Asuntolaina ja toisen puolison saama perintö
Miten olette menetelleet jos toinen puoliso on saanut perintöä mutta teillä on vielä jäljellä yhteistä asuntolainaa ja omistusosuudet 50/50? Onko perinnöllä lyhennetty yhteistä lainaa ja tehty keskinäisiä kauppakirjoja tms. vai onko perinyt osapuoli sijoittanut perinnön johonkin muuhun? Vai onko perijä käyttänyt perintönsä lainanlyhennykseen mutta omistusosuudet on pidetty ennallaan? Varsinkin tilanteessa jossa perintö ei kata koko lainamäärää eli sitä joka tapauksessa jää jäljelle.
Kommentit (134)
Nykykoroilla olisi hulluutta käyttää perintöä asuntolainen pois maksamiseen. Jos perintörahaa on reilummin, eikä sille ole mitään akuuttia käyttökohdetta, niin se kannattaa sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin perintöä, maksaisin oman osuuteni velasta pois. Sitten minulle jäisi enemmän käyttörahaa, mikä toki hyödyttäisi myös muuta perhettä. Mieheni luultavasti sijoittaisi ainakin osan perintörahoista.
Jos laina on yhteinen "Matti ja Maija Meikäläinen" niin mikä on "oma osuus"? Juridisestihan jos lainaa on jäljellä 100 000€ ja Maija maksaa 50 000€ siitä; Matilla ja Maijalla on edelleen yhdessä lainaa 50 000€; ei pelkästään Matilla.
Minkälainen idiootti ottaa yhteisen lainan?
Mitä idioottimaista siinä muka olisi? Varmaan suurimmalla osalla namisista olevilla on yhteistä omaisuutta ja yhteistä lainaa. Sehän on pankin kannalta paljon turvallisempi vaihtoehto, joten voidaan antaa myös paremmat ehdot, kuten matalampi marginaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin perintöä, maksaisin oman osuuteni velasta pois. Sitten minulle jäisi enemmän käyttörahaa, mikä toki hyödyttäisi myös muuta perhettä. Mieheni luultavasti sijoittaisi ainakin osan perintörahoista.
Jos laina on yhteinen "Matti ja Maija Meikäläinen" niin mikä on "oma osuus"? Juridisestihan jos lainaa on jäljellä 100 000€ ja Maija maksaa 50 000€ siitä; Matilla ja Maijalla on edelleen yhdessä lainaa 50 000€; ei pelkästään Matilla.
Mitä idioottimaista siinä muka olisi? Varmaan suurimmalla osalla namisista olevilla on yhteistä omaisuutta ja yhteistä lainaa. Sehän on pankin kannalta paljon turvallisempi vaihtoehto, joten voidaan antaa myös paremmat ehdot, kuten matalampi marginaali.
Kyllä erilliset lainat ovat huomattavasti selkeämmat, ei ainakaan minulla pankki ole ikinä siitä lisää laskuttanut. Miten esim toisen tekemät ylimääräiset lyhennykset onnistuu, jos on vain yksi laina? Kun molemmilla on omansa, voi kumpikin maksaa lainaa pois tasan niin hitaasti tai nopeasti kuin haluaa.
Luin koko ketjun ja yllätyin. KUKAAN ei ole tehnyt niinkuin me. Asunnon omistus 50/50, laina 50/50. Minulla oli 60.000 euroa. Teimme velkakirjan eli lainasin miehelleni 30.000 euroa korottomasti. Maksoimme sitten 60.000 eurolla asuntolainan ylimääräisen lyhennyksen.
Jos kuolen tai tulee ero, velkakirja otetaan huomioon osituksessa. Meidän lähisuku tietää tästä järjestelystä koska ovat olleet velkakirjan todistajina.
Miehen vanhemmat ovat varakkaita. Saattaa käydä niin, että mies perii ja voi maksaa velan minulle ja tehdä vielä samanlaisen järjestelyn toisinpäin, että hän tekee ylimääräisen lainanlyhennyksen ja minä jään hänelle korotyomasti velkaa.
Avioehto on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä erilliset lainat ovat huomattavasti selkeämmat, ei ainakaan minulla pankki ole ikinä siitä lisää laskuttanut. Miten esim toisen tekemät ylimääräiset lyhennykset onnistuu, jos on vain yksi laina? Kun molemmilla on omansa, voi kumpikin maksaa lainaa pois tasan niin hitaasti tai nopeasti kuin haluaa.
Ydinsana on Yhteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei mene lainasta edes tilinhoitokulua kerran kuussa? Miksi vitussa toisen pitäisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä itselleen yhteisessä lainassa? Jos lyhennyksiä tehdään, niin ne tehdään yhteisestä lainassa. Aika monella pariskunnalla on yhteinen talous, ei sillä ole väliä mikä on henkilön henkilökohtainen varallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun ja yllätyin. KUKAAN ei ole tehnyt niinkuin me. Asunnon omistus 50/50, laina 50/50. Minulla oli 60.000 euroa. Teimme velkakirjan eli lainasin miehelleni 30.000 euroa korottomasti. Maksoimme sitten 60.000 eurolla asuntolainan ylimääräisen lyhennyksen.
Jos kuolen tai tulee ero, velkakirja otetaan huomioon osituksessa. Meidän lähisuku tietää tästä järjestelystä koska ovat olleet velkakirjan todistajina.
Miehen vanhemmat ovat varakkaita. Saattaa käydä niin, että mies perii ja voi maksaa velan minulle ja tehdä vielä samanlaisen järjestelyn toisinpäin, että hän tekee ylimääräisen lainanlyhennyksen ja minä jään hänelle korotyomasti velkaa.
Avioehto on.
Tällaisessa perheessä tehdään velkakirja myös hoitovapaalla ja työttömyydessä.
Meillä mies on nyt työtön.
Ekana myytiin kaikki irtaimisto, lyhennettiin lainaa jokaisella eurolla, mikä irtosi. Tehdään niin edelleenkin.
Jos jompi kumpi saisi perintöä, menisi rahat heti lainan lyhennykseen. Miehen työllistyminen ei ole mitenkään varmaa ja minunkin työt loppuu väh 5 v sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei mene lainasta edes tilinhoitokulua kerran kuussa? Miksi vitussa toisen pitäisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä itselleen yhteisessä lainassa? Jos lyhennyksiä tehdään, niin ne tehdään yhteisestä lainassa. Aika monella pariskunnalla on yhteinen talous, ei sillä ole väliä mikä on henkilön henkilökohtainen varallisuus.
Jollain "vitu n" yhden euron tilimaksulla nyt ei ole mitään merkitystä. Miksi pitäisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä? No vaikka ihan siksi että toinen haluaa tuhlata rahansa johonkin muuhun kuin toinen, tai toinen haluaa pitää vaikka sapattivapaata jossain välissä ja siksi maksaa lainaansa nopeammin, tai ihan mikä tahansa syy. Kun lainat on erilliset niin ei tarvitse miettiä esim samaa kuin aloittaja, tai ylipäätään tapel la rahasta kun ne ovat suhteesta erilliset.
Minä sain pienen perinnön (90000€ verojen jälkeen) kun olin 40-vuotias. Meillä on asunto 50/50 ja yhteinen laina, jota mies oli pitkälti maksanut kun itse en ollut juurikaan työelämässä. Tuossa tilanteessa tuntui reilulta antaa puolet perinnöstä miehelle. Tai ensin ostettiin perheen ensimmäinen auto, siihen meni 10000€. Sitten teimme niin, että maksoin kaikki perheen yhteiset kulut tuosta perinnöstä, kunnes mies sai palkastaan 40000€ säästöön. Maksoin siis yhteistä elatusta 40000€ edestä joten mitään lahjaveroseuraamuksia tästä ei tullut. Sain itselleni 40000€ sijoituksia varten ja mies myös. Reilun vuoden verran siinä taisi mennä, että mies sai sen palkastaan säästettyä.
Meiltä tulee jäämään reilummin perintöä, tällä hetkellä netto-omaisuus on noin 800k€ ja lapsia on vain yksi. Omiin testamentteihimme olemme laittaneet ehdon, että lapsen puolisolla ei ole perintöön avio-oikeutta. Tämä ei tietenkään estä lasta käyttämästä perintöään puolison ja perheen hyväksi, mutta se suojaa häntä tilanteessa, jossa avioliitto päätyy eroon. Lapsi meni nuorena naimisiin ja hänellä oli 80k€ edestä sijoituksia naimisiin mennessään, puolisolla lähinnä velkaa (ja auto). Heillä ei ole avioehtoa ja rahat on olleet yhteiset alusta asti. Tuo on pienempi paha jos tuo pieni pesämuna menee puoliksi erotilanteessa, mutta meidän perintömme halusimme suojata.
Meillä on vieläkin reippaasti asuntolainaa, koska näillä koroilla emme ole pitäneet lyhennysten kanssa kiirettä. Mies on juuri saamassa pienen perinnön (50-70k€) mutta ei sillä todellakaan asuntolainaa lyhennetä vaan se menee sijoitusten jatkoksi, ellei mies sitten intoudu ostamaan mökkiä.
Mutta elatuksen kautta voi siis siirtää varallisuutta vapaasti tilanteessa, jossa kummallakin on tuloja. Perinnöllä voi maksaa puolison elantomenoja niin että puoliso saa palkkansa säästöön. Jos taas halutaan tehdä asunnon omistusosuuksiin muutoksia, niin sehän ei onnistu muuten kuin kaupan tai lahjoituksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioehto on.Tällaisessa perheessä tehdään velkakirja myös hoitovapaalla ja työttömyydessä.
Uusperhe. Molemmilla teini-ikäisiä lapsia.
T. se joka teki velkakirjan.
Suosittelen kyllä avioeroa ja velkakirjoja kaikille. Jos tulot ovat erisuuruisia, menot voidaan jakaa nettotulojen suhteessa tai JA kerätä yksityistä lisäeläkettä sille puolisolle joka on perhevapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa perheessä tehdään velkakirja myös hoitovapaalla ja työttömyydessä.
Uusperhe. Molemmilla teini-ikäisiä lapsia.
T. se joka teki velkakirjan.
Suosittelen kyllä avioeroa ja velkakirjoja kaikille. Jos tulot ovat erisuuruisia, menot voidaan jakaa nettotulojen suhteessa tai JA kerätä yksityistä lisäeläkettä sille puolisolle joka on perhevapaalla.
Tuo on tietenkin ihan eri kuvio, eihän uusperheessä luonnollisestikaan voi olla mitään yhteistaloutta. Mutta kun on ydinperhe, jossa on vain yhteisiä lapsia, niin yhteistalous on ihan toimiva ratkaisu, kunhan rahankäytössä ollaan samoilla linjoilla. Avioliiton aikana ei ole niin suurta väliä kenen nimissä omaisuus on ja kuka on maksanut asuntolainasta minkäkin verran, loppupeleissä ne varat menevät perintönä yhteisille lapsille.
Se, että avioehtoa ei ole, tarjoaa myös mahdollisuuden verottomiin omaisuudensiirtoihin puolisoiden välillä. Jos jostain syystä halutaan varallisuuseroja tasata, niin se onnistuu helposti osituksen kautta, kun laitetaan avioero vireille. Ositus jää voimaan, vaikka avioeroa ei haettaisikaan loppuun asti. Tämän vuoksi verottajakaan ei puutu siihen, kuka avioliitossa maksaa yhteistä asuntolainaa. Ei haittaa vaikka toinen olisi kotiäiti ja toinen uraisä, joka maksaa koko lainan vaikka asunnon omistus on 50/50.
Olen sijoittanut tähänastisen perintöni. Toinen vanhemmista elää vielä. Heillä on testamentissa lause, joka poissulkee lasten puolisoiden oikeuden perintöön ja sen tuottoon. Siitä kertyy hyvä lisä eläkepäiville.