen siitä, liikkuuko vai ei. Naisilla monesti joku hartiahuivi lämmittämässä hartioita.
On, olen työtön 36-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai viisikymppisen jne?
No miten 70/80-vuotiaiden tyyli? Kun tuo on 100-vuotiaiden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrin lausunnossa kuulemma mainitaan jos asiakas on pukeutunut tavalla, joka ei ole ikään sopiva. Ihan oikeasti. Se ettei pukeudu normaalisti (siis katukuvaan sulautuvasti ja huomiota herättämättömällä tavalla) on yksi vihje siihen suuntaan että asiakkaalla on jotain häikkää mielen alueella. Ei sen perusteella mitään diagnoosia tietenkään tehdä, mutta se on lisävihje psykiatrille. Esim. psykoosisairaudet tai huomion hakuinen persoonallisuus voivat tulla kyseeseen.
Eli kyllä sillä voi olla väliä yhteiskunnan silmissä. Toki jos ei itse välitä niin sitten asia ok. Monet välittävät ja se on ihan inhimillistä tällaiselle sosiaaliselle olennolle kuin ihminen.
Tottakai jo aikuinen pukeutuu kuin 1-v tai kuin teini on se ehkä merkki jostain.
Mutta tuota ei kai haettu?
Vaan sitä että onko keski-ikäiselle sopivaa pukeutua beigen ja harmaaseen ja ruutukauluahuiveihin korkkareineen jne vai onko ihan yhtä sopivaa pukeutua mekkoon ja värillisiin sukkahousuihin ja maihareihin - tai bootseihin ja bändipaitaan, ihmisten tyylit ja persoonat kun ovat niin erilaisia?
Vastakaahan nyt, te kriitikot. Mikä on se yksi ainoa oikea ja sovelias tapa pukeutua nelikymppisenä? Ja aina siitä ylöspäin jokaiselle vuosikymmenelle.
Ja m itä ei missään nimessä saa olla.
Eikä mitään "etkö tajua" "ei kuten 20-vuotiaat", pitää antaa tarkempia tietoja meille tyhminä pitämillenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko sitten jokaisen yli kolmekymppisen pukeutumisessa vaikutteita omasta nuoruudesta. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi niin iso osa naisista leikkaa keski-iässä hiukset lyhyiksi ja alkaa käyttää samanlaisia tätikaapuja.
Jospa heillä on vihdoinkin rohkeutta leikkauttaa mieleisensä reipas tukka, kun ovat aina kuunnelleet, kuinka naisella "kuuluu" olla pitkät hiukset? Tai jospa hiukset harvenevat ja haurastuvat, ja pitkä liuhuletti ei näytä enää hyvältä? Tai jospa lyhyen tukan helppohoitoisuus houkuttaa?
Ot, mutta en ole koskaan ymmärtänyt miten ohut tukka olisi yhtään sen parempi lyhyenä? Enkä varsinkaan sitä, että lyhyt malli olisi jotenkin helpompi.
En varmasti ole ainoa, jolla on pyörteitä ja jotka tekisivät lyhyiden hiusten joka aamuisesta laittamisesta tuskaa: pitäisi aina föönata, nostaa tyveä jotenkin, käyttää muotoilutuotteita. Pitkät, vaikka sitten ohuet hiukset saa nopeasti kietaistua kiinni ja ne näyttää paljon pidempään siisteiltä kuin se lyhyt kampaus, joka olisi ainakin talvella pilalla jo heti töihin päästyä (kylmä, täytyy olla hattu tai huppu).
Apua, mä muistan mun lyhyt-tukkaisen kauden ja no miten se on helppo? En taju. Pitkät hiukset on aina ollut paljon helpompi. Saa laitta hiuksia eri tavalla ja helposti. Mul meni esimerkiks hiukset nopeammin rasvaiseks ja piti niitä aika usein pestä mutta pitkiä ei tarvi näin usein. Ja kyllä saa paljon siistimmän kampauksen iisisti pitkillä. Lyhyitä pitä joka aamu laitta jotenkin kunnolla että olisi kohtuullisen näköinen ja lisäksi lyhyeissä olit hirveet kiharat joka vaikeutti asiaa vieläki. En myös ole ymmärtänyt miten lyhyt on helppi.
Kahden edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä! Ainakin mun kevyt, sileä, lasimainen hius on ihan katastrofi ihan lyhyenä, puolipitkänä suorana tai hartioille ylettyvänä kerroksittain leikattuna helppohoitoinen ja nätti.
Niin, vielä.
Niin, olen päälle nelikymppinen vielä, enkä toki tiedä minkälainen tukkani on vaikka kuusikymppisenä.
Mummollani oli pitkät hiukset elämänsä loppuun asti, yhdeksänkymppiseksi. Sykeröllä niskassa tai kahdella letillä pään päällä. ❤️
No kiva hälle, jos tykkäsi sykeröstä niskassa tai leteistä. Kaikki ei tykkää nukkua sykerö niskaa painaen tai letitellä tukkaa yhdeksänkymppisenä. Joku tykkää pitkästä, joku lyhyestä, eikö ne ole ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja? Miksi pitkä tukka olisi jotenkin lähtökohtaisesti parempi ja ihailtavampi, kun lyhyen tukan leikkuuttavia ihmetellään?
No voi hyvänen aika! Enhän tässä ketään pitkään tukkaan ole pakottanut tai sitä ihailtavana pitänyt. Kyllähän tuota on meille pitkähiuksisille yritetty vääntää, että tukan pitäisi olla lyhyt viimeistään tietyssä iässä, hiuslaatuun katsomatta. Juurihan sinä tai joku muu tuossa mullekin kommentoi "Niin, vielä". Tiedän monta ikäistäni naista, joilla on tosi hyvän näköinen lyhyt tukka, mutta heillä kaikilla on vahva ja karhea hiuslaatu. Jos itselläni olisi samanlainen, niin voisin hyvinkin pitää lyhyttä tukkaa, mutta tällä liruletillä lyhyt leikkaus ei vaan todellakaan sovi. Kokeiltu on. Pää näytti ihan lehmän nuolemalta aina.
Asia mun osalta loppuun käsitelty. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rypyt naamassa vain korostuu tuossa barbietukassa. Pelkästään mauttoman ja typerän näköinen.
Tämä nyt kuulostaa vain siltä että olet katkera, kun et uskalla kasvattaa pitkää tukkaa tai olla sellainen kuin salaa haluaisit. Relaa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ihana juttu. Olet ilmeisesti duunariammatissa kun voi ”toteuttaa itseäsi” pukeutumalla noin? Joillain meidtä kun on pakko olla silkkihuivi ja jakkupuku. T. Toimitusjohtaja
44-v nainen, johtaja tässä hei! Töissä vedän marellat tikissä ja tukka nutturalla. Viihdyn siinäkin tyylissä hyvin. Mikään ei tunnu kaulassa niin hyvältä kuun laadukas silkkihuivi.
Vapaalla mulla on risat farkut ja hippipaitoja. Mutsin vanha afgaaniturkki. Kesällä solmuvärjätty silkkimekko.
Eipä ole koskaan tullut mieleen miettiä, ”saanko” pukeutua näin. Nuoresta asti muodollinen pukeutuminen töihin on ollut luontevaa myös.
Relaa siellä! 😊
Näin Päivi Räsäsen ohimennen pari vuotta sitten: harmaa neulemekko ja tukka väljällä solmulla takana. Sopi hänelle, minusta hänellä on hyvä tyylitaju. Hän on livenä kauniimpi kuin kuvissa, ajattelin silloin.
Satavuotias Päivö Parviainen tallasi Kallion katuja puku päällä, olisinko kylmemmällä ilmalla nähnyt jonkinlaisen poplarin tai ulsterin vielä siinä? Lehdessä oli kuva hänestä niskaseisonnassa, taisi olla mustissa miesten housuissa ja joku ruutupaita kotioloissa.
Kaippa tuo Ap kovasti toivoisi että muut paheksuisivat hänen asuvalintojaan mutta Ei Kiinnosta, ainakaan minua. Pukeutukoon Ap vaikka Miley Cyrusin tyyliin:
https://www.maxim.com/.image/t_share/MTM1MTQ0MzIwMjE4NDcwODc4/placehold…
Töissä johtajana pidän kauluspaitaa ja pikkutakkia. Kotona ja kavereiden kanssa vaikka death metal -t-paitaa ja nahkatakkia. Olen 45, mutta en tajua sitä.
Töissä on kuitenkin hyvä pukeutua neutraalisti, ei se ahdista. No, kravattia en laita.
Heh. Jos sulla on nelikymppisenä dr martensit ja Nightwishin paita niin kyllä
pukeudut täsmälleen ikäsi mukaisesti.
Sitten jos kuljet nilkat paljaana talvellakin ja paksu huivi kaulassa niin että vain palkkikulmakarvat pilkottavat, sitten et pukeutuisi ikäsi mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrin lausunnossa kuulemma mainitaan jos asiakas on pukeutunut tavalla, joka ei ole ikään sopiva. Ihan oikeasti. Se ettei pukeudu normaalisti (siis katukuvaan sulautuvasti ja huomiota herättämättömällä tavalla) on yksi vihje siihen suuntaan että asiakkaalla on jotain häikkää mielen alueella. Ei sen perusteella mitään diagnoosia tietenkään tehdä, mutta se on lisävihje psykiatrille. Esim. psykoosisairaudet tai huomion hakuinen persoonallisuus voivat tulla kyseeseen.
Eli kyllä sillä voi olla väliä yhteiskunnan silmissä. Toki jos ei itse välitä niin sitten asia ok. Monet välittävät ja se on ihan inhimillistä tällaiselle sosiaaliselle olennolle kuin ihminen.
Tottakai jo aikuinen pukeutuu kuin 1-v tai kuin teini on se ehkä merkki jostain.
Mutta tuota ei kai haettu?
Vaan sitä että onko keski-ikäiselle sopivaa pukeutua beigen ja harmaaseen ja ruutukauluahuiveihin korkkareineen jne vai onko ihan yhtä sopivaa pukeutua mekkoon ja värillisiin sukkahousuihin ja maihareihin - tai bootseihin ja bändipaitaan, ihmisten tyylit ja persoonat kun ovat niin erilaisia?
Vastakaahan nyt, te kriitikot. Mikä on se yksi ainoa oikea ja sovelias tapa pukeutua nelikymppisenä? Ja aina siitä ylöspäin jokaiselle vuosikymmenelle.
Ja m itä ei missään nimessä saa olla.
Eikä mitään "etkö tajua" "ei kuten 20-vuotiaat", pitää antaa tarkempia tietoja meille tyhminä pitämillenne.
Kirjoitin vahingossa toiseen ketjuun, tuohon jossa aloittajan työnantaja oli kommentoinut pukeutumista, ap kuvaa itseään hiihtelemässä firmassa toppatakki, pipo, päällä....
Ei ole sääntöjä eikä ainoaa oikeaa, mutta kuten tämän kommentin lainauksissa, sinua arvioidaan kyllä (muutkin paitsi yllä mainittu psykiatri) ulkoasun perusteella. Tähän kuuluu myös käytös ja olemus yleensä. Sikäli ketjut ovat samanlaisia, koskevat sopeutumista tai sopeutumattomuutta.
Jos ongelmasi on kammo vanhenemisesta, sinun pitäisi hoidattaa sitä ongelmaa. Pukeutuminen tulee itsestään perässä, kun hyväksyt luonnollisen elämänkulun.
Kunnioittamani ihmiset ovat satavuotiainakin pukeutuneet samoin kuin aikuisena, jos ovat olleet hyväkuntoisia. Nelikymppinen on aikuinen. Sinuna pukeutuisin persoonasi mukaan, muita ja työyhteisöäsi kunnioittaen. On epäkunnioittavaa, jos sinua vaikkapa vähän väliä säikähdetään. Muuten, koeta relata.