Mitä ajattelette ihmisestä jonka kämppä on ihan sekaisin, siis vaatteet pitkin lattioita ja tiskit pesemättä?
Tämä tapaamani henkilö käy töissä ym, mutta koti näyttää siltä kun siellä asuisi joku ryyppyporukka..
Mitä ajattelette siitä jos edes perus siisteydestä ei osaa huolehtia?
Kommentit (112)
ADD, hektinen elämä ja vaativa työ. Siinä käy helposti niin että koti ei ole tiptop. Varsinkin kuk lapselle on periytynyt ADD myös. Tosin lemmikin ulosteita ei meillä lattialla ole!
Tällä hetkellä ajattelen, että ehkä se ihminen on vaan raskaana.
Itse olen normaalisti niin järjestelmällinen ihminen ja siivoan kotiani joka päivä, mutta nyt tämän jäätävän pahoinvoinnin ja pyörtyilyn takia en pahemmin jaksa siivoilla. Ja tosiaan alkuraskaus menossa, joten toivotaan että kohta helpottaa ja saan taas siivoiltua.
Kaikki sotkulat joissa olen käynyt niin asujat olleet laiskoja ja mt-ongelmaisia. Sitten on nämä joilla äiti on aina hoitanut kaiken, eli lapselliset vätykset.
Että hän on ihminen, jolla on tavoitteita elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laiska siivoaja ja siksi pidän huolen siitä, että roinaa ja likaa ei kerry. Kun joka päivä käyttää 10-15 minuuttia siihen että laittaa kamat paikoilleen, on aina siistiä.
Höpsis.
Vaatteita ei oo lattialla, mutta näyttää olevan muutama kirja hujan hajan, tiskikone täynnä ja riittää vielä tiskipöydälle astioita, kylppärissä hujan hajan likapyykkiä, pitäis olla täyspäinen. Huomenna kaikki on toisin, on nk siivouspäivä ja sitten hulluille päiville.
Onpas muuten paljon masentuneita ihmisiä tässä maassa nykyään. :(
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa joskus nauttia vapaa-ajasta eikä koko ajan puunata jotakin. Aikaa on rajallisesti.
Koko ajan puunata? Jos koti on pommin jäljiltä. Ei se nyt niin paljon aikaa vie, että hoitaa perushommat. Laiskuus, masennus tai mt-ongelmat usein syynä.
Jos menee kylään ja kämpässä on valtava sekasotku niin kyllä se kertoo ettei emäntä/isäntä arvosta tulijaa.
Lisäksi kyseessä on todennäköisesti laiska, saamaton ja kestomasentunut henkilö. Sellainen, joka tulee viemään muilta energiaa sen sijaan että edes joskus tukisi tai auttaisi muita ihmisiä.
On kokemusta tällaisesta ja nykyään mieluummin välttäisin seuraa kuin olisin kovin paljoa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa joskus nauttia vapaa-ajasta eikä koko ajan puunata jotakin. Aikaa on rajallisesti.
No se ei kyllä paljon aikaa vaadi, että heittää pyykit koneeseen ja koneen päälle. Pyykkien ripustamiseenkin menee naurettavan vähän aikaa. Samoin muuhun siivoamiseen, jos ei päästä asuntoa kaatopaikaksi.
Jääkaappini on normaali jääkaappi ihan tavallisine ruokineen ja viikkopyyhintöineen. Tänään päätin irrotella kaikki muovikotelot, hyllyt ja hyllyistä muovipidikkeet ja pestä koko jääkaapin kaikkine sisäosineen. Aikaa meni 4 tuntia. Siivoamiseen menee todella paljon aikaa etenkin jos tekee kaiken huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on muuta tekemistä kuin siivota.
Aika menee sotkemiseen?
Tekee esim. kirjallisia töitä, joilla on deadline. Itse teen välillä sellaisia, joiden tekeminen vie aikaa 8.00 - 02.00. En kyllä todellakaan ehdi siivoamaan, että saan sen verran unta palloon, että aivot toimivat seuraavanakin päivänä.
Kyllä se kaaoskämppä antaa huonon kuvan asukista. Sotku on epäviihtyisää. En menisi toista kertaa ja arvelen että henkilönkin kanssa viilenisivät välit kohteliaan etäisiksi.
Onko se jotain itsekunnioituksen puutetta jos haluaa läävässä asua?
Itseäni pidän sen verran arvossa että haluan asua siistissä kauniissa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Asun itsekseni. Teen osa-aikatyötä eikä energiaa riitä muuhun. Krooninen keskivaikea masennus. Siivoan sitten kuin viimeistä päivää, kun joku on tulossa käymään.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa,vähemmällä pääsis kun ei päästäis kämppää rytö kuntoon, se ei paljoa vaadi.
Kodin siisteydestä huolehtiminen kuuluu ihan normaaliin elämään. Jos ei edes perussiivoja kykene tekemään, on todennäköisesti vakavasti masentunut tai saamattoman laiska.
Tapailin miestä jonka asunto oli muuten ihan siisti,mutta wc pönttö oli paskalla rapattu!
Masentuneeksihan tuo mies sitten paljastui.
Meillä. Kaksi aikuista ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Mulla menee työpäivään matkoineen 10h. Ruoka heti kun iltapäivällä tulen kotiin, noin tunti siihenkin menee. Lapset harrastaa, itse koitan myös päästä säännöllisesti liikkumaan, samoin mies. Ei vaan ole aikaa yhtään ylimääräistä, haluaisin että olis siisti koti mutta illassa on se pari tuntia joten priorisoidaan se omaan hyvinvointiin.
Minulla saattaa olla jotain käsitöitä pöydillä tai vaatekasa tuolin päällä yms.,mutta liasta en pidä. Wc puhdas, eikä mitään ruokatahroja, mutta maaliläikkä vahakankaalla tai vähäinen pöly ei niin haittaa. Hygienia on minulle tärkeätä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä. Kaksi aikuista ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Mulla menee työpäivään matkoineen 10h. Ruoka heti kun iltapäivällä tulen kotiin, noin tunti siihenkin menee. Lapset harrastaa, itse koitan myös päästä säännöllisesti liikkumaan, samoin mies. Ei vaan ole aikaa yhtään ylimääräistä, haluaisin että olis siisti koti mutta illassa on se pari tuntia joten priorisoidaan se omaan hyvinvointiin.
Ymmärrän. Itsekään en pidä tiukkaa aikataulua tai siivouspäiviä. En halua asua läävässä ja otan n.kerran viikossa imuroinnin ja siivouksen "liikunnan" kannalta. Ison kämpän imurointi, siivous, lakanoiden vaihto jne mahd nopeasti on hikistä puuhaa!
Ei ap.
Laiska joka luulee olevansa mukavuudenhaluinen ja cool-tyyppi. Elämänhallinnan kanssa ilmeisiä ongelmia vaikka muuta itsestään luulee. Henkilöllä saattaa olla ongelmia mielenterveysongelmia.
On etovaa leuhkia esim. somessa ruokapöydällä joka on täynnä mitä tahansa tavaraa. Ihmettelen myös että jotkut pitävät itseään fiksuina kun eivät petaa sänkyään. Yök!
Ajattelen ihan eri tavalla ihmisestä, jonka kämppä on joskus todella sekaisin kuin sellaisesta, jonka kämppä on aina todella sekaisin.
Ensin mainitulla on ollut kiire viikko, huonot unet tai paljon muuta hommaa, on palannut ehkä matkoilta, tyhjentänyt matkalaukun kutakuinkin ja pyykkivuoret odottavat pesemistään. Tai hänellä on pieni vauva ja 1-2 isompaa lasta, heistä joku oksennustaudissa, tai vauva on valvottanut pitkään.
Viimeksi mainitulla on yleensä jokin kroonisempi ongelma, esim. mielenterveys- tai päihdeongelma tai hän on mahdollisesti hamstraaja, mikä käsittääkseni on mielenterveydellinen ongelma sekin.