Miten henkilö ei voi tietää, mitä hänen sukunimensä tarkoittaa, herranjestas?
Että eikö ole yhtään häirinny koko elämän aikana, mitä oma sukunimi tarkoittaa, hyvää päivää....
Kommentit (72)
http://seutu.wikimikkeli.fi/index.php/Savolaisten_sukunimien_alkuperä
Tuolla on Pasanenkin, Pekasta tai Pietarista tulee.
Sukunimeni on eteläkarjalaista alkuperää, mahdollisesti rajan takaa. Vasta 23-vuotiaana, kun aloin seurustella oululaisen miehen kanssa, kuulin, millaisen väännöksen siitä saisi hänen murteellaan. Voin olla hautaani saakka varma, että se ei ole nimelleni tarkoitettu merkitys. Muutakaan merkitystä en nimelleni tiedä ja olisin todellakin selvinnyt ilman oululaisväännöstä. Myöhemmin tämän muka niin nokkelan yhteyden Ouluun keksi nykyisen kihlattuni pikkuveli, vaikka onkin asunut koko ikänsä pääkaupunkiseudulla / ulkomailla.
Ei sillä, ettenkö olisi hyvinkin kiinnostunut nimistä ja niiden merkityksistä. Mutta olen kertakaikkiaan hyväksynyt sen, että on olemassa myös ns. epäsanoja, mukaan lukien nimiä, jotka eivät tarkoita mitään.
Kari nimikin tarkoittaa vaikka mitä kun kääntää useammalle kielelle... mistäpä sitä nimen kaikkia tarkoituksia sais selvitettyä...
Vierailija kirjoitti:
Sukunimeni on eteläkarjalaista alkuperää, mahdollisesti rajan takaa. Vasta 23-vuotiaana, kun aloin seurustella oululaisen miehen kanssa, kuulin, millaisen väännöksen siitä saisi hänen murteellaan. Voin olla hautaani saakka varma, että se ei ole nimelleni tarkoitettu merkitys. Muutakaan merkitystä en nimelleni tiedä ja olisin todellakin selvinnyt ilman oululaisväännöstä. Myöhemmin tämän muka niin nokkelan yhteyden Ouluun keksi nykyisen kihlattuni pikkuveli, vaikka onkin asunut koko ikänsä pääkaupunkiseudulla / ulkomailla.
Ei sillä, ettenkö olisi hyvinkin kiinnostunut nimistä ja niiden merkityksistä. Mutta olen kertakaikkiaan hyväksynyt sen, että on olemassa myös ns. epäsanoja, mukaan lukien nimiä, jotka eivät tarkoita mitään.
Minä taas en hyväksy ajatusta, että olisi olemassa nimiä, joilla ei olisi yhtään mitään merkitystä. Aina on jokainen nimi jostakin syystä annettu, vaikka toki syy voi olla, että joku on 400 vuotta sitten kuullut jonkin vieraskielisen nimen väärin.
Ja olen yksi niistä, jotka eivät ole omaan nimeään pystyneet selvittämään.
Minun sukunimeni tarkoittaa vuorta/kalliota. Ei nyt mikään kaikista syvällisin pohdittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en hyväksy ajatusta, että olisi olemassa nimiä, joilla ei olisi yhtään mitään merkitystä. Aina on jokainen nimi jostakin syystä annettu, vaikka toki syy voi olla, että joku on 400 vuotta sitten kuullut jonkin vieraskielisen nimen väärin.
Niin. Sanotaanko sitten, että minulla nimi, jonka merkitystä kukaan ei ole pystynyt selvittämään edes arveluiden tasolla. Sukunimeni ei siis tarkoita tässä maailmassa kellekään mitään. Ei nyt lasketa sitä oululaisvitsiä.
Liekkö tuo niin hienoa tietää nimien tarkempi merkitys?
Oma tyttönimeni tarkoittaa vanhalla suomella ”tylsä”, eka poikkis oli englantilaiselta nimeltään ”hölmö”. Nyt olen ihan tyytyväisenä ”pieni kala”. Ehkä joskus myöhemmin muutun ”tylsäksi pikku kalaksi” jos elämäntilanne tästä muuttuu :)
En edes tiedä mistäpäin maapalloa sukunimeni on peräisin saati mitä se tarkoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Voitko sanoa mita sukunimeni Bwimbi tarkoittaa?
Puupäätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä tiedät että iso osa sukunimistä on ihan vaan pappien lätkimiä?
Iso osa sukunimistä, jotka eivät kantajiensa mukaan "tarkoita mitään", tulee muinaissuomesta, kielemme esiäidistä, ja ne tarkoittavatkin jotain. Sitä vain on vaikea itse tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä tiedät että iso osa sukunimistä on ihan vaan pappien lätkimiä?
Toki. Mutta minun on vaikea kuvitella pappiakaan lätkäisemään kenellekään nimeksi kirjainyhdistelmää, joka ei millään tasolla tarkoita mitään.
Pakkohan se oli googlettaa: nimeni tarkoittaa Jahve on armollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossa on nimikirjoja, yleisimpänä Nyky-Suomen sanakirjakirjasarjan nimikirja, jota ei enää ehkä päivittänetä. Ei netistä löydy kattavaa hakemistoa.
No sitä tarkoitan, että jos tosiaan on vaikka Pasanen, niin ettei ole sitä vertaa avannut nimikirjan kantta ja etsinyt P:n kohdalta jotain kiinnostavaa.
Olen etsinyt myös tuttavien ja ei-tuttavien nimien merkityksiä tai että mistä ovat tulleet, ihan nimikirjasta.
-ap
Kiva että sinulla on harrastus, muilla taitaa olla muita harrastuksia.
Tarkoittaako Kajanoja Kajan-ojaa vai Kaja-nojaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja täällä monilla. Itse ymmärrän hyvin ap:n pointin. Jotenkin olin tähän asti kuvitellut, että kaikki ovat perillä sukunsa historiasta vähintään parisataa vuotta taakse päin ja olisi käsitys siitä, mistä se oma suku ja sukunimi tulee & tarkoittaa.
Eihän sillä suvun historian tietämyksellä ole mitään tekemistä nimen kanssa. Oman sukuni puolella sukunimi on vaihtunut joka sukupolvessa, otettu ilmeisesti joko tilan nimi tai sitten vaan keksitty jostain. Omalla sukunimelläni on tietty merkitys, mutta ei mitään tietoa, miksi iso-isoisäni on sen ottanut, kun ei se ainakaan millään tavalla kuvasta sitä paikkaa, jossa asui.
Minulla on ruotsalaistaustainen sukunimi ja tiedän mitä se tarkoittaa. Tiedän myös mistä nimestä se alunperin muotoutui joskus 1800-luvulla. Tämä alkuperäinen on oikeastaan parempi ja voisin vaikka vaihtaa siihen.
Mun sukunimi on ihan isoisoisän keksimä, mitään tarkoittamaton "suomennos", kun halusi eroon ruotsinkielisestä sukunimestään.
Kertoi itse keksineensä sanan, joka etäisesti kuulosti siltä ruotsinkieliseltä nimeltä (tosi etäisesti mielestäni :D ), mutta on kuitenkin suomea ja sopi heidän etunimiinsä.
Kirjastossa on nimikirjoja, yleisimpänä Nyky-Suomen sanakirjakirjasarjan nimikirja, jota ei enää ehkä päivittänetä. Ei netistä löydy kattavaa hakemistoa.
No sitä tarkoitan, että jos tosiaan on vaikka Pasanen, niin ettei ole sitä vertaa avannut nimikirjan kantta ja etsinyt P:n kohdalta jotain kiinnostavaa.
Olen etsinyt myös tuttavien ja ei-tuttavien nimien merkityksiä tai että mistä ovat tulleet, ihan nimikirjasta.
-ap