Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?
Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.
Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.
Kommentit (10673)
Olen itsekin miniä ja aivan järkyttynyt teidän miniän käytöksestä. Ruvetaan jakamaan omaisuutta ennen kuin kukaan kuollut. Miten joku voi olla noin ahne miniä ja tahditon. Jumala voi kostaa. Mieheni suvussa elävät kaikki yli 95 vee ja minä varmastikinkuolen ennen anoppiani.
Miniä! Ole kohtelias ja tahdikas.
Tästä ketjusta saa vertaistukea ja voi lukea tarinoita, suurin osa kertoo kuinka tilanne on tulehtunut ja pattitilanteessa tai ratkaisu on täydellinen tai osittainen etäisyys. Luulisin sen olevan paras ratkaisu, etäisyys koska Happy end on aikamoinen mahdottomuus.
Mutta näitä oman kannan jankuttamisia juu ei vaarinhousut, sinun kommenttisi on väärin tai fantasiaa ja minun mielipiteeni on absoluuttinen totuus - näitä ei oikein jaksaisi lukea mutta on vähän pakko silmäillä kun ketju kiinnostaa - turhaa täytettä muuten hyvässä ketjussa. Mieti siis hyödyttääkö kommenttisi muitakin vai Kommentoitko vain oman ”totuutesi” ja egosi pönkittämiseksi. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin miniä ja aivan järkyttynyt teidän miniän käytöksestä. Ruvetaan jakamaan omaisuutta ennen kuin kukaan kuollut. Miten joku voi olla noin ahne miniä ja tahditon. Jumala voi kostaa. Mieheni suvussa elävät kaikki yli 95 vee ja minä varmastikinkuolen ennen anoppiani.
Älä nyt ole hoopo. Tuo on ihan höpöhöpöhorinaa, koko tarina. Tässä ketjussa kirjoittelee häiriintynyt ns kultamummi, joka keksii näitä satuja ja tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ole hoopo. Tuo on ihan höpöhöpöhorinaa, koko tarina. Tässä ketjussa kirjoittelee häiriintynyt ns kultamummi, joka keksii näitä satuja ja tarinoita.
Menes nyt ottamaan ne lääkkeesi! Ja lopeta jankkaaminen, kyllästyttää jo. Anna suunvuoro muille. Sama koskee ruskean värin vihaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menes nyt ottamaan ne lääkkeesi! Ja lopeta jankkaaminen, kyllästyttää jo. Anna suunvuoro muille. Sama koskee ruskean värin vihaajaa.
Kultamummirakas, pilaat tärkeän ketjun.
Häiriintyneet anopit ovat entisiä häiriintyneitä miniöitä, joilla on ollut häiriintynyt anoppi, joka on ollut aikaisemmin häiriintynyt miniä. Etäisyys katkaisee ainaisen riitelyn, jolloin nämä häiriintyneet anopit ja miniät etsivät uuden kohteen pahoille sanoilleen ja ajatuksilleen.
Katkaise kierre, ota etäisyys, pyri asiallisiin väleihin JOS se on mahdollista. Älä ajattele pahaa, älä puhu pahaa, keskity omaan elämäsi ja älä välitä muista, jotka elämäsi yrittävät sekoittaa. Ei mitään muttia, etäisyys, keskity omaan elämään, älä puhu pahaa, älä ajattele pahaa. Ei mitään mutta.
Vierailija kirjoitti:
Häiriintyneet anopit ovat entisiä häiriintyneitä miniöitä, joilla on ollut häiriintynyt anoppi, joka on ollut aikaisemmin häiriintynyt miniä. Etäisyys katkaisee ainaisen riitelyn, jolloin nämä häiriintyneet anopit ja miniät etsivät uuden kohteen pahoille sanoilleen ja ajatuksilleen.
Katkaise kierre, ota etäisyys, pyri asiallisiin väleihin JOS se on mahdollista. Älä ajattele pahaa, älä puhu pahaa, keskity omaan elämäsi ja älä välitä muista, jotka elämäsi yrittävät sekoittaa. Ei mitään muttia, etäisyys, keskity omaan elämään, älä puhu pahaa, älä ajattele pahaa. Ei mitään mutta.
Kysehän EI OLE riitelystä jos anoppi stalkkaa, vainoaa ja häiriköi ja rikkoo kotirauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän EI OLE riitelystä jos anoppi stalkkaa, vainoaa ja häiriköi ja rikkoo kotirauhaa.
Ihailen itsehillintääsi ja mielenlaatuasi kun et ole koskaan sanonut asiasta mitään negatiivista anopillesi tai puolisollesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihailen itsehillintääsi ja mielenlaatuasi kun et ole koskaan sanonut asiasta mitään negatiivista anopillesi tai puolisollesi.
Oletko lukenut yhtään kirjoitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei ole kyse riitelystä vaan häirinnästä.
Kumma kun TV n käsikirjoittajat eivät ole vielä hyödyntäneet tämän ketjun tyyppejä. Aivan sekominiöitä ja anoppeja. Anopit sekaantuu ja miniä loukkaantuu kun ei saa kysyä perintöä ja jos mummo hipaisee lapsenlasta tai sanoo päivää. Jos joku yrittää sovitella saa raivoisat ryöpyt. Kultamummin roolia en ymmärtänyt. Kyllä tästä ainakin kesäteatteria saisi tänne Kajaaniin. Näyttelen siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jo antaa mielenrauhan kun poika ja lapsenlapset saavat itse päättää eikä miniälle tule omaisuudesta mitään ilman heidän päätösvaltaa. Lähinnä avioeron varalle halusimme testamentin. Ei se niin haittaa mitä päättävät kun meitä ei enää ole, elämä loppuu eikä muiden päätökset enää vaivaa.
Ja tässä elinaikanamme minua ei pahemmin kiinnosta teidän sukukahinat, ette vaikuta mitenkään älyn lahjoilla varustetuille.
Se on juuri näin kun kuvittelette että miniät on vain rahan perässä, ei mikään ihme ettei ole lämpimät suhteet...olitko kenties itse appivanhempien rahojen perässä vai miksi projisoit?
Niin, mitäpä muuta sillä anopin pojalla voisi olla tuomisena parisuhteeseen kuin lompakko? Nykyään mieheni tienaa enemmän, mutta suhteen alussa mä olin se enemmän tienaava. Anoppi kertoo edelleen mielellään, kuinka mä olen vain rahan perässä. En ole jaksanut korjata väärinkäsitystä.
Luin ketjun, jossa nuori äiti oli muuttanut pohjoiseen ja miehen vanhemmat aiheuttivat melkoisen kriisin tuoreiden vanhempien elämään. Se tarina päättyi onnellisesti, mies ymmärsi etääntyä lapsuudenperheestään ja tuki omaa vaimoaan.
Samassa ketjussa oli älyttömän paljon turhaa lässytystä muilta kommentoijilta. Jotkut seurasivat sen ketjun ap:n kommentteja kuin Salattuja elämiä vahvasti myötäeläen tyyliin ”oikein rinnasta puristaa lukea” ja osa riiteli keskenään kumpi voittaa, miniät vai anopit. Ap vaikutti oikein tervejärkiseltä tyypiltä. Kaikista kommentoijista ei ainakaan luetun perusteella voinut sanoa samaa. Jos jotain kompromissia ehdotti niin alkoi hirveä, lähes fanaattinen riitely. Tilanteet ovat niin erilaisia ettei ole yhtä oikeaa vastausta, parempi kunkin ratkoa asiat omalta kohdaltaan eikä puuttua muiden asioihin. Minusta on ikävää keskustella asioista ihmisten kanssa, jotka ”tietävät miten asiat aina ovat” eivätkä käytä harkintaa ja kohtuullista järkeä asioiden miettimisessä ja käsittele kutakin tilannetta omanaan.
Ilmeisesti joidenkin vain on pakko olla oikeassa, sortuvat valtataisteluun. Siitähän on vain harmia elämässä heille itselleen eniten jos tyyli on kommunikoinnissa sama, kenen tahansa kanssa sitten keskusteleekin. Ihmisen olisi hyvä kehittyä ajan kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on muuten ainakin kaksi, jonka anoppi on traumatisoinut miniänsä ruskealla värillä, erityisesti ruskealla taidelasilla.
T. Yksi asiasta maininnut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on muuten ainakin kaksi, jonka anoppi on traumatisoinut miniänsä ruskealla värillä, erityisesti ruskealla taidelasilla.
Tsemppiä vaan ruskean taidelasin aiheuttaman trauman käsittelyyn, on siitä aika monta mainintaa useammassakin kommentissa. Sitten oli mainittu mm. ruskea sisustus, matot, verhot ja vauvalle neulottu asu väärällä maililla ilman napinreikiä. Ikävää minkä myönnän oitis jos ei pidä ruskeasta mutta eiköhän se ole tullut jo selväksi. Kääntyy jo vähän huvittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaikille kohtelias ja tahdikas, kunhan mua kohdellaan kohteliaasti ja tahdikkaasti. Anoppi kohtelee kuin kynnysmattoa, joten kohteliaisuus ja tahdikkuus eivät hänen kanssa ole tarpeen. Jos hän alkaa kohdella minua ihmisenä, kohteliaisuus ja tahdikkuus lisätään käytöspatteristoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä vaan ruskean taidelasin aiheuttaman trauman käsittelyyn, on siitä aika monta mainintaa useammassakin kommentissa. Sitten oli mainittu mm. ruskea sisustus, matot, verhot ja vauvalle neulottu asu väärällä maililla ilman napinreikiä. Ikävää minkä myönnän oitis jos ei pidä ruskeasta mutta eiköhän se ole tullut jo selväksi. Kääntyy jo vähän huvittavaksi.
Onhan se kieltämättä vähän kummallista, että sellaista toistuvasti tuodaan, vaikka on kielletty moneen kertaan. Jälkeenpäin on vähän huvittanut, mutta tilanteen ollessa päällä lähinnä v*tutti.
Minä sain sitä ruskeaa. Ruskeaa, ruskeaa, ruskeaa. Meidän kihlajaislahjakin oli järkyttävä ruma painava tökerö ruskea taidelasimaljakko.
Minä koen että se oli oikeasti vittuilua. Miksi muuten joku kantaisi ruskeaa moskaa toisen kotiin jos tietää toisen inhoavan ruskeaa moskaa?
Samaa käytöstä oli muutenkin. En syö lihaa.
Koskaan ei ollut tarjolla muuta kuin liharuokaa jora aina erikseen tungettiin ja tyrkytettiin minkä jälkeen paasattiim sama saarnaa Afrikan nälkäänäkevistä.
Laikli mistä pidin muistettiin haukkua. Samaten kotikaupunkini jokaikinen kerta.
Ruskea jälleen mainittu, heti kahdessakin kommentissa vaikka tämä ketju jo on vähän tyrehtynyt. Aika jännä, ilmeisesti kaksi ruskeasta keskustelevaa postaa aina Vauva-palstalla?
Juu niin varmaan. Ihan varppina.
Menes nyt ottamaan ne lääkkeesi!