Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten henkilö ei voi tietää, mitä hänen sukunimensä tarkoittaa, herranjestas?

Vierailija
10.10.2018 |

Että eikö ole yhtään häirinny koko elämän aikana, mitä oma sukunimi tarkoittaa, hyvää päivää....

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voisin uskoa et jos on pieni suku nii tietää hyvin, isossa suvussa taas ei välttämättä. ite oon pienestä suvusta ja tiän mistä sukunimi on peräisin mut naimisii mentäessä ja nimen vaihtuessa ei ukkokaa tiä mistä tää nimi on peräisin

Minun kokemukseni taas on, että isoissa suvuissa on kirjattu asioita ylös paremmin, tehty sukututkimusta ym.

mulla taas se et mitä pienempi suku nii sitä paremmi asiat tiedetää ja paremmat sukututkimukset tehty. tosin tuo on nii yksilöllistä ja jo meissä kahdessa näkyy ero

Vierailija
22/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos nimi tarkoittaakin monta asiaa, eikä vain yhtä tiettyä. - Mistä voi tietää mkä on oikea vaihtoehto ja tarkoittaa juuri, sitä omaa nimeä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tarkkaan mistä nimeni on peräisin mutta se ei tarkoita mitään. Etunimestä muotoutunut sukunimi.

Vierailija
24/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä, että joku ei tiedä mitä oma sukunimi tarkoitta?

Jos nimi on koskela, nieminen tai vaikka pekkala, niin mitä siitä merkityksestä pitää tietää?

En ole ap, mutta suomalaiset nimet ovat syntyneet monin tavoin. Koskela tai Pekkala voivat olla suvun kotitalon nimiä, tai sitten ne voivat olla käännöksiä ruotsinkielisistä nimistä, joko alkuperäistä merkitystä tai ääntämystä mukaillen. Kiinnostavaa on myös se, miksi nimi on otettu juuri silloin kuin se on otettu.

T. Se, joka on tutkinut ja selvittänyt monia asioita suvustaan muttei ole löytänyt sukunimensä merkitystä.

Vierailija
25/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä vain ei ole luontaista tiedonhalua. Oletan, että tuo tarkoittamasi henkilö ei ehkä ole kauhean välkky muutenkaan, jos hänellä ei ole tapana ottaa selvää erilaisista asioista.

(Khröhöm, itse tiedän tarkkaan sekä entisen että nykyisen sukunimeni, etunimeni ja lasteni etunimien merkitykset...)

Olisi mukava kuulla, millaisia ponnistuksia olet tehnyt selvittääksesi perheesi nimien merkitykset. Oletko matkustanut esimerkiksi ulkomaille tutkimaan arkistoja?

T. Se, jolla on inkeriläinen nimi.

Ei ole tarvinnut. Etunimien merkitys on helppo selvittää - kaikki kansainvälisiä. Sukunimistä toinen on suomalainen. Siitä on tehty sukuselvitys josta käy ilmi nimen alkuperäinen muoto, josta taas nykyinen ilmiasu on aikanaan "savolaistettu". Toinen on ulkomaalainen ja sen nimi palautuu kreikankieliseen sanaan. Suvun vaiheita en tiedä tarkkaan mutta merkitystähän tässä pohdittiinkin. Tiedonhankinnan ammattilainen muuten minäkin.

Vierailija
26/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä kommentteja täällä monilla. Itse ymmärrän hyvin ap:n pointin. Jotenkin olin tähän asti kuvitellut, että kaikki ovat perillä sukunsa historiasta vähintään parisataa vuotta taakse päin ja olisi käsitys siitä, mistä se oma suku ja sukunimi tulee & tarkoittaa.

Vierailija
27/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä Huttunen, Räsänen, Pasanen ja Korhonen tarkoittavat?

Vierailija
28/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hutun tiedän, tarkoittaa keittoa, mutta muista ei ole aavistustakaan.

Vierailija
29/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä vain ei ole luontaista tiedonhalua. Oletan, että tuo tarkoittamasi henkilö ei ehkä ole kauhean välkky muutenkaan, jos hänellä ei ole tapana ottaa selvää erilaisista asioista.

(Khröhöm, itse tiedän tarkkaan sekä entisen että nykyisen sukunimeni, etunimeni ja lasteni etunimien merkitykset...)

Olisi mukava kuulla, millaisia ponnistuksia olet tehnyt selvittääksesi perheesi nimien merkitykset. Oletko matkustanut esimerkiksi ulkomaille tutkimaan arkistoja?

T. Se, jolla on inkeriläinen nimi.

Ei ole tarvinnut. Etunimien merkitys on helppo selvittää - kaikki kansainvälisiä. Sukunimistä toinen on suomalainen. Siitä on tehty sukuselvitys josta käy ilmi nimen alkuperäinen muoto, josta taas nykyinen ilmiasu on aikanaan "savolaistettu". Toinen on ulkomaalainen ja sen nimi palautuu kreikankieliseen sanaan. Suvun vaiheita en tiedä tarkkaan mutta merkitystähän tässä pohdittiinkin. Tiedonhankinnan ammattilainen muuten minäkin.

Aika helpolla olet sitten välkkyjen puolelle päässyt :)

Kyllä minäkin etymologian ystävänä osaan luetella yleisimpien eurooppalaisten etunimien merkitykset, ja loput kertoo google. Mutta omaa sukunimeäni en todennäköisesti saa koskaan selvitettyä.

Vierailija
30/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hutun tiedän, tarkoittaa keittoa, mutta muista ei ole aavistustakaan.

Nuo ovat ihan yleisimpiä suomalaisia nimiä, luetteloon voisi lisätä vielä Väisänen ja Väänäsen. Vaikea keksiä noillekaan merkitystä?

Vierailija
31/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimeni alkuosa on luontoon liittyvä sana. Ei mikään yleisesti tunnettu tai arkikielessä käytetty, mutta googlaamalla löytyy. Esiintyy muutamassa paikannimessä pienellä alueella. Kaikkia nimiä ei voi jäljittää, jos sanat eivät ole enää tunnettuja. Kotipaikkakuntani nimen merkitystä ei tiedä kukaan.

Vierailija
32/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellisiä kommentteja täällä monilla. Itse ymmärrän hyvin ap:n pointin. Jotenkin olin tähän asti kuvitellut, että kaikki ovat perillä sukunsa historiasta vähintään parisataa vuotta taakse päin ja olisi käsitys siitä, mistä se oma suku ja sukunimi tulee & tarkoittaa.

Tiedän sukuni vaiheista 1500-luvulle asti (tai siis tiedän sekä isäni että äitini vanhempien suvuista sekä isä- että äitilinjoittain), mutta silti en tiedä sitä, mitä sukunimeni tarkoittaa. Sitä ei voi suomentaa, ruotsintaa tai saksantaa.

Vierailija
33/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaamallahan nuo löytyvät.

Vierailija
34/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sukunimi on Svinhufvud. En halua tietää mitä se tarkoittaa.

Eikös svin tarkoita sikaa?

Vierailija
35/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kvg

Vierailija
36/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kiinnostaa? Se on vaan nimi, ei sillä ole mitään syvällisempää merkitystä.

Niin kauan kuin ihmisille on nimiä annettu, niillä on ollut vaikka mitä syvällisempiä merkityksiä.

Kuten Yannica tai Yessica? Just, just wt:n syvällinen merkitys...

Vierailija
37/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kiinnostaa? Se on vaan nimi, ei sillä ole mitään syvällisempää merkitystä.

Niin kauan kuin ihmisille on nimiä annettu, niillä on ollut vaikka mitä syvällisempiä merkityksiä.

Kuten Yannica tai Yessica? Just, just wt:n syvällinen merkitys...

No Yessica tai Jessika tulee Shakespearen kautta Raamatusta, Yannica lienee väännös Janista,eli Johanneksesta. Kyllä typerimmilläkin nimillä joku tausta on.

Vierailija
38/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaamallahan nuo löytyvät.

Räsä = rikkinäinen, tosin epäilen että tämä ei ole alkuperäinen merkitys.

Väisä = jäälle asetettava tienviitta

Korho = huonokuuloinen, vanhus, kömpelö ynnä muita merkityksiä.

Pasasta en löytänyt mitään.

Vierailija
39/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa samaa mieltä, mutta korjaisin sen verran, että ihmettelen ihmisiä joita ei oman nimen merkitys lainkaan kiinnosta. Ainahan sitä ei saa selville vaikka kuinka asiaan perehtyisi, niin kuin ketjusta käy ilmi.

Vierailija
40/72 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sianpää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän