Jatkuva väsymys ja sumussa eläminen lapsesta saakka
Olen 19v ja alkaa vähitellen tympiä tämä homma, kun en en tiedä, mikä vaivaa. Lievään masennukseen sekä paniikkihäiriöön olen saanut lääkkeen, joka on auttanut paljon ahdistuksen kanssa. Enää ei masenna, ahdista tai tule paniikkikohtauksia. Mutta silti muut oireet vain pysyvät. Elän jatkuvasti sumussa, pää ei toimi kropan kanssa yksi yhteen, askel tuntuu raskaalta enkä voi siksi harrastaa urheilua vaikka haluaisinkin, yleiskunto on huono, en pysty keskittymään tai ajattelemaan kunnolla, päätä, hartioita ja niskaa särkee joka päivä, suuta kuivaa, raajat puutuvat ja niitä pistelee herkästi. Ripul ja vessassa ravaaminen ovat tulleet tutuksi, mutta viljojen syönnin lopetettuani se on vähentynyt huomattavasti.
Verikokeet otettiin vuosi sitten, ei kuulemma mitää poikkeavaa. En tosin ole mestari näissä, eli en tiedä, mitattiinko kaikki. Kilppareissakaan ei kuulemma vikaa, P-T4-V oli 12 ja P-TSH 2.40. Hemoglobiini oli 140, yritän kuitenkin nyt saada lääkärin suostuteltua myös ferritiinin mittaukseen (kuukautiseni ovat olleet runsaat 13v lähtien).
Ainakin nämä oireet... Nuo tulevat ensimmäisenä mieleen. Olen muuten onnellinen ja elämä menee hyvin, olen rakastunutkin ensimmäistä kertaa - oireet eivät vain silti helpota.
Kommentit (107)
Äidilläni on synnynnäinen sydänvika, ja siksi usein väsynyt. On kuitenkin herätessään virkeämpi kuin minä.
- AP
Ohis, mun gastroenterologini kertoi, että B12 imeytyy ainoastaan ohutsuolen loppupäästä, ja että suolistovaivaisilla sen puute on ihan peruskauraa. Puutos aiheuttaa hermosto-oireita. Saan täydennyksen piikkinä (Cohemin), sillä suolet ovat mitä ovat.
Crohnikko
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mun gastroenterologini kertoi, että B12 imeytyy ainoastaan ohutsuolen loppupäästä, ja että suolistovaivaisilla sen puute on ihan peruskauraa. Puutos aiheuttaa hermosto-oireita. Saan täydennyksen piikkinä (Cohemin), sillä suolet ovat mitä ovat.
Crohnikko
Ok!
- AP
Minulle tulee heti 2~3 asiaa mieleen.
Piilevä raudanpuute ,b 12 ja muita puutteita.
Sanoit syöväsi monipuolisesti, mutta
Onko sinulla muita ruuansulatus oireita kuin ne ripuli ja ummetus?
Refluksityyppistä, pahoinvointia ,vatsakipua, turvotusta, närästystä? Vatsan toiminta?
Tiesitkö, että piilevä raudanpuute voi joskus aiheuttaa paniikkikohtauksia, ahdistusta ja masennusta?
Kuulostaa siltä että sinulle on perinteiseen arvauskeskustyyliin aloitettu mielialalääkkeet fyysisiin ongelmiin.
Miten, oletko yli/alipainoinen?
Käytätkö maitotuotteita, tumman vihreitä lehtivihanneksia tai ravintolisiä?
Ovatko kuukautiset siis runsaat?
Vierailija kirjoitti:
Sanoit syöväsi monipuolisesti, muttaOnko sinulla muita ruuansulatus oireita kuin ne ripuli ja ummetus?
Refluksityyppistä, pahoinvointia ,vatsakipua, turvotusta, närästystä? Vatsan toiminta?
Tiesitkö, että piilevä raudanpuute voi joskus aiheuttaa paniikkikohtauksia, ahdistusta ja masennusta?
Kuulostaa siltä että sinulle on perinteiseen arvauskeskustyyliin aloitettu mielialalääkkeet fyysisiin ongelmiin.Miten, oletko yli/alipainoinen?
Ovatko kuukautiset siis runsaat?
Normaalipainoinen. En käytä enää maitotuotteita paljoakaan. Ravintolisiä joskus. Minulla oli vuosia runsaat kuukautiset (kestivät n. 8pv ja päivisin yöside käytössä), sitten tasaantuivat. Nyt taas runsaat kuparikierukan laiton jälkeen.
- AP
Kokeile vielä rukoilla Jeesukselta apua ja johdatusta. Siunausta!
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vielä rukoilla Jeesukselta apua ja johdatusta. Siunausta!
On kuule jo monet kerrat sitäkin kokeiltu...
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit syöväsi monipuolisesti, muttaOnko sinulla muita ruuansulatus oireita kuin ne ripuli ja ummetus?
Kuulostaa siltä että sinulle on perinteiseen arvauskeskustyyliin aloitettu mielialalääkkeet fyysisiin ongelmiin.Miten, oletko yli/alipainoinen?
Ovatko kuukautiset siis runsaat?Normaalipainoinen. En käytä enää maitotuotteita paljoakaan. Ravintolisiä joskus. Minulla oli vuosia runsaat kuukautiset (kestivät n. 8pv ja päivisin yöside käytössä), sitten tasaantuivat. Nyt taas runsaat kuparikierukan laiton jälkeen.
- AP
Jo pelkästään runsaat kuukautiset (minulla myös) ovat syy siihen että on jatkuvasti pieni raudanpuute.
Ruuansulatus, vatsaongelmat??
Pahoinvointi, ruokahalu, kivut, närästys, tietyt ruoka aineet? Turvotus, ylävatsan täyttymisen tunne?
Himoitsetko sokeria, onko hiivaongelmaa?
Funktionaalinen lääkäri voisi olla paikallaan.
Otettiinko kortisoliarvo? P-Korsol. Se ei kuulu perusverenkuvaan ja mulla syy selvis siitä. Kortisolin (stressihormonin) ylituotanto. Suosittelen pyytämään sitä seuraaviin labroihin. Veemäiset oireet, vähän ku olis kilpparis vajis, mutta ei oo. Kortisoli myös isossa kytköksessä masennus- ja ahdistumustaipumukseen.
Kyllä, stressillä on osuutensa masennukseen ja ahdistukseen, se on aika selvä juttu.
olenloppu kirjoitti:
Olen 19v ja alkaa vähitellen tympiä tämä homma, kun en en tiedä, mikä vaivaa. Lievään masennukseen sekä paniikkihäiriöön olen saanut lääkkeen, joka on auttanut paljon ahdistuksen kanssa. Enää ei masenna, ahdista tai tule paniikkikohtauksia. Mutta silti muut oireet vain pysyvät. Elän jatkuvasti sumussa, pää ei toimi kropan kanssa yksi yhteen, askel tuntuu raskaalta enkä voi siksi harrastaa urheilua vaikka haluaisinkin, yleiskunto on huono, en pysty keskittymään tai ajattelemaan kunnolla, päätä, hartioita ja niskaa särkee joka päivä, suuta kuivaa, raajat puutuvat ja niitä pistelee herkästi. Ripul ja vessassa ravaaminen ovat tulleet tutuksi, mutta viljojen syönnin lopetettuani se on vähentynyt huomattavasti.
Verikokeet otettiin vuosi sitten, ei kuulemma mitää poikkeavaa. En tosin ole mestari näissä, eli en tiedä, mitattiinko kaikki. Kilppareissakaan ei kuulemma vikaa, P-T4-V oli 12 ja P-TSH 2.40. Hemoglobiini oli 140, yritän kuitenkin nyt saada lääkärin suostuteltua myös ferritiinin mittaukseen (kuukautiseni ovat olleet runsaat 13v lähtien).
Ainakin nämä oireet... Nuo tulevat ensimmäisenä mieleen. Olen muuten onnellinen ja elämä menee hyvin, olen rakastunutkin ensimmäistä kertaa - oireet eivät vain silti helpota.
Autismi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kuukautiset siis runsaat?Normaalipainoinen. En käytä enää maitotuotteita paljoakaan. Ravintolisiä joskus. Minulla oli vuosia runsaat kuukautiset (kestivät n. 8pv ja päivisin yöside käytössä), sitten tasaantuivat. Nyt taas runsaat kuparikierukan laiton jälkeen.
- AP
Jo pelkästään runsaat kuukautiset (minulla myös) ovat syy siihen että on jatkuvasti pieni raudanpuute.
Ruuansulatus, vatsaongelmat??
Pahoinvointi, ruokahalu, kivut, närästys, tietyt ruoka aineet? Turvotus, ylävatsan täyttymisen tunne?
Himoitsetko sokeria, onko hiivaongelmaa?
Olen aina ollut vessassa ravaaja, ja kahvi pistää suolen toimimaan. Närästyksestä järsin yläasteikäisenä, sokerisia ruokia syötäessä vatsaan sattuu, turvotusta, heikkoa oloa usein, yhtäkkisiä allergioita,...
Sokerin himoamista ei ole enää, eikä hiivaa. Valkovuoto on kyllä runsasta.
- AP
Kortisoliperkele kirjoitti:
Otettiinko kortisoliarvo? P-Korsol. Se ei kuulu perusverenkuvaan ja mulla syy selvis siitä. Kortisolin (stressihormonin) ylituotanto. Suosittelen pyytämään sitä seuraaviin labroihin. Veemäiset oireet, vähän ku olis kilpparis vajis, mutta ei oo. Kortisoli myös isossa kytköksessä masennus- ja ahdistumustaipumukseen.
Ei, kiitos vinkistä! Mites tuota kortisolin ylituotantoa sitten hoidetaan?
En kylläkään tunne itseäni stressaantuneeksi. Huom. enää. :D
- AP
joku krooninen infektio? näitä on esim. borrelioosi, mykoplasma, riketsia.
itsellä 10 vuotta ollut väsymysoireyhtymä. Kaikki alkoi riketsiainfektiosta. Lääkärit eivät ole näistä vielä kunnolla perillä ja esim. borrelioosista kiistellään onko kroonisilla tapauksilla yhä itse infektio päällä vai vain jälkioireet. myös siitä kiistellään voivatko kyseisenlaiset bakteerit tarttua äidistä lapseen sikiövaiheessa tai seksuaalisesti partnerista. Vuosikausia näihin asioihin perehtyneenä oma mielipiteeni on, että kyllä voi. onko äidilläsi kenties jotain samankaltaista ongelmaa? mietin vain kun kerrot lapsesta asti sairastaneesi. Toki yleisin tartuntatapa on punkit ja muut ihmisen verta ravintonaan käyttävät ötökät.