Tunnusluku kortit poistumassa.... miksi?
Olevinaan turvallisuusasia, mutta selosta tyhmälle kuinka paperin voi hakkeroida?
Vai onko posti menettänyt maineensa?
Vaikka nuo tunnukset saisikin haltuunsa niin vielä tarvitsee käyttäjätunnuksen...
Aivan turhake tuo tunnusluku sovellus, mitä sää teet kun kännykkä hajoo?
"osta uus"
vyörytetty siis asiakkaiden vastuulle, jee
kyllä minä oon luonnon aineiden säästämisen kannalla, ton paperilapun olisi voinut vain muuttaa eri materiaaliksi, niinkuin vaikka muovi kortit, jotka aina palautettaisi pankille kun on käytetty loppuun ja niissä voisi olla joku viivakoodi systeemi lisänä
tai sitten niissä täytyisi olla vielä joku lisävarmenne, rekisteröidään henkilön x puhelinnumeroon esimerkiksi...
qr koodeja vaikkapa hyödyntäen
Kommentit (214)
Uusia listoja ei enää lähetetä. Pidän näistä viimeisistä nyt kynsin ja hampain kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte jos älykännykkä hajoaa tai varastetaan? Milläs sitten maksetaan, kertokaapa tyhmälle.
Läppärillä minä ainakin maksaisin. Tai tabletilla.
Kansanopiston laskut tulee paperisena joka vuonna. Kun eihän ne kurssit ikuisesti kestä.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte jos älykännykkä hajoaa tai varastetaan? Milläs sitten maksetaan, kertokaapa tyhmälle.
Millä tahansa vehkeellä, jolla pääsee nettiin. Milläs luulit?
Miksi Suomen pitää olla koekaniini kaikissa muutoksissa? Jos toiset maksaa vielä postilla shekeillä, niin miksen saa käyttää niitä pahviläpysköjä? Ei täällä oo ees kivijalka-pankkia, mistä voisi kysyä neuvoja uusiin systeemeihin.
Aha, ilmeisesti pankit on tehneet sopimuksia kännykkävalmistajien kanssa, koska ilman tunnuslukutaulukkoa en ainakaan minä tee pankkisovelluksella puhelimessa mitään jos se kieltäytyisi täysin toimimasta "rootatulla" androidilla. Olen asentanut lineageos-androidin vanhaan puhelimeeni, koska muuten ei turvapäivityksiä saa ilman uuden pihelimen ostoa ja op-mobiilissa ei voi sen takia käyttää mitään ilman tunnuslukutaulukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Milläs sinä soitat, jos puhelimesi hajoaa tai varastetaan?
Aivan!
Paperinen tunnuslukukortti on tietoturvassa ylivoimainen. Maapallon toisella puolella olevalla hakkerilla ei ole mitään mahdollisuutta väärinkäyttää sitä, toisin kuin kaikkia mobiiliratkaisuja. Jos joku aikoo väärinkäyttää pankkitunnuksiani, niin hänen pitää ensiksi murtautua kotiini saadakseen tuon listan käsiinsä ja sen jälkeen selvittää pankkitunnukseni ja sen käyttäjätunnus.
Ja jokainen tietää miten heiveröinen erityisesti Android-laitteiden tietoturva on. Puhelimessa pankkiyhteytesi on avoinna kaikille maailman hakkereille ja on vain ajan kysymys milloin näitä aukkoja aletaan hyödyntää oikein urakalla.
"Nykyaika" on älytön perustelu poistaa toimivia palveluja. Onko nykyaikaa lukea paperisia kirjoja? Ei, kirjastot voi lopettaa ja tarjota jatkossa vain e-kirjoja. Onko polttoaineella toimiva auto nykyaikaa, kun sähköautokin on keksitty? Ei, jatkossa ihmisten siirryttävä sähköautoihin kolmen viikon siirtymäajalla. Myös tv:n katselu alle 1 m x 1,5 m näytöltä on passé, joten jatkossa Areena-sovelluksia yms. saa vain kotiteattereihin. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä onnistu, koska tunnistautuminen ja maksujen vahvistus pitää tehdä tuolla hajonneella / varastetulla kännykällä. Muuta vaihtoehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomen pitää olla koekaniini kaikissa muutoksissa? Jos toiset maksaa vielä postilla shekeillä, niin miksen saa käyttää niitä pahviläpysköjä? Ei täällä oo ees kivijalka-pankkia, mistä voisi kysyä neuvoja uusiin systeemeihin.
Espanjassa tästä keskusteltiin ja todettiin, että tähän EU- systeemiin ei siirrytä, koska miljoonilla ihmisillä ei ole edes pankkitiliä, eikä haluta luopua korttelipankeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääset läppärillä verkkopankkiin, kun puhelin on varastettu ja tunnuslukusovellus sen mukana?
Vierailija kirjoitti:
Paperinen tunnuslukukortti on tietoturvassa ylivoimainen. Maapallon toisella puolella olevalla hakkerilla ei ole mitään mahdollisuutta väärinkäyttää sitä, toisin kuin kaikkia mobiiliratkaisuja. Jos joku aikoo väärinkäyttää pankkitunnuksiani, niin hänen pitää ensiksi murtautua kotiini saadakseen tuon listan käsiinsä ja sen jälkeen selvittää pankkitunnukseni ja sen käyttäjätunnus.
Ja jokainen tietää miten heiveröinen erityisesti Android-laitteiden tietoturva on. Puhelimessa pankkiyhteytesi on avoinna kaikille maailman hakkereille ja on vain ajan kysymys milloin näitä aukkoja aletaan hyödyntää oikein urakalla.
Onhan ne tyhmimmät naputelleet kärsivällisesti koko tunnuslukutaulukon hakkereiden feikkisivustolle.
Mutta en minäkään todellakaan asenna kännykkään mitään pankin tunnuslukusovellusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääset läppärillä verkkopankkiin, kun puhelin on varastettu ja tunnuslukusovellus sen mukana?
Sen tunnuslukulaitteen avulla tietenkin. Se kannattaa aina hommata varalle.
Kyllä ihmisellä kuuluisi olla oikeus valita itse näinkin tärkeä asia. Toisaalta nyt pankkeihin on pääsemässä käsisksi poliisit ja kela niin miksei samantien koko maailma? Puhelinten tietoturva on vitsi ja vielä suurempi vitsi on mahdollistaa 2fa samalla laitteella jolla pankissa asioi. Itse en pankkiasioita puhelimessa tee joten sen suhteen tämä ei ole ongelma mutta tietoturvaan kuuluu muutakin kuten saatavuus joka tässä onkin erityisen suuri ongelma koska puhelin voi hävitä, hajota, AKKU VOI LOPPUA tai varmennusprosessi sekoilee. Kahta jälkimmäistä ongelmaa pahviläpyskällä ei ole. Toki sen voi sitten vastaavasti KOPIOIDA jonka voi mieltää joko hyväksi tai pahaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä onnistu, koska tunnistautuminen ja maksujen vahvistus pitää tehdä tuolla hajonneella / varastetulla kännykällä. Muuta vaihtoehtoa ei ole.
No onhan. Ei kännykkää tarvita ollenkaan välttämättä.
Suositelkaa pankkeja missä on teidän mielestä toimiva systeemi ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan ymmärrä, miksi siitä pahviläpykästä on pakko luopua. Antaisivat meidän, jotka pitävät sitä kätevänä, käyttää tätä helppoa tapaa.
Kun hankkii sovelluksen, niin tarvitsee kuitenkin kännykkää, josta hakee luvun ja
näpyttelee sen tietokoneen näytölle. Kyllä pahviläpyskä on kätevämpi, kun ei tarvitse kahta laitetta ropata.
Ei sieltä sovelluksesta mitään uutta lukua haeta. Sinne näpytellään nelinumeroinen "salasana", jonka itse keksit ja joka on aina sama.
Sitä en ymmärrä, että miksi koko tunnuslukusovellusta tarvitaan, koska se toimii samalla nelinumeroisella luvulla joka kerta (ja joka on myös helppo varastaa)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisellä kuuluisi olla oikeus valita itse näinkin tärkeä asia. Toisaalta nyt pankkeihin on pääsemässä käsisksi poliisit ja kela niin miksei samantien koko maailma? Puhelinten tietoturva on vitsi ja vielä suurempi vitsi on mahdollistaa 2fa samalla laitteella jolla pankissa asioi. Itse en pankkiasioita puhelimessa tee joten sen suhteen tämä ei ole ongelma mutta tietoturvaan kuuluu muutakin kuten saatavuus joka tässä onkin erityisen suuri ongelma koska puhelin voi hävitä, hajota, AKKU VOI LOPPUA tai varmennusprosessi sekoilee. Kahta jälkimmäistä ongelmaa pahviläpyskällä ei ole. Toki sen voi sitten vastaavasti KOPIOIDA jonka voi mieltää joko hyväksi tai pahaksi...
Herää kysymys kannattaako suomalaisia pankkeja käyttää.
Nykyisenä IBAN aikakautena ei olla sidottu kansallisiin pankkeihin.
Revolution on yksi mun pankeista
Mulle tulee ainakin kiinteistöveromaksut.