Tunnusluku kortit poistumassa.... miksi?
Olevinaan turvallisuusasia, mutta selosta tyhmälle kuinka paperin voi hakkeroida?
Vai onko posti menettänyt maineensa?
Vaikka nuo tunnukset saisikin haltuunsa niin vielä tarvitsee käyttäjätunnuksen...
Aivan turhake tuo tunnusluku sovellus, mitä sää teet kun kännykkä hajoo?
"osta uus"
vyörytetty siis asiakkaiden vastuulle, jee
kyllä minä oon luonnon aineiden säästämisen kannalla, ton paperilapun olisi voinut vain muuttaa eri materiaaliksi, niinkuin vaikka muovi kortit, jotka aina palautettaisi pankille kun on käytetty loppuun ja niissä voisi olla joku viivakoodi systeemi lisänä
tai sitten niissä täytyisi olla vielä joku lisävarmenne, rekisteröidään henkilön x puhelinnumeroon esimerkiksi...
qr koodeja vaikkapa hyödyntäen
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte jos älykännykkä hajoaa tai varastetaan? Milläs sitten maksetaan, kertokaapa tyhmälle.
Läppärillä minä ainakin maksaisin. Tai tabletilla.
Eipä onnistu, koska tunnistautuminen ja maksujen vahvistus pitää tehdä tuolla hajonneella / varastetulla kännykällä. Muuta vaihtoehtoa ei ole.
No onhan. Ei kännykkää tarvita ollenkaan välttämättä.
Ei ole. Sillä hetkellä, kun kännykkäsi varastetaan, sinulla ei ole mitään keinoa päästä verkkopankkiisi. Jos olet ulkomailla, ja haluat osta lentoliput Suomeen, että pääset hoitamaan asiaa Nordean, ei sekään välttämättä onnistu, koska et sinne verkkopankkiin pääse ilman kännykän tunnuslukusovellusta. Uutta tunnuslukusovellusta ei voi ladata millekään laitteelle, ilman tunnuslukuja, jotka on siis siellä varastetussa sovelluksessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte jos älykännykkä hajoaa tai varastetaan? Milläs sitten maksetaan, kertokaapa tyhmälle.
Miten pääset läppärillä verkkopankkiin, kun puhelin on varastettu ja tunnuslukusovellus sen mukana?
Siis anteeks, mut en ymmärrä yhtään mikä tää erillinen tunnuslukusovellus oikein on? OmaSp:llä on ainakin käytössä mobiilivarmenne enkä ole käyttänyt minkäänlaisia tunnuslukuja, paperisia tai muutakaan, enää vuosikausiin.
No se on se mobiilivarmenne.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, tämä on ongelma.
Rahasta kaikki kiinni.. pankit siirtävät palvelunsa digitaalisiksi, niin ei tarvitse henkilöstöä kohta mihinkään. Tunnuslukulistat ovat vain yksi esimerkki tästä, niiden printtaaminen ja postittaminen maksaa.
Olen itse pitänyt Nordean tunnuslukusovellusta hyvin näppäränä, mutta mitä tekee Nordea:
6.11.2018 alkaen sovellus ei ole käytössä enää Windows-puhelimissa.
Yht´äkkiä tuli ilmoitus pari viikkoa sitten. Hupsis vain... S*na!
Minun siis on pakko ostaa joku h*tin Android- p***a kakkkospuhelimeksi ja siihen halpisliittymä, jossa on rajaton netti, muttei muuta suurempaa.
Ja numero salaiseksi, ettei siihen kukaan soittele.
Haluan jatkossakin hoitaa raha-asiani ja muut tunnistautumiseni puhelimella ja nyt tämä vaatinee ainakin n. 100 € investoinnin.
Ihan vaan tiedoksi, että VI-HAAN Androidia.
Niin hankala ja v-mäinen vanhaan kunnon Windowsiin verrattuna!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÄRGH!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä onnistu, koska tunnistautuminen ja maksujen vahvistus pitää tehdä tuolla hajonneella / varastetulla kännykällä. Muuta vaihtoehtoa ei ole.
Ei ole. Sillä hetkellä, kun kännykkäsi varastetaan, sinulla ei ole mitään keinoa päästä verkkopankkiisi. Jos olet ulkomailla, ja haluat osta lentoliput Suomeen, että pääset hoitamaan asiaa Nordean, ei sekään välttämättä onnistu, koska et sinne verkkopankkiin pääse ilman kännykän tunnuslukusovellusta. Uutta tunnuslukusovellusta ei voi ladata millekään laitteelle, ilman tunnuslukuja, jotka on siis siellä varastetussa sovelluksessa...
Tämä nimenomaan itseäni huolestuttaa. Vaihdoin juuri uuteen puhelimeen ja olin ällistynyt, miten vaikeaksi oli tehty puhelimen vaihtaminen. Tarvitsin paperisesta tunnuslukulistasta tunnusluvun, jotta pääsin käsiksi verkkopankkiini ja pystyin lisäämään uuden laitteen. Nordean pitäisi keksiä tuohon joku ratkaisu!
Muuten kyllä Mobiilipankki on ollut kätevä, tarkistelen tilien saldot ja siirrän rahaa tileiltä toiselle. Makselen myös Klarnan sähköpostiini lähettämiä laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pitänyt Nordean tunnuslukusovellusta hyvin näppäränä, mutta mitä tekee Nordea:
Minun siis on pakko ostaa joku h*tin Android- p***a kakkkospuhelimeksi ja siihen halpisliittymä, jossa on rajaton netti, muttei muuta suurempaa.
Haluan jatkossakin hoitaa raha-asiani ja muut tunnistautumiseni puhelimella ja nyt tämä vaatinee ainakin n. 100 € investoinnin.
Niin hankala ja v-mäinen vanhaan kunnon Windowsiin verrattuna!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÄRGH!
Vaihda pankkia. Ja kerro syy Nordealle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla Nordean oma ongelma?
Jos puhelin hajoaa/varastetaan, kai sen uuden koodin verkkopankkiin pääsyä varten saa soittamalla aspaan? Älkää sanoko, että oikeasti pitää mennä konttoriin (Nordea)?!?
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelin hajoaa/varastetaan, kai sen uuden koodin verkkopankkiin pääsyä varten saa soittamalla aspaan? Älkää sanoko, että oikeasti pitää mennä konttoriin (Nordea)?!?
Ymmärrän siis sen kyllä, että kirjeellä lähettävät koodin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Muutosvastaisuus ;)
Kunhan olet käyttänyt sovellusta vähän aikaa, ihmettelet että miksi vasta nyt tämäkin asia on tehty helpoksi.
Vai kaipaatko vielä painettuja puhelinluetteloitakin?
Veikkaan, että tuo sovellus kieltäytyy toimimasta jos havaitsee että puhelimessa on joku muu kuin alkuperäinen android tietoturva-aukkoineen koska puhelinvalmistajat jakaa päivityksiä vain parin vuoden ajan. Aika säälittävä elinaika puhelimelle mielestäni ja tällaisen pankin kuningasidean vuoksi olen pakotettu ostamaan uusi puhelin vähän väliä jos haluan pitää tietoturvan kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti pahviläpyskä on toiminut hyvin ja ilman ongelmia vuosikausia. Väärinkäytölsiä ei ole ilmennyt ja vanhukset ja heikkonäköiset ovat pystyneet hoitamaan pankkiasiansa. On suorastaan sikamaista, että pakotetaan kaikki käyttämään kännykkää maksettaessa laskuja.
Mikä pankki on tekemässä näin, vai tarkoitatko että muutos tulee kaikkiin pankkeihin? Eihän vanhukset tule pärjäämään, se on aivan varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan uuden puhelimen ja maksan sillä. Ostaisin joka tapauksessa, jos nykyiselle kävisi jotain.
Sinulla varmaan on sitten varalliusuutta enemmän kuin useammalla meistä muista. En minä vaan pysty tuosta vaan ostamaan uutta älypuhelinta jos nykyinen varastetaan tai se hajoaa. Entäs jos on kännykkäkaupat kiinni esim viikonloppu iltana, juhlapyhinä? Siinäpä sitten ostelet uutta kännykkää ja maksat sillä laskujasi. Tosi haavoittuvainen järjestelmä. Moni tulee olemaan vielä todellisessa kus.essa kun tämä systeemi tulee yleiseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhelimessa saa mitään tietoja, edes tunnistautumalla.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen, että yhtäkkiä kerrotaan käytön loppuvan kuukauden varoajalla. Mitään huhujakaan en ollut kuullut ennen tuota ilmoitusta sovelluksessa. Mitä jos ei käyttäisi sovellusta neljään viikkoon ja sitten yhtäkkiä sovellus ei toimikaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen, että yhtäkkiä kerrotaan käytön loppuvan kuukauden varoajalla. Mitään huhujakaan en ollut kuullut ennen tuota ilmoitusta sovelluksessa. Mitä jos ei käyttäisi sovellusta neljään viikkoon ja sitten yhtäkkiä sovellus ei toimikaan...
Niin ihmettelen minäkin.
Olen ollut aikoinaan KOP:n, myöhemmin Meritan ja nykyisen Nordean asiakas lapsuudesta saakka.
Ja nyt tulee näin idioottimainen tylytys.
Aion laittaa asiakaspalautteen. NYT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?
Miksi tarvitsen matkalle lähtiessä pankkitunnuksia? Kyllä tähän asti on riittänyt luottokortti, passi ja ajokortti.
Mä haluan vahvistaa e-laskut verkkopankissani. Laskuja tulee lomienkin aikana.
Miten pitkiä lomia sinulla on? Minä en ole kyllä lomalla koskaan ollut paria viikkoa kauempaa ja laskut ovat aina sen ajan voineet odottaa. Onko sinulla joku maksuhäiriö, jos sinun laskusi tulevat noin lyhyellä maksuajalla?
14 pv on normaali maksuaika, toisissa laskuissa lyhyempi. En varaa matkoja eräpäiviä miettien. Joskus vaan käy niin että lasku tulee heti loman alussa ja ehtii erääntyä loman aikana. Ei kai kolmen viikon reissu niiin outo ole? Ja pienillä toimijoilla voi tulla erilaisia muuttujia kuten laskuttajan sairastuminen. Viimeksi yksi lasku taloyhtiöltä tuli kovin viiveellä juuri tästä syystä. Kahden päivän maksuaika oli suht tiukka. Joskaan en ole varma olisivatko sitä karhunneet saman tien.
En minäkään varaa matkoja eräpäiviä miettien. Enkä todellakaan matkoilla käytä aikaani laskujen maksuun. Jos kerran vuodessa yksi lasku menee pari päivää yli eräpäivän, ei pitäisi iso ongelma olla. Paitsi niillä maksuhäiriöisillä.
En ole maksuhäiriöinen enkä sellaiseksi halua. Kolmen viikon matkan aikana eräpäivä menisi yli enemmän kuin pari päivää. Itselleni ei ole mikään vaiva pitää sitä lappua mukana, siinä se lompsassa kulkee muiden korttien kanssa. Onneksi OP sitä vielä antaa käyttää.
Hankkikaa kunnon puhelin ja mobiilivarmenne. Nyt eletään vuotta 2018.
Elämme digiaikaa emme kivikautta. Koita nyt tajuta se.
Siis anteeks, mut en ymmärrä yhtään mikä tää erillinen tunnuslukusovellus oikein on? OmaSp:llä on ainakin käytössä mobiilivarmenne enkä ole käyttänyt minkäänlaisia tunnuslukuja, paperisia tai muutakaan, enää vuosikausiin.