Tunnusluku kortit poistumassa.... miksi?
Olevinaan turvallisuusasia, mutta selosta tyhmälle kuinka paperin voi hakkeroida?
Vai onko posti menettänyt maineensa?
Vaikka nuo tunnukset saisikin haltuunsa niin vielä tarvitsee käyttäjätunnuksen...
Aivan turhake tuo tunnusluku sovellus, mitä sää teet kun kännykkä hajoo?
"osta uus"
vyörytetty siis asiakkaiden vastuulle, jee
kyllä minä oon luonnon aineiden säästämisen kannalla, ton paperilapun olisi voinut vain muuttaa eri materiaaliksi, niinkuin vaikka muovi kortit, jotka aina palautettaisi pankille kun on käytetty loppuun ja niissä voisi olla joku viivakoodi systeemi lisänä
tai sitten niissä täytyisi olla vielä joku lisävarmenne, rekisteröidään henkilön x puhelinnumeroon esimerkiksi...
qr koodeja vaikkapa hyödyntäen
Kommentit (214)
Minä olen se tyyppi, joka reissaa kolme kuukautta putkeen. En ottanut pahvista tunnuslukulistaani mukaan, vaan otin siitä valokuvan ja talletin sähköpostiini (kuten myös kopion passista, vinkkinä muille reissaajille). Sieltä pääsin aina katsomaan oikean numeron, kun pääsin netin ääreen ja oli laskujen maksun aika. En siis käyttänyt omaa kännykkääni tuona aikana ollenkaan, ihan nettikahvilaan menin jos nettiä tarvitsin. Käyttäjätunnus ja salasana (niin pankin kuin sähköpostinkin) ovat tallessa omassa päässäni. Eli helposti onnistuu pitkätkin reissut tuon pahvilistan kanssa.
Olen myös se tyyppi, joka ei käytä älykännykkäänsä kuten muut. Kyllä mulla sellainen on, joskus sillä nettiäkin käytän, mutta koska en ole antanut Windowsille oikeuksia urkkia kaikkia mun asioita niin en voi ladata siihen mitään, mukaan lukien verkkopankkisovelluksia. Tämä seikka ei muutu vaikka uuden laitteen ostaisin, en aio antaa ulkopuolisille lupia mennä mun valokuviin tai puhelutietoihin. Kutsukaa foliohatuksi ja vanhanaikaiseksi, ei haittaa. Tämä on mun tapa, teillä on omanne, ja näillä mennään.
Olen ollut äärimmäisen tyytyväinen tuohon pahvilistaan. Se kulkee muiden korttien mukana, on kevyt ja huomaamaton eikä haittaa mun arkea mitenkään, ja tosiaan se kulkee mun mukana vaikka maapallon toiselle puolelle kun se on siellä sähköpostissa tallessa. Mutta tuosta jos pitää luopua ja ottaa se elektroniikkaromu tilalle, niin voi veljet. Sitten jää kaikki tunnistautumista vaativat asiat kodin seinien sisäpuolelle, koska en todellakaan aio kuskata sitä kapinetta mukanani joka paikkaan, Harmi tosiaan, koska olen aika reissailevainen ihminen, ja on ollut kätevää vaikka kesken kauppareissun tarkistaa tilitiedot tai viikonloppureissuilla tarkistaa joku suomi.fi-tunnistautumista vaativa juttu. Nyt nämä kaikki jäävät. Eli minun tapauksessani tämä uusi ja mahtava digiaika ei muuta pankkiasioitani käteviksi joka paikkaan kulkeviksi sormennäpsäytysmagiikaksi, vaan hankalaksi, kömpelöksi ja vittumaiseksi.
Minun tapauksessani, jos kerta paperittomuudella tätä perustellaan, olisi kätevää jos pankki antaisi avainlukulistan suoraan digitaalisena, jonka voin sitten kopsata minne ikinä haluankaan. Vaikka tietokoneen työpöydälle, kännykän tiedostoon ja sitten sinne sähköpostiin. En tosiaankaan tarvitse tuota kömpelöä laitetta tähän, aivan aataminaikuinen ajatuskin. Kyllä tälle myöhemmin naureskellaan niinkuin nyt naureskellaan niille kätevääkin kätevimmille ensimmäisille salkun kokoisille matkapuhelimille.
Tunnuslukulaite on ilmainen ja mahtuu lompakkoon, jos ei nyt ihan tosi pieni ja kapea lompsa ole. Minulla ainakin kulkee kolikkotaskussa mukana. Ei sitä tarvitse ladata, höpsö :D
Eiköhän tässä ole pankin kulujen säästäminen. Miljoonille asiakkaille on postitettu tunnuslukuja. Iso summa. Ei tarvitse omistaa älypuhelinta. Pankki antaa siinä tapauksessa tunnuslukulaitteen käyttöön. Otin heti puhelimeen tunnuslukusovelluksen, kun oli mahdollista. Toimii loistavasti. Kun vaihdan puhelinta siirrän sovelluksen sinne. Helppo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se tyyppi, joka reissaa kolme kuukautta putkeen. En ottanut pahvista tunnuslukulistaani mukaan, vaan otin siitä valokuvan ja talletin sähköpostiini (kuten myös kopion passista, vinkkinä muille reissaajille). Sieltä pääsin aina katsomaan oikean numeron, kun pääsin netin ääreen ja oli laskujen maksun aika. En siis käyttänyt omaa kännykkääni tuona aikana ollenkaan, ihan nettikahvilaan menin jos nettiä tarvitsin. Käyttäjätunnus ja salasana (niin pankin kuin sähköpostinkin) ovat tallessa omassa päässäni. Eli helposti onnistuu pitkätkin reissut tuon pahvilistan kanssa.
Olen myös se tyyppi, joka ei käytä älykännykkäänsä kuten muut. Kyllä mulla sellainen on, joskus sillä nettiäkin käytän, mutta koska en ole antanut Windowsille oikeuksia urkkia kaikkia mun asioita niin en voi ladata siihen mitään, mukaan lukien verkkopankkisovelluksia. Tämä seikka ei muutu vaikka uuden laitteen ostaisin, en aio antaa ulkopuolisille lupia mennä mun valokuviin tai puhelutietoihin. Kutsukaa foliohatuksi ja vanhanaikaiseksi, ei haittaa. Tämä on mun tapa, teillä on omanne, ja näillä mennään.
Olen ollut äärimmäisen tyytyväinen tuohon pahvilistaan. Se kulkee muiden korttien mukana, on kevyt ja huomaamaton eikä haittaa mun arkea mitenkään, ja tosiaan se kulkee mun mukana vaikka maapallon toiselle puolelle kun se on siellä sähköpostissa tallessa. Mutta tuosta jos pitää luopua ja ottaa se elektroniikkaromu tilalle, niin voi veljet. Sitten jää kaikki tunnistautumista vaativat asiat kodin seinien sisäpuolelle, koska en todellakaan aio kuskata sitä kapinetta mukanani joka paikkaan, Harmi tosiaan, koska olen aika reissailevainen ihminen, ja on ollut kätevää vaikka kesken kauppareissun tarkistaa tilitiedot tai viikonloppureissuilla tarkistaa joku suomi.fi-tunnistautumista vaativa juttu. Nyt nämä kaikki jäävät. Eli minun tapauksessani tämä uusi ja mahtava digiaika ei muuta pankkiasioitani käteviksi joka paikkaan kulkeviksi sormennäpsäytysmagiikaksi, vaan hankalaksi, kömpelöksi ja vittumaiseksi.
Minun tapauksessani, jos kerta paperittomuudella tätä perustellaan, olisi kätevää jos pankki antaisi avainlukulistan suoraan digitaalisena, jonka voin sitten kopsata minne ikinä haluankaan. Vaikka tietokoneen työpöydälle, kännykän tiedostoon ja sitten sinne sähköpostiin. En tosiaankaan tarvitse tuota kömpelöä laitetta tähän, aivan aataminaikuinen ajatuskin. Kyllä tälle myöhemmin naureskellaan niinkuin nyt naureskellaan niille kätevääkin kätevimmille ensimmäisille salkun kokoisille matkapuhelimille.
Mieti vähän. Olisiko pankkisalaisuutesi turvattu, kun kopioisit tunnuksia vähän sinne ja tänne. Ei siellä sähköpostissa ole mikään tallessa. Nyt kännykkään tulee vain sovellus etkä näe yhtään tunnuslukua itsekkään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on huono, että kaikki asiat on yhdessä paikassa. Eli puhelimessa. Applella on tietojen hävittämistä eli, mutta onko muilla? Kaikki puhelimet saa käyttöön uudestaan.
Mitäs se vanha viisas sananlasku sanoikaan kaikkien munien keräämisestä samaan koriin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole pankin kulujen säästäminen. Miljoonille asiakkaille on postitettu tunnuslukuja. Iso summa. Ei tarvitse omistaa älypuhelinta. Pankki antaa siinä tapauksessa tunnuslukulaitteen käyttöön. Otin heti puhelimeen tunnuslukusovelluksen, kun oli mahdollista. Toimii loistavasti. Kun vaihdan puhelinta siirrän sovelluksen sinne. Helppo juttu.
Ja se tunnuslukulaiteko sitten on halvempi kuin pahvinen läpyskä? Joku tässä logiikassa nyt mättää.
Aina kun yrität uutta palvelua, sen täytyy olla monin verroin parempi vanhaan verrattuna. Nyt ei ole
Syntyy myös monin verroin uusia ongelmia vanhaan verrattuna kun tehdään sutaisten ja selittelymenetelmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pitänyt Nordean tunnuslukusovellusta hyvin näppäränä, mutta mitä tekee Nordea:
6.11.2018 alkaen sovellus ei ole käytössä enää Windows-puhelimissa.
Yht´äkkiä tuli ilmoitus pari viikkoa sitten. Hupsis vain... S*na!
Minun siis on pakko ostaa joku h*tin Android- p***a kakkkospuhelimeksi ja siihen halpisliittymä, jossa on rajaton netti, muttei muuta suurempaa.
Ja numero salaiseksi, ettei siihen kukaan soittele.
Haluan jatkossakin hoitaa raha-asiani ja muut tunnistautumiseni puhelimella ja nyt tämä vaatinee ainakin n. 100 € investoinnin.
Ihan vaan tiedoksi, että VI-HAAN Androidia.
Niin hankala ja v-mäinen vanhaan kunnon Windowsiin verrattuna!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÄRGH!
Tätä minäkin ihmettelen, että yhtäkkiä kerrotaan käytön loppuvan kuukauden varoajalla. Mitään huhujakaan en ollut kuullut ennen tuota ilmoitusta sovelluksessa. Mitä jos ei käyttäisi sovellusta neljään viikkoon ja sitten yhtäkkiä sovellus ei toimikaan...
Tekstisi kertoo sinulla olevan vähän muitakin ongelmia, mutta sanotaan nyt että kyllä tämä on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa jos vähänkään seuraa mediaa.
LOL Kiinnostaa tietää ongelmani, kerro toki! Seuraan useita medioita, radiouutisia, nettiuutisia, Ylen uutissovellusta, tilaan sanomalehteä... Mistään en ole lukenut kyseistä uutista. En edes verkkopankista!
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?
Se on huomattavasti turvallisempi. Älypuhelin EI ole turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerät tunnuslukulistat HETI pois, mobiiliin tunnistus, kiitos!
Ketään ei voi pakottaa hankkimaan älypuhelinta. Tiedän paljon vanhoja ihmsiä, joilla on lankapuhelin ainoastaan. Mitenköhän heidän käy.
Tai näppäin kännykkä.
Suosittelen kaikille pankin vaihtoa aina viimeiseen tappiin asti.
Ohiksena vielä, että miten näkövammainen voi käyttää älypuhelinta?
VoiceOver-niminen ruudunlukuohjelma toimii iPhonessa. Jokaisessa iPhonessa VoiceOver on jo valmiiksi asennettuna, joten kenenkään ei tarvitse sitä erikseen hakea ja asentaa.
Itse en älypuhelimia käytä, mutta minulla on sokeita tuttavia, jotka käyttävät iPhonen ruudunluvun avulla Nordean tunnuslukusovellusta ja tarvittaessa myös mobiilipankkia. Jotkut tekevät niin, että kirjautuvat verkkopankkiin tunnuslukusovelluksen avulla mutta tekevät varsinaisen työn tietokoneella tavallisessa nettipankissa. Sitä kun on mukavampaa käyttää pistenäytöllä ja tietokoneeseen asennetuilla apuohjelmilla. Mutta myös pelkkä, puhdas iPhone-pankkiasiointi kuulemma onnistuu ihan hyvin VoiceOveria käyttäen.
Minulla on vielä perinteinen tunnuslukulista, jonka olen skannannut tekstitiedostoksi (näin olen tehnyt vuosikaudet). Kohtapuoliin täytyy kuitenkin hankkia puhuva tunnuslukulaite. Älypuhelinta en tämän vuoksi osta.
Oon vetkutellut tahallaan tuon Nordean kanssa, vielä tuli uusi(vanha) pahvinen kortti,lähettääkö Nordea muuten tuo tunnuslukusovelluksen kotiin vai pitääkö hakea jostain Nordeasta?
Tunnuslukusovellus ilmeisesti sai jatkoaikaa? Ainakin omassa Microsoft -puhelimessa toimii edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Rahasta kaikki kiinni.. pankit siirtävät palvelunsa digitaalisiksi, niin ei tarvitse henkilöstöä kohta mihinkään. Tunnuslukulistat ovat vain yksi esimerkki tästä, niiden printtaaminen ja postittaminen maksaa.
Kun pankki lähettää uuden numeroläpyskän, ne veloittavat asiakkaalta 3 euroa/lista. Että eivät ne tee sitä ilmaiseksi.
Sain kyllä puhelimeen ladattua nordean mobiilipankin, mutta kertaakaan se ei ole suostunut toimimaan.
Tämä koko touhu kyllä muistuttaa onnetonta digiboksi- jupakkaa aikoinaan. Ihmiset pakotettiin hankkimaan digiboksi, joka jäi vuodessa turhaksi, kun siitä tuli televisiohin kiinteä sisäänrakennettu osa.
Kyllä se nordean koodikalkulaattori on aivan kelvoton, käyttänyt olen kyllä mutta tahallaan tehty näyttö ja käyttö heikoksi, juuri ja juuri pystyy touhuamaan sillä. P***RRR*e*e.