Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Eivät he olleet sinua vastaan vaan halusivat kertoa, millaisessa työpaikassa olet.
Meillä oli kesätyöntekijä, joka käytti revittyjä farkkushortseja ja nirunarutoppia. Kyllä, nätti ja nuori nainen ja oli mitä näyttää, mutta seuraavana päivänä hänellä oli sitten jo pitkät housut ja t-paita.
Kyseessä rautakauppa.
Ostaisin tissitoppiselta minishortsiselta hyvännäköiseltä rautakaupan naismyyjältä taatusti enemmän kuin mitä olin tullut ostamaan.
t. rehellinen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en voisi kuvitella ikinä tekeväni esim. asiakaskontaktointia johdon konsultoinnissa tai vastaavissa työpaikoissa. Minua haittaisi liikaa se, että joudun pukeutumaan jakkupukuihin tms. eikä normaali arkityylini sopisi työhön. Harmi sinänsä, koska muuten olisin työssä varmasti oikein hyvä, mm. puhelinkontaktoinnissa ja asiakaspalvelu- ja myyntityössä lelukaupassa olin erittäin hyvä.
"Pärjäsin hyvin puhelinmyynnissä ja lelukaupan tiskillä, mutta en voi alkaa hyväpalkkaiseen konsulttityöhön, koska en tykkää jakkupuvuista. Muuten olisin tosi pätevä."
Miksei voisi olla? Meillä yksi kollega lopetti, koska ei enää jaksanut muodollista pukeutumista. Oli varmaan osaston paras työntekijä
- ei lainattu
Vierailija kirjoitti:
Eivät he olleet sinua vastaan vaan halusivat kertoa, millaisessa työpaikassa olet.
En ole samaa mieltä. Jos ap:n olemuksessa on parannettavaa/kohennettavaa/siistittävää, niin sen palautteen antaa lähin esimies kahdenkeskisessä tilanteessa. Eikä niin, että läsnä on liuta ylempiä esimiehiä, hr:n edustaja ja vielä joku henkilökunnastakin. Silloin on kyse julkisesta nöyryyttämisestä ja kiusaamisesta.
Jos toivottua muutosta ei tapahdu, niin silloin asiaa voidaan arvioida uudelleen laajemmin.
Voi h***etti taas näitä ap:n kaltaisia kaikesta itkijöitä!
Vierailija kirjoitti:
Voi h***etti taas näitä ap:n kaltaisia kaikesta itkijöitä!
suu kiinni siellä. Olis hauska nähdä, miten itse ottaisit näin henkilökohtaisen palautteen? Jos sun duunissa joku puuttuis sun ulkonäköön, niin olisit valoa nopeammin vinkumassa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä hautausmaalla ja meillä on jouduttu huomauttamaan kerran bikinien käytöstä työtä tehdessä - uskomatonta mutta totta. Kyseessä oli vielä pitkälti yli kaksikymppinen nainen. Shortsit ja topit ovat kyllä ihan sallittuja kuumana päivänä meilläkin, mutta bikinit hautausmaalla...
Miks ihmeessä? Asiakaskunta tuskin enää antaa maallista palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä hautausmaalla ja meillä on jouduttu huomauttamaan kerran bikinien käytöstä työtä tehdessä - uskomatonta mutta totta. Kyseessä oli vielä pitkälti yli kaksikymppinen nainen. Shortsit ja topit ovat kyllä ihan sallittuja kuumana päivänä meilläkin, mutta bikinit hautausmaalla...
mieseski pahoittaa mielensä..kun näkee paljaan pärseen vaimonsa hautakummulla
Vierailija kirjoitti:
Itse en palkkaisi yhdistelmänimistä naista. Liittyy firman imagoon. :) En myöskään palkkaa naista josta ilmenee että nimi on vaihtunut aviomiehen nimeen. Erottaisin myös nimenvaihtavan naisen, koska se vahingoittaa brändiä ja vaikeuttaa yhteystietojen ylläpitämistä. Harmi, ettette te avioituvat naiset tajua.
Tutkitusti muuten työelämässä nimenvaihtajia pidetään idiootteina.
Ihanko olet Pentti itse asiaa tutkinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvakulma tarkkailuun on mitä parhain. Itse en valittaisi ollenkaan jos pääsisin lepuuttamaan pääkalloni silmäreikiäni yläpuolella maata kuokkivassa bikinipyllyssä :) nam. Leukaluu narahtaa auki pelkästä ajatuksesta.
Porvoon_ihmeet! kirjoitti:
Jos tällainen puhuttelu oikeasti tapahtuisi, luottamusmies olisi paikalla mikäli työntekijä kuuluisi liittoon. Ei muuten. Eli shaissee tämä tarina. Työsuojeluvaltuutettu olisi ollut liittoon kuulumattoman kohdalla.
.
Näin on ehkä sinun työpaikkasi käytäntö, monissa työpaikoissa luottamusmies edustaa koko henkilöstöryhmää jonka puolesta hän neuvottelee riippumatta siitä, kuuluuko henkilö liittoon.
Ap:n käyttämä termi henkilöstön edustaja voi kyllä tarkoittaa paitsi luottamusmiestä myös työsuojeluvaltuutettua.
Ne sano mulle, että mä näytän tässä otsatukassa nuhjuiselta ja salaan kasvojani.
Haisen myös kuulemma hieltä välillä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä tällainen toppatakki-hiihtelijä. Näyttää aina siltä kuin olisi noussut suoraan sängystä töihin, tukka on takussa ja tepsuttelee avojaloin tai villasukissa pitkin toimistoa. Ei puhu kenellekään mitään, mutta on niin oudon oloinen, että en halua olla erityisemmin tekemisissä. Asiakkaiden kanssa ei onneksi olla suoraan tekemisissä.
Meillä ei ole pukukoodia ja on aika rentoa, mutta minusta voi olla sen verran kohtelias kollegoille, että on perussiisti.
Kelan etuuskäsittelijät kuulemma hiihtelevät hyvin vapaamuotoisesti pukeutuneina.
Ääh, että semmoinen provo.
Ap tassuttelisi aamutakissa, pipossa ja aamutossuissa asiakaspalvelutyössä ja ihmettelisi, kun "kaikki ovat häntä vastaan".
Jos tällainen puhuttelu oikeasti tapahtuisi, luottamusmies olisi paikalla mikäli työntekijä kuuluisi liittoon. Ei muuten. Eli shaissee tämä tarina. Työsuojeluvaltuutettu olisi ollut liittoon kuulumattoman kohdalla. Lisäksi tilanteessa, jossa pukeutuminen tai muu käytös herättäisi huolen työntekijän mielenterveydestä työntekijä laitettaisiin käymään työterveydessä.
Asiakaspalvelussa on syytä olla hiukset puhtaina ja muutenkin siistinä.
Työpaikallani on jouduttu eräälle ihmiselle sanomaan hirvittävästä hajusta. Pahaltahan se hänestä tuntui, mutta hän pystyi korjaamaan tilanteen. Kysymys oli siis peseytymisen ja vaatteiden vaihdon tiheydestä. Hajusta kärsivät asiakkaat ja työtoverit.
Ammattiliittoon kannattaa aina kuulua.. Jos työntekijää savustettaisiin ulos ja kohdeltaisiin asiattomasti, liitto voisi auttaa. Jos ei kuulu littoon tai oikeasti perseilee niin yksinpä siinä on.
Ihan voi itsekin olla lakimiehen yhteydessä ilman sitä liittoa ..
Vierailija kirjoitti:
No se luottamusmies oli jo siellä paikalla, vaikken ollut sitä pyytänyt. Se on mua vastaan kuten jo sanoin. Ap
Selvästi keskustelu oli aiheellinen,mutta jostakin syystä sinä et itse ymmärrä sitä. Ei ne olleet sinua vastaan vaan parhaansa mukaan yrittivät opastaa sinua. Nähtävästi turhaan.
Onko sinusta sitten täysin mahdotonta tehdä olemukseesi ne muutokset, joita vaadittiin? Jos on, niin se on sitten ammatinvalintakysymys. Ei nirunaruhepenissä ja upeissa lävistyksissä ja tatuoinneissa tehdä asiakaspalvelutyötä vanhempien ihmisten parissa vaan mieluummin jossakin nuorisoputiikissa.
Ymmärrätkö, että esimerkiksi hautaustoimiston asiakaspalvelusta vastaavalta vaaditaan aivan erilaista pukeutumista kuin rokkibändin roudarilta?
Siis jos tuo lista minkä ne sinulle antoivat oli listaus niistä ongelmista mitä on havaittu, asiasta huomauttivat. Olet asiakaspalvelutehtävässä ja edustat firmaa jolle työskentelet. En kovinkaan montaa alaa keksi missä firman kilpeä kiillottaisi homssuinen, tikkitakkiin ja aamutohveleihin pukeutuva ja kuselta haiseva hiihtelijä. Ota nyt itseäsi niskasta kiinni. Ensin työterveyden/lääkärin kautta kuntoon aineenvaihdunta ja potentiaalinen ahdistushäiriö. Sen jälkeen se vaatetus ja ulkonäkökin normalisoituu kuin itsestään, ja henkilökohtaisesta hygieniastakin huolehtiminen helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Ne sano mulle, että mä näytän tässä otsatukassa nuhjuiselta ja salaan kasvojani.
Haisen myös kuulemma hieltä välillä
Ap
Omasta mielestäsi olet varmaan otsatukassasi persoonallinen ja muistutat jotain upeannäköistä julkkista. Ei se ole sinun vikasi mutta ei myöskään kiusaamista, jos asiakkaitten silmissä näytät pikemminkin kyntöruunalta otsatukkasi kanssa. Onko se niin mahdotonta nostaa vaikka jollakin nätillä kammalla tai pinnillä työpäivän ajaksi sivuun kasvoilta?
Osta parempaa deodoranttia, peseydy aamuisin ja pukeudu töihin lähtiessä puhtaisiin vaatteisiin. Vaihda vaikka työpaikan pukuhuoneessa puhtaat työvaatteet, jos hikoat työmatkalla. Tai vaihda alaa ja ryhdy vaikka maatalouslomittajaksi. Niissä hommissa harvemmin työntekijän otsatukasta ja hajusta on haittaa.
Vai jätitkö jotain olennaisempaa kertomatta? Ehkä jotain asenteestasi kertoo se, että ei sinua kiinnosta työn tekemisessä onnistuminen myös oman ulkonäön suhteen vaan koet muutosten vaatimisen kiusaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain potkut töistä kun lopetin silmälasien käytön ja siirryin piilolinsseihin. Potkut johtuivat siitä että työkaverit ja asiakkaat näkivät kuinka lähellä toisiaan silmäni ovat. Silmälasit olivat tätä ennen häivyttäneet kyseistä piirrettä.
Varaan pian ajan plastiikkakirurgiselta klinikalta ja kysyn olisiko silmiensiirtoleikkaus mahdollinen. Jos on niin pyydän mahdollisimman kaukana toisistaan olevat, koska hyvässä lykyssä minusta tulee Gemma Wardin näköinen ja voin alkaa työskennellä asiakaspalvelun sijaan mallina.
Spontaani repeäminen 😅
Vierailija kirjoitti:
Ääh, että semmoinen provo.
Ap tassuttelisi aamutakissa, pipossa ja aamutossuissa asiakaspalvelutyössä ja ihmettelisi, kun "kaikki ovat häntä vastaan".
Jos tällainen puhuttelu oikeasti tapahtuisi, luottamusmies olisi paikalla mikäli työntekijä kuuluisi liittoon. Ei muuten. Eli shaissee tämä tarina. Työsuojeluvaltuutettu olisi ollut liittoon kuulumattoman kohdalla. Lisäksi tilanteessa, jossa pukeutuminen tai muu käytös herättäisi huolen työntekijän mielenterveydestä työntekijä laitettaisiin käymään työterveydessä.
Asiakaspalvelussa on syytä olla hiukset puhtaina ja muutenkin siistinä.
Työpaikallani on jouduttu eräälle ihmiselle sanomaan hirvittävästä hajusta. Pahaltahan se hänestä tuntui, mutta hän pystyi korjaamaan tilanteen. Kysymys oli siis peseytymisen ja vaatteiden vaihdon tiheydestä. Hajusta kärsivät asiakkaat ja työtoverit.
Ammattiliittoon kannattaa aina kuulua.. Jos työntekijää savustettaisiin ulos ja kohdeltaisiin asiattomasti, liitto voisi auttaa. Jos ei kuulu littoon tai oikeasti perseilee niin yksinpä siinä on.
Ihan voi itsekin olla lakimiehen yhteydessä ilman sitä liittoa ..
Näinpä. Apua saa myös työsuojeluviranomaiselta, www.tyosuojelu.fi.
Työnantajan tyhmyyttä jos olettavat työntekijöiden itse säätelevän pukeutumistaan joidenkin sanattomien sääntöjen perusteella.. Ihan oikea korjaava veto heiltä että toivat esiin pukeutumiskoodin jonka he vaativat. Toisaalta, he olisivat saaneet vaatia sitä päivästä yksi lähtien jos se kerran on niin tärkeää. Tämä kertoo myös oman tarinansa johdon ihmiskuvasta, he eivät kenties ole ymmärtäneet että kaikki ihmisssielut eivät ole kasvottomia konformisteja. Perustavanlaatuinen kommunikaatiovirhe siis, tällä kertaa. Asia kuitenkin järjestyi lopulta, joten kaikki hyvin :) kyllä meitä tänne maailmaan mahtuu.