Joko opettajat jäi taas lomalle
Vastahan heillä kesäloma loppui. Minulla ei ole koululaisia, mutta luin erään sukulaisen päivityksen alkuviikosta, että onneksi alkaa loma, kun on niin uupunut jo, kun on ollut töitä niin pitkään. On ala-asteen opettaja.
Ihmettelin, että vastahan tuo oli pari kuukautta lomalla, joten miten on taas niin uupunut.
Kommentit (84)
Kyllähän opetustyönkin voi tehdä vasemmalla kädellä. Niin että ei juuri tunteja valmistele, samalla suunnitelmalla 10 vuotta putkeen vaikka opetussuunnitelma vaihtuisi välissä, ei eriytä opetusta, ei suunnittele eri ryhmille erilaisia opetussisältöjä. Hoitaa huonosti kodin ja koulun välisen yhteistyön. Ei puutu kiusaamiseen. Kyllä tällaisia vanhan liiton opettajiakin varmasti vielä alalla on. Harvalla kuitenkaan moraali riittää tehdä töitä huonosti.
Oppilailla on entistä enemmän ongelmia, tarkkiksia ei enää ole, erityispedagogeja on liian vähän, koulunkäyntiavustajia on liian vähän, kohtuuttoman iso osa tunneista menee monesti pelkästään ryhmän rauhoitteluun ja itse opettamiseen ei jää tarpeeksi aikaa. Samaan aikaan pitäisi osata käyttää uusia teknologioita monipuolisesti osana opetusta. Oppilaat tietävät erittäin hyvin oikeutensa ja moni jopa kuvaa opetusta kesken tunnin, livelähetystä ties mihin. Minkäs siinä teet, kun nykyään ei saa edes heittää ketään ulos tunnilta, oppilaan pitää olla koko ajan opettajan välittömässä valvonnassa. Opettajan tehtävästä on tehty aivan mahdotonta. Pienemmät ryhmät, enemmän erityispedagogeja, kirjat kaikille oppilaille (tämäkään ei ole itsestäänselvyys säästökunnissa), puhelimet pois tunneilta jne. Mutta ei, tässä yhteiskunnassa ei haluta panostaa kasvavaan sukupolveen. Arvovalinta tämäkin.
Viikkoa nyt en lomaksi sanoisi.
Lakoksi pikemminkin...
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksityispuolella töissä olevillakin on haastavia asiakkaita ja paljon töitä ja silti lomia on vain se 5 viikkoa.
No voi kyynel. Opiskele opettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän opetustyönkin voi tehdä vasemmalla kädellä. Niin että ei juuri tunteja valmistele, samalla suunnitelmalla 10 vuotta putkeen vaikka opetussuunnitelma vaihtuisi välissä, ei eriytä opetusta, ei suunnittele eri ryhmille erilaisia opetussisältöjä. Hoitaa huonosti kodin ja koulun välisen yhteistyön. Ei puutu kiusaamiseen. Kyllä tällaisia vanhan liiton opettajiakin varmasti vielä alalla on. Harvalla kuitenkaan moraali riittää tehdä töitä huonosti.
Oppilailla on entistä enemmän ongelmia, tarkkiksia ei enää ole, erityispedagogeja on liian vähän, koulunkäyntiavustajia on liian vähän, kohtuuttoman iso osa tunneista menee monesti pelkästään ryhmän rauhoitteluun ja itse opettamiseen ei jää tarpeeksi aikaa. Samaan aikaan pitäisi osata käyttää uusia teknologioita monipuolisesti osana opetusta. Oppilaat tietävät erittäin hyvin oikeutensa ja moni jopa kuvaa opetusta kesken tunnin, livelähetystä ties mihin. Minkäs siinä teet, kun nykyään ei saa edes heittää ketään ulos tunnilta, oppilaan pitää olla koko ajan opettajan välittömässä valvonnassa. Opettajan tehtävästä on tehty aivan mahdotonta. Pienemmät ryhmät, enemmän erityispedagogeja, kirjat kaikille oppilaille (tämäkään ei ole itsestäänselvyys säästökunnissa), puhelimet pois tunneilta jne. Mutta ei, tässä yhteiskunnassa ei haluta panostaa kasvavaan sukupolveen. Arvovalinta tämäkin.
Lakeja on jo niin valtavat määrät, että ne alkavat kumoamaan toisiaan ja ovat ristiriidassa järjen kanssa.
Hyvä esimerkki: työturvallisuusmääräykset (perustuvat lakiin) hidastavat, vaikeuttavat ja estävät työnteon nykyisin jo. Työstä tulee kohta niin kallista, ettei mitään voi teettää kuin orjatyönä. Siis niin pienellä palkalla, että sitä voi tehdä vaikka kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon päästä vasta. En kyllä välttämättä tarvitsisi lomaa. Tämä opetustyö tuntuu kuin ei töissä kävisi ollenkaan.
ihana kuulla. Missä koulussa noin hyvin pn järkestetty opettajien asiat?
Kaikki käsityön ja kuviksen maikat pääsevä todella helpolla. Samoin kotitalouden ja liikunnan. Kässän ehkä kaikista helpoimmalla, kun siitä ei ole edes kokeita. Liikanmaikat joissaisn kouluissa opettaa myös terveystietoa, joten siinä on kokeiden korjaamista.
Mutta täytyy sanoa, että kyllä kässänmaikka saa olla onnellinen. Lomaa lomaa lomaa..
Olet niin väärässä.
Oppilaat kuvittelevat, että kuviksen, käsityön ja kotitalouden tunneilla ei tarvitse käyttäytyä, koska oppiaineista ei ole kokeita, ja on muutenkin vähän vapaampaa. Niinpä ongelmakäyttäytymistä on usein enemmän kuin muiden aineiden tunneilla. Esimerkiksi kuvataideopettajat joutuvat työn lomassa myös siivoilemaan oppilaiden jälkiä luokassa, vaikka kuinka olisi oppilaille sanottu, että omat jäljet pitää sitten siivota. Välitunneilla ei välttämättä edes ehdi kahville saati vessaan, kun pitää laittaa aikaisemman tunnin välineet pois ja ottaa seuraavan tunnin tarvikkeet esiin.
Opetustyötä on vähän hankalaa tehdä, jos ei ole opetettavia.
Täällä tosin tuo syysloma on myöhemmin.
Kyllä jäämme. Johan tässä ehdittiin melkein kaksi kuukautta ollakin töissä. Opettajan ammatin hyvä puoli on se että työtä on vain neljä kahden kuukauden pätkää vuodessa. Vapaata on siis nelisen kuukautta.
Lukion opettajana sanoisin, että itse työn osalta hyötysuhde on hyvä, mutta liian monet kollegat ovat niin sietämättömiä, että niistä on pakko saada lomaa. Muuten ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien lomista valittavat tosiaan voisivat opiskella itse opettajiksi, ettei tarvitse aina lomista vinkua. Itse en ole opettaja, enkä koskaan pystyisi alan rankkuuden vuoksi siihen hommaan. Nostan hattua kaikille opeille, jotka jaksavat - olette todella lomanne ansainneet! On hyvä että edes lomilla voi näiden korkeasti koulutettujen, pienipalkkaisten erittäin tärkeää työtä tekevien tekevien taakkaa edes jotenkin kompensoida.
"Itse on ole opettaja" :-DDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien lomista valittavat tosiaan voisivat opiskella itse opettajiksi, ettei tarvitse aina lomista vinkua. Itse en ole opettaja, enkä koskaan pystyisi alan rankkuuden vuoksi siihen hommaan. Nostan hattua kaikille opeille, jotka jaksavat - olette todella lomanne ansainneet! On hyvä että edes lomilla voi näiden korkeasti koulutettujen, pienipalkkaisten erittäin tärkeää työtä tekevien tekevien taakkaa edes jotenkin kompensoida.
"Itse on ole opettaja" :-DDDDDDDD
siis "en ole"
no ehkä puoliso on...
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kenellekin rankkaa. Yhdet pärjäävät hanttihommissa, toiset väsyvät ja tylsistyvät niissä. Opettajan työ on raskasta. Se on raskasta myös niille, jotka ovat sopivia ja lahjakkaita alalla. Työpäivä koululla voi olla lyhyt, mutta iltaisin tarkastetaan kokeita, rustataan wilma-viestejä ja tehdään hallinnollisiakin töitä. Kyllä päivälle helposti tulee mittaa enemmän kuin 7 tuntia ja 45 minuuttia. Jos opettaja kirjoituttaa aineen kolmelle yläkoulun luokalle, hänellä on helpolla 60 työtä luettavanaan. Eivätkä kaikki niistä teksteistä ole helposti luettavia. Välttävän tekstin arvostelu ja virheiden merkitseminen vievät aikaa. Ja kun niitä opetusrymiä aineenopettaja on kuitenkin paljon enemmänkin, yritin vain antaa esimerkin.
Kyllä minä tiedän, että monet opettajat valittavat. Vaikka alalle pyrkivät valitaan kohtalaisen tarkasti, moni on opettajan työssä väärin motiivein tai ei ole sopiva alalle. Esitän vähän kärkevän esimerkin: monet opettajat ovat olleet etupäässä vain koulumaailmassa. Seitsenvuotiaana peruskouluun, 16-vuotiaana lukioon, 19- tai 20-vuotiaana yliopistoon ja siitä kouluun töihin. Välissä ehkä vain lyhyitä työsuhteita. Ei tällainen "koulutusbroileri" ole ehkä ikinä kohdannut sitä maailmaa, jossa koulussa välttävästi pärjäävä lapsi tai nuori päivittäin elää. Kohtaamisesta tulee väkisin rankka, vaikka opettajan tahto olisikin hyvä.
Ihminen myös muuttuu. Nuoresta, innokkaasta luokanopettajasta voi vuosien kuluessa tulla lasten ja heidän vanhempiensa ongelmiin väsyneitä riivinrautoja, joiden parissa pitää vain yrittää jaksaa päivästä toiseen. Jos ei olisi pitkiä lomia, he olisivat sairaslomalla.
Mutta ehkä tosiaan on niin, että opettajillakin pitäisi olla lomaa vuodessa vain se neljä tai enintään kuusi viikkoa. Sillä aikaa kun he itse olisivat töissä ja koululaiset lomalla, heidät voitaisiin lähettää puutarhahommiin, tietöihin, roskia keräämään kaupungille tai johonkin muuhun sellaiseen. Ehkä nämä elämänsä lähes pelkästään kouluissa viettäneet jotakin siitä oppisivat. No, ihan minimi olisi, että opettajan koulutukseen, kuten yliopistoon ylipäätään, pitäisi pääsyn edellytyksenä olla vähintään vuosi tai pari ansiotyökokemusta jostain muualta kuin koulumaailmasta.[/quot
Missä umpiossa kuvittelet opettajan elävän? Käy töissä ja sen jälkeen sulkee koulun oven eikä tajua ympäröivästä yhteiskunnasta mitään? Perheessä ja ystävissä,sukulaisissa on vain opettajia, koska ei ymmärrä muita ammatinharjoittajia? Ei seuraa lehtiä,uutisia,ei lue kirjoja-opettaa vain maanisesti? Samalla logiikalla ammatinharjoittajan kuin ammatinharjoittajan pitäisi nipsaista lomastaan ja kerätä roskia ja siivota teidenvarsia-täytyy ymmärtää muuta kuin sitä omaa. Ei mene kauan aikaa,kun Suomessa on sama tilanne kuin Ruotsissa:kuka vaan kelpaa opettajakoulutuksen (jossa muuten opetetaan opiskelijoita lukemaan!siis yliopisto-opiskelijoita) ja tungosta ei ole,koska ammattia ei arvosteta. Haukkukaa vaan opettajia ihan rauhassa ja tilanne muuttuu meilläkin. Täytyy sanoa vielä niin kuin eräs vanhempi: Elämä on liian lyhyt vietettäväksi kusipäitten kanssa.
Ottaisinko opiksi? Tyhjän saa pyytämättäkin.
Yritä nyt huolehtia syyslomalla lapset. Toinen vaihtoehto että ei oo syyslomia lapsillakaan.
Niin olisit sinäkin, jos hoitaisit luokallista sekopäisiä lapsia.
t. lapseton sinkku, joka ei onneksi ole opettaja
Kaikki kauhistelevat koulun arkea ja suovat opettajille pitkät lomat. Kaikki kauhistelevat päiväkodin arkea, mutta lastentarhanopettajat eivät tarvitse pitkiä lomia (yleisönosastokirjoitusketju Hesarissa vuosia sitten). Miksei? Sairaanhoitajan työtäkin kauhistellaan, mutta kukaan ei ole vaatimassa heille 14 viikon vuosilomaa. Miksi?
Opettajat kertovat arjestaan kuvaillen sen kauheutta ja työmäärää. Olen huomannut, että opettajilla on harhainen käsitys muiden ammattien arjesta. Tälläkin palstalla joku opettaja haaveili, että pääsisi työkavereiden kanssa yhdessä lounaalle rupattelemaan tai päiväkahville.
Itsellä kokemusta useammasta työstä, kahdesta enemmän. Olin ravintolan baarissa töissä. Työvuoro oli 18-04, tehtiin koko ajan seisten tupakansavussa, v*****lua kuunnellen. Ruokatunnista tai kahvitauoista edes yksinään oli turha haaveilla, jos kävi hyvä tuuri saattoi päästä vessaan. Työt sentään jäivät työpaikalle ja lomalta palatessa ei ollut rästitöitä.
Nyt olen toimistotyössä. Yhtä aikaa ei voi mennä syömään eikä kahville, koska pitää päivystää puhelinta. Muutenkin työtahti on niin hektinen, että ruokailuun ei käyttää 10 min enempää. Joskus syön työpöydän ääressä. Kahvitauot voi unohtaa, työpöydän ääreen voi hakea. Työpäivät venyvät lähes aina yli työajan, joskus jopa 12-tuntisiksi. Toisinaan otan töitä kotiin. Lomien aikaa kertyy rästitöitä, joita pusketaan sitten palattua ylitöinä'. Ylityöt pitää ottaa vapaana ja vapaiden aikaan kertyy taas rästitöitä, jotka pitää tehdä ylitöinä.
Minä ottaisin mieluiten lomatkin rahana, koska mulla ei ole lomalla mitään tekemistä eikä rahaa matkustaa minnekään. Makaan sitten joutilaana ja mietin kuinka paljon on töitä kun palaan. Juu, olen yrittänyt hakea uutta paikkaa, mutten ole saanut. Työ sinällään on kivaa, sitä on vain työaikaan nähden liikaa. Lisälomaa en kaipaa missään tapauksessa.
Ammattikoulun opettaja tässä moi.
Ennen kuin tämä Kauhea Kamala syysloma alkoi (siis jota ilmeisesti en ole ansainnut, kuten en kesälomaakaan) tein töitä aamusta iltaan joka arkipäivä. Viikonloppuisin tein ruoat ja siivosin, loppuaika töitä. En ole kesän jälkeen lenkille ehtinyt, enkä tehdä mitään muuta. En ole katsonut telkkaria, en ole lukenut kirjoja, en röhnötellyt sohvalla tai mitenkään muutoinkaan ehtinyt viettää mitään vapaa-aikaa.
Kiitos osittain reformin, mun täytyy päivittää omaa osaamistani nyt kiireellä, joten uusien asioiden opiskeluun menee aikaa. Samalla saan pohtia, että miten tuotan nämä tehtäviksi opiskelijoille. Kyllä, se ei ihan heti kristallin kirkkaana tule mieleen, joten saatan lähteä työstämään jotain tehtäväideaa ja KYLLÄ, saatan todeta, että idea ei toimikaan. Eikun alusta vaan! Kun jakso oli vaihtumassa, piti laatia kokeet. Kyllä, sekään ei ole aivan suoraviivainen prosessi. Pitää pohtia, että millainen koe mittaa parhaiten sitä osaamista, mitä oikeasti opiskelija tarvitsee ammatissaan. Kyllä, siihenkin menee aikaa. Se ei tapahdu viidessä minuutissa kotisohvalla pieraisten. Eikä sama homma kokeiden tarkistamisessakaan.
Opiskelijat ovat mukavia ja työ on antoisaa. Opiskelijat ja heidän tarpeensa ovat aina prioriteettilistan ykkösenä. Useimmilla opiskelijoilla on onneksi kodin tuki takana, mutta sitten on kyllä perheitä, jotka työllistävät (aivan turhaan!) opettajaa ja muuta henkilökuntaa. Mutta nuoren tähden pitää nekin asiat hoitaa, koska ei vanhempien takia voi nuorta rankaista. Ethän sinä ole tällainen vanhempi, ethän?
Joten sinä, kun istut joka ainoa armas ilta sohvalla ja tuijotat telkkaa, niin pohdi hetken: oletko oikeutettu siihen. Pohdi pitkään. Sitten voit pohtia, että miksi näet, että joku muu ei olisi oikeutettu. Voit avata sitä täällä, että miksi ei. Mä haluan lukea, että minkä takia joku ihmisryhmä ei vapaa-aikaa tarvitse.
Ei se ole mun unelma, että pää tyhmänä tuijottaisin ruutua. Mä lähden tästä just lenkille - ANSAITUSTI.
Ja mikä loma? Ajattelin, että yhden päivän voisin viettää ihan vapaana. Tehtäviä minulla on tarkistettavana noin 250kpl. Ne eivät itsellään tarkistu. Eli sinä tyhjänvalittaja: vedä vat-tu päähäsi ja juokse päin seinää. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksityispuolella töissä olevillakin on haastavia asiakkaita ja paljon töitä ja silti lomia on vain se 5 viikkoa.
Onko teillä niitä haastavia asiakkaita yhtäaikaa 20-25 yksilöä käsissänne 6 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa? Ja sen jälkeen sitten aloitatte toisen vuoron paperitöiden kanssa? Millä alalla?
Vierailija kirjoitti:
Vastahan heillä kesäloma loppui. Minulla ei ole koululaisia, mutta luin erään sukulaisen päivityksen alkuviikosta, että onneksi alkaa loma, kun on niin uupunut jo, kun on ollut töitä niin pitkään. On ala-asteen opettaja.
Ihmettelin, että vastahan tuo oli pari kuukautta lomalla, joten miten on taas niin uupunut.
Teen luultavasti 8-tuntisia työpäiviä koko loman ajan, mutta sehän on toki lomaa verrattuna siihen 6.00 - 23.00 työntekoon mitä normaalisti teen.
T. yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Opettajat kertovat arjestaan kuvaillen sen kauheutta ja työmäärää. Olen huomannut, että opettajilla on harhainen käsitys muiden ammattien arjesta. Tälläkin palstalla joku opettaja haaveili, että pääsisi työkavereiden kanssa yhdessä lounaalle rupattelemaan tai päiväkahville.
37 tässä jatkaa: Tulin teollisuudesta noin parisen vuotta sitten. Siellä vietin useita vuosia.
Ei ne työt kotiin sieltä seurannut tällaisella tavalla, kuin nyt tapahtuu. Eli älä luule ja sen jälkeen huutele luulojasi totuutena.
Jos sinä nyt ihan aivan tavattomasti rasitut työstäsi, niin voin samaa sanoa kuin itsellenikin: valintojen maailma.
No ainakin siittä päätellen, että eilen oli Stockan hulluilla päivillä tupa täysi: opet siellä rahojaan tuhlaamassa turhuuksiin.