Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnusluku kortit poistumassa.... miksi?

09.10.2018 |

Olevinaan turvallisuusasia, mutta selosta tyhmälle kuinka paperin voi hakkeroida?

Vai onko posti menettänyt maineensa?
Vaikka nuo tunnukset saisikin haltuunsa niin vielä tarvitsee käyttäjätunnuksen...

Aivan turhake tuo tunnusluku sovellus, mitä sää teet kun kännykkä hajoo?
"osta uus"

vyörytetty siis asiakkaiden vastuulle, jee

kyllä minä oon luonnon aineiden säästämisen kannalla, ton paperilapun olisi voinut vain muuttaa eri materiaaliksi, niinkuin vaikka muovi kortit, jotka aina palautettaisi pankille kun on käytetty loppuun ja niissä voisi olla joku viivakoodi systeemi lisänä

tai sitten niissä täytyisi olla vielä joku lisävarmenne, rekisteröidään henkilön x puhelinnumeroon esimerkiksi...

qr koodeja vaikkapa hyödyntäen

Kommentit (214)

Vierailija
101/214 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on DI ja nyt hän rupesi kyselemään, pitäisikö hänen tehdä jotain, kun Nordean pahviläpysköistä luovutaan. Hänellä on edelleen se ensimmäinen pahvinen lista, jonka sai ehkä 10 vuotta sitten. Siinä taitaa olla viisi yliviivausta!

Selitys: Yhteinen tili ja kiltti vaimo.

Ei lle mahdolista. Se läptskä menee vanhaksi tietyn ajan kuluttua vaikka sitä ei käyttäisi. Teille on tullut uusia vsikka kuinka monta.

Vierailija
102/214 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolmisen vuotta vanha Lumia, jossa oli ennen Windows 8. Siinä ei oikeastaan toiminut enää mikään sovellus, ja kun pankin mobiilikin lopetti toimimisen, oli pakko päivittää käyttis Windows 10:een. No, en saa nyt siinäkään mitenkään toimimaan pankin mobiiliversiota. Ilmeisesti puhelimesta puuttuu joku ominaisuus, jonka vuoksi se ei enää toimi. Raivostuttavaa! En todellakaan aio ostaa uutta puhelinta niin kauan, kun vanha vielä toimii hienosti. No, onneksi minulla on se pahviläpyskä, jolla saan pankkiasiat vielä hoidettua.

Vanha isotätini taas on Nordean asiakas ja hänelle on jo aikaa sitten lähetetty se avainlukulaite. Monta kertaa olemme käytön opastaneet, mutta ei se mene lähes yhdeksänkymppisellä enää ymmärrykseen. Lisäksi näyttö siinä vehkeessä on niin surkea, että tuskin itsekään näen siitä lukea, saati isotäti. Hän asuu yksin sadan kilometrin päässä. Omia lapsia hänellä ei ole, joten menee kyllä hankalaksi kohta hänellä tämä raha-asioiden hoito. Älypuhelinta hänellä ei ole, koska ei osaisi sitä käyttää.

Ostatre tabletin koska siinä iso näyttö ja opetat sovelluksen käytön perusteellisesti. Lapsikin osaisi käyttää Nordean mobiilisovellusta, niin helppo se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?

Miksi tarvitsen matkalle lähtiessä pankkitunnuksia? Kyllä tähän asti on riittänyt luottokortti, passi ja ajokortti. 

Ainakin minun lomani ovat sen verran pitkiä että laskuja ehtii tulla. Lisäksi toinen on että on hyvä hiukan hoitaa salkkuakin

Vierailija
104/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vissiin sitten muinaisjäänne, mutta minulla on S-pankin pahviläpyskä tunnuslukulistana ja se ajaa hommansa vieläkin ihan hyvin. Läpyskä taittuu luonnostaan ja mahtuu näin normaalikokoiseen lompakkoon, jossa säilytän sitä omassa taskussaan.

t. fossiili kolmekymppinen

Ja siinähän se tietoturva riski tulikin. Heti siinä pankkikorttien pinnien ja pankkitunnusten vieressä.

Valitettavasti näin tampioita vieläkin on että säilyttävät tunnusluvut, pinnit ja vielä noi varmennekortit samassa nipussa. "onhan se niin kätevämpää, eikä MUA ryöstetä".

Vierailija
105/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on DI ja nyt hän rupesi kyselemään, pitäisikö hänen tehdä jotain, kun Nordean pahviläpysköistä luovutaan. Hänellä on edelleen se ensimmäinen pahvinen lista, jonka sai ehkä 10 vuotta sitten. Siinä taitaa olla viisi yliviivausta!

Selitys: Yhteinen tili ja kiltti vaimo.

Ei lle mahdolista. Se läptskä menee vanhaksi tietyn ajan kuluttua vaikka sitä ei käyttäisi. Teille on tullut uusia vsikka kuinka monta.

Minulla on ollut sama Nordean läpyskä vuosia. Tarvitsen sitä pari kertaa vuodessa, koska käyttötili on muualla. Ei ole tullut uutta. Vaimolle tulee uusi, kun jäljellä on n.20 tunnuslukua.

Vierailija
106/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio ostaa mitään "äly"paskaa tuollaisen asian vuoksi. Jään mielummin kokonaan ilman pankkitiliä sitten ja teen sillä tavalla kaikki asiat mahdollisimman hankalaksi paitsi itselleni, myös muille (keinoja siihen riittää). Jos ei perinteisellä läppärillä pysty pankkiasioita jossain kohtaa hoitamaan, niin jääkööt hoitamatta sitten.

Ja kyllä, olen muutosvastainen silloin, kun pitää ostaa joku "äly"paska yhden asian vuoksi, joka on tähän asti toiminut ihan hyvin. Mihinkään muuhun en "äly"luuria tai tablettia tarvitse, joten en sellaista hanki.

Vierailija
107/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?

En ole ap, mutta minusta pahvinen kortti oli tosi kätevä. Mitään tihrustamista sen lukeminen ei vaatinut. Eikä tullut mieleenkään ottaa sitä matkoille mukaan. Ihan kotilaatikossa se oli, kun sitä kerran kuukaudessa tarvitsin hyväksyessäni e-laskut.

Miksei voisi ottaa mukaan?

Ei kande. Mulla pöllittiin reissussa lompakko ja meni tunnusluvut siinä mukana. Maksoi kun hankin uudet.

Vierailija
108/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt tunnuslukusovellusta alusta asti enkä mistään hinnastan palaisi enää niihin kömpelöihin tunnuslukulistoihin. Nordealla voi käyttää sovellusta ihan kaikkeen kirjautumiseen, mutta esin op vaatii vielä osaksi sen listan. Op:lla pystyy pankkiasiat hoitamaan ainakin suurimmaksi osaksi sillä yhdellä ainoalla varmenteella, mutta esim virastoihin ym kirjautuminen vaatii vielä listan. Mahdottoman ärsyttävää.

Opetelkaa tunnuslukusovelluksen käyttö ja jos ei onnistu, menkää pankkiin kysymään neuvoa. Se on teillä joka tapauksessa edessä, halusitte tai ette.

Vierailija
109/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti luetun ymmärtämisessä on ongelmia. Älylaitetta ei tarvita. Mutta pahviläpyskä-tunnuslukulistat poistuvat.

Vierailija
110/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei voi pakottaa hankkimaan älypuhelinta. Tiedän paljon vanhoja ihmsiä, joilla on lankapuhelin ainoastaan. Mitenköhän heidän käy.

Tai näppäin kännykkä.

Suosittelen kaikille pankin vaihtoa aina viimeiseen tappiin asti.

Ohiksena vielä, että miten näkövammainen voi käyttää älypuhelinta?

Minä veikkaan että viiden vuoden sisään kenelläkään Suomessa ei ole enää lankapuhelinta. Tulee siirtymään historiaan telexin ja telfaxin seuraan.

Vierailija
111/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt tunnuslukusovellusta alusta asti enkä mistään hinnastan palaisi enää niihin kömpelöihin tunnuslukulistoihin. Nordealla voi käyttää sovellusta ihan kaikkeen kirjautumiseen, mutta esin op vaatii vielä osaksi sen listan. Op:lla pystyy pankkiasiat hoitamaan ainakin suurimmaksi osaksi sillä yhdellä ainoalla varmenteella, mutta esim virastoihin ym kirjautuminen vaatii vielä listan. Mahdottoman ärsyttävää.

Opetelkaa tunnuslukusovelluksen käyttö ja jos ei onnistu, menkää pankkiin kysymään neuvoa. Se on teillä joka tapauksessa edessä, halusitte tai ette.

Tunnuslukusovellus ei tule pakolliseksi, tunnuslukulaite on vaihtoehto.

Olen eri mieltä tunnuslukulistasta. Minusta Nordean pahviläpyskä ei ole hankala vaan tosi helppo. Kun menen koneelle maksamaan laskuja, otan listan lokerosta, näpyttelen tunnukset, viivaan viimeisen luvun yli ja vahvistan laskut.

Ei tarvitse pitää yhtä aikaa puhelinta auki vaan voi ihan rauhassa hoitaa asiat.

Vierailija
112/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä tunnuslukulistasta. Minusta Nordean pahviläpyskä ei ole hankala vaan tosi helppo. Kun menen koneelle maksamaan laskuja, otan listan lokerosta, näpyttelen tunnukset, viivaan viimeisen luvun yli ja vahvistan laskut.

Ei tarvitse pitää yhtä aikaa puhelinta auki vaan voi ihan rauhassa hoitaa asiat.

no onpas "näppärää" 😂😂

Vierailija
113/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi paperiset listat poistuu. Tulet vielä huomaamaan miten paljon kätevämpi tunnuslukulaite/sovellus on. Taistelet tuulimyllyjä vastaan, mut omapa on taistelus :D

Vierailija
114/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahvijuttu voittaa kännykkäjutun ihan suvereenisti. Pahvijuttu pysyi paikoillaan koko ajan. Kännykkä sammahtaa lukujen etsimisen välillä, eikä ehdi kirjoittaa niitä koneelle.

Voi kun saisi sen pahvijutun takaisin!

Vierailija
115/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no onpas "näppärää" 😂😂

Naura vaan, mutta helppoa on. Käyn kerran kuukaudessa maksamassa laskut ja haluan tehdä sen rauhassa ja huolellisesti.

Vierailija
116/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni USA:sta kävi kylässä, eikä ollut kuullutkaan verkkopankista. Maksaa edelleen laskut shekeillä tai pankin tiskillä.

Vierailija
117/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täytyisi ottaa matkoille mukaan? Kotona voi sitä ihan käyttää.Tuo on taas jonkun uudistushaluisen  vouhtaajan typerä ajatus minkä riskejä ei kukaan ole selvittänyt.

Vierailija
118/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonompi juttu se, kun "kalle tappisilla" on tunnuslukusovelluksen tulon myötä reissuillaan aina valmius rajattomiin tilisiirtoihin.

Vierailija
119/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi paperiset listat poistuu. Tulet vielä huomaamaan miten paljon kätevämpi tunnuslukulaite/sovellus on. Taistelet tuulimyllyjä vastaan, mut omapa on taistelus :D

Miksi sinusta on hyvä, että paperiset listat poistuvat? Miksi sellainen vaihtoehto ei voisi olla olemassa heille, jotka niistä pitävät?

Kun kännykkä katoaa, kestää pari viikkoa, ennen kuin saa uuden sovelluksen ja se edellyttää pankissa käyntiä. Pahvilappu ei katoa minnekkään vaan pysyy siellä piirongin laatikossa.

Vierailija
120/214 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap mitä sä teet, jos sun kännykkä hajoaa?

Niin, taidat ostaa tilalle uuden, oli sulla pahvinen lappu tai ei.

Nordealla onkin niin "näppärä" systeemi, että uuteen puhelimeen saa mobiilipankin vain vanhan puhelimen asetusten kautta. Mutta entäpä kun vanha puhelin on pirstaleina tai kadonnut? Siinäpä sitten ihmetellään, ja siinä tarvitaankin yllättäen sitä paperista tunnuslukuläpyskää jotta päästään verkkopankin kautta vahvistamaan mobiilipankki uuteen puhelimeen. Pelkillä tunnusluvuilla tai salasanalla ei onnistu. 

Toinen vaihtoehto on lähteä konttorissa käymään, josta lähettävät sitten etanapostilla kotiin jonkun avauskoodin seuraavan 5-10 pankkipäivän aikana... Entäpä jos satut olemaan ulkomailla?

Jos ette usko, niin saa vapaasti kokeilla. 

Kyllä saa ilman pankissa käyntiä. Etanapostilla tosin tulee se kertakäyttöinen koodi. Been there, done that.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän