Joko opettajat jäi taas lomalle
Vastahan heillä kesäloma loppui. Minulla ei ole koululaisia, mutta luin erään sukulaisen päivityksen alkuviikosta, että onneksi alkaa loma, kun on niin uupunut jo, kun on ollut töitä niin pitkään. On ala-asteen opettaja.
Ihmettelin, että vastahan tuo oli pari kuukautta lomalla, joten miten on taas niin uupunut.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastahan heillä kesäloma loppui. Minulla ei ole koululaisia, mutta luin erään sukulaisen päivityksen alkuviikosta, että onneksi alkaa loma, kun on niin uupunut jo, kun on ollut töitä niin pitkään. On ala-asteen opettaja.
Ihmettelin, että vastahan tuo oli pari kuukautta lomalla, joten miten on taas niin uupunut.Teen luultavasti 8-tuntisia työpäiviä koko loman ajan, mutta sehän on toki lomaa verrattuna siihen 6.00 - 23.00 työntekoon mitä normaalisti teen.
T. yläkoulun opettaja
Ok. Voitko loman jälkeen laittaa Wilma-viestit seuraavan päivän ohjelmasta viim. klo 20 eikä klo 23.
Kyllä. Jäin lomalle.
Opetan aikuisia, joilla tuen tarvetta.
Oma stategiania on tehdä paljon töitä ja työtunteja arkiviikkoisin, ettei tarvitse tehdä töitä viikonloppuisin ja lomalla.
Tervetuloa seuraamaan arkeani. Viiden tiiviin opetustunnin ja mahdollisten yksilö tapaamisten ja verkostotapaamisten ja työn suunnittelun jälkeen siisti toimistotyö saattaisi voittaa pitkät lomat ja eläkeviran.
Rakastan työtäni, palkka on mun mielestä hyvä ja pitkät lomat hienoa, mutta kyllä tämä arki vie totaalisesti mehut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jäin lomalle.
Oma stategiania on tehdä paljon töitä ja työtunteja arkiviikkoisin, ettei tarvitse tehdä töitä viikonloppuisin ja lomalla.
Tervetuloa seuraamaan arkeani. Viiden tiiviin opetustunnin ja mahdollisten yksilö tapaamisten ja verkostotapaamisten ja työn suunnittelun jälkeen siisti toimistotyö saattaisi voittaa pitkät lomat ja eläkeviran.
Rakastan työtäni, palkka on mun mielestä hyvä ja pitkät lomat hienoa, mutta kyllä tämä arki vie totaalisesti mehut.
Ja sori kirjoitusvirheet..
Lisään vielä vaativista asiakkaista muissa töissä - onko teillä niitä vaativia tyyppejä kakskyt yhtä aikaa samassa tilassa?
Mä itse arvostan kaikkien työtä enkä ymmärrä, miksi opettajat lomineen ovat niin kovan arvostelun alla. Alalle mahtuu, tervetuloa hyville tyypeille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin, että vastahan tuo oli pari kuukautta lomalla, joten miten on taas niin uupunut.Teen luultavasti 8-tuntisia työpäiviä koko loman ajan, mutta sehän on toki lomaa verrattuna siihen 6.00 - 23.00 työntekoon mitä normaalisti teen.
T. yläkoulun opettajaOk. Voitko loman jälkeen laittaa Wilma-viestit seuraavan päivän ohjelmasta viim. klo 20 eikä klo 23.
Laittaa sentään viestin. Osa ei koskaan informoi mistään poikkeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jäin lomalle.
Ja sori kirjoitusvirheet..
Lisään vielä vaativista asiakkaista muissa töissä - onko teillä niitä vaativia tyyppejä kakskyt yhtä aikaa samassa tilassa?Mä itse arvostan kaikkien työtä enkä ymmärrä, miksi opettajat lomineen ovat niin kovan arvostelun alla. Alalle mahtuu, tervetuloa hyville tyypeille!
37 jatkaa: kyllähän sitä voi Oikeissa Töissä olla vaikeita työkavereita, yhyn yhyn ja ymmymyy.
Mutta siellä Oikeissa Töissä sinä et ole vastuussa millään tapaa sun Vaikean Työkaverin hyvinvoinnista, tai työkykyisyydestä.
Minun opiskelijoista suurin osa on ok, mutta jokaiseen täytyy luoda jonkinlainen yhteys, että tietää missä mennään. Ja kyllä, myös niistä ryhmistä, jotka eivät ole minun ohjattavassa ryhmässä. Laskeskelin (ja tajusin) että tunnen vaihtelevalla tasolla noin 100 nuorta, ja jokaisen kohdalla pitää olla läsnä ja hereillä. Jokaista pitää pystyä ohjaamaan, kantaa huolta ja pitää nuoren puolta. Ja se yhteys ei synny ihan hetkessä. Se ei myöskään synny pari minuuttia puhumalla. Se todellakin tarkoittaa läsnäoloa ja muistakin asioista kuin kouluasioista jutustelua. Opettajana olet läsnä koko ihmisenä.
Kannattaa käydä muutama kuukausi kokeilemassa sitä helppoa opettajan työtä, niin voi käsitys lomista vähän muuttua. Itsellä työpäivät oli päivittäin sellaisia klo 8-20. Alakoululla ensimmäiset vanhempien tekstarit piipitti puhelimeen klo 6.00 aamulla ja jotkut vanhemmat soitteli vielä illalla klo 21.00! En enää ikinä anna omaa puhelinnumeroani yhdenkään oppilaan vanhemmalle, vaikka esimies käskisi.
Sitten toinen mielenkiintoinen seikka on tämä nykyinen oppilasaines. Ennen oli erityiskouluja ja erityisluokkia, jonne pääsivät oppimisvaikeuksista ja käyttäytymis-ja keskittymishäiriöistä kärsivät lapset. Nykyisin heidät kaikki on integroitu normiluokkaan. Jos sairaalan suljettuosasto ei mahda mielenterveysongelmista kärsivälle nuorelle mitään, laitetaan hänet "kuntoutumaan" kouluun. Siellä yläkoulussa he sitten viiltelevät itseään ja "kuntoutuvat" joukon jatkeena. Siellä peruskoulussa ovat kaikki tulevat linnakundit, raiskaajat, narkkarit ja rikolliset saman katon alla. Osa varastelee ja kulkee puukkojen kanssa. Tietysti opettajat ottavat heti ne pois, jos näkevät, mutta kuinka monessa muussa työssä pitää takavarikoida teräaseita itse aseettomana, soittaa töihin poliisia ym. kivaa. Suurin osa nuorista on toki mukavia ja hyvin käyttäytyviä, mutta ihan jokaiselta luokalta löytyy nykyisin myös jos jonkinlaista diagnoosin saanutta särkynyttä ihmislasta. Eli tervemenoa vain opettamaan ja lomailemaan. Mä yritän tän äitiyslomani jälkeen löytää itselleni jotain muuta hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. yläkoulun opettajaOk. Voitko loman jälkeen laittaa Wilma-viestit seuraavan päivän ohjelmasta viim. klo 20 eikä klo 23.
Mut mitä jos mä en ehdi teidän luokan asioihin ennen kuin vasta silloin klo 23? Kun mulla on yleensä noin sata oppilasta päivässä ...
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. Mene ja tee samoin.
Pidetäänpä tuo argumentti mielessä myös silloin, kun ruikutetaan naisvaltaisten alojen palkoista.
Nehän on suunnilleen puolet vuodesta vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Olis sunkin kannattanut kouluja käydä, että olisit oppinut edes laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap saa pitää syyslomaa? Minä konttorihommissa ja mullakin syysloma vaikka syyskuussa pidin pitkän kesäloman. Voi harmi ap:tä.
Lukuisien ihmisten työehtosopparit eivät sisällä lomaa niin paljoa, että voisi pitää syysloman. Tai voi, mutta sitten lomapäivät eivät riitä talvilomaan. Eli joko tai.
Mun mielestä on käsittämätöntä, että Suomessa on niin erilaisia lomaoikeuksia.
Monilla on vuodessa 5 viikkoa. Ei ole paljoa se. Kesällä tarvii kyllä kokonaisen kuukauden, niin talvelle jää sitten viikko.
Jos haluaa enemmän lomaa, niin kannattaa opiskella kunnollinen ammatti. Silloin saa tosin varautua melkoisen kuormittavaan työhön. Ei jossain siivoojan tai sairaanhoitajan tai vastaavan muun matalan koulutuksen ammattissa lomaa tarvita kuin se normaali 4 tai max. 5 viikkoa vuodessa.
Opetustyö ja koulu arki ovat muuttuneet valtavasti parin vuosikymmenen aikana. Digitaaliset laitteet ovat tuoneet kiireen. Ennen opettaja täytti pahvikantista päiväkirjaa, siihen lyhyesti tunnin aihe ja poissaolijat. Arvosanat toiseen vihkoon. Vanhempainilta kerran vuodessa.
Nykyisin on Wilmat, sähköpostit, tekstiviestit, WhatsApp-ryhmät, koulun Facebook, Instagram, blogit, vlogit, sähköiset oppimisympäristöt ja arviointijärjestelmät, monet yhteistyökuviot ja niihin liittyvät digitaaliset järjestelmät, tilastoinnit, kyselyt, suunnitelmat, lausunnot. Tuossa vain pieni osa erilaisista järjestelmistä, joita koulussa täytyy hallita koko ajan. Aikaa oppilaiden kohtaamiseen ei jää riittävästi.
Olen sitä mieltä, että ei ole raskaampaa työtä, kuin opettajan työ. Pitkiä päiviä ja töitä viikonloputkin. Opettajat ovat lomansa ja palkkansa ansainneet.
Syyslomalla on hyvää aikaa korjata 200 oppilaan kokeet. Yhteensä läpikäytävää on 800 sivua. Sen lisäksi pitäisi saada tehtyä 10 lukiotunnin suunnittelut + 4 yläkoulun tuntia. Näiden töiden pitää olla valmiina heti loman jälkeen.
Onko teillä yksityispuolella kerralla esim. 30 meluavaa ja riekkuvaa asiakasta? Kysyn tätä nro 15:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Syyslomalla on hyvää aikaa korjata 200 oppilaan kokeet. Yhteensä läpikäytävää on 800 sivua. Sen lisäksi pitäisi saada tehtyä 10 lukiotunnin suunnittelut + 4 yläkoulun tuntia. Näiden töiden pitää olla valmiina heti loman jälkeen.
Tsemppiä ja hyvää "lomaa"! Mä niin samaistun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis sunkin kannattanut kouluja käydä, että olisit oppinut edes laskemaan.
Perusopetuksessa 190 työpäivää, loput sitten vapaapäiviä eli 48% vuodesta. Jollain amk opeilla voi olla selvästi enemmänkin vapaapäiviä. Tai he aina tuohtuneena selittävät, että lomaa ei ole ollenkaan. On vain opetuksettomia päiviä.
Arvostan opettajia ja ovat kyllä lomansa ansainneet!
Aina riittää noita valittajia joiden mielestä opettajien yms työ on helppoa.
Olen itse perhepäivähoitaja ja moni luulee, että vaan makoilen rennosti kotona ja muutama muksu leikkii päivän vieressä. Laki velvoittaa meitä nykyisin jatkuvasti kirjoittamaan ylös havaintoja, pitää noudattaa ja tehdä vasuja. (Noudattaa siis kunnan vasua, valtakunnallista, ryhmä kohtaista ja jokaisen lapsen henk kohtaista. )
Jatkuvasti pitää kuvata lapsia ja väsätä jokaisen kasvun kansiota, laittaa iltaisin sähköposteilla kuvia vanhemmille päivän kulusta (laki velvoittaa ottamaan vanhemmat osaksi kasvatustyötä).
Työpäivät on klo 6-17. Lisäksi juostaan koulutuksissa, oman ryhmän palavereissa, tavataan vanhempia, keksitään viikottaiset ohjelmat päiväkodin, seurakunnan yms yhteistyötahojen kanssa. Viikonloput juostaan ostamassa askartelutarvikkeita jne.
Jatkuvasti pitää arjen touhuissa samalla opettaa. Pottailua, pukemista tietysti, mutta myös esim kun tekee ruokaa lapsille sekin pitäisi vasujen mukaan olla opetustilanne eli siinä sitten kerrot mitä taas touhuat mistä teet missä kasvaa mikäkin ruoka-aine yms.
”Vähän rentoa teet vaan töitä kotona katsot lapsia”.. Jep juuri näin!
Saa tulla kokeilemaan miten hanskaa koululuokan, jossa melkein puolet oppilaista on tehostetun tai erityisen tuen piirissä ja lisäksi paljon S2 oppilaita joille teet mm. eriyttäviä tehtäviä ja omat kokeet. Tehostetun tuen oppilaista puolet käytösongelmaisia, lopuilla oppimiseen liittyviä haasteita. Jo asiakirjojen päivittämisessä on iso työ näin lokakuussa, samalla tapaat vanhemmat joiden kanssa vartti ei koskaan riitä yhtikäs mihinkään.
Valtavasti opetuksen eriyttämistä, kun esimerkiksi matikassa on pari oppilasta, jotka vieläkin laskevat sormilla 3+2 ja toisaalta niitä, jotka ovat laskutaidoiltaan pari luokkaa ylempänä. Joka ikinen päivä saat olla selvittelemässä oppilaiden välisiä kahnauksia ja laitella viestejä kotiin. Samalla yrität muistaa laittaa jokaisesta oppilaasta myös niitä positiivisia asioita.
Opetusmateriaalien valmistamiseen ja kokeiden ja kirjoitusten korjaamiseen menee monta iltaa viikossa. Sunnuntaina teet seuraavan viikon suunnitelmat tuntikohtaisine ohjelmineen. Välitunnit juokset monistamassa, selvittelet oppilaiden asioita, soittelet koteihin, haalit materiaaleja seuraaville tunneille tai olet ulkona välkkävalvonnassa säässä kuin säässä. Ei paljon hengähdystaukoja ehdi päivän aikana olla.
Raskainta on ehkä se jatkuva läsnäolo ja esilläolo. Et voi paeta hetkeksikään omaan rauhaan, aina on oltava tosi skarppina ja jämäkkänä oppilaiden edessä. Yllättäviä tilanteita esim. oppilaiden välillä on jatkuvasti.
Pidän kyllä pääsääntöisesti työstäni, mutta ei tässä ihan helpolla pääse. Ainakin minulla pyörii työasiat mielessä vapaallakin . Olen tehnyt monia töitä elämäni aikana, ja kyllä tämä opettaminen (ainakin näin luokanopettajana) on henkisesti ollut raskainta työtä. Olen aivan loppu lukukauden päätteeksi. Ja se palkka mitä tästä käteen kuukaudessa jää on todella pieni kun vertaa muihin yliopistokoulutuksen saaneiden palkkoihin.
Tämä. Olen niin samaa mieltä. En jaksaisi olla 6kk-8kk putkeen töissä ilman lomaa. En ymmärrä, miten ihmiset jaksaa olla talven töissä viikon talvilomalla. Olen valinnut ammattini juuri siksi, että pari kuukautta töitä ja sitten loma. Saa jaksotettua hyvin jaksamisensa.
Ainoa harmi mielestäni on se, että kun oppilaat vihdoin pääsivät vauhtiin ja ryhmäytymään, niin sitten on jo loma.