Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joko opettajat jäi taas lomalle

Vierailija
13.10.2018 |

Vastahan heillä kesäloma loppui. Minulla ei ole koululaisia, mutta luin erään sukulaisen päivityksen alkuviikosta, että onneksi alkaa loma, kun on niin uupunut jo, kun on ollut töitä niin pitkään. On ala-asteen opettaja.
Ihmettelin, että vastahan tuo oli pari kuukautta lomalla, joten miten on taas niin uupunut.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kenellekin rankkaa. Yhdet pärjäävät hanttihommissa, toiset väsyvät ja tylsistyvät niissä. Opettajan työ on raskasta. Se on raskasta myös niille, jotka ovat sopivia ja lahjakkaita alalla. Työpäivä koululla voi olla lyhyt, mutta iltaisin tarkastetaan kokeita, rustataan wilma-viestejä ja tehdään hallinnollisiakin töitä. Kyllä päivälle helposti tulee mittaa enemmän kuin 7 tuntia ja 45 minuuttia. Jos opettaja kirjoituttaa aineen kolmelle yläkoulun luokalle, hänellä on helpolla 60 työtä luettavanaan. Eivätkä kaikki niistä teksteistä ole helposti luettavia. Välttävän tekstin arvostelu ja virheiden merkitseminen vievät aikaa. Ja kun niitä opetusrymiä aineenopettaja on kuitenkin paljon enemmänkin, yritin vain antaa esimerkin.

Kyllä minä tiedän, että monet opettajat valittavat. Vaikka alalle pyrkivät valitaan kohtalaisen tarkasti, moni on opettajan työssä väärin motiivein tai ei ole sopiva alalle. Esitän vähän kärkevän esimerkin: monet opettajat ovat olleet etupäässä vain koulumaailmassa. Seitsenvuotiaana peruskouluun, 16-vuotiaana lukioon, 19- tai 20-vuotiaana yliopistoon ja siitä kouluun töihin. Välissä ehkä vain lyhyitä työsuhteita. Ei tällainen "koulutusbroileri" ole ehkä ikinä kohdannut sitä maailmaa, jossa koulussa välttävästi pärjäävä lapsi tai nuori päivittäin elää. Kohtaamisesta tulee väkisin rankka, vaikka opettajan tahto olisikin hyvä.

Ihminen myös muuttuu. Nuoresta, innokkaasta luokanopettajasta voi vuosien kuluessa tulla lasten ja heidän vanhempiensa ongelmiin väsyneitä riivinrautoja, joiden parissa pitää vain yrittää jaksaa päivästä toiseen. Jos ei olisi pitkiä lomia, he olisivat sairaslomalla.

Mutta ehkä tosiaan on niin, että opettajillakin pitäisi olla lomaa vuodessa vain se neljä tai enintään kuusi viikkoa. Sillä aikaa kun he itse olisivat töissä ja koululaiset lomalla, heidät voitaisiin lähettää puutarhahommiin, tietöihin, roskia keräämään kaupungille tai johonkin muuhun sellaiseen. Ehkä nämä elämänsä lähes pelkästään kouluissa viettäneet jotakin siitä oppisivat. No, ihan minimi olisi, että opettajan koulutukseen, kuten yliopistoon ylipäätään, pitäisi pääsyn edellytyksenä olla vähintään vuosi tai pari ansiotyökokemusta jostain muualta kuin koulumaailmasta.

Kuule kyllä lähes kaikilla opettajilla on muutakin työkokemusta kuin opehommat. Monella on toinen ammattikin. Itse tunnen esimerkiksi diplomi-inssejä, kampaajan, työvoimaneuvojan ja tutkijan, jotka ovat opettajina.

Vähintään kaikenlaisia hanttihommia tulee tehtyä opintojen lomassa. Minulle kertyi niinä aikoina vuosien kokemus siivoamisesta, aspan hommista ja paperinpyörityksestä konttorissa.

On outo mutta yleinen ennakkoluulo, että opettajat täysin irrallaan muusta yhteiskunnasta ja ettei meillä ole mitään kokemusta tai kosketusta muuhun maailmaan kuin kouluun. Miksi ihmeessä näin olisi? Eihän mikään muukaan ammattikunta elä umpiossa.

Hanttihommia monet tekevät opiskelujen ohessa. Hanttihommilla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä nykyajan akateemiseen työmaailmaan, joka on kuormittavaa, haastavaa ja pitää otteessaan 24 h. Vain opettaja voi luulla niin. Opettajille tekisi hyvää tehdä välillä vastuullisia töitä aikuisten kanssa.

Vierailija
82/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap saa pitää syyslomaa? Minä konttorihommissa ja mullakin syysloma vaikka syyskuussa pidin pitkän kesäloman. Voi harmi ap:tä.

Lukuisien ihmisten työehtosopparit eivät sisällä lomaa niin paljoa, että voisi pitää syysloman. Tai voi, mutta sitten lomapäivät eivät riitä talvilomaan. Eli joko tai.

Mun mielestä on käsittämätöntä, että Suomessa on niin erilaisia lomaoikeuksia.

Monilla on vuodessa 5 viikkoa. Ei ole paljoa se. Kesällä tarvii kyllä kokonaisen kuukauden, niin talvelle jää sitten viikko.

Jos haluaa enemmän lomaa, niin kannattaa opiskella kunnollinen ammatti. Silloin saa tosin varautua melkoisen kuormittavaan työhön. Ei jossain siivoojan tai sairaanhoitajan tai vastaavan muun matalan koulutuksen ammattissa lomaa tarvita kuin se normaali 4 tai max. 5 viikkoa vuodessa.

Ai, opiskella kunnon ammatti. Suurin osa korkeakoulutetuista on sellaisten työehtosoppareiden (tai sen puutteessa, lain) piirissä, jossa lomaa on 4 viikkoa ja vasta yli vuoden työskentelyn jälkeen huikeat 5 viikkoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh! Työpäiviä 365... Opettajilla ei taida olla mitään käsitystä työelämästä, jos joka päivä on muka työpäivä! Helppoahan se on hillua lasten kanssa, kun ei ole oikeaa vastuuta työn laadusta.Lapset eivät osaa arvioida sitä, mikä on työn taso. Oikeassa asiantuntija-ammatissa joutuu kohtaamaan kriittisiä aikusia. Opettajat on todellisesta elämästä vieraantuneita. Toinen vanhemistani oli opettaja ja totesi itse moneen kertaan että helppo työ, jossa hyvät lomat. Toisin kuin lakimiespuolisolla.

Unohtuuko, että myös (kriittisiä) aikuisia opetetaan?

Jösses. Kannattaa tsekata Suomen koulutusjärjestelmä.

Vierailija
84/84 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh! Työpäiviä 365... Opettajilla ei taida olla mitään käsitystä työelämästä, jos joka päivä on muka työpäivä! Helppoahan se on hillua lasten kanssa, kun ei ole oikeaa vastuuta työn laadusta.Lapset eivät osaa arvioida sitä, mikä on työn taso. Oikeassa asiantuntija-ammatissa joutuu kohtaamaan kriittisiä aikusia. Opettajat on todellisesta elämästä vieraantuneita. Toinen vanhemistani oli opettaja ja totesi itse moneen kertaan että helppo työ, jossa hyvät lomat. Toisin kuin lakimiespuolisolla.

Unohtuuko, että myös (kriittisiä) aikuisia opetetaan?

Jösses. Kannattaa tsekata Suomen koulutusjärjestelmä.

'

Ja sitä paitsi teinit ne vasta kriittisiä ovatkin. Ei mitään turhia käytöstapojen luomia pidäkkeitä sille, miten ilmaisee mielipiteensä opettajasta...