Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Ammoniakin hajulla on viitattuu siihen, että haiset voimakkaasti virtsalle.
Onko ap:lla esim. kotonaan kissoja vai tuleeko haju ihan hänestä itsestään?
Ulkonäkö on aina käyntikortti työssä, jossa on asiakkaita. Sille ei mahda mitään.
Massiivinen lihavuus myös kertoo ihmisestä jotakin, vaikka ihminen ei haluaisi ja siksi lihavat eivät joka paikkaan sovi.
Itsekin olen työssä asiakaspalvelussa ja työminä on erilainen kuin lomalla.
Kerro miltä näytät? 100 läväriä naamassa ja lisko tatuointi otsassa? plus vaatteet joita ei koskaan pestä?
Vierailija kirjoitti:
Olin ostanut keittiötyöhön 90 luvulla OMISTA rahoista mustat terveyskengät.
Johto ilmoitti että niiden kuuluu olla VALKOISET.
Taas ostamaan...OMILLA rahoilla.
Olin ollut pitkään työttömänä..ja olin nuori nätti ja koulutettu
EN ITKENYT
Jos ostat omilla rahoilla, vähennä verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi perinteiset bisnes-pukeutumisen säännötkin vähitellen väljentyvät. It-ala näyttää mallia, muut seuraavat perässä. Kun "kovan rahan" ammateissakin saa pukeutua rennommin tai toisaalta persoonallisesti, uskon, että muutos leviää myös muualle. Kaikkein konservatiivisimmat, kuten finanssi-, juristiikan tai vakuutusala varmaan viimeisimpinä. Mitä töitä teet AP?
Onneksi? Ei siinä nyt varsinaisesti mitään positiivista ole että kaikki perinteiset mallit, oli sitten kyse bisnespukeutumisesta tai muusta, romutetaan. Masentavan näköistä kun miehet tulevat vastaan "rennon tyylikäs"-hirvityksissään, eli puku ilman kravattia (kun mieslapsia "ahdistaa") tai tennarit jalassa. Naisten pukeutuminen ei toki niin tarkkaan säädeltyä, mutta toki siisti pitää olla. Kun olet pukeutunut särmästi, se vaikuttaa myös omaan fiilikseen ja näkyy myös ulospäin asiantuntevuutena.
.
Miehillä kravatti kaulassa on nykytutkimusten mukaan terveydelle vaarallinen, joutaisi kravatti jo kierrätykseen.
.
Siististi ja asiallisesti pukeutunut voi olla ilman kravattiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle annettiin siellä kokouksessa paperi, jossa oli listattu asioita joita pitäisi tehdä. Tai ei pitäisi. Kuten: ei ulko- eikä päällysvaatteita (toppatakki, pipo) sisätiloissa; vaatteiden on oltava puhtaat, rypyttömät, ehjät ja hajuttomat; ei outoja asukokonaisuuksia tai työympäristöön sopimattovia vaatteita (aamutossut, kotitakki); päivittäisestä henkilökohtaisesta hygieniasta tulee huolehtia; jokainen työntekijä päättää omasta hiustyylistään, hiukset eivät kuitenkaan saa olla likaiset, hoitamattomat ja oudosti leikellyt; ulkonäkö ja olemus eivät saa herättää kummastusta ja huolta työntekijän mielenterveydestä.
Aika kovaa tekstiä vai mitä?
Sitten vielä lueteltiin erikseen kaikkea mitä oon muka tehnyt väärin. Pahin oli se voimakas, pistävä ammoniakin haju neukkarissa. Olin kyllä ihan puulla päähän lyöty. Mulla on ongelmia aineenvaihdunnan kanssa, mutta c’mon!!!
Ap
Tämän on pakko olla trolli. Eli pukeudut kuin kassialma ja haiset ku**lle. Ja sitten ihmettelet, kun asiasta huomautetaan?
Jos tämä sattuisi olemaan totta, niin työnantajasi on kyllä oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi perinteiset bisnes-pukeutumisen säännötkin vähitellen väljentyvät. It-ala näyttää mallia, muut seuraavat perässä. Kun "kovan rahan" ammateissakin saa pukeutua rennommin tai toisaalta persoonallisesti, uskon, että muutos leviää myös muualle. Kaikkein konservatiivisimmat, kuten finanssi-, juristiikan tai vakuutusala varmaan viimeisimpinä. Mitä töitä teet AP?
Onneksi? Ei siinä nyt varsinaisesti mitään positiivista ole että kaikki perinteiset mallit, oli sitten kyse bisnespukeutumisesta tai muusta, romutetaan. Masentavan näköistä kun miehet tulevat vastaan "rennon tyylikäs"-hirvityksissään, eli puku ilman kravattia (kun mieslapsia "ahdistaa") tai tennarit jalassa. Naisten pukeutuminen ei toki niin tarkkaan säädeltyä, mutta toki siisti pitää olla. Kun olet pukeutunut särmästi, se vaikuttaa myös omaan fiilikseen ja näkyy myös ulospäin asiantuntevuutena.
.
Miehillä kravatti kaulassa on nykytutkimusten mukaan terveydelle vaarallinen, joutaisi kravatti jo kierrätykseen.
.
Siististi ja asiallisesti pukeutunut voi olla ilman kravattiakin.
Saisinko linkin johonkin näistä tutkimuksista. Kiitos.
Helppo nakki. Suihku, vaatteiden pesu ja vaipat.
Itselleni kerran nuorena tyttönä huomautettiin, kun olin saapunut myyntityöhön jonkinlaisessa topissa. En enää ihan muista millainen se oli. Vanhempi kolleega huomautti, että pitäisi olla paita, jossa on hihoja ja etuvarustus ei saa liikaa näkyä. Sain pukeutua firman paitaan siksi päiväksi ja sen jälkeen pukeuduin vähän peittävämpiin vaatteisiin.
Olihan se vähän noloa, mutta ihan aiheellinen huomautus. Ei sitä silloin nuorena kaikkia etikettejä vielä ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN ITKENYT
Tällaiset hankinnat pystyy erikseen vähentämään vasta sitten kun vähennysten summa ylittää 750 euroa. Verottaja tekee automaattisesti tulonhankkimisvähennyksen 750 e, joka siis sisältää esim. työvaatteet, ammattikirjallisuuden hankkimisen jne, ja sitten jos tämän yli mennään, niin voi itse laittaa vähennyksiin työkenkiä yms., mutta aika harvalla tämä raja ylittyy.
Vierailija kirjoitti:
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kerro esimerkkejä ulkonäöstäsi ja vaatetuksestasi?
- Siniset, punaiset, lilat tai vihreät hiukset?
- Nenä- tai kielikoru?
- Tatuointeja?
- Synkät vaatteet?
- Ideaologian vahvasti näyttävät vaatteet?
- Tupakoitko?
Vaikea sanoa ennen kuin avaat tilannetta hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN ITKENYT
Kiitos olin 20 vuotias maalaistyttö...tieto tulee vähän myöhään...:)
Vierailija kirjoitti:
Marjoja tuossa lähikaupan tiloissa myyvät tyttöset oli ainakin pakotettu pitämään tiukkoja persetrikoita ja paitoja. Kyllä työvaatteet voisi vähän toisenlaiset olla :(
vai että pakotettu...;)
Siis ap kulkee työpaikalla aamutakkia muistuttavassa toppatakissa, pipo päässä ja haisee ainakin virtsalle? Hmm, ei taida auttaa pipon pois ottaminen, kun pää on ajettu kaljuksi takatukkaa lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli esimiehen vaan ihan pakko sanoa naispuolisella kassatyöntekijälle, että rintaliivit olis kyllä hyvä ottaa käyttöön.
Koko oli rintavarustuksessa jtn G-90 ja työasuna valkoinen paitapusero. Oli kyllä aika karua katottavaa. Sen täytyi tehdä tuo pukeutuminen tahallaan, tuon kokoisella ei vaan VOI unohtua laittaa rintsikat.
En tiedä kolikko sen kiusaamisena, mutta ei sitä sellaiseksi tarkoitettu. Pakko oli vaan sanoa.
Nyt on ihan pakko kysyä, että tapahtuiko tämä mahdollisesti Forssassa? Kuulostaa ihan yhdeltä tuntemaltani tyypiltä, jolle on teini-iästä asti huomauteltu, että rintaliivit olis kivat ja ilman näyttää aika roisilta, mutta tyyppi vaan kieltäytyy niitä rintsikoita käyttämästä.
Tämä juttu jotenkin haiskahtaa provolta. Ensinnäkin nuo muka kerrotut ohjeet ovat epäselvempiä kuin sote tai moni muu lakipykälä. "Omituiset" vaatteet tai kampaus eivät määrittele mitenkään mikä on sitä omituista. Työpaikoilla saa kyllä leikitellä muodilla, mutta jossain virttyneessä aamutakissa raahustaminen päivästä toiseen pahalta haisten on eri asia kuin "omituinen tukka tai vaate".
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikoissa on huomautettu joillekin esim. napapaidan käytöstä (esimiesasemassa olevalle hlölle), villasukat jalassa oleskelusta (toimistossa) ja pahanhajuisesta hengityksestä. Kaikki oli mielestäni aiheellisia huomautuksia. Ihmetyttää miten jotkut keksivätkin.
Miksi teillä on villasukkien käyttö kiellettyä? Meillä muutama hipsii kesäisin jopa varvassandaaleissa tai paljasjaloin, ja talvisin villasukissa. Toimistossa istutaan. Asiakkaita ei tosin juuri paikalla käy. Monella nuorellahan on myös pipo nykyisin päässä asusteena. Kuulostaa erikoiselta ja nipottamiselta tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sano mulle, että mä näytän tässä otsatukassa nuhjuiselta ja salaan kasvojani.
Haisen myös kuulemma hieltä välillä
Ap
Tää ei ole mun viesti.
Miksi joku esiintyy vauva palstalla minuna? Pelottavaa!
Se tukkajuttu oli kun leikkasin itse tukkani ja kyllästyin ennenkuin sain sen valmiiksi.
Sitten sheivasin muut hiukset pois paitsi takaa, mihin en nähnyt.
Jään huomenna saikulle, niin voidaan jutella enempi. Teillä on mielenkiintoisia näkökohtia.
Se oikea Ap
Pysy poissa vaan, ketään ei kiinnosta sun trollailu, ketjussa keskustellaan nyt epäsiisteistä ihmisistä työpaikoilla.
Ap, tunnemmekohan toisemme? Kuvauksesi perusteella taidan tunnistaa sinut.
Jos olet se, joksi sinua luulen, olet todella upea ja älykäs nuori nainen. MUTTA henkilökohtaiseen hygieniaan sinun täytyy jatkossa kiinnittää huomiota, jos haluat koskaan päästä urallasi eteenpäin. Vaatteesi ovat upeita ja toimisivat erityisesti vapaa-ajalla hyvin, mutta niitä pitää välillä pestä. Ja sinun täytyy myös alkaa käymään suihkussa useammin.
Nämä ovat loppujen lopuksi aika helposti korjattavia asioita, jotka tehtyäsi huomaat, miten lounasseuraa jatkossa löytyykin helpommin ja saat vastuullisempia tehtäviä. Tällä hetkellä vain sinusta erittyy niin paha haju, että sinun kanssasi ei ole mukavaa tehdä töitä. En tiedä mitä sinulla on menossa privaattielämässä (tunnemme työn kautta), mutta minusta on sääli, että tällainen - oikeasti helposti korjattava - asia on esteenä työssä etenemiselle ja ihmisten kanssa ystävystymiselle. Olet muuten aivan mahtava tyyppi.
Tervetuloa tänne Suomen ulkopuoliseen maailmaan businesspukeutumaan. Ei mene ihan läpi tuo "nykyaikainen rentous ei ole poissa ammattitaidosta". Saatat yllättyä, melkeinpä maassa kuin maassa (USA, Saksa, Emiraatit, Singapore, Itävalta, Sveitsi jne.).