Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!

Vierailija
17.10.2018 |

”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”

Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?

Kommentit (304)

Vierailija
161/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pukeudut ammatin ja siihen vaadittavan mukaan. Kysy miten ..ja rupea toimimaan niin, mitä semmoista jurputtamaan? Ihan asiaa.

Vierailija
162/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli kerran pakko huomauttaa työntekijälle ulkoasusta, koska hänellä roikkui löysä vatsa paidan helman alta asettuen hameen / housujen vyötärön päälle. Ei ilmeisesti huomannut tätä koska peiliin katsoessa paita ehkä näyttää just peittävän mahan, mutta kun vähän liikkui, niin sellainen arpinen, hyllyvä mahareppu roikkui ulkona,

Oli muuten mulle elämäni vaikea tehtävä puhua tästä ja tyttö-raukka näytti tosi onnettomalta ja sen jälkeen on pelännyt mua, vaikka yritin esittää asian mahd. hienotunteisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vähän että haluavat savustaa sinua ulos. Tuo on mielestäni laitonta kiusaamista jo.

Onko laillistakin?

Vierailija
164/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammoniakin hajulla on viitattuu siihen, että haiset voimakkaasti virtsalle.

Vierailija
165/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuli aiheesta nuo huomautukset, ap. Luulisi oleva itsestään selviä asioita muutenkin.

Voi kuule kun tietäisit... Terv. lastensuojelun perhetyöntekijä

Komppaan kollegaa. Yksikin äiti teki makaronilaatikon väärällä tavalla.

Vierailija
166/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen esimies huomautti työkaverille ylipainosta, jota kyllä olikin.

Vitsi piili siinä, ettei tämä työkaveri ollut asiakkaiden kanssa missään tekemisissä, ja oli harvinaisen hyvin pukeutuva naisihminen. Esimies taas tupakalla elävä laiheliini.

Tyhmyys ei maailmasta helpolla lopu.

Vierailija
167/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”

Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?

Sinua voi auttaa esim. kampaaja ja hyvä ystävä, joka neuvoisi pukeutumisessa ja tarvittaessa hygieniassa. Minusta on järjetön vaatimus, ettei ´ulkonäköön saa puuttua`, jos se kerran vaikuttaa esim. asiakaspalvelussa.

Voitko kertoa, mitä teet työksesi.

Vierailija
168/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suututtaako sukunimeä vaihtavia naisia, kun teitä ei TUTKITUSTI pidetä kovin pätevinä työntekijöinä? Haittaatte firman imagoa ja yhteydenpitoa kun kaikki yhteystietonne muuttuvat ja teitä ei voi tunnistaa samaksi henkilöksi. Vain täysääliö torpedoi uraansa niin, ettei halua tulla tunnistetuksi ja verkottautua.

Pukeutuminen on henk.koht valinta. Jos siihen saa puuttua, saa nimeenkin puuttua. Tiedän useita työnantajia jotka kiinnittävät naisen nimeen huomiota eivätkä kutsu haastatteluun yhdistelmänimisiä joista on heti pääteltävissä että he ovat naimisissa ;) Valinnoilla on seurauksia, akkaset.

Onko sinulla ongelmia?

Vierailija
169/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en palkkaisi yhdistelmänimistä naista. Liittyy firman imagoon. :) En myöskään palkkaa naista josta ilmenee että nimi on vaihtunut aviomiehen nimeen. Erottaisin myös nimenvaihtavan naisen, koska se vahingoittaa brändiä ja vaikeuttaa yhteystietojen ylläpitämistä. Harmi, ettette te avioituvat naiset tajua.

Tutkitusti muuten työelämässä nimenvaihtajia pidetään idiootteina.

Miksi nimenvaihtajia pidetään idiootteina?

Vierailija
170/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en palkkaisi yhdistelmänimistä naista. Liittyy firman imagoon. :) En myöskään palkkaa naista josta ilmenee että nimi on vaihtunut aviomiehen nimeen. Erottaisin myös nimenvaihtavan naisen, koska se vahingoittaa brändiä ja vaikeuttaa yhteystietojen ylläpitämistä. Harmi, ettette te avioituvat naiset tajua.

Onneks et ole edes rekrytointihommissa. Olet joku katkera työtön juoppo.

Vierailija
171/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimenvaihtajia pidetään idiootteina?

Ei pidetäkään. Tuolla ihmisellä on henkilökohtainen ongelma.

Vierailija
172/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas. Mitäköhän tekemistä tällä on irtisanomislain kanssa? Tuskin ap:n työnantajalla on alle 10 työntekijää, jos löytyy hr-osastoa yms. Ja kyllähän sitä irtisanominenkin voisi olla paikallaan, jos olisi pieni työpaikka asiakaspalvelussa ja yksi on noin kujalla siitä, mikä on normaalia ja mikä ei. Ei pienellä firmalla olisi edes mahdollisuutta siirtää yhtä "takahuoneeseen" vaan se olisi pakko heittää pois, jos ei muuta toimintaansa.

Vierailija
173/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa mistä tunnistaa trollin?

Keskustelun aloittaja ei osallistu. Olisi mielenkiintoista tavata se ihminen, joka tänne näitä parempia aloituksia tehtailee.

Vierailija
174/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaveri on työterveyslääkäri ja hänen asiakkaansa ovat pääosin tehdastyöläisiä. Hän on täysin kyllästynyt käymään keskusteluja aikuisten ihmisten kanssa henkilökohtaisesta hygieniasta: tyypeille pitää selittää, että suihkussa pitää käydä, hampaat pestä ja vaatteet pestä ja vaihtaa. Minä olen töissä kansanvälisessä projektissa ja meillä on ulkomaisten työntekijöiden kanssa ongelma wc:n käytöstä: miehet kusee pitkin latioita ja sotkevat tahallaan. Jotenkin hankala uskoa, että teemme yhteistyötä kansainvälisen huippufirman kanssa, kun heidän työntekijöille pitää ensi opettaa vessaetikettiä.

Tämä trollikirjoitus saanut yli 20 yläpeukkua? 

Aivan samaa mietin. Tehdastyöläisenä vuosikymmenet tuli työskenneltyä enkä siellä kyllä juuri kotioloissaan tai hlö kohtaisessa hygieniassaan, autoissaan silloin, kun kyydeissään matkustin koskaan mitään juuri k.o. asiasta johtuvaa epähygieenisyyttä huomannut.

Näilläkin ihmisillä koulutetut jälkeläiset.

Minäkin olen tehtaalla töissä. Ollut jo yli 20 vuotta enkä ole törmännyt vastaavaan. Eilen puhuimme aiheesta vuoromestarin kanssa ja hän sanoi, että on uransa aikana joutunut puuttumaan useasti työntekijän henkilökohtaiseen hygieniaan ja jopa antamaan pahimmille tapauksille ohjeet miten usein käydään suihkussa, miten usein työvaatteet vaihdetaan puhtaisiin jne.

Vierailija
175/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoon_ihmeet! kirjoitti:

Ääh, että semmoinen provo.

Ap tassuttelisi aamutakissa, pipossa ja aamutossuissa asiakaspalvelutyössä ja ihmettelisi, kun "kaikki ovat häntä vastaan".

Jos tällainen puhuttelu oikeasti tapahtuisi, luottamusmies olisi paikalla mikäli työntekijä kuuluisi liittoon. Ei muuten. Eli shaissee tämä tarina. Työsuojeluvaltuutettu olisi ollut liittoon kuulumattoman kohdalla. Lisäksi tilanteessa, jossa pukeutuminen tai muu käytös herättäisi huolen työntekijän mielenterveydestä työntekijä laitettaisiin käymään työterveydessä.

Asiakaspalvelussa on syytä olla hiukset puhtaina ja muutenkin siistinä.

Työpaikallani on jouduttu eräälle ihmiselle sanomaan hirvittävästä hajusta. Pahaltahan se hänestä tuntui, mutta hän pystyi korjaamaan tilanteen. Kysymys oli siis peseytymisen ja vaatteiden vaihdon tiheydestä. Hajusta kärsivät asiakkaat ja työtoverit.

Ammattiliittoon kannattaa aina kuulua.. Jos työntekijää savustettaisiin ulos ja kohdeltaisiin asiattomasti, liitto voisi auttaa. Jos ei kuulu littoon tai oikeasti perseilee niin yksinpä siinä on.

Ihan voi itsekin olla lakimiehen yhteydessä ilman sitä liittoa ..

Näinpä. Apua saa myös työsuojeluviranomaiselta, www.tyosuojelu.fi.

Ja vitsiä pukkaa.. Ei ole mitään syytä olla yhteydessä liittoon tai muuhun lakimieheen, kun työnantaja käyttää direktio-oikeuttaan. Työnantaja saa huomauttaa työntekijää, ja siinä ei ole mitään, mihin puuttua vaikka nyt liiton taholta. Eri asia voisi olla, jos ap irtisanottaisiin, mutta siinäkin varmaan ap:n asenne huomioiden voisi kuvitella, että työnantaja pystyisi osoittamaan, että on keskusteltu, huomautettu ja varoitettu, annettu tilaisuuksia muuttaa toimintaansa, mutta ei ole mennyt perille. Ihmetyttää kyllä, miten ihan perusasiat on monilta työntekijöiltä hukassa eikä omassa toiminnassa suostuta näkemään mitään väärää. (Ja ei, tämä ei ole mikään työnantajapuolen puolustuspuheenvuoro.)

Vierailija
176/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimisto on vanhassa todella kylmässä kivirakennuksessa ja poikkeuksetta palelee. Ihmiset käyttävätkin ihan yleisesti töissä villasukkia ja kaiken maailman ponchoja ja shaaleja. Muutenkaan pukeutuminen toimistolla ei ole tarkkaa. Meillä asiakkaat eivät kuitenkaan pääse työskentelytiloihimme ja neuvottelutilat ovat erikseen. Käytäntönä onkin vaihtaa vaatteet neuvotteluihin tai muihin asiakas- ja yhteistyötapaamisiin mentäessä. Minullakin löytyy työpaikan vaatekaapistani sekä se paljon puhuttu jakkupuku, että vähän rennompaa siistiä vaatetta (neuleita, suorat housut). Pitäisin sitä tosi kummallisena, jos joku porukastamme marssisi asiakkaan eteen homssuisena, vaikka varsinaisia töitä tehtäessä se ei haittaakaan. Ja vinkkinä: meillä asiakasvastaanotossa työskentelevillä, joiden täytyy aina näyttää siistiltä, on lämmikkeenä sellainen lämminilmapuhallin, ettei tarvitse heidänkään palella.

Vierailija
177/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoon_ihmeet! kirjoitti:

Ääh, että semmoinen provo.

Ap tassuttelisi aamutakissa, pipossa ja aamutossuissa asiakaspalvelutyössä ja ihmettelisi, kun "kaikki ovat häntä vastaan".

Jos tällainen puhuttelu oikeasti tapahtuisi, luottamusmies olisi paikalla mikäli työntekijä kuuluisi liittoon. Ei muuten. Eli shaissee tämä tarina. Työsuojeluvaltuutettu olisi ollut liittoon kuulumattoman kohdalla. Lisäksi tilanteessa, jossa pukeutuminen tai muu käytös herättäisi huolen työntekijän mielenterveydestä työntekijä laitettaisiin käymään työterveydessä.

Asiakaspalvelussa on syytä olla hiukset puhtaina ja muutenkin siistinä.

Työpaikallani on jouduttu eräälle ihmiselle sanomaan hirvittävästä hajusta. Pahaltahan se hänestä tuntui, mutta hän pystyi korjaamaan tilanteen. Kysymys oli siis peseytymisen ja vaatteiden vaihdon tiheydestä. Hajusta kärsivät asiakkaat ja työtoverit.

Ammattiliittoon kannattaa aina kuulua.. Jos työntekijää savustettaisiin ulos ja kohdeltaisiin asiattomasti, liitto voisi auttaa. Jos ei kuulu littoon tai oikeasti perseilee niin yksinpä siinä on.

Ihan voi itsekin olla lakimiehen yhteydessä ilman sitä liittoa ..

Ihan jännä tarina, mutta joku taas kieli poskessa kirjoittanut trollitehtaalla. Ihmisiä on helppo huijata. Ihmisiä on hirvittävän helppo huijata.

Vierailija
178/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy, miten ulkonäköä ja vaatetusta pitää muuttaa? Asiakkaat ovat voineet valittaa. Tämä menee 1980. - luvulle. Kesötyöpaikassani esimies suositteli minua käymään parturissa. Kyseessä ei ollut mikään armeijan laitos.

Soita iltapäivälehtiin. Muutama vuosi sitten oli kohu kun Marimekon tj huomautti myyjälle painosta. Periaatteessa ihan ok, jos työnantaja maksaa ihan kaiken – toki ei voi vaatia kauneusleikkauksia ja tukan lyhentämistä jne. Mutta jos työnantaja valittaa ulkoasusta, saisi maksaa kynnet, kasvohoidot, kampaajat, vaatteet jne – voi alkaa mielipide muuttua kun miettii loppusummaa.

Marimekon myymälöissä on tosiaan muutama vähän isokokoisempi myyjä ainakin täällä Hgissä. Myyjäthän pitävät nykyään Marimekon vaatteita työssään. Pidän sitä myönteisenä koska olen itsekin vähän pyöteä ja olen ostanut parikin vaatetta niin että olen bongannut ne myyjän päällä ja todennut että vaate on hyvä pyöreämmillekin. Kaikkihan eivät sovi. Sehän tuo vaan työnantajalle meidän pyörempienkin rahat joten ei oitäisi olla valittamista.

Vierailija
179/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaa mistä tunnistaa trollin?

Keskustelun aloittaja ei osallistu. Olisi mielenkiintoista tavata se ihminen, joka tänne näitä parempia aloituksia tehtailee.

Joo. Tarinan keksittyään ap poistuu.

Tämä on kai se rumuushullu? Hoh hoijaa. Hankkisit elämän, Ap.

Vierailija
180/304 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaveri on työterveyslääkäri ja hänen asiakkaansa ovat pääosin tehdastyöläisiä. Hän on täysin kyllästynyt käymään keskusteluja aikuisten ihmisten kanssa henkilökohtaisesta hygieniasta: tyypeille pitää selittää, että suihkussa pitää käydä, hampaat pestä ja vaatteet pestä ja vaihtaa. Minä olen töissä kansanvälisessä projektissa ja meillä on ulkomaisten työntekijöiden kanssa ongelma wc:n käytöstä: miehet kusee pitkin latioita ja sotkevat tahallaan. Jotenkin hankala uskoa, että teemme yhteistyötä kansainvälisen huippufirman kanssa, kun heidän työntekijöille pitää ensi opettaa vessaetikettiä.

Tämä trollikirjoitus saanut yli 20 yläpeukkua? 

Ensimmäistä kertaa minun kirjoitusta epäiltiin trolliksi. Totta tämä kuitenkin on. Mikä tekee siitä epäuskottavan?

Mitä nää trolli ja provohuutelijat kuvittelee saavuttavansa? Mulla on sama kokemus, työskentelen IT-alalla ja jengi on huippuälykästä. Mutta silti wc-käyttäytyminen on jotain aivan käsittämätöntä. On hajusteet ja wcharjat ja aineet, mutta silti on välillä niin kamalaa jälkeä, että itse olen siirtynyt käyttämään toimistorakennuksen yleisiä wc-tiloja. 

Olin aikoinaan maaseudulla töissä liikenneasemalla, jonka lähistöllä oli pientehtaita. Semmoista haisevaa peikkolaumaa osa niistä duunareista, että ihan hirvitti. Miten ihminen voi päästää itsensä semmoiseen jamaan? Vaikut valui korvista ja hampaat oli keltaisenruskeat ja niskat lähinnä mustia. Ja se hien ja lian haju. Huhhuh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi