Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!

Vierailija
17.10.2018 |

”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”

Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?

Kommentit (304)

Vierailija
201/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tunnemmekohan toisemme? Kuvauksesi perusteella taidan tunnistaa sinut. 

Jos olet se, joksi sinua luulen, olet todella upea ja älykäs nuori nainen. MUTTA henkilökohtaiseen hygieniaan sinun täytyy jatkossa kiinnittää huomiota, jos haluat koskaan päästä urallasi eteenpäin. Vaatteesi ovat upeita ja toimisivat erityisesti vapaa-ajalla hyvin, mutta niitä pitää välillä pestä. Ja sinun täytyy myös alkaa käymään suihkussa useammin. 

Nämä ovat loppujen lopuksi aika helposti korjattavia asioita, jotka tehtyäsi huomaat, miten lounasseuraa jatkossa löytyykin helpommin ja saat vastuullisempia tehtäviä. Tällä hetkellä vain sinusta erittyy niin paha haju, että sinun kanssasi ei ole mukavaa tehdä töitä. En tiedä mitä sinulla on menossa privaattielämässä (tunnemme työn kautta), mutta minusta on sääli, että tällainen - oikeasti helposti korjattava - asia on esteenä työssä etenemiselle ja ihmisten kanssa ystävystymiselle. Olet muuten aivan mahtava tyyppi. 

Selvästikin puhutte eri henkilöistä, vai onko tuntemasi tyttö sheivannut päänsä muuten paitsi takaa, jonne ei yltänyt? Muuten ihan hyvää jeesustelua👍

Vierailija
202/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikoissa on huomautettu joillekin esim. napapaidan käytöstä (esimiesasemassa olevalle hlölle), villasukat jalassa oleskelusta (toimistossa) ja pahanhajuisesta hengityksestä. Kaikki oli mielestäni aiheellisia huomautuksia. Ihmetyttää miten jotkut keksivätkin.

Miksi teillä on villasukkien käyttö kiellettyä? Meillä muutama hipsii kesäisin jopa varvassandaaleissa tai paljasjaloin, ja talvisin villasukissa. Toimistossa istutaan. Asiakkaita ei tosin juuri paikalla käy. Monella nuorellahan on myös pipo nykyisin päässä asusteena. Kuulostaa erikoiselta ja nipottamiselta tuollainen.

Kyllä mäkin voin olla toimistossa vaikka pieruverkkareissa ja kylpytakissa, ei ketään siellä muiden vaatteet kiinnosta, kun ei ole niitä asiakaskontakteja. Se onkin ihan eri asia, jos pitää asiakkaita tavata ja antaa itsestään ja yrityksestä hyvä kuva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se luottamusmies oli jo siellä paikalla, vaikken ollut sitä pyytänyt. Se on mua vastaan kuten jo sanoin. Ap

Oletko tatuoitu, lävistetty..tukkasi kirkkaanpunainen kananperse?

Tatuoinnit ja lävistykset eivät ole syy huomauttelulle tai irtisanomiselle.

Tietyillä aloilla voivat hyvinkin olla. Joku roti siinä erikoisuudentavoittelussakin kannattaa pitää.

Vierailija
204/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät he olleet sinua vastaan vaan halusivat kertoa, millaisessa työpaikassa olet.

Meillä oli kesätyöntekijä, joka käytti revittyjä farkkushortseja ja nirunarutoppia. Kyllä, nätti ja nuori nainen ja oli mitä näyttää, mutta seuraavana päivänä hänellä oli sitten jo pitkät housut ja t-paita.

Kyseessä rautakauppa.

Ostaisin tissitoppiselta minishortsiselta hyvännäköiseltä rautakaupan naismyyjältä taatusti enemmän kuin mitä olin tullut ostamaan.

t. rehellinen mies

Mä en ostaisi sellaiselta mitään, koska en pitäisi pätevänä.

Vierailija
205/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös on jouduttu sanomaan, kun palvelutiskillä on pukeuduttu turhan avokaulaisiin paitoihin. Asiakkaat siinä suoraan vakoon tuijottelevat, eivätkä kaikki tykkää. Osa varmaan tykkääkin...

Ei ainakaan tuollaisesta kannata mieltä pahoittaa. Asiakaspalvelutyössä on hyvä pukeutua neutraalisti, koska asiakkaille työtä tehdään ja heillä on monenlaisia mielipiteitä.

Vierailija
206/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin voin olla toimistossa vaikka pieruverkkareissa ja kylpytakissa, ei ketään siellä muiden vaatteet kiinnosta, kun ei ole niitä asiakaskontakteja. Se onkin ihan eri asia, jos pitää asiakkaita tavata ja antaa itsestään ja yrityksestä hyvä kuva.

Kyllä musta olisi aika ikävää, jos työkaverit pukeutuisivat ihan miten sattuu, vaikkei niitä asiakkaita siellä toimistolla pyörisikään. Jotkuthan sanoo, että juhliin pukeutuminen juhlavaatteisiin on osoitus, että kunnioittaa juhlan järjestäjää/juhlittavaa. Olen samoilla linjoilla, ja kyllä musta työkavereitaankin voi sen verran kunnioittaa, että pukeutuu työpaikallekin asiallisesti. Johan se vaikuttaa siihen yleiseen ilmapiiriinkin.

Vierailija
207/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät he olleet sinua vastaan vaan halusivat kertoa, millaisessa työpaikassa olet.

Meillä oli kesätyöntekijä, joka käytti revittyjä farkkushortseja ja nirunarutoppia. Kyllä, nätti ja nuori nainen ja oli mitä näyttää, mutta seuraavana päivänä hänellä oli sitten jo pitkät housut ja t-paita.

Kyseessä rautakauppa.

Ostaisin tissitoppiselta minishortsiselta hyvännäköiseltä rautakaupan naismyyjältä taatusti enemmän kuin mitä olin tullut ostamaan.

t. rehellinen mies

Mä en ostaisi sellaiselta mitään, koska en pitäisi pätevänä.

Eri juttu myydä itseään kuin kaupan tuotteita.

Vierailija
208/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu jotenkin haiskahtaa provolta. Ensinnäkin nuo muka kerrotut ohjeet ovat epäselvempiä kuin sote tai moni muu lakipykälä. "Omituiset" vaatteet tai kampaus eivät määrittele mitenkään mikä on sitä omituista. Työpaikoilla saa kyllä leikitellä muodilla, mutta jossain virttyneessä aamutakissa raahustaminen päivästä toiseen pahalta haisten on eri asia kuin "omituinen tukka tai vaate".

Palstalla on pakkomielteisiä henkilöitä, ja heitä kutsutaan -hulluiksi, etuliitteeseen pakkomielle. Yksi näistä on pakonomaisesti keskittynyt ulkonäköön, olemaan "Suomen rumin nainen". Tämän aiheen ympärille on tehtailtu ziljoona aloitusta. Liekö sama?

Vierailija
209/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on valtion firmassa (Veikkaus) tatuoinnit ja lävistykset kielletty. Ei siinä mitään outoa ole.

Vierailija
210/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ole kyllä tekstinsä perusteella upea eikä varsinkaan älykäs, ja se kylpytakki ei ole muuten kyllä asusteena toimiva saati sitten upea myöskään vapaa-ajalla. Paitsi joskus kotona.

Vierailija
211/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudata saamiasi ohjeita. Älä haise, älä ole suttuinen. Siinä säästyy luonto, rahasi ja sopu.

Vierailija
212/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toihan riippuu niin ammatista, mitä et kyllä nyt kertonut.. Kyllä tietyissä ammateissa pitää siisteys ja hygienia olla kohdillaan... Joten en mä nyt ihan tuota aloitusta kokonaisuudessaa niele... Kerro ap nyt ammattisi, niin avaa hommaa vähän enemmän.

Omassa  ammatissa taasen kytätään siistiä ulkonäköä jatkuvasti, ja esimehet huomauttaa kyllä jos esim.  nuttura ei ole ojenuksessa, tai kengät ovat "liian kuluneet". Huomautus tulee kyllä ihan heti. Ja olen minä muutaman maininnan saanutkin. Mutten itse ole antanut sen mennä tunteisiin, vaan korjasin tilanteen ja homma jatkuu.

Hyvin tarkka ohjeistus meillä on esim. koruista..  hiustenvärikin pitää olla luonnollinen, ei voi kuvitellakkaan värjäävänsä mitään punaisia hiuksia... Kynsilakan väristä lähtien sanellaan.. Tatuoinnit ja hammaskorut ovat myös täysin NOU NOU listalla... Mutta itseppähän olen ammatin valinnut, ja nielen sen mitä pitää, koska se nyt vaan kuuluu oman ammatin habitukseen.

Vapaa-ajalla olenkin sitten tukka pystyssä, hiihdän pieruverkkareissa ilman meikkiä.

Vierailija
213/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamusmieheen yhteys, jos kuulut liittoon.

Ja siellä taas joku lakipykälätietäjä asialla.

Vierailija
214/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin siellä kokouksessa paperi, jossa oli listattu asioita joita pitäisi tehdä. Tai ei pitäisi. Kuten: ei ulko- eikä päällysvaatteita (toppatakki, pipo) sisätiloissa; vaatteiden on oltava puhtaat, rypyttömät, ehjät ja hajuttomat; ei outoja asukokonaisuuksia tai työympäristöön sopimattovia vaatteita (aamutossut, kotitakki); päivittäisestä henkilökohtaisesta hygieniasta tulee huolehtia; jokainen työntekijä päättää omasta hiustyylistään, hiukset eivät kuitenkaan saa olla likaiset, hoitamattomat ja oudosti leikellyt; ulkonäkö ja olemus eivät saa herättää kummastusta ja huolta työntekijän mielenterveydestä.

Aika kovaa tekstiä vai mitä?

Sitten vielä lueteltiin erikseen kaikkea mitä oon muka tehnyt väärin. Pahin oli se voimakas, pistävä ammoniakin haju neukkarissa. Olin kyllä ihan puulla päähän lyöty. Mulla on ongelmia aineenvaihdunnan kanssa, mutta c’mon!!!

Ap

Aikamoista nipottamista.

Mikä on neukkari???

Vierailija
215/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se kotitakki-juttu on ihan skeidaa. Näin kirpparilla ihanan vaatteen, 3/4-pituinen, vaaleensininen kevytuntuvatakki tms. Tykkään pitää takkia päällä koska palelen koko ajan ja mulle tulee muuten vähän epävarma olo et voin vilustua. Sitten en pysty tekeen töitä. Niin siksi oon ollut töissä takki päällä.

Mä en muuten ymmärrä mitä hyötyä jostain liitosta on?

Ap

No ei päällysvaatteet kuulu todellakaan sisällä pidettäväksi, ainakaan töissä. Ei myöskään hattu/pipo. Laita päällesi muuten lämpimästi vaikka kerrospukeudu, jos olet niin viluinen.

Vierailija
216/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa sinun palkkasi. Hänellä on oikeus vaatia että hoidat työsi sen vaatimalla arvokkuudella. Tähän kuuluu myös ulkoasu. Puhtaus, siistit ja asialliset vaatteet. Jos palelee niin villakerrasto alle. Se on työpaikka, ei sinun kämppäsi. Kotona voit laahustaa vaikka villasukissa ja pieruverkkareissa mutta et työpaikalla.

Itse olen aina uudessa työpaikassa kysynyt millaista pukeutumista / ulkoasua he minulta edellyttävät työaikana mikäli kyseinen työ tai työnkuva on sellainen että pukeutumiseen ei ole selkeää / yleistä ohjeistusta. Näin vältetään nolot kenkämokat ym heti alkuun ja ensivaikutelma uusien työtovereiden ja mahdollisten asiakkaiden silmissä on onnistunut.

Työpaikalla olet työnantajasi käyntikortti ja sinun on annettava työpaikastasi hyvä kuva - etenkin asiakaspalvelutyössä. Ihan pienillä asioilla voi parantaa sitä omaa habitusta. Kaunis kiinnitys hiuksiin, yksinkertainen koru, hoidetut kynnet, silitetty paita, puhtaat hampaat ja raikas hengitys + muu hygienia kunnossa. Ja siistit kengät + sisäkengät.

Vierailija
217/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pitää pillittää?

Vierailija
218/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä hautausmaalla ja meillä on jouduttu huomauttamaan kerran bikinien käytöstä työtä tehdessä - uskomatonta mutta totta. Kyseessä oli vielä pitkälti yli kaksikymppinen nainen. Shortsit ja topit ovat kyllä ihan sallittuja kuumana päivänä meilläkin, mutta bikinit hautausmaalla...

Miks ihmeessä? Asiakaskunta tuskin enää antaa maallista palautetta.

Sinusta siis olisi ihan ok, että läheisesi hautajaisten aikana joku hoitelisi kukkapenkkiä hieman kauempana bikinit päällä? Eivät hautausmaan puutarhatyöntekijät lopeta töitään hautajaisten ajaksi...

Vierailija
219/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä hautausmaalla ja meillä on jouduttu huomauttamaan kerran bikinien käytöstä työtä tehdessä - uskomatonta mutta totta. Kyseessä oli vielä pitkälti yli kaksikymppinen nainen. Shortsit ja topit ovat kyllä ihan sallittuja kuumana päivänä meilläkin, mutta bikinit hautausmaalla...

Miks ihmeessä? Asiakaskunta tuskin enää antaa maallista palautetta.

Ja kuvakulma tarkkailuun on mitä parhain. Itse en valittaisi ollenkaan jos pääsisin lepuuttamaan pääkalloni silmäreikiäni yläpuolella maata kuokkivassa bikinipyllyssä :) nam. Leukaluu narahtaa auki pelkästä ajatuksesta.

Tiedätkö, että sen kallon ja sen maata kuokkivan bikinpyllyn välissä on yleensä aika paljon multaa

Vierailija
220/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko meikata asiakaspalvelutyössä? Näyttääkö meikittömänä sotkuiselta? En ole vuosiin käyttänyt ripsiväriä tai muutakaan silmämeikkiä koska kuivasilmäisyys vaivaa. Yleensä laitan vain kulmakarvageeliä ja puuteria, taivutan ripset. Harkitsen aloittavani jonkun kevyen ihon sävyä tasoittavan voiteen käytön, meikkivoiteelle tulin allergiseksi. Ripsissä ja kulmissa on kestoväri, pari kertaa vuodessa jaksan värjätä ne. Korvaisiko silmälasit silmämeikin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi