"Sä voit varmaan päästää mut siihen eturiviin kun oot noin pitkä niin näet taaempaakin"
Olen parhaillaan jonottanut jollekkin keikaille ym. 10 tuntia ja sitten hetki ennen keikan alkua lähes aina joku tökkii seökään ja sanoo tuon lauseen vähän eri muodoissa mutta ajatus on aina sama.
Sitten pahimmillaan haukutaan kun en siirry pois eturivistä.
Olenko mä nyt oikeasti todella kamala ihminen kun en viime hetkellä luovuta eturivin paikkaa lyhyemmälle ihmiselle (aikuiselle)..olen sen monta tuntia kiltisti odottanut ja päässyt eturiviin ja yleensä matkustanut satoja kilometrejä keikan takia, järjestänyt työt ym. että edes pääsen keikalle. Sitten tulee joku sankari viime hetkellä selän taakse ja alkaa vaatia paikkaani.
Niin ja olen 175cm.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä minua pitemmät antavat nätisti minun tulla eteensä, koska olen heitä lyhempi, niin mieheni jää heidän taakseen. Jos taas eivät päästä minua eteensä, niin mieheni menee heidän eteensä, ja minä menen mieheni eteen.
Miehelläsi ei ole oikeutta mennä kenenkään eteen.
Mielestäni hänellä on oikeus mennä eteenmenijän eteen. Ohis
Olettaen, että paikka on tyhjä. Älkää jättäkö sitä tyhjää tilaa eteenne. Kaikki tyhjä tila on vapaata tilaa johon saa vapaasti asettua. Toisen eteen ei saa ängetä jos tila ei ole tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin monta tilaisuutta nämä pitkät ovat sabotoineet. Eikö yhtään raksuta kun änkeävät eturiviin...?
Huvittavinta ja ärsyttävintä oli lasten Maltti ja Valtti-konsertissa. Tapahtuma oli ulkona ja eturivissä oli ISOKOKOISIA AIKUISIA jotka roikottivat sylissä omaa lastaan. Kukaan muu lapsi ei sitten nähnytkään keikkaa. Kivaa näytti olevan näillä aikuisilla kun lauloivat mukana.Tässä oli kyse 175 cm pitkästä, ei mistään metriheikistä. Lähes kaikki miehet ovat hän pidempiä
Kyse olikin lapsista. Jokainen aikuinen on niitä isompi. Kyse on tilanteen huomioimista/muiden huomioimista.
Aikuisten konsertissa ei ole lapsia mutta on pienikokoisia ihmisiä jotka eivät näe pidempien takaa.
Itsekkäät ihmiset ovat kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, ottamatta varsinaisesti kantaa aloitukseen, niin silloin kun lapsi oli vielä päiväkodissa ja siellä järjestettiin joulujuhlia yms. Niin joka ainoa kerta sinne eteen änkesivät +2metriset iskät ja mallin pituiset ja (joskus myös levyiset) naiset.
Siinä sitten istut (tai vaikka seisoisi)takarivissa muiden kääpiöiden kanssa tunnin näkemättä vilaustakaan omasta tai muiden muksuista.Täytynee säätää laki, että vain alle 50 kiloiset alle 160 cm kokoiset vanhemmat saavat osallistua lastensa juhliin. Tai sitten pitää säätää, että paikat on täytettävä pituus ja painojärjestyksessä.
Tai sitten kohteliaasti otettaisiin huomioon kaikki. Nuo on niin intiimejä tilaisuuksia ja väkeä ei ole hirveästi. Siinä voidaan ihan silmämääräisesti huomioida pituuseroja.
Mutta kun Suomessa pitää olla aina joku laki, että asiat sujuu....
Joku kysyi minkä artistin keikalle joutuu Suomessa jonottamaan 10h, että pääsee eturiviin. Mä olen ainakin jonottanut 9h, että näen Sabatonin eturivistä (Helsingin jäähalli 2016) ja Nightwishin Helsingin keikalle pitää jonottaa yli 12h jos haluaa eturiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin monta tilaisuutta nämä pitkät ovat sabotoineet. Eikö yhtään raksuta kun änkeävät eturiviin...?
Huvittavinta ja ärsyttävintä oli lasten Maltti ja Valtti-konsertissa. Tapahtuma oli ulkona ja eturivissä oli ISOKOKOISIA AIKUISIA jotka roikottivat sylissä omaa lastaan. Kukaan muu lapsi ei sitten nähnytkään keikkaa. Kivaa näytti olevan näillä aikuisilla kun lauloivat mukana.Tässä oli kyse 175 cm pitkästä, ei mistään metriheikistä. Lähes kaikki miehet ovat hän pidempiä
Kyse olikin lapsista. Jokainen aikuinen on niitä isompi. Kyse on tilanteen huomioimista/muiden huomioimista.
Aikuisten konsertissa ei ole lapsia mutta on pienikokoisia ihmisiä jotka eivät näe pidempien takaa.
Itsekkäät ihmiset ovat kamalia.
Pienikokoiset voivat varautua ja ostaa aition tai jonottaa eturiviin. Miksi joku pitkään jonottanut hujoppi joutuu siirtymään lyhyen, joka ei viitsi jonottaa, edestä?
En anna minäkään paikkaani jonka olen saanut vaivalla jonottamalla . Siinä vaiheessa kun joku tunkija tulee ni saa nyrkistä :)mun eteen siis turha edes yrittää. niittiranneke sitten sattuu kun sillä tökkästään naamaan ! :)
En viitsi lukea muita kommentteja koska arvaan vastausten tason. Jos eturivin paikat jaetaan jonotusjärjestyksessä, se on niin ja pituus on täysin sivuseikka. Miksi lyhyempi olisi etuoikeutettu etuilemaan?
Kaikkein inhottavimpia ovat ne jotka heiluvat ja kaatuilevat (yrittävät tanssia) kaljalasi kädessä täydessä katsomossa.
Tästä syystä käyn lähinnä katsomassa klubikeikkoja missä isoin osa yleisöstä istuu ja festareilla seuraan kauempaa missä on väljempää. Olen 152 cm pitkä. Usein ne etummaiksiksi tunkevat pitkät miehet ovat vielä kovin päihtyneitä, joten aika uhatuksi tunnen itseni korstojen keskellä kun huojuvat ja tönivät miten sattuu. Niin ja olen muuten itse ammattimuusikko, eikä ihan hirveästi miellytä katsoa lavalta tönijöitä yleisössä... Olenpa todistanut sellaistakin keikkaa, jossa artisti ei suostunut jatkamaan ennen kun yksi riehuja rauhoittui kun näki että yleisössä oli muita tulilinjalla.
Tuollaisia eturiviin myöhässä pyrkiviä "tosifaneja" on joka keikalla. Ei oikeat fanit mene konserttiin niin pahasti myöhässä eikä ainakaan kuvittele pääsevänsä parhaille paikoille viimeisten joukossa. Se on todella ärsyttävää, mutta aina joku päästää ne ohi. Niiden takia syntyy myös joskus kova tungos juuri ennen konsertin alkamista.
Sanoisin 180 cm olevan sellainen pituus, että sitä pidempien olisi asiallista etsiä paikka edes sivummalta, vaikka ei välttämättä taaempaa. Siis sijoittautua sillä tavalla, että taaempanakin olevat näkevät edes ohitse.
Katson mieluusti keikat hiukan taaempaa, tai siis pitää kai sanoa kuuntelen. Liian edessä ääni ei mielestäni toistu yhtä hyvin kuin miksauspöydän/kopin tienoilta. Ja jos ei ole joku matala pikkuklubi niin taaempaa näkee pituusrajoitteisenakin oikein hyvin lavalle.
Ärsyttävimpiä ovat tyypit jotka ovat istuneet baarissa keikan alkamiseen asti ja tokan biisin kohdalla tajuavat että haluavat katsoa keikan- mahdollisimman hyviltä paikoilta tietysti, mieluiten jutellen/pelleillen/bailaten ison kaveriköörin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä otan aina pitkän mieheni mukaan keikalle. Hän on oikeasti sen 204 pitkä, joten koskaan ei vielä ole ollut tilannetta että hän ei näkisi jonkun takaa.
Hän päästää aina eteensä häntä lyhemmän henkilön, koska on mukava ihminen, ja haluaa mielellään että muillakin olisi hyvä keikkakokemus. Monesti on näitä "pitkiä" ihmisiä sitten kovasti harmittanut, kun mieheni ohjaa minut heidän eteensä(kun eivät viitsi väistää, vaikka nätisti pyydän.) ja jää itse taakseni seisomaan. Jännä homma että heitä häiritsee kun eivät näe mieheni leveän selän takaa mitään, mutta minua ei olisi saanut häiritä se etten näe heidän takaansa mitään. Niin se on jännä, että se sama voi harmittaa itseä mikä ei toista saisi harmittaa ;)
Jos nämä minua pitemmät antavat nätisti minun tulla eteensä, koska olen heitä lyhempi, niin mieheni jää heidän taakseen. Jos taas eivät päästä minua eteensä, niin mieheni menee heidän eteensä, ja minä menen mieheni eteen.
Siis sun mies ohjaat sut jonkun toisen eteen ja asettuu sitten taaksesi seisomaan eli vie jonkun toisen, siinä edessä ehkä jo pari tuntia odotelleen ja todella paikkansa vuoksi vaivaa nähneen näköalat?
Pari kertaa minulle on yritetty tehdä sama eli tunkeutua eteeni sivusta, ehkä jopa niin, että joku korsto on ohjaamassa siihen eteeni. Silloin osaan painautua vasten lavan reunaa/aitaa/tms. ja estää pääsyn näköalani eteen. Sinä on sitten aikansa tönitty ja tuupittu ja kaverini on huutanut vartijat paikalle ja se tönijä on siirretty siitä pois. Kaverini kun aina näkee teräaseita kaikkialla.
TOSI kiva kun joku 150 cm daami ja 204 cm herra käyttävät tuollaista taktiikkaa.
Heidän väliinsä mahtuisi vaikka legioona muita tyyppejä niin että hekin näkevät, nyt sitten tuon napataatan poikakaveri/mies peittää näköalat kuta kuinkin kaikilta.
Tuon ymmärtäisi jos olet 190 senttinen ja tai sinulla olisi suuri afro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Jos olette pitkien ihmisten takana molemmat, ja pitkät ihmiset eivät halua antaa paikkaansa pois, puskette väkivalloin siihen eteen? Eli joko sinä viet näiden ihmisten paikat, tai sitten sinä ja miehesi?
Toivottavasti jårkkärit osaa poistaa tällaiset käytöstavattomat töykimykset eturivistä.
Ei se ole paikan poisantamista, että päästää itseään lyhemmän eteensä. Se on itseänsä lyhemmän eteen päästämistä, ja jokainen jolla on hyvät käytöstavat tekee näin. Jos miestäni ei olisi mukana, en näkisi koskaan yhdestäkään keikasta mitään. Emme mene koskaan eteen keskelle, vaan sivummalle, jolloin mieheni on helppo pitkänä jäädä taaimmaiseksi
Eihän miehesi sitten mene kenenkään eteen, paitsi sinun takana olleiden? Aiemmin hän oli silloin pitkien ihmisten vieressä, nyt sinä olet pitkien ihmisten vieressä ja miehesi heidän takanaan. Tämä on ihan hyvin toimittu, mutta sinä annoit ymmärtää, että miehesi siirtyy pitkien ihmisten eteen, jotta nämä ihmiset vuorostaan eivät näkisi.
Kyllä hän menee, mikäli edessäni on minua pitempi ihminen, joka ei päästä minua eteensä. Keikoilla on ihan hyvin tilaa, ja katsomossa tapahtuu aina liikehdintää edestakaisin. Yllensähän tilanne onki niin, että olen mieheni kanssa lavan läheisyydessä. Siihen eteeni koukkaa yllättäen pitkä ihminen, jota pyydän ystävällisesti siirtymään pois edestäni. Jos hän ei tätä tee, niin siirryn itse hänen eteensä, ja koska mieheni siirtyy mukanani, niin on mieheni täten hänen edessään. Jostain syystä se ei uivelolle käy, että hän ei näe mieheni takaa, mutta minulle pitäisi käydä se että minä en näe hänen takaa.
Tosiaankin, mikäs on tämä konsertti johon on suomessa jonotettu 10h, ja ei ole paikkalippuja tilattu etukäteen? Vastaan tuleviin kommentteihin vasta kun olen saanut tähän selityksen, ja esimerkin, koska en jaksa turhaa trollaamista.
Toki tilanne on eri, jos sinä ja miehesi olette olleet niillä paikoilla jo aiemmin, ja joku sitten väkisin tuntee teidän eteenne. Ihan yhtä epäreilua se on, kuin se, että miehesi tunkisi väkisin jonkun eteen.
Itse en ole 10 tuntia jonottanut minnekään, mutta kuulemma ainakin yhtenä vuotena Provinssirockissa päälavan edessä 10 ekaa riviä oli koko päivän System of a Down-faneja, jotka oli saapuneet odottamaan porttien avautumista aamuseitsemältä.
Sen sijaan seisoin kyllä ihan muutama viikko sitten Nosturissa reilu 2 tuntia päästäkseni eturiviin katsomaan yhtä suosikkibändiäni, ja todellakin olisin kutsunut järjestysmiehet jos joku olisi väkisin puskenut eteeni 10 min ennen keikan alkua, koska en päästänyt hänen pätkää vaimoaan eturiviin tilalleni.
Milläs sinä ne kutsut? La-puhelimella? Vai onko sinulla kännykässä järkkäreiden numerot jotta voit soitella heille eturivistä?
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, ottamatta varsinaisesti kantaa aloitukseen, niin silloin kun lapsi oli vielä päiväkodissa ja siellä järjestettiin joulujuhlia yms. Niin joka ainoa kerta sinne eteen änkesivät +2metriset iskät ja mallin pituiset ja (joskus myös levyiset) naiset.
Siinä sitten istut (tai vaikka seisoisi)takarivissa muiden kääpiöiden kanssa tunnin näkemättä vilaustakaan omasta tai muiden muksuista.Täytynee säätää laki, että vain alle 50 kiloiset alle 160 cm kokoiset vanhemmat saavat osallistua lastensa juhliin. Tai sitten pitää säätää, että paikat on täytettävä pituus ja painojärjestyksessä.
Ei tarvitse. Riittää että omataan kohteliaat käytöstavat, eikä blokata esitystä muilta vain siksi koksa minulla on oikeus seistä muiden näköesteenä.
Jos olet ollut ekana eturivissä niin tottakai pysyt siinä vaikka olisit kaksimetrinen. Itse kanssa tulen aina ajoissa keikoille että pääsen eturiviin, silti monet yrittää tunkea mun eteen juuri kun keikka alkaa. En väistä. Jos maksan jostain keikasta haluan myös nähdä jotain. T. 155cm.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olet. Tottakai annetaan lyhempien mennä eteen. Mikä järki olisi keikassa jossa eturivi olisi täynnä niitä 2.metrisiä, ja sitten kukaan muu kuin eturivi ei näkisi keikasta mitään?
Ystävällisen peukaloisen saatan joskus päästääkin eteeni, mutta tuollaiset vaatijat saavat karvat pystyyn. En rynni varaamaan eturivin paikkoja ikuisuus etukäteen vaan menen niille, kun alkaa olla järkevää mennä lavan eteen, jos haluan jonkinlaisen paikan saada. Liian myöhään on turhaa tulla vaatimaan erityisoikeuksia lyhyytensä vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi ei ole oikeutta mennä kenenkään eteen.
Ihan yhtälailla hänellä on oikeus mennä sinun eteesi, kuin sinulla on oikeus tulla minun eteeni.
Vai soitatko poliisin? Ja palokunnan? Nyyh.
Jokainen on mulkero tyylillään. Me olemme sitä vain, jos meille ollaan ensiksi.
Sinulla ei ole oikeutta mennä yhtään kenenkään eteen, ellei sinulle nätisti anneta siitä paikkaa. En minä pitkänä honkkelina tietenkään tunge kenenkään eteen sinne eturiviin, vaan menen sinne, jos siinä ei silloin vielä ketään seiso. Odotan myös, että kukaan ei tule väkisin survoutumaan minun eteeni.
Olen itse 156 cm ja ihan joka ikisellä keikalla missä olen elinaikanani ollut käy niin että kun löydän katsomosta sopivan paikan mistä on kohtuullinen näkyvyys, tulee hetken kuluttua eteeni joku korsto. Aina. On ihan eri juttu tuo kun jonottaa saadakseen hyvän paikan, siinä olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä, mutta normikatsomossa voisi vähän ajatella ettei tunge jonkun itseään paljon lyhyemmän eteen.
Täytynee säätää laki, että vain alle 50 kiloiset alle 160 cm kokoiset vanhemmat saavat osallistua lastensa juhliin. Tai sitten pitää säätää, että paikat on täytettävä pituus ja painojärjestyksessä.