Mitä ajattelette ihmisestä jonka kämppä on ihan sekaisin, siis vaatteet pitkin lattioita ja tiskit pesemättä?
Tämä tapaamani henkilö käy töissä ym, mutta koti näyttää siltä kun siellä asuisi joku ryyppyporukka..
Mitä ajattelette siitä jos edes perus siisteydestä ei osaa huolehtia?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan itseni. Alkuraskauden pahoinvointi eikä pysty.
Sinä ja joku toinenkin raskaana oleva selittää sotkun johtuvan pahoinvoinnista ja ettei jaksa, mutta missäs teidän miehet ovat (ja ehkä muut lapset), jotka voisivat siivota, kun te ette kerta pysty/viitsi/jaksa? Tekö vain pidätte kodista huolta ja miehet eivät tee mitään? Onnea vaan jatkoon. :D
Oksettaahan se sotku vaikkeis olis raskaanakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli monta vuotta tuollaista kun asuin yksin ja kävin kokopäivätöissä ja tein paljon ylitöitä. Työpäiviin matkoineen meni 10-14h/vrk. Ei vaan jaksanut siivota ja muutenkin kämppä oli tarpeisiini liian pieni ja epäkäytännöllinen (=tavaraa oli liikaa) että ne ei vaan mahtuneet mihinkään järkevään paikkaan. Tosin vaatteita en säilyttänyt lattioilla vaan sekalaisina läjinä tuolien yms. päällä. Kun vieraita ei käynyt niin väliäkö sillä. Ei siinä mitään erityistä, nykytilanteesta poikkeavaa, elämänhallinnan ongelmaa tms ollut taustalla. Nykyisen asunnon pidän siistinä, kun säilytystilat ja tavarat ovat sopusuhdassa ja aikaakin kodinhoidolle on enemmän.
Kuka siellä sotki, jos et kerta itse edes viettänyt kotona paljon aikaa? Tuskin töiden jälkeen paljon muuta ehdit tehdä kuin käydä suihkussa ja nukkua, niin miten ihmeessä voi silloin sotkua syntyä? Kummallista...
Täällä moni kirjoittaa, että on pitkiä työpäiviä, lapsilla harrastuksia, ym. menoa, niin kuka siellä kodissa ehtii sotkemaan, kun ei kerta koskaan kotona olla? Ihan höpö juttuja, että ei ehditä siivoamaan, mutta sotkemaan ehditään kyllä. Ja lapset voi opettaa siihen, että tavarat laitetaan paikoilleen käytön jälkeen, pyykit viedään pyykkikoriin ja tiskit pestään tai laitetaan koneeseen.
Järjestely kyvyn puute
Työssäkäyvä opiskelija jolla ei vaan aika meinaa riittää kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun itsekseni. Teen osa-aikatyötä eikä energiaa riitä muuhun. Krooninen keskivaikea masennus. Siivoan sitten kuin viimeistä päivää, kun joku on tulossa käymään.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa,vähemmällä pääsis kun ei päästäis kämppää rytö kuntoon, se ei paljoa vaadi.
Masennukseen liittyy krooninen väsymys, mutta se ei ole suurin ongelma vaan aloitekyvyttömyys. Tyhmästä päästä huolimatta ovat myöntäneet yliopistotutkinnon, tuolloin vointi oli tosin parempi.
Minulle on ihan sama miten muut asuvat. Oman kotini pidän siistinä. Pari vuotta sitten tein kunnon kondomarituksen. Joka tavaralle on oma paikka. Laitan heti tavarat paikoilleen. Siivoan kerran viikossa. Imuroin, pyyhin lattiat ja pölyt, pesen molemmat kylppärit ja vessat. Siivoaminen käy nopeasti , kun ei ole tavaraa tiellä. Tiskit heti koneeseen ja pyyhin työtason ja pöydän. Järjestyksen ylläpitäminen vaatii tarkan suunnitelman ja vähän itsekuria pitää siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on muuta tekemistä kuin siivota.
No niinpä varmaan ajattelisit. Jos toinen huuhtelee sulle tiskilaltaasta kahvikupin ja tarjoaa kahvin siitä, pistää telkkarin päälle ja pyytää siirtämään pyykkejä sivuun että mahtuu istumaan niin sä ajattelisit että on ollut muuta tekemistä?
Kyse ei ole masentuneesta.
Miltä sun koti näyttää?
Kotini näyttää siltä, että 3 muuttolaatikkoa on vielä purettavana. Tänään olen pessyt pyykkejä, astioita, lattiat (jotka myös imuroin), kopistellut matot, vaihtanut verhot, puhdistnut lamppuja ja onhan tässä vielä päivää jäjellä. Eilen pesin astioita, pintoja, pyykkejä, puhdistin lieden laatikkoineen ja uuneineen ja pelteineen, lieden tauksen, liesituulettimen sihdin jne. Silti nuo 3 laatikkoa ovat edelleen purkamatta, ovatko ne sinulle ongelma ja miksi? Siinähän nuo nätisti odottavat KESKELLÄ KULKUVÄYLÄÄ sitä päivää kun minulla ei ole muuta tekemistä ja ennätän sitten niitä purkamaan. Parvekkeeni on muuten TÄYNNÄ ROJUA, ne ehkä korjaan ensi kesänä lomalla sitten kun minulla on aikaa :)
Olen todella kiitollinen siitä, että emme ole ystäviä, sillä minun ystäväni eivät välitä siitä, että siivooja ei ole juuri heidän vierailunsa alla käynyt. En myöskään oleta, että he siivoaisivat extraa kun itse olen menossa käymään heidän luonaan. Ihan riittää se taso, jossa he itse pystyvät elämään. Etsimällä löytää jokaisen tavoista korjattavaa, mutta miksi ihmeessä? Sitten vasta kun alkaa sotkun sijaan olla terveydelle haitallista likaa ja homeisia pölykerroksia niin sitten on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään n. 40-kymppisen aktiivisen ja ulkoisesti fiksun oloisen perheen; urheilullinen mies, vihreitä äänestäviä ja muutenkin politiikka kiinnostaa ja vaimon puolella rahaakin kuulemma. Molemmat töissä normipäiviä.
Kävin vierailulla näiden talossa. Uskomaton sotkupesä, kaikki kamat pitkin lattiaa, keittiö sikolätti jne. Harrastuksia riittää, mutta kämppää ei saa siivottua.
Ei tietenkään kun on muuta tekemistä, kuten juosta harrastuksissa. Mieti nyt kumpi on antoisampaa elämää, se, että olet töiden jälkeen 4 h erilaisissa harrastuksissa vai se, että siivoat sen 4 h joka ilta kotona nyhjöttäen? Vanhana sitten muistelet kuinka siivosit saslikitikun kanssa hyllynväleistä pölyä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on muuta tekemistä kuin siivota.
No niinpä varmaan ajattelisit. Jos toinen huuhtelee sulle tiskilaltaasta kahvikupin ja tarjoaa kahvin siitä, pistää telkkarin päälle ja pyytää siirtämään pyykkejä sivuun että mahtuu istumaan niin sä ajattelisit että on ollut muuta tekemistä?
Kyse ei ole masentuneesta.
Miltä sun koti näyttää?Kotini näyttää siltä, että 3 muuttolaatikkoa on vielä purettavana. Tänään olen pessyt pyykkejä, astioita, lattiat (jotka myös imuroin), kopistellut matot, vaihtanut verhot, puhdistnut lamppuja ja onhan tässä vielä päivää jäjellä. Eilen pesin astioita, pintoja, pyykkejä, puhdistin lieden laatikkoineen ja uuneineen ja pelteineen, lieden tauksen, liesituulettimen sihdin jne. Silti nuo 3 laatikkoa ovat edelleen purkamatta, ovatko ne sinulle ongelma ja miksi? Siinähän nuo nätisti odottavat KESKELLÄ KULKUVÄYLÄÄ sitä päivää kun minulla ei ole muuta tekemistä ja ennätän sitten niitä purkamaan. Parvekkeeni on muuten TÄYNNÄ ROJUA, ne ehkä korjaan ensi kesänä lomalla sitten kun minulla on aikaa :)
Olen todella kiitollinen siitä, että emme ole ystäviä, sillä minun ystäväni eivät välitä siitä, että siivooja ei ole juuri heidän vierailunsa alla käynyt. En myöskään oleta, että he siivoaisivat extraa kun itse olen menossa käymään heidän luonaan. Ihan riittää se taso, jossa he itse pystyvät elämään. Etsimällä löytää jokaisen tavoista korjattavaa, mutta miksi ihmeessä? Sitten vasta kun alkaa sotkun sijaan olla terveydelle haitallista likaa ja homeisia ppaskasta
Eikö tässä tapauksessa puhuttu myös paskasta, koiran paskasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei
Huonosti oot sitte aloituksen ja siihen lisäyksen lukenu
Mä olen tuollainen. Olen kirjailija, oikisopiskelija ja käyn töissä 20h vko kaikki kolme samaan aikaan, joten mua ei kyllä voi sanoa saamattomaksi. Lapsia ei ole, mutta lemmikki kyllä. Yksinkertaisesti vain on parempaakin tekemistä kuin miettiä, miltä kotona näyttää. Niin kauan, kuin sotku ei ole oikeasti äklöttävää ja epähygieenistä (tyyliin tyhjiä ruokapakkauksia ja törkyisiä astioita työtasoilla tai likaisia pikkuhousuja ja nenäliinoja lattioilla tai kissanhiekkalaatikko putsaamatta), mua vaan ei voisi vähempää kiinnostaa, että mun kodissa on nyt vähän epäjärjestys ja että se saattaisi järkyttää naapurin Pirkko-Liisaa, jos hän vaikka tulee yhtäkkiä soittamaan ovikelloa. Kun ei tule. Ja jos tulee, ei se ole minun ongelmani. Minulla on vähemmän pinnallista ja tärkeämpää päänvaivaa.
Esimerkiksi ostin uuden tietokoneen viikko sitten, ja pakkausmuovit ja ylimääräiset johdot ovat edelleen levällään olkkarin matolla, jonne ne jäivät viikko sitten, kun avasin paketin. Kävin kolme päivää sitten kaupassa, ja kauppakassi on yhä kuiva-aineineen keittiön penkillä. Mattoon on hieroutunut sukista kissankarvaa oikein tuppoina, mutta se saa odottaa. Yleensä tehosiivoan yhtenä päivänä kuussa kunnolla keskitetysti, muutoin siivoan vain sen, mitä vaaditaan, että arki toimii.
Sinä ja joku toinenkin raskaana oleva selittää sotkun johtuvan pahoinvoinnista ja ettei jaksa, mutta missäs teidän miehet ovat (ja ehkä muut lapset), jotka voisivat siivota, kun te ette kerta pysty/viitsi/jaksa? Tekö vain pidätte kodista huolta ja miehet eivät tee mitään? Onnea vaan jatkoon. :D