Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelette ihmisestä jonka kämppä on ihan sekaisin, siis vaatteet pitkin lattioita ja tiskit pesemättä?

Vierailija
13.10.2018 |

Tämä tapaamani henkilö käy töissä ym, mutta koti näyttää siltä kun siellä asuisi joku ryyppyporukka..

Mitä ajattelette siitä jos edes perus siisteydestä ei osaa huolehtia?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuullosta ihan normaalilta. Normaalia on että vaatteita on jäänyt esim. tuolin selkänojalle tai sohvalle ja muutama astia on tiskipöydällä tai vaikka sohvapöydällä likaisena, pölykoiriakin voi joskus olla. Ihan putipuhdasta harvalla aina kotona mutta kyllä tuo ap:n aloituksessa mainitsema on jo jotain masennusta tai mielenterveydestä johtuvaa, ei noin paljon sotkuja kukaan normaali kestä. 

Tiedätkö millaista on asua itsemurhayksiössä? Ei siellä mitään sohvapöytiä ole, ei välttämättä edes sohvaa. Tiskipöytä saattaa olla olematon ja allas ruokalautasen kokoinen. Kyllä sellaisessa ihminen masentuu.

Vierailija
22/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tiukilla töissä ja voi olla jotain fyysistä kremppaa selässä / jaloissa, että liikkuminen kuormittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen, että itellä ekassa "omassa" asunnossa oli ongelmana siivousperfektionismi. Olin opetettu/tottunut tekemään viikkosiivouksen pitkän kaavan mukaan aina tiettynä päivänä viikossa. Esim. kaikki matot piti kerätä pois ja viedä ulos, pyyhkiä lattiat, kuurata keittiö ja kylpyhuone lattiasta kattoon, vaihtaa kaikki tekstiilit jne. Tähän meni aikaa siis melkein koko päivä. Muina viikonpäivinä tehtävää ylläpitosiivousta oli vain pikainen imurointi ja tiskaus ja pyykinpesu.

Ehkä puoli vuotta jaksoin tuota rumbaa, kunnes aloin skipata siivouspäiviä ja kerätä seuraavalle vuorolle aina vaan enemmän tekemistä. Mikään kevyempi versio taas ei riittänyt, koska olin hyvin perinpohjainen siivoaja ja halusin tehdä homman kunnolla. Lopulta päästin asunnon kamalaan kuntoon.

Vierailija
24/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan itseni. Alkuraskauden pahoinvointi eikä pysty.

Vierailija
25/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat ihmiset eivät kehtaa tai viitsi pyytää apua kiireisen elämän keskellä esim. Siivoukseen. Voi tulla ajatus, että ei kehtaa omia sotkujaan siivouttaa muilla.

Auttaminen ilman palkkaa voi olla nykyisin aika harvinaista. Ellei ole jonkun vapaaehtoisjärjestön kautta saa siivojaa.

Kannattaisi kuitenkin muistaa, että aina kun auttaa muita siitä saa itselle tosi hyvän mielen.

Vierailija
26/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että siellä varmaan asuu ihminen joka ei ehdi tai jaksa siivota tai joka ei pidä siivoamista niin tärkeänä.

Olen itse sellainen, että asunto menee helposti aika sotkuiseksi, ei se niin vaarallista ole, 99% ajasta olen täällä yksin, koitan siivota jos joku vieras on joskus (harvoin) tulossa. Kun käyn muilla kylässä, on mukava nähdä, ettei muillakaan aina niin siistiä ole.

Vierailija
27/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuullosta ihan normaalilta. Normaalia on että vaatteita on jäänyt esim. tuolin selkänojalle tai sohvalle ja muutama astia on tiskipöydällä tai vaikka sohvapöydällä likaisena, pölykoiriakin voi joskus olla. Ihan putipuhdasta harvalla aina kotona mutta kyllä tuo ap:n aloituksessa mainitsema on jo jotain masennusta tai mielenterveydestä johtuvaa, ei noin paljon sotkuja kukaan normaali kestä. 

Eipä siinä tarvitse olla kuin adhd, niin asunto voi olla hyvinkin sotkuinen, eikä adhd-ihmiset nyt niin kovin epänormaaleja yleensä ole, vaikka onhan sitä pahojakin tapauksia olemassa, jotka ei edes töihin pysty kun ovat niin levottomia ja keskittymiskyvyttömiä, sellaiset ei keskustelupalstoillakaan pyöri, koska eivät pysty keskittymään lukemiseen.

Vierailija
28/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laiska siivoaja ja siksi pidän huolen siitä, että roinaa ja likaa ei kerry. Kun joka päivä käyttää 10-15 minuuttia siihen että laittaa kamat paikoilleen, on aina siistiä.

Vierailija
29/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen, että itellä ekassa "omassa" asunnossa oli ongelmana siivousperfektionismi. Olin opetettu/tottunut tekemään viikkosiivouksen pitkän kaavan mukaan aina tiettynä päivänä viikossa. Esim. kaikki matot piti kerätä pois ja viedä ulos, pyyhkiä lattiat, kuurata keittiö ja kylpyhuone lattiasta kattoon, vaihtaa kaikki tekstiilit jne. Tähän meni aikaa siis melkein koko päivä. Muina viikonpäivinä tehtävää ylläpitosiivousta oli vain pikainen imurointi ja tiskaus ja pyykinpesu.

Ehkä puoli vuotta jaksoin tuota rumbaa, kunnes aloin skipata siivouspäiviä ja kerätä seuraavalle vuorolle aina vaan enemmän tekemistä. Mikään kevyempi versio taas ei riittänyt, koska olin hyvin perinpohjainen siivoaja ja halusin tehdä homman kunnolla. Lopulta päästin asunnon kamalaan kuntoon.

Kuin minä nuorena.

Nyt olen vanha kääkkä, enkä piittaa. Ei tarvitse esittää mitään, ei tarvitse tuhlata vähäistä elinaikaansa johonkin typerään puunaamiseen. Mieluummin kirjoitan, piirrän, luen ja surffailen, kun suoristelen maton hapsuja (ikuisesti on jäänyt mielen tämän Mika Pohjosen eukko, jonka tehtävän oli kotifrouvana oikoa matonhapsut, kun ne Mika-Herran mielestä häiritsi niiin hirveästi Suurta Taiteilijaa, jos olivat vinossa). No siivousfriikit ja puhtaushullut ovat...noh vähän hulluja, mt-ongelmaisia, mutta jotka tekevät kaikkensa pitääkseen kulissit kiiltävinä. Ei ryppyä ei tahraa. Tylsyyttä sitäkin enemmän. Ja allergioita ja sairastelua ja epäekologisuutta.

Vierailija
30/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen voi elää vaikka kaatopaikalla, mutta lasta ei pitäisi tuollaiselle altistaa.

Vierailija
31/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siivoaminen on vain yhden ihmisen vastuulla (perheessä 5 henkilöä). Kun tämä yksi kärsii sydänviasta ja kroonisesta kivusta, mutta silti muu perhe olettaa, että tämän yhden pitäisi silti siivota kaikki ja vain siksi, että sairaslomallahan on sitä aikaa, vaikka muille jakaa. Tämän myötä kehittynyt myös masennusta ja avioerohaluja.

Vierailija
32/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että hyi h.elvetti.

Vierailija
33/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapaamani henkilö käy töissä ym, mutta koti näyttää siltä kun siellä asuisi joku ryyppyporukka..

Mitä ajattelette siitä jos edes perus siisteydestä ei osaa huolehtia?

Hän on epäsiisti,huolimaton,laiska,saamaton vetelys.

Vierailija
34/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei oikeastaan jaksa kiinnostaa miltä OMA asuntoni näyttää. Jos on vieraita tulossa, niin siivoan ylimääräiset tiskit ja vaatteet, mutta muuten ei huvita. Kaappitilaa on todella vähän ja käytänkin koko viikon samoja astioita. Teen pikahuuhtelun syömisen jälkeen ja jätän tiskipöydälle seuraavaa kertaa varten. Kun lapsuudenkodissa oli niin pirun tarkkaa kaikki siivoaminen niin nyt yksin asuvana aikuisena ei kiinnosta käyttää yhtään ylimääräistä aikaa siivoamiseen, koska ei ole pakko.

Vierailija
35/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa joskus nauttia vapaa-ajasta eikä koko ajan puunata jotakin. Aikaa on rajallisesti.

Paskan keskellähän siitä vapaasta nauttiikin ..puunaako hän koko ajan jos kämppä on joku kaatis?

Vierailija
36/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa joskus nauttia vapaa-ajasta eikä koko ajan puunata jotakin. Aikaa on rajallisesti.

No se ei kyllä paljon aikaa vaadi, että heittää pyykit koneeseen ja koneen päälle. Pyykkien ripustamiseenkin menee naurettavan vähän aikaa. Samoin muuhun siivoamiseen, jos ei päästä asuntoa kaatopaikaksi.

Onko sinulla 300 neliötä siivottavaa ja pyykin pesua monia koneellisia päivässä. Minulla on ja teen vielä ruokaa alusta asti eli kasvatan paljon itse eli minä en yksinkertaisesti aina jaksa tehdä kaikkea parin minuutin hommaa

Vierailija
37/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaa päihde- tai jaksamisongelmaan. Se, että ihminen käy töissä tai että hänellä on lapsi, ei tarkoita sitä että hän olisi terve ja normaali.

Vierailija
38/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se ei kyllä paljon aikaa vaadi, että heittää pyykit koneeseen ja koneen päälle. Pyykkien ripustamiseenkin menee naurettavan vähän aikaa. Samoin muuhun siivoamiseen, jos ei päästä asuntoa kaatopaikaksi.

Onko sinulla 300 neliötä siivottavaa ja pyykin pesua monia koneellisia päivässä. Minulla on ja teen vielä ruokaa alusta asti eli kasvatan paljon itse eli minä en yksinkertaisesti aina jaksa tehdä kaikkea parin minuutin hommaa

Siis sinunko 300 nelöiön kämpästä tämä aloitus oli ?????

Vierailija
39/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotkemiseen kuitenkin tuntuu aina aikaa löytyvän.

Tämä. Miksi tavaroita ei voi laittaa heti paikalleen? Miksi asunnossa on liikaa ( ja tarpeetonta) tavaraa? Miksi roskia ei voi laittaa roskikseen? Ei koko ajan tarvitse jynssätä ja puunata, mutta kun perus asiatkin on ihan pielessä monella. Ei se ole normaalia.

Vierailija
40/112 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäjärjestys ja likaisuus on eri asioita. Järjestely ja siivous on eri asioita. Esim kuivia tavaroita, papereita, leluja ym voi olla hajallaan, mutta ruokajätteet ym tekee saastaksi.

1. Roskat roskiin

2. Tiskit altaaseen ja pyykit pyykkiin/ kone käyntiin

3. Imuroi ja/tai moppaa lattiat

4. Pyyhi pölyt, tiskaa astiat ja laita pyykit kuivumaan.