Suomalainen Marissa luuli tulleensa palkatuksi lakifirmaan Helsinkiin, mutta päätyikin siepatuksi ja kidutetuksi Tunisiassa
Aivan järkyttävä tarina. Kuinka paljon tätä tapahtuu, että ne naiset vain katoavat, heidät on siepattu, eivätkä koskaan selviä elävänä takaisin kertomaan tarinaansa?!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/cc87c5a0-8f19-4651-9326-757bd4fa19d4_u…
Kommentit (386)
Tästä ketjusta on poistettu viestejä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää eniten noi luottokorttivelat. Ei nyt helkkari Suomessa, jos voi todistaa, että velat on tehty, kun itse on huumattu ja huijattu ja raiskattu ja revitty, joudu makselemaan velkoja. Kun ei joudu silloinkaan, kun kännissä hukkaa korttinsa ja joku sitä käyttää. Nimittäin tälläisessä tapauksessa aivan varmasti saa anteeksi sen, että ei heti kuolettanut korttiaan.
Miksei joutuisi? Jos joku toinen on ilman lupaasi sitä korttia käyttänyt, niin ei ehkä silloin, mutta jos on ihan itse antanut kortin toisen käyttöön, tottakai ne pitää maksaa takaisin. Muutenhan sitä voisi hillua vaikka miten känni- ja huumepäissää ja sanoa vain, että "kun kaverit pakotti".
Väärin. Jos rikos on tapahtunut, eli sinut on pakotettu makselemaan jotain (ihan sama päissään vai selvänä) ja voit sen todistaa, et tosiaankaan joudu makselemaan.
Murheeksi jää siis se, että rikos pitää voida todistaa.
Dokumentin ohjaaja Arto Halonen nyt Aamu-tv:ssä. Sanoi keskustelleensa tapausta tutkineen poliisin kanssa jne. Voisiko häntä tosiaan huijata, kun on tapaukseen perehtynyt? Vai luuletteko, että myös hän huijaa? Hänellä on kuitenkin jo nimeä, joten tuntuisi aika riskiltä?
En siis itse ole mitenkään perehtynyt tähän tarinaan tai muuhunkaan, tuli vain mieleen, kun kaveri näkyi telkkarissa.
Minun on vaikea uskoa, että aikuisella naisella ei ala hälytyskellot soimaan jos juoksutetaan ympäri Eurooppaa tapaamisiin jotka aina peruuntuvat, pyydetään ottamaan korkealimiittisiä luottokortteja omiin nimiin ja ostelemaan autoja ja jokin auto seuraa sinua "turvallisuussyistä" ja se vielä kerrotaan sinulle. Kyllä tuossa vaiheessa jo pitäisi itse älytä, että homma haisee ja pahasti. Itse menisin jo Euroopan puolella (tietenkin) paikalliselle poliisilaitokselle kertomaan koko jutun, jotta saisin apua tilanteesta poispääsemiseen. En missään nimessä lähtisi johonkin Tunisiaan uuden pomoni kanssa (Marokko oli jo tarpeeksi kauhea, kiitos vain).
Miten kukaan voisi olla niin tyhmä, että antaa kainen tuon vain tapahtua ja suostuu tuohon kaikkeen? Kaikella kunnioituksella, Marissan tarina haiskahtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka löytyi työmikisteriön sivuilta. Jos tällaisesta työpaikasta irtisanoutuu niin joutuuko karenssiin:
Kaappauksesta tai ihmiskaupasta ei tule mieleen koulutettu, kielitaitoinen suomalainen nainen, joka etsii työpaikkaa työministeriön sivuilta.
Ei tietenkään joudu karenssiin, jos firmaa ei ole olemassakaan ja esim palkkoja ei makseta. Vai maksettiinko? Kuka ja mistä varoista palkkaa maksettiin, jos sieppaaja ei oikeasti ollut mikään lakifirman pomo, vaan noin vain lähdettiin Tunisiaan?
Hän sai kuulemma palkkaa 3500e/kk ainakin aluksi.
Kyllä mun on aika vaikea eilisillan Yle-uutisten haastattelun jälkeen epäillä, etteikö Marissalle olisi tehty jotain tosi pahaa. Tai sitten kyseessä on erinomainen traumanäyttelijä ja tämä on joku Amnestyn tempaus.
En usko tuon tarinan todenperäisyyteen. Elokuvanhan voi toki tehdä ihan niin fiktiivisen kuin haluaa, ei siinä tarvitse pysyä tosiasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun on aika vaikea eilisillan Yle-uutisten haastattelun jälkeen epäillä, etteikö Marissalle olisi tehty jotain tosi pahaa. Tai sitten kyseessä on erinomainen traumanäyttelijä ja tämä on joku Amnestyn tempaus.
Varmaan onkin, mutta kuka oli tekijä? On todennäköisempää ja huomattavasti uskottovampaa, että kysessä oli poikaystävä, jonka perään Marissa lähti ja joka sitten kohteli häntä kaltoin. Tämä lakimies-juttu on todella epäuskottava.
Minut on myyty kerran(ainakin). En halua sitä sen kummemmin avata, mutta se tapahtuu niin ovelasti ja monimutkaisesti, että ei sitä edes huomaa. En tietäisi sitä, ellei sitä olisi minulle eräs osapuoli jälkeenpäin kertonut. OliSin vain ihmetellyt miten sekava ja outo tapahtumaketju oli. Liittyi myös työhön. Ei mihinkään sekopää poikaystävään tms.
Vierailija kirjoitti:
Minut on myyty kerran(ainakin). En halua sitä sen kummemmin avata, mutta se tapahtuu niin ovelasti ja monimutkaisesti, että ei sitä edes huomaa. En tietäisi sitä, ellei sitä olisi minulle eräs osapuoli jälkeenpäin kertonut. OliSin vain ihmetellyt miten sekava ja outo tapahtumaketju oli. Liittyi myös työhön. Ei mihinkään sekopää poikaystävään tms.
Ja tämä tapahtui Euroopassa ja osapuolet olivat eurooppalaisia, yksi suomalainen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti onkin, mutta ei se silti todista että tämä tarina olisi totta.
Varmasti tapahtuu kaikenlaista uskomattoman pahaa, mutta tarinassa on sellaisia heikkoja kohtia, että ne vievät pohjaa sen uskottavuudelta.
Mikä sitten oli ensin ja mikä on seurausta mistäkin.
Mistä tiedetään ettei tämä eukko ole vain rahan ahneuksissaan ja vilkkaasta mielikuvituksesta on keksinyt koko tarinaa Ja lyö sillä nyt rahoiksi?
Jos Marissan tarina on totta niin sitten on Taru sormusten herrastakin. Älkää nyt olko hölmöjä. Jopa olisi sattunut nuorelle, muutenkin julkisuuteen pyrkivälle naiselle ihmeellisiä James Bond -juttuja kilokaupalla! Siinä on keksitty tarinaa jotaa saadaan vauhditettua fiktiivisen kirjan myyntiä. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka löytyi työmikisteriön sivuilta. Jos tällaisesta työpaikasta irtisanoutuu niin joutuuko karenssiin:
Kaappauksesta tai ihmiskaupasta ei tule mieleen koulutettu, kielitaitoinen suomalainen nainen, joka etsii työpaikkaa työministeriön sivuilta.
Ei tietenkään joudu karenssiin, jos firmaa ei ole olemassakaan ja esim palkkoja ei makseta. Vai maksettiinko? Kuka ja mistä varoista palkkaa maksettiin, jos sieppaaja ei oikeasti ollut mikään lakifirman pomo, vaan noin vain lähdettiin Tunisiaan?
Hän sai kuulemma palkkaa 3500e/kk ainakin aluksi.
Mutta ekan maksun jälkeenhän eivät maksut enää hänen mukaansa tulleet tileille. Silti hän lähti miehen mukaan. Ja ilmeisesti palkkaa ei tullut olleenkaan tilille vaan hän maksoi ensin itse jotakin ja sitten tämä "lakimies" maksoi sen takaisin. Marissa on toiminut lähtiessään juuri niinkuin pieni talousrikollinen joka ei aio tulla takaisin. Tosin tämänkin hän vierittää miehen syyksi että jotenkin kummassa mies oli hänen selkänsä takana pystynyt väärentämään hänen juttujaan. Miten ihmeessä jos ei heillä ollut intiimiä suhdetta. Miten työnantaja olisi päässyt sormeilemaan Marissan asuntokuvioita ja järjestellä Marissan asiat niin että "näytti siltä kuin Marissalla ei olisi aikomustakaan tulla Suomeen takaisin" Lukekaapa tuo sepostus nyt oikein kunnolla, siis kauheeta sontaa:/ Ja eihän tuo mies mihinkään rikolliseen Suomessa syyllistynyt kun Marissan nimi on kaikissa papereissa. Marissa on ilmeisesti itse tehnyt rikosilmoituksen miehestä mutta ei kukaan muu ole voinut. Mies on varmaan jo alkujaan antanut Marissalle väärän nimen. Niinhän nuo rikolliset yleensä tekevät. eivät he omilla nimillään mitään operoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tuon nyt saattoi arvata.
Unelmatyö ja Tunisia eivät vain kuulu samaan lauseeseen.
Miten niin saattoi arvata? Kyse oli suomalaisesta lakifirmasta ja suomalaisesta toimipisteestä. Kyse oli vain liikematkasta, joka suuntautui alun perin Genovaan. Ja näitä liikematkoja oli muutama ennen tätäkin. Missä kohtaa olisi hälytyskellojen pitänyt soida? Jos minut lähetettäisiin nykyisestä työpaikastani johonkin liikematkalle, ei minulle tulisi kyllä mieleenikään, että joudun kidutettavaksi, koska olen kuitenkin nähnyt tämän firman toimintaa ja kuitenkin ihan pitkään toiminut suomalainen yritys.
Suomalainen lakifirma JOTA VASTA PERUSTETTIIN. Ja jonka kulut uuden työntekijän piti ensin maksaa:D Työmatkansakin nainen maksoi itse.
Marissa siis maksoi ihka ensimmäisen työmatkansa itse omalla luottokortillaan, lenteli paikasta toiseen eikä sovitut tapaamiset tapahtuneet ja osti kaksi autoa firmalle. Hänen mielestään se oli ihan ookoo kun työsopimuksessa luvattiin maksaa kulut. Eli hän ei kuitenkaan tehnyt mitään töitä tuona aikana eikä tavannut muita ihmisiä tuon firman puolesta. Ei ollut mitään oikeita töitä.
Mä luulen että tää on oikeasti joku mainos temppu. Marissa kuitenkin nähtävästit työskentelee media alalla. On ollut avustajana jossain elokuvassa ja you tubesta löytyy "palvelija" video jossa hän esiintyy. Oisko vaan kova halu julkisuuteen?
Tyypilliset ihmiskauppatapauksen piirteet tässä on; työllä houkuttelu, maasta poistuminen, murtaminen väkivallalla, eteenpäin myyminen. Poikkeuksellisen tästä tekee vain se että uhri on suomalainen, joka päätyi arabimaahan. Useimmiten kulkusuunta on länsimaihin, mutta en pidä mahdottomana että vaalea länsimainen nainen voisi tulla kaupatuksi rikkaaseen arabimaahan. Tässä tapauksessa vain ketju katkesi ja uhri pelastui, mikä myös harvinaista.
Ihmettelen miksi niin monelle on vaikea uskoa juttua todeksi. Veikkaan , että monet ulkomailla asuvat suomalaiset ovat ihmiskaupan uhreja vaikka heillä on oikeus päivittää instaansa jolloin luullaan ettei määrätä mitä sinne kirjoittavat. Kyllä monet voi houkutella mukaansa vaikka mihin kunhan on vakuuttava ja pystyy iskemään heikkoon kohtaan. Siksi naisille tulisi korostaa, että jos joutuu huijatuksi ja riistetyksi niin ei ole häpeä kertoa siitä. Parempi , että ne alastonkuvat tulee julki kuin se , että on loppuelämänsä pakistanissa kellarissa.
Ei kai kyseessä ollutkaan asianajotoimisto, vaan lakiasioiden neuvonta- ja konsulttitoimisto. Nuo ovat ihan eri asioita. Ensimmäinen on tarkasti säädeltyä ja valvottua, mutta jälkimmäisen voi pistää pystyyn kuka tahansa.