Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko opettajat jäi taas lomalle

Vierailija
13.10.2018 |

Vastahan heillä kesäloma loppui. Minulla ei ole koululaisia, mutta luin erään sukulaisen päivityksen alkuviikosta, että onneksi alkaa loma, kun on niin uupunut jo, kun on ollut töitä niin pitkään. On ala-asteen opettaja.
Ihmettelin, että vastahan tuo oli pari kuukautta lomalla, joten miten on taas niin uupunut.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nehän on suunnilleen puolet vuodesta vapaalla.

Olis sunkin kannattanut kouluja käydä, että olisit oppinut edes laskemaan.

Koulua on neljä noin kahden kuukauden pätkää: kesälomasta syyslomaan, syyslomasta joululomaan, joululomasta hiihtolomaan ja hiihtolomasta kesälomaan. Koulupäiviä siis noin 4 * 8 viikkoa * 5 = 160. Kun vuodessa on 365/366 päivää niin opettajalla on vuodessa enemmän vapaapäiviä kuin työpäiviä, vaikka pyöristelinkin tuossa edellä ehkä hieman.

Vierailija
62/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tulla kokeilemaan miten hanskaa koululuokan, jossa melkein puolet oppilaista on tehostetun tai erityisen tuen piirissä ja lisäksi paljon S2 oppilaita joille teet mm. eriyttäviä tehtäviä ja omat kokeet. Tehostetun tuen oppilaista puolet käytösongelmaisia, lopuilla oppimiseen liittyviä haasteita. Jo asiakirjojen päivittämisessä on iso työ näin lokakuussa, samalla tapaat vanhemmat joiden kanssa vartti ei koskaan riitä yhtikäs mihinkään.

Valtavasti opetuksen eriyttämistä, kun esimerkiksi matikassa on pari oppilasta, jotka vieläkin laskevat sormilla 3+2 ja toisaalta niitä, jotka ovat laskutaidoiltaan pari luokkaa ylempänä. Joka ikinen päivä saat olla selvittelemässä oppilaiden välisiä kahnauksia ja laitella viestejä kotiin. Samalla yrität muistaa laittaa jokaisesta oppilaasta myös niitä positiivisia asioita.

Opetusmateriaalien valmistamiseen ja kokeiden ja kirjoitusten korjaamiseen menee monta iltaa viikossa. Sunnuntaina teet seuraavan viikon suunnitelmat tuntikohtaisine ohjelmineen. Välitunnit juokset monistamassa, selvittelet oppilaiden asioita, soittelet koteihin, haalit materiaaleja seuraaville tunneille tai olet ulkona välkkävalvonnassa säässä kuin säässä. Ei paljon hengähdystaukoja ehdi päivän aikana olla.

Raskainta on ehkä se jatkuva läsnäolo ja esilläolo. Et voi paeta hetkeksikään omaan rauhaan, aina on oltava tosi skarppina ja jämäkkänä oppilaiden edessä. Yllättäviä tilanteita esim. oppilaiden välillä on jatkuvasti.

Pidän kyllä pääsääntöisesti työstäni, mutta ei tässä ihan helpolla pääse. Ainakin minulla pyörii työasiat mielessä vapaallakin . Olen tehnyt monia töitä elämäni aikana, ja kyllä tämä opettaminen (ainakin näin luokanopettajana) on henkisesti ollut raskainta työtä. Olen aivan loppu lukukauden päätteeksi. Ja se palkka mitä tästä käteen kuukaudessa jää on todella pieni kun vertaa muihin yliopistokoulutuksen saaneiden palkkoihin.

Kaiken muun ymmärrän, mutta todella pientä palkkaa en. Yliopistosta valmistuneilla on monillakin palkat samaa tasoa kuin luokanopettajilla, joillakin vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulua on neljä noin kahden kuukauden pätkää: kesälomasta syyslomaan, syyslomasta joululomaan, joululomasta hiihtolomaan ja hiihtolomasta kesälomaan. Koulupäiviä siis noin 4 * 8 viikkoa * 5 = 160. Kun vuodessa on 365/366 päivää niin opettajalla on vuodessa enemmän vapaapäiviä kuin työpäiviä, vaikka pyöristelinkin tuossa edellä ehkä hieman.

Ei tarvitse pyöristellä. Perusopetuslaista löytyy tieto, että koulupäiviä on vuodessa 190.

Vierailija
64/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietippä syitä, ja onko kiva olla uupunut. Monet nomriluokilla olevat lapset on niin sairaita, että siinä uupuisit kyllä sinäkin parissa viikossa ap.

Lukion opet taas, joo periaatteessa lomalla, käytännössä lukevat ja korjaavat kokeita ja esseitä vähintään puolet "lomasta".

Et taida oikeasti tuntea lukion opeja. Tyttäreni on lukion ope, ekä todellakaan lue eikä korjaile kokeita lomallaan. Yleensä lähtee ulkomaille lomalle perjantai-iltana tai viimeistään lauantaina kun loma alkaa.

Oppiaineita on monenlaisia . Joissakin aineissa jää kotiin paljon töitä. Joissakin aineissa kuten liikunta, kuvis, musiikki, tekninen työ ja tekstiilityö kotiin vietävää on paljon vähemmän - jos ollenkaan. Tätä ei ole aina huomioitu aineiden opetusvelvollisuuksissa, jotka ovat peräisin tsaarinvallan ajalta ja ne ovat pyhiä ja koskemattomia. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, miksi kuviksessa ja matikassa on sama opetusvelvollisuus.

Vierailija
65/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluni opettajista yli puolella on työkokemusta jai ura takanaan joltain toiselta alalta.

Vierailija
66/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt sanois, että taideaineiden opetus olis yhtään sen helpompaa kuin vaikka matikan. Täytyyhän liikunnassakin viedä rastit maastoon, raahata tavarat urheilukentälle ja suunnitella tunnit hyvinkin tarkkaan. Siellä liikuntatunneilla sattuu usein tapaturmia: lapset törmäilee yhteen, pelissä käydään kierroksilla, nilkka nyrjähtää jne. Esim. minusta se matikan tuntien pitäminen oli paljon mukavampaa ja helpompaa kuin liikuntatuntien. Musiikissa on samalla tavalla opetettavaa kuin muissakin aineissa: musiikin teoriaa, musiikin historiaa, säveltapailua, soitinten hallintaa jne. Ei se ole pelkästään laulelua. Eli en mä nyt alkaisi dissaileen toisten opettajien opetettavien aineiden vaativuutta. T. Psykan ope

Vierailija
67/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja ylpeä siitä. Lähden syyslomalla matkalle, ihanaa! Tämä ammatti on ollut mainio valinta: aina on ollut loma samaan aikaan kuin puolisolla ja lapsilla. Olen voinut vaikuttaa oppituntieni ajankohtiin ja kurssien sisältöihin. Minulla on mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta koko ajan. Palkalla tulee toimeen. Harmi sinänsä, että kaikki eivät voi olla opettajia. Kateelliset panetelkoot minua mielin määrin, ei hetkauta yhtään, koska kateellinen itse siinä kärsii, ei kateuden kohde. Lopuksi näin retorisena kysymyksenä heitän: miksi opettajien pitäisi lomillaan siivota kaduilta roskia tai työskennellä päiväkodissa, kun töitä ei näytä riittävän kaikille hakijoillekaan? Mekö veisimme myös nuorilta kesätyöt?

Vierailija
68/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupäiviä on 190, mutta opettajalla työpäiviä 365, koska koko ajan joutuu tekemään kotona töitä ja korjaamaan kokeita ja vastailemaan nicopettereiden vanhemmille ja lisäkouluttamaan itseään. Kateelliset tulkoot kokeilemaan. Suomesta loppuu kohta opettajat.

Vierailija
69/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksityispuolella töissä olevillakin on haastavia asiakkaita ja paljon töitä ja silti lomia on vain se 5 viikkoa.

Ja meidän lapsemme tarvitsisivat meitä kaitsemaan niiden lomiensa ajaksi, kun ei ole muita aikuisia valvomassa.

Vierailija
70/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän opettajille tekisi hyvää tehdä välillä oikeita töitä. Tuo valtava lomaile tekee heistä lepsuja.

Vierailija
71/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastahan heillä kesäloma loppui. Minulla ei ole koululaisia, mutta luin erään sukulaisen päivityksen alkuviikosta, että onneksi alkaa loma, kun on niin uupunut jo, kun on ollut töitä niin pitkään. On ala-asteen opettaja.

Ihmettelin, että vastahan tuo oli pari kuukautta lomalla, joten miten on taas niin uupunut.

Teen luultavasti 8-tuntisia työpäiviä koko loman ajan, mutta sehän on toki lomaa verrattuna siihen 6.00 - 23.00 työntekoon mitä normaalisti teen.

T. yläkoulun opettaja

Ok. Voitko loman jälkeen laittaa Wilma-viestit seuraavan päivän ohjelmasta viim. klo 20 eikä klo 23.

Näyttää tehokkaalta kun lorvailee päivät ja lähettää viestin klo:23. Olipas taas "hektistä", tiedän ystäväpiirissä olevista opettajista, ettei kellään normaalilla ihmisellä ei ole vastaavaa määrää aikaa olla kalassa, reissussa yms.

Vierailija
72/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyslomalla on hyvää aikaa korjata 200 oppilaan kokeet. Yhteensä läpikäytävää on 800 sivua. Sen lisäksi pitäisi saada tehtyä 10 lukiotunnin suunnittelut + 4 yläkoulun tuntia. Näiden töiden pitää olla valmiina heti loman jälkeen.

Tsemppiä ja hyvää "lomaa"! Mä niin samaistun.

Jaksamista! Itsellä eka kerta varmaan kymmeneen vuoteen, että lomalle ei jäänyt yhtään mitään korjattavaa. Edeltävät neljä viikkoa kyllä olivatkin sitten sellaista tapporaadantaa että ei taida viikko riittää toipumiseen.

Rakastan opettamista ja opiskelijoitani, mutta kyllä tämä nykylukio on jotain niin sairasta, että alanvaihto käy mielessä päivittäin.

Vierailija
73/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on vaiettu salaisuus, josta opettajat ei halua keskusteltavan. Jos vapaa-ajan määrä tulisi julki syntyisi valtava kansanliike.

Vierailija
74/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jaksaa ihmetyttää yhtä paljon, miksi nämä helpolla työllä ja pitkillä lomilla hekumoijat eivät hakeudu alalle. Tervetuloa kokeilemaan kaikki kateelliset!

Vierailija
75/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikilla muilla ammattikunnilla ei siis ilmeisesti ole ikinä viikonloppuja vapaana? Kerta nekin lasketaan opettajien "lomaksi"

Vierailija
76/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kenellekin rankkaa. Yhdet pärjäävät hanttihommissa, toiset väsyvät ja tylsistyvät niissä. Opettajan työ on raskasta. Se on raskasta myös niille, jotka ovat sopivia ja lahjakkaita alalla. Työpäivä koululla voi olla lyhyt, mutta iltaisin tarkastetaan kokeita, rustataan wilma-viestejä ja tehdään hallinnollisiakin töitä. Kyllä päivälle helposti tulee mittaa enemmän kuin 7 tuntia ja 45 minuuttia. Jos opettaja kirjoituttaa aineen kolmelle yläkoulun luokalle, hänellä on helpolla 60 työtä luettavanaan. Eivätkä kaikki niistä teksteistä ole helposti luettavia. Välttävän tekstin arvostelu ja virheiden merkitseminen vievät aikaa. Ja kun niitä opetusrymiä aineenopettaja on kuitenkin paljon enemmänkin, yritin vain antaa esimerkin.

Kyllä minä tiedän, että monet opettajat valittavat. Vaikka alalle pyrkivät valitaan kohtalaisen tarkasti, moni on opettajan työssä väärin motiivein tai ei ole sopiva alalle. Esitän vähän kärkevän esimerkin: monet opettajat ovat olleet etupäässä vain koulumaailmassa. Seitsenvuotiaana peruskouluun, 16-vuotiaana lukioon, 19- tai 20-vuotiaana yliopistoon ja siitä kouluun töihin. Välissä ehkä vain lyhyitä työsuhteita. Ei tällainen "koulutusbroileri" ole ehkä ikinä kohdannut sitä maailmaa, jossa koulussa välttävästi pärjäävä lapsi tai nuori päivittäin elää. Kohtaamisesta tulee väkisin rankka, vaikka opettajan tahto olisikin hyvä.

Ihminen myös muuttuu. Nuoresta, innokkaasta luokanopettajasta voi vuosien kuluessa tulla lasten ja heidän vanhempiensa ongelmiin väsyneitä riivinrautoja, joiden parissa pitää vain yrittää jaksaa päivästä toiseen. Jos ei olisi pitkiä lomia, he olisivat sairaslomalla.

Mutta ehkä tosiaan on niin, että opettajillakin pitäisi olla lomaa vuodessa vain se neljä tai enintään kuusi viikkoa. Sillä aikaa kun he itse olisivat töissä ja koululaiset lomalla, heidät voitaisiin lähettää puutarhahommiin, tietöihin, roskia keräämään kaupungille tai johonkin muuhun sellaiseen. Ehkä nämä elämänsä lähes pelkästään kouluissa viettäneet jotakin siitä oppisivat. No, ihan minimi olisi, että opettajan koulutukseen, kuten yliopistoon ylipäätään, pitäisi pääsyn edellytyksenä olla vähintään vuosi tai pari ansiotyökokemusta jostain muualta kuin koulumaailmasta.

Kuule kyllä lähes kaikilla opettajilla on muutakin työkokemusta kuin opehommat. Monella on toinen ammattikin. Itse tunnen esimerkiksi diplomi-inssejä, kampaajan, työvoimaneuvojan ja tutkijan, jotka ovat opettajina.

Vähintään kaikenlaisia hanttihommia tulee tehtyä opintojen lomassa. Minulle kertyi niinä aikoina vuosien kokemus siivoamisesta, aspan hommista ja paperinpyörityksestä konttorissa.

On outo mutta yleinen ennakkoluulo, että opettajat täysin irrallaan muusta yhteiskunnasta ja ettei meillä ole mitään kokemusta tai kosketusta muuhun maailmaan kuin kouluun. Miksi ihmeessä näin olisi? Eihän mikään muukaan ammattikunta elä umpiossa.

Vierailija
77/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän opettajille tekisi hyvää tehdä välillä oikeita töitä. Tuo valtava lomaile tekee heistä lepsuja.

Hei! Olen ollut usissa oikeissa töissä. Esimerkiksi hotellin talkkarina ja 8 vuotta yrittäjänä. Oli vähemmän kuormittavaa, kuin open hommat.

Vierailija
78/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salty?

Vierailija
79/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh! Työpäiviä 365... Opettajilla ei taida olla mitään käsitystä työelämästä, jos joka päivä on muka työpäivä! Helppoahan se on hillua lasten kanssa, kun ei ole oikeaa vastuuta työn laadusta.Lapset eivät osaa arvioida sitä, mikä on työn taso. Oikeassa asiantuntija-ammatissa joutuu kohtaamaan kriittisiä aikusia. Opettajat on todellisesta elämästä vieraantuneita. Toinen vanhemistani oli opettaja ja totesi itse moneen kertaan että helppo työ, jossa hyvät lomat. Toisin kuin lakimiespuolisolla.

Vierailija
80/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Olen ollut usissa oikeissa töissä. Esimerkiksi hotellin talkkarina ja 8 vuotta yrittäjänä. Oli vähemmän kuormittavaa, kuin open hommat.

Hotellin talkkari ei olekaan akateeminen asiantuntija-ammatti, johon opettajat haluavat samaistua.