Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuva väsymys ja sumussa eläminen lapsesta saakka

olenloppu
14.10.2018 |

Olen 19v ja alkaa vähitellen tympiä tämä homma, kun en en tiedä, mikä vaivaa. Lievään masennukseen sekä paniikkihäiriöön olen saanut lääkkeen, joka on auttanut paljon ahdistuksen kanssa. Enää ei masenna, ahdista tai tule paniikkikohtauksia. Mutta silti muut oireet vain pysyvät. Elän jatkuvasti sumussa, pää ei toimi kropan kanssa yksi yhteen, askel tuntuu raskaalta enkä voi siksi harrastaa urheilua vaikka haluaisinkin, yleiskunto on huono, en pysty keskittymään tai ajattelemaan kunnolla, päätä, hartioita ja niskaa särkee joka päivä, suuta kuivaa, raajat puutuvat ja niitä pistelee herkästi. Ripul ja vessassa ravaaminen ovat tulleet tutuksi, mutta viljojen syönnin lopetettuani se on vähentynyt huomattavasti.

Verikokeet otettiin vuosi sitten, ei kuulemma mitää poikkeavaa. En tosin ole mestari näissä, eli en tiedä, mitattiinko kaikki. Kilppareissakaan ei kuulemma vikaa, P-T4-V oli 12 ja P-TSH 2.40. Hemoglobiini oli 140, yritän kuitenkin nyt saada lääkärin suostuteltua myös ferritiinin mittaukseen (kuukautiseni ovat olleet runsaat 13v lähtien).

Ainakin nämä oireet... Nuo tulevat ensimmäisenä mieleen. Olen muuten onnellinen ja elämä menee hyvin, olen rakastunutkin ensimmäistä kertaa - oireet eivät vain silti helpota.

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsitkö B-vitamiinin puutoksesta? Lue, mistä oudoista oireista sen tietää!

Pätkiikö muisti? Masentaako? Pisteleekö raajoja? Vaivaavatko unihäiriöt? Jos vastasit kysymyksiin myöntävästi, saatat kärsiä B12-vitamiinin puutteesta.

B12-vitamiini eli kobalamiini on tärkeä veren valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen toiminnassa.

Se on molekyylirakenteeltaan suurin ja monimutkaisin vitamiini, joten siksi sen imeytyminen kehoon on erityisen haasteellista.

Mistä tiedän, saanko B12-vitamiinia riittävästi?

Se selviää verikokeessa. Arvon tulisi olla yli 300 pikomoolia (pmol) litrassa.

Miten voin lisätä B12-vitamiinin saantia?

Apteekeista ja luontaistuotekaupoista saa B12-vitamiinia tabletteina tai suusuihkeena. Esimerkiksi Boost B12 suusuihketta suihkutetaan päivittäin kielen alle tai posken limakalvolle. Vaikeissa puutostiloissa vitamiinia annetaan ruiskeina lihakseen.

Voiko B12-vitamiinista saada yliannostuksen?

B12-vitamiini on todettu täysin turvalliseksi, joten yliannostuksen vaaraa ei ole. Suun kautta lisäravinteena sitä nautitaan yleensä 1–1,5 milligrammaa päivässä. Tutkimuksissa vitamiinia on annosteltu suonensisäisesti jopa 50 milligramman päiväannoksia ilman haittavaikutuksia.

https://anna.fi/hyvinvointi/karsitko-b-vitamiinin-puutoksesta-lue-mista…

Vierailija
102/107 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi enemmän ja vähemmän kuvailemasi sumussa eläminen n. 16 vuotiaana. Minulla myös kaikki arvot hyvät eikä mitään syytä ole löytynyt. Tätä on jatkunut jo yli 20 vuotta. Olen oppinut elämään asian kanssa, mutta helpompaakin voisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
104/107 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi enemmän ja vähemmän kuvailemasi sumussa eläminen n. 16 vuotiaana. Minulla myös kaikki arvot hyvät eikä mitään syytä ole löytynyt. Tätä on jatkunut jo yli 20 vuotta. Olen oppinut elämään asian kanssa, mutta helpompaakin voisi olla.

Olen minäkin kärsinyt lapsesta saakka. En vain jaksa enää!

- AP

Vierailija
105/107 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
106/107 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin vähän samantyyliset vaivat alkoivat 20-vuotiaana heti suolistovaivojen puhjettua. On tähystetty ylhäältä ja alhaalta ja kokeiltu fodmap, sun muut yleisimmät poissulkudieetit sekä lisäravinteet ja elämäntapamuutokset. En juo, polta, syö sokeria tai elä muutenkaan epäterveellisesti. En ole erityisen stressaantunut tai suuremmin masentunut. Mikään ei auta paitsi kortisoni, mutta sitähän ei ibs:n hoitoon myönnetä. Joku lievä tulehdushan tuolla suolessa kaiketi on kun kortisoni auttaa, mutta ei sieltä koskaan mitään löydy.

Ärsyttää, miten surkeaa ja alkeellista suolistovaivojen hoito yhä on. Lääkärit vain levittelevät käsiään ja yrittävät sepittää psyykkisiksi oireiksi, kun eivät muutakaan osaa.

Tiedän todella monia, joiden elämän suoliston vaivat ovat oikeastaan pilanneet.

Vierailija
107/107 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä loin Facebookkiin Sibo ryhmän jossa tarkoitus jakaa tietoa ja vertaistukea. Löytyy nimellä Sibo Suomi.