Suomalainen Marissa luuli tulleensa palkatuksi lakifirmaan Helsinkiin, mutta päätyikin siepatuksi ja kidutetuksi Tunisiassa
Aivan järkyttävä tarina. Kuinka paljon tätä tapahtuu, että ne naiset vain katoavat, heidät on siepattu, eivätkä koskaan selviä elävänä takaisin kertomaan tarinaansa?!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/cc87c5a0-8f19-4651-9326-757bd4fa19d4_u…
Kommentit (386)
Iltalehti on nähnyt sentään sen oikeuden päätöksen:
"
Vain petostuomio
Tapausta käsiteltiin Helsingin käräjäoikeudessa rikosnimikkeellä törkeä petos
.
Oikeudessa ei käsitelty vapaudenriistosta, raiskausta tai väkivaltarikoksia, vaan käsiteltävänä oli vain Marissan työsuhteen aikana tehty törkeä petos
.
Marissa kertoo kirjassa, että häntä suorastaan kiellettiin puhumasta oikeudessa Tunisiassa tapahtuneista asioista
.
”Mikään, mitä oli tapahtunut sen jälkeen, kun astuin Tunisian
-
laivaan, ei kiinnostanut oikeutta.
”
Sieppaaja sai vuonna 2010 neljän kuukauden vankeusrangaistuksen petoksesta
.
Hänet määrättiin maksamaan Marissalle 10 200 euron vahingonkorvaukset autojen ostattamisesta sekä hiukan alle 3000 euroa Marissan asianajajan palkkiosta
.
Oikeuden mielestä teko ei täyttänyt törkeän petoksen tunnusmerkistöä
.
Iltalehti on nähnyt kyseisen oikeuden päätöksen
.
Tunisiassa tapahtuneista rikoksista oli aloitettu erillinen tutkinta ja tehty oikeusapupyyntö Tunisiaan, mutta tutkintaa ei koskaan saatu valmiiksi, koska viranomaisilta tuli vuonna 2012 tieto, että Marissan sieppaaja oli kuollut auto
-
onnettomuudessa
.
Marissa ei myökään koskaan saanut sieppaajaltaan edes käräjäoikeuden tuomitsemia korvauksia
.
Marissa kertoo selvinneensä eteenpäin muun muassa läheistensä avulla
.
Myös esimerkiksi maalaamisesta on ollut apua hänelle
.
Dokumenttielokuvan lopussa paljastetaan, että Marissa on sittemmin löytänyt elämäänsä rakkauden ja saanut lapsen
.
”Jopa synkkinä hetkinä ja toivottomina päivinä pidin lujasti kiinni uskostani siihen, että olen matkalla eteenpäin, kohti parempaa
.
Minä kamppailin kääntääkseni kasvoni aurinkoon päin, olivat säteet miten himmeitä hyvänsä
.
Niin kuin Tunisiassakin, minä tiesin, että minulla ei ollut varaa menettää toivoani
.
Ilman sitä minulla ei olisi enää mitään.
”.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/5ef2839a-80b3-4688-8b0b-e7dbb0129d1a_u…
Sinänsä ihmeellistä vinkua siitä, ettei Suomen oikeusjärjestelmää kiinnosta muissa maissa tapahtuneet rikokset? Pitäisikö Suomen viranomaisten tutkia vaikka Olof Palmen murha ja tuomita joku?
Vierailija kirjoitti:
Eihän medialla vielä tässä vaiheessa ole edes mitään intressejä kyseenalaistaa tätä juttua - nyt saadaan lehtiä myytyä ihmiskauppajutulla mitä tarinan kyseenalaistaminen vain hillitsisi. Tarinan epäileminen ja faktojen tarkistaminen on sitten vasta seuraava askel kun tämä juttu on lypsetty tyhjäksi, ja sitten kun kaikki paljastuu fuulaksi saadaan taas lehtiä myytyä sillä tutkivalla journalismilla ja "OMG ihmiskauppatarina olikin feikki!" -jutuilla. Näin se kuulkaa menee, myynti edellä.
Sehän tässä raivostuttaa eniten, että tällainen pelleily ja huijaustarinat jotka ensin myydään oikeina ja sitten paljastuvat valeiksi saavat ihmiset ainoastaan epäluuloisiksi ja aiheuttavat sen että oikeaan ihmiskauppaankin suhtaudutaan skeptisesti. TÄmä juttu kyllä haiskahtaa todella pahasti ja selvästikin aika monen nokkaan. Kyllä on karhunpalvelus ihmiskaupan uhreille tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Ja että perheen 8v lapsi olisi opetellut panttivangilta suomea, jota käyttäen olisi puhunut Marissan äidin kanssa. Hohhoijaa.
En ota sen kummemmin kantaa tarinan todenperäisyyteen, mutta tämä yksi, kommenteissa toistuva asia minua ihmetyttää: miksi kaikkien mielestä Marissan äiti ei voi ymmärtää kuin suomea ja mahdollisesti englantia? Miksei hän voisi osata myös ranskaa? Jos minun äidilleni soittaisi joku ja kertoisi minun olevan osoitteessa 37, rue de Nabeul, Tunis (random kadunnimi Tunisista by Google Maps), hän kyllä osaisi sen perusteella löytää minut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja että perheen 8v lapsi olisi opetellut panttivangilta suomea, jota käyttäen olisi puhunut Marissan äidin kanssa. Hohhoijaa.
En ota sen kummemmin kantaa tarinan todenperäisyyteen, mutta tämä yksi, kommenteissa toistuva asia minua ihmetyttää: miksi kaikkien mielestä Marissan äiti ei voi ymmärtää kuin suomea ja mahdollisesti englantia? Miksei hän voisi osata myös ranskaa? Jos minun äidilleni soittaisi joku ja kertoisi minun olevan osoitteessa 37, rue de Nabeul, Tunis (random kadunnimi Tunisista by Google Maps), hän kyllä osaisi sen perusteella löytää minut.
Jutussa taidettiin mainta että tyttö oppi hiukan suomea ja lauseyhteydestä sai käsityksen että olisi suomeksi pyytänyt äidin kuvaa ja kertonut osoitteen. Se ihmetyttää.
Vähättelemättä Marissan kokemuksia on erikoista, että Marissa on myöhemmin osallistunut erilaisiin produktioihin kuten se "palvelija" (2016). Jos olisin saanut pahoja traumoja raiskauskokemuksista, olisin traumatisoitunut ihmiskaupan uhri, virunut vankina jossain vieraassa maassa, pystyisinkö esittämään jotain säären ja sängyn kautta piireihin noussutta vamppia filmiprojektissa? Marissan tosielämän ja fiktion roolit ovat niin häiritsevän samankaltaisia.
Ohjaajaa haastateltiin aamulla TV:ssä. Myönsi, että keräävät/kerjäävät rahaa Marissan selviytymistä varten. Onkohan tarinasta kerrottu koko totuus?
Tää tarina on julkaistu jo vuosia sitten seksinovellit.comissa.. 😀
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen onnenpotku, että joku pikkutyttö juuri sopivasti ja sopivan lähelöä puhelinta sanoi paikan osoitteen ja kielellä, jota Marissan äiti ymmärsi. Ja äiti sai selvää puheesta ja osoitteen ylös kertakuulemalta.
Sitä voi kyllä olla ihan varma, että jossain Tunisia takamailla joku 8-v ei osaa muuta kuin äidinkieltään. Eikä sellaiselle opeteta muutamassa päivässä sujuvaa suomen kieltä.
Sovimies kirjoitti:
Onkohan tällä marissalla mt-ongelma? Siis missä se tapasi tämän tunisialasukon siinä työhaastattelussa? Jossain kahvilassa tai hotellihuoneessa? Kyllä nyt jo silloin järjenkin olisi pitänyt jotain sanoa.
Vai oliko tällä peitefirmalla oikein toimitilat ja siellä tarvittavat pelit ja vehkeet; toimistokoneet, kalusteet, muita työntekijöitä?
Jos Suomessa on toiminut noin pitkälle ja ammattimaisesti lavastettu ihmiskauppabisnes niin kyllä silloin uhreja on täytynyt olla useita, ei vaan tää marissa, ja olis aikaa sitten jäänyt poliisin haaviin ja sitä kautta otsikoihin.Toisaalta juuri Suomi onkin ihmiskauppiaille mitä otollisin apaja: Täällähän asuu pöyhkeitä, uhmakkaita ja liikaa itsestään luulevia naisia, "minä osaan ja pystyn mihin vaan", joilla julmettu halu matkustella kansainvälisissä työtehtävissä.
Siihen päälle vielä kiihkeä suomen ja suomalaisten miesten halveksunta, niin "Lakimiehet" vaan hymyilee partaansa ja hieroo käsiään...
Jaahas, katkera koskaan naistasaamaton miesasiamieskin löysi tiensä ketjuun....
Minäkin uskon pystyväni moneen asiaan ja olen ihan kyvykäs, mutta voin kertoa etten todellakaan halveksi suomalaisia miehiä. Tuo naisten halveksunta sinua kohtaan on omaa itseinhoasi, jonka luulet tulevan naisten taholta. Tee asialle jotain äläkä valita täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen onnenpotku, että joku pikkutyttö juuri sopivasti ja sopivan lähelöä puhelinta sanoi paikan osoitteen ja kielellä, jota Marissan äiti ymmärsi. Ja äiti sai selvää puheesta ja osoitteen ylös kertakuulemalta.
Sitä voi kyllä olla ihan varma, että jossain Tunisia takamailla joku 8-v ei osaa muuta kuin äidinkieltään. Eikä sellaiselle opeteta muutamassa päivässä sujuvaa suomen kieltä.
Todennäköisesti tuo tyttö ei osannut edes lukea tai kirjoittaa.
Mä mietin että miten sille on ehtinyt tulla maksuhäiriömerkintä? Käytännössöhän siinä menee tosi pitkä aika kun ensin niitä muistutuksia lähetellään ainakin kolme tai jotain. Jostain luin että maksujen on oltava puoli vuotta myöhässä enne kuin käytännössä se häiriönerkintä tulee. Marissahan oli poissa neljä kuukautta kertomansa mukaan, sitä pairsi, mikäli on todettu että kyseessä oli petis niin eikös luottoyhtiön vakuutus kata luottokortti maksut?
Kuka järkevä ihminen ottaa luottokortteja omiin nimiinsä ja alkaa ostella niillä firmalle autoja kun pyydetään vaikka luvattaisiin kiven ja kannon kautta, että saat rahasi takaisin? Firman ostokset maksetaan firman luottokortilla, ei omalla. Missä firmassa työntekijä, jolla ei ole mitään koulutusta alalta, alkaa perustamaan toimipistettä toiseen kaupunkiin? Eiköhän tuo ole pomojen tehtävä.
Ihan uskomatonta potaskaa.
Epäilen monenlaisilla päihteillä olevan osuutta asiaan, eikä siis ihan pyytämättä ja yllätyksenä vaan ihan itse käytettynä. Muistihan siinä helposti menee.
"Osan ihmisistä on ollut vaikea ymmärtää, että Jaakolalla ei itsellään ollut mitään osaa siihen, mitä hänelle tapahtuisi." (https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/07dc1105-2f70-4ddc-ad4b-96d6883ff5…)
Niin, kyllä tuota on erittäin vaikea ymmärtää, kun pelkästään näiden tiedonmurusten valossa on selvää, että Jaakola oli itse asiassa varsin aktiivinen toimija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa tunisialaisista puhuvat äidinkielenään ja ensimmäisenä kielenään arabiaa, natiiveja ranskanpuhujia on vain kourallinen ja he ovat jäänne siirtomaavallan aikana maassa asuneista etnisistä ranskalaisista. Ranska on virallinen kieli, koska se on vanhastaan ollut hallinnon kieli, ja sen valta-asemaa on viimeiset vuosikymmenet pyritty vähentämään merkittävästi. Todennäköisyys että joku satunnainen tunisialainen pikkutyttö puhuisi äidinkielenään ranskaa on varsin pieni, ja yhdistettynä siihen että kuin sattumalta keski-ikäinen suomalaisäitikin olisi sujuva ranskanosaaja juttu kuulostaa kyllä enemmän jonkun saippuasarjan käsikirjoitukselta kuin tosielämältä.
Aivan kamalaa kuinka täällä puhutaan. Ajatteletteko ollenkaan miltä tuollainen epäily ja vähättelevä tyrmäys voi tuntua ihmiskaupan uhrista, joka on kokenut rajua fyysistä, seksuaalista ja henkistä väkivaltaa niin että on saanut pelätä oman henkensä puolesta?
Silloin kun on näin vakavista asioista kyse kannattaisi tietämättömien pitää suunsa kiinni ellei ole mitään järkevää sanottavaa muuta kuin tietysti uhrin epäily ja nettisalapoliisina "epäilyttävien" yksityiskohtien kaivelu. Joku neropattihan sanoi, että olisi täällä kuultu jo tuosta uutisissa aiemmin.
Niinkö tosiaan? Uskooko joku vielä oikeasti, että media ensinnäkään pystyy kertomaan meille joka ikisen uutisen tai edes pyrkii tiedottamaan niistä tasapuolisesti ja avoimesti? Kai täällä on nähty missä tilassa Suomen mediakenttä on, tärkeimmät ja tulenarat uutiset jätetään uutisoimatta ja samaan aikaan väännetään turhia lööppejä Sara Forsbergin silikonirinnoista ja lihomisista ja laihtumisista. Emme todellakaan kuule koko totuutta, ainakaan ensimmäisinä maailmassa. Voi olla olemassa myös monia muita hyviä syitä miksi tapahtumista ei ole tämän aikaisemmin haluttu puhua.
https://yle.fi/uutiset/3-10463334
Jos tietää mitään psykologiasta ja osaa vähänkään lukea ruumiinkieltä, niin tuon videon katsomisen jälkeen pitäisi olla jokaisella aika selvää, että nainen puhuu totta ja on vakavasti traumatisoitunut. En epäile hänen tarinaansa hetkeäkään.
Sovimies kirjoitti:
Onkohan tällä marissalla mt-ongelma? Siis missä se tapasi tämän tunisialasukon siinä työhaastattelussa? Jossain kahvilassa tai hotellihuoneessa? Kyllä nyt jo silloin järjenkin olisi pitänyt jotain sanoa.
Vai oliko tällä peitefirmalla oikein toimitilat ja siellä tarvittavat pelit ja vehkeet; toimistokoneet, kalusteet, muita työntekijöitä?
Jos Suomessa on toiminut noin pitkälle ja ammattimaisesti lavastettu ihmiskauppabisnes niin kyllä silloin uhreja on täytynyt olla useita, ei vaan tää marissa, ja olis aikaa sitten jäänyt poliisin haaviin ja sitä kautta otsikoihin.Toisaalta juuri Suomi onkin ihmiskauppiaille mitä otollisin apaja: Täällähän asuu pöyhkeitä, uhmakkaita ja liikaa itsestään luulevia naisia, "minä osaan ja pystyn mihin vaan", joilla julmettu halu matkustella kansainvälisissä työtehtävissä.
Siihen päälle vielä kiihkeä suomen ja suomalaisten miesten halveksunta, niin "Lakimiehet" vaan hymyilee partaansa ja hieroo käsiään...
Kyseessä oli nähtävästi ihan oikea firma eikä kukaan sano että se olisi perustettu nimenomaan ihmiskauppabisnestä varten. On hyvin mahdollista, että pomo ei ollut osa mitään liigaa vaan päähänpiston ajamana teki rikoksen.
Olisiko muuten mielestäsi ihan ok jos joku suomalainen mies kaapattaisiin työmatkalla, kerta pöyhkeästi ja uhmakkaasti haluavat esitellä omaa osaamistaan ja matkustella pitkin maailmaa? Vai onko työmatkoilla käynti pelkästään naisille joku ylimielisen nartun merkki? Kannattaisi nyt varmaan vähän vetää henkeä ja miettiä onko tuollaisessa kiihkossa enää mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalaa kuinka täällä puhutaan. Ajatteletteko ollenkaan miltä tuollainen epäily ja vähättelevä tyrmäys voi tuntua ihmiskaupan uhrista, joka on kokenut rajua fyysistä, seksuaalista ja henkistä väkivaltaa niin että on saanut pelätä oman henkensä puolesta?
Silloin kun on näin vakavista asioista kyse kannattaisi tietämättömien pitää suunsa kiinni ellei ole mitään järkevää sanottavaa muuta kuin tietysti uhrin epäily ja nettisalapoliisina "epäilyttävien" yksityiskohtien kaivelu. Joku neropattihan sanoi, että olisi täällä kuultu jo tuosta uutisissa aiemmin.
Niinkö tosiaan? Uskooko joku vielä oikeasti, että media ensinnäkään pystyy kertomaan meille joka ikisen uutisen tai edes pyrkii tiedottamaan niistä tasapuolisesti ja avoimesti? Kai täällä on nähty missä tilassa Suomen mediakenttä on, tärkeimmät ja tulenarat uutiset jätetään uutisoimatta ja samaan aikaan väännetään turhia lööppejä Sara Forsbergin silikonirinnoista ja lihomisista ja laihtumisista. Emme todellakaan kuule koko totuutta, ainakaan ensimmäisinä maailmassa. Voi olla olemassa myös monia muita hyviä syitä miksi tapahtumista ei ole tämän aikaisemmin haluttu puhua.
Jos tietää mitään psykologiasta ja osaa vähänkään lukea ruumiinkieltä, niin tuon videon katsomisen jälkeen pitäisi olla jokaisella aika selvää, että nainen puhuu totta ja on vakavasti traumatisoitunut. En epäile hänen tarinaansa hetkeäkään.
Ai raukka parka. Siinä tapauksessa ei kannattaisi myydä omaa tragediaansa julkisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai raukka parka. Siinä tapauksessa ei kannattaisi myydä omaa tragediaansa julkisuudessa.
Oletko tosissasi vai oletko oikeasti noin sairas yksilö? Fy fan. Joku katkera u l i tai vanha ä m m ä. Mene töihin siitä, tekemään jotain hyödyllistä tämän maan eteen.
Mä haluan tietää onko tää totta! Aivan kauheaa tietenkin jos on, mutta jotenkin mulla on tunne että tää on täyttä kusetusta. En vaan voi sille fiiliksille mitään.