Jatkuva väsymys ja sumussa eläminen lapsesta saakka
Olen 19v ja alkaa vähitellen tympiä tämä homma, kun en en tiedä, mikä vaivaa. Lievään masennukseen sekä paniikkihäiriöön olen saanut lääkkeen, joka on auttanut paljon ahdistuksen kanssa. Enää ei masenna, ahdista tai tule paniikkikohtauksia. Mutta silti muut oireet vain pysyvät. Elän jatkuvasti sumussa, pää ei toimi kropan kanssa yksi yhteen, askel tuntuu raskaalta enkä voi siksi harrastaa urheilua vaikka haluaisinkin, yleiskunto on huono, en pysty keskittymään tai ajattelemaan kunnolla, päätä, hartioita ja niskaa särkee joka päivä, suuta kuivaa, raajat puutuvat ja niitä pistelee herkästi. Ripul ja vessassa ravaaminen ovat tulleet tutuksi, mutta viljojen syönnin lopetettuani se on vähentynyt huomattavasti.
Verikokeet otettiin vuosi sitten, ei kuulemma mitää poikkeavaa. En tosin ole mestari näissä, eli en tiedä, mitattiinko kaikki. Kilppareissakaan ei kuulemma vikaa, P-T4-V oli 12 ja P-TSH 2.40. Hemoglobiini oli 140, yritän kuitenkin nyt saada lääkärin suostuteltua myös ferritiinin mittaukseen (kuukautiseni ovat olleet runsaat 13v lähtien).
Ainakin nämä oireet... Nuo tulevat ensimmäisenä mieleen. Olen muuten onnellinen ja elämä menee hyvin, olen rakastunutkin ensimmäistä kertaa - oireet eivät vain silti helpota.
Kommentit (107)
Ai niin, näössäkään ei ole vikaa, senkin tutkitutin. Lievästi huono lähinäkö, +0,75.
- AP
Ruokavalionikin on kunnossa, syön monipuolisesti kasviksia ja lihaa. Olin vegaanina hetken, mutta suolistoni tarvitsee lihaa ennaltaehkäistäkseen ripulia. Kävelen 5-10km hyvinä päivinä.
Ajattelin myös pyytää lääkäriltä, josko voisin tehdä allergiatestit.
- AP
Kelikiatesti tähystyksenä. Keliakia ei aina näy verikokeilla.
Oikeusjakohtuus kirjoitti:
En syö enää viljoja ollenkaan, eli olon olisi pitänyt parantua?
Kilppariarvot viitearvojen sisällä.
- AP
B 12 puute. Tai ferritiini liian alhaalla. Mulla korjaantui kun sain kumpaankin vitamiineja ja pistoksia. Hb oli 158, silti oli ferritiini 8!
Vierailija kirjoitti:
B 12 puute. Tai ferritiini liian alhaalla. Mulla korjaantui kun sain kumpaankin vitamiineja ja pistoksia. Hb oli 158, silti oli ferritiini 8!
Toivon todella niin, ettei olisi mitään vakavaa.... Noita kumpaakaan ei tosiaan ole tutkittu.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Sulla on add.
Olen aina ollut ujo, rauhallinen ja hiljainen. Koulusta olisi varmaankin tullut palautetta tuosta, mutta olen sen sijaan aina saanut hyvää palautetta numeroistani, ahkeruudestani ja kuuntelutaidoistani tunneilla (vaikkakin vaikeuksia keskittyä on, ei kylläkään näy ulospäin). Rutiinit ja aikatauluisssa pysyminen ovat minulle helppoja asioita.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on add.
Olen aina ollut ujo, rauhallinen ja hiljainen. Koulusta olisi varmaankin tullut palautetta tuosta, mutta olen sen sijaan aina saanut hyvää palautetta numeroistani, ahkeruudestani ja kuuntelutaidoistani tunneilla (vaikkakin vaikeuksia keskittyä on, ei kylläkään näy ulospäin). Rutiinit ja aikatauluisssa pysyminen ovat minulle helppoja asioita.
- AP
ADD ei ole sama kuin ADHD. ADD:ssa ei ole ylivilkkautta eikä sen mukanaan tuomia käytöshäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on add.
- AP
ADD ei ole sama kuin ADHD. ADD:ssa ei ole ylivilkkautta eikä sen mukanaan tuomia käytöshäiriöitä.
Niin, mutta kun minulla ei varsinaisesti ole noita vaikeuksia kuin ADD:ssa.
- AP
Vierailija kirjoitti:
- AP
Kaikki, mikä on luonnosta lähtöisin, on lähtökohtaisesti hyvää. Jättämällä viljat pois kokonaan on sama, kui jättäisi kaiken nesteen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Kaikki, mikä on luonnosta lähtöisin, on lähtökohtaisesti hyvää. Jättämällä viljat pois kokonaan on sama, kui jättäisi kaiken nesteen pois.
Niin, lähtökohtaisesti. Mutta suolistoni ei toimi viljojen kanssa, vaan paskon kaiken ruuan ulos ja saan ravata vessassa jatkuvasti. Suvussani onkin ärtyvää suolta. Näistä syistä epäilenkin jotain puutostilaa.
Ihoni huononee myös aina, kun syön lihaa.
- AP
En tiedä, auttaako tämä, mutta kerron oman tilanteeni. Itse elän välillä sumussa ja joskus on parempia päiviä. Tämä sumuisuus (epätodellinen olo, huimaus, vanne pään ympärillä, oksettava olo jne) alkoi stressaavan työjakson jälkeen. Kävin kaikki testit läpi, otettiin päästä magneettikuva ja neurologin diagnoosi oli lopulta stressihuimaus. Jossain vaiheessa kokeilin Cipralex lääkettä ja se vei sumuisen ja sekavan olon pois muutamaksi vuodeksi. Sitten lääkkeen vaikutus loppui ja sekava olo palasi. Lopetin lääkkeen käytön (ikäviä vieroitusoireita kärsin useamman viikon). Sen jälkeen käytin bentsodiatpsepiineja päivittäin, jotka on aika hyvin auttanut. Nyt niiden vaikutus alkaa loppua ja olen vähentänyt käyttöä, koska eivät enää toimi. Välillä olen ilman bentsoja viikkoja ja kun oikein vanne kiristää päätä, niin olen ottanut neljänneosan tabletista, ja se yleensä auttaa viemään sekavan ja kireän olon pois. Urheilen paljon ja teen niskajumppaa joka päivä (makaan lattialla ja tuon leukaan rintaan, nostan pään joitakin senttejä maasta ja vien korvan kohti olkapäätä molemmin puolin, lisäksi leuka rintaan sivuttain molemmin puolin). Oma diagnoosini tilastani on sekoitus niskajäykkyyttä ja jonkinlaista psykososiaalista ahdistusta. Olen käynyt myös psykoterapiassa, siitä ei ole ollut apua. Paras apu on ollut kombo: urheilu, niskajumppa (ei venyttely vaan ylläoleva todellinen jumppa) ja joku rentouttava lääke (mulla on ollut siis se Cipralex ja nyt silloin tällöin bentso). Jos pystyy nukkumaan kunnolla, se auttaa, itse olen huono nukkumaan.
up