Tunnusluku kortit poistumassa.... miksi?
Olevinaan turvallisuusasia, mutta selosta tyhmälle kuinka paperin voi hakkeroida?
Vai onko posti menettänyt maineensa?
Vaikka nuo tunnukset saisikin haltuunsa niin vielä tarvitsee käyttäjätunnuksen...
Aivan turhake tuo tunnusluku sovellus, mitä sää teet kun kännykkä hajoo?
"osta uus"
vyörytetty siis asiakkaiden vastuulle, jee
kyllä minä oon luonnon aineiden säästämisen kannalla, ton paperilapun olisi voinut vain muuttaa eri materiaaliksi, niinkuin vaikka muovi kortit, jotka aina palautettaisi pankille kun on käytetty loppuun ja niissä voisi olla joku viivakoodi systeemi lisänä
tai sitten niissä täytyisi olla vielä joku lisävarmenne, rekisteröidään henkilön x puhelinnumeroon esimerkiksi...
qr koodeja vaikkapa hyödyntäen
Kommentit (214)
En ole nordean asiakas, mutta olen miettinyt ihan samaa asiaa ja havahtunut siihen, että käytänkö pankkipalveluja täysin eri tavalla kuin muut? Maksan siis kotona koneella laskut ja seuraan tilejä yms. Kirjaudun juurikin sen paperisen tunnuslukulistan avulla. En koskaan ota sitä mukaan matkalle eikä tunnus + salasanakoodi ole merkittynä siihen vaan kyse on pelkästä tunnuslukulistasta.
Voisin toki alkaa käyttää "mobiilista tunnuslukulistaakin" MUTTA tarkoittaako se sitten sitä, että mun pitää hoitaa pankkiasiat kännykällä? En halua, vaan haluan käyttää tietokonetta siihen, se on kätevämpi. En koe mitään tarvetta tarkastella pankkiasioita kun olen töissä tai reissussa.
Eikö sellaista tunnistetta ole, että voi käyttää tietokonetta ja sitten katsoa luvut kännykästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?
Miksi tarvitsen matkalle lähtiessä pankkitunnuksia? Kyllä tähän asti on riittänyt luottokortti, passi ja ajokortti.
Mä haluan vahvistaa e-laskut verkkopankissani. Laskuja tulee lomienkin aikana.
Miten pitkiä lomia sinulla on? Minä en ole kyllä lomalla koskaan ollut paria viikkoa kauempaa ja laskut ovat aina sen ajan voineet odottaa. Onko sinulla joku maksuhäiriö, jos sinun laskusi tulevat noin lyhyellä maksuajalla?
14 pv on normaali maksuaika, toisissa laskuissa lyhyempi. En varaa matkoja eräpäiviä miettien. Joskus vaan käy niin että lasku tulee heti loman alussa ja ehtii erääntyä loman aikana. Ei kai kolmen viikon reissu niiin outo ole? Ja pienillä toimijoilla voi tulla erilaisia muuttujia kuten laskuttajan sairastuminen. Viimeksi yksi lasku taloyhtiöltä tuli kovin viiveellä juuri tästä syystä. Kahden päivän maksuaika oli suht tiukka. Joskaan en ole varma olisivatko sitä karhunneet saman tien.
En minäkään varaa matkoja eräpäiviä miettien. Enkä todellakaan matkoilla käytä aikaani laskujen maksuun. Jos kerran vuodessa yksi lasku menee pari päivää yli eräpäivän, ei pitäisi iso ongelma olla. Paitsi niillä maksuhäiriöisillä.
Jos olisit matkoilla kuukausia, etkö välittäisi eräpäivistä?
Kuukausien matka kuulostaa todella epätodennäköiseltä tilanteessani ja varmaan suurimmalla osalla suomalaisita. Silloinhan pitäisi tehdä muitakin järjestelyjä kuten vuokrata / myydä kämppä jne. Tuollaisessa tilanteessa määrittelisin kaikki laskut automaattisesti siirtyviksi ja ottaisin tietysti läppärin ja tunnuslukulistan mukaan reissuun - varmaan asuisin pysyvästi jossain, joten siellä "koti" sitten olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vissiin sitten muinaisjäänne, mutta minulla on S-pankin pahviläpyskä tunnuslukulistana ja se ajaa hommansa vieläkin ihan hyvin. Läpyskä taittuu luonnostaan ja mahtuu näin normaalikokoiseen lompakkoon, jossa säilytän sitä omassa taskussaan.
t. fossiili kolmekymppinen
Ja siinähän se tietoturva riski tulikin. Heti siinä pankkikorttien pinnien ja pankkitunnusten vieressä.
Valitettavasti näin tampioita vieläkin on että säilyttävät tunnusluvut, pinnit ja vielä noi varmennekortit samassa nipussa. "onhan se niin kätevämpää, eikä MUA ryöstetä".
Väärin. Eihän pelkällä tunnuslukulistalla tee mitään. Tietenkään kukaan ei säilytä mitään pinnejä ja tunnuksia samassa. Ne pitää opetella ulkoa.
Tässä keskustelussa uutta toiminnallisuutta puolustavat kirjoittajat ovat kyllä hyviä eläviä esimerkkejä siitä miten muutosta EI viedä eteenpäin. Puhutellaan alentuvasti, komennellaan, rivien välissä leimataan ja sheimataan vanhanaikaisiksi kaikki eri mieltä olevat, pilkataan nykymallia, nykyistä toimintaa, naureskellaan ja uhkaillaan pakkotoimilla.
Oikein viestinnan oppikirjamalli siitä miten ei pidä toimia. Kiitos tästä.
Vierailija kirjoitti:
En ole nordean asiakas, mutta olen miettinyt ihan samaa asiaa ja havahtunut siihen, että käytänkö pankkipalveluja täysin eri tavalla kuin muut? Maksan siis kotona koneella laskut ja seuraan tilejä yms. Kirjaudun juurikin sen paperisen tunnuslukulistan avulla. En koskaan ota sitä mukaan matkalle eikä tunnus + salasanakoodi ole merkittynä siihen vaan kyse on pelkästä tunnuslukulistasta.
Voisin toki alkaa käyttää "mobiilista tunnuslukulistaakin" MUTTA tarkoittaako se sitten sitä, että mun pitää hoitaa pankkiasiat kännykällä? En halua, vaan haluan käyttää tietokonetta siihen, se on kätevämpi. En koe mitään tarvetta tarkastella pankkiasioita kun olen töissä tai reissussa.
Eikö sellaista tunnistetta ole, että voi käyttää tietokonetta ja sitten katsoa luvut kännykästä?
Voit käyttää tietokonetta ihan normaalisti pankkiasiointiin kuten tähänkin asti. Sisäänkirjautuminen tapahtuu kännykän sovelluksella tai tunnuslukulaitteella. Kestää muutaman sekunnin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin pähkäilen. Kyllä kaikki tuntemani ihmiset hoitavat laskunmaksun kotikoneeltaan kaikessa rauhassa.
Luin just parkinsonintautia sairastavasta proffasta, joka pystyy hoitamaan hyvin työnsä, mutta jos pahvilistat poistuvat, ei hän pysty hoitamaan pankkiasioitaan käsien vapinan vuoksi. Samoin näkövammainen kertoi olevansa hukassa, koska pahvilistoja hän pystyi lukemaan suurennuslasin kanssa.
En ymmärrä, miksi sanotaan, että on hyvä, kun pahvilistat poistuvat, koska poistaminen vaikeuttaa monien ihmisten elämää.
Säästöpankkiko ei aio luopua listoista?
Minä, kolmekymppinen nainen, taas en tunne ketään, joka maksaisi laskut koneelta. Itseasiassa en tiedä edes kovin montaa ihmistä, kenellä enää on tietokone (lukuunottamatta miespuoleisia kavereitani, jotka pelaavat). Ehkä vanhemmilla ihmisillä sitten on tietokone, mutta laskujen maksu on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa puhelimella, kun ei tarvitse mitään tunnuslukuja, vaan kaikki hoituu yhdellä salasanalla mobiilivarmennuksella. Ja kyllä, yhdellä salasanalla. Jos puhelin katoaa, niin ei sitä kukaan muu osaisi käyttää ja itse voi käyttää sitä edelleen uudella puhelimella.
Minulla on alle kaksi vuotta vanha älypuhelin, jossa Nordean tunnuslukusovellus lakkaa toimimasta marraskuun alussa. Eikä pelkästään se, vaan myös mobiilipankki. Kyllä vtuttaa! En todellakaan osta uutta puhelinta, vaan tilasin sen tunnuslukulaitteen. Hölmöläisten touhuja tällaiset. Ja niin, minustakin vanha tunnuslukulista on paras.
Vierailija kirjoitti:
Minä, kolmekymppinen nainen, taas en tunne ketään, joka maksaisi laskut koneelta. Itseasiassa en tiedä edes kovin montaa ihmistä, kenellä enää on tietokone (lukuunottamatta miespuoleisia kavereitani, jotka pelaavat). Ehkä vanhemmilla ihmisillä sitten on tietokone, mutta laskujen maksu on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa puhelimella, kun ei tarvitse mitään tunnuslukuja, vaan kaikki hoituu yhdellä salasanalla mobiilivarmennuksella. Ja kyllä, yhdellä salasanalla. Jos puhelin katoaa, niin ei sitä kukaan muu osaisi käyttää ja itse voi käyttää sitä edelleen uudella puhelimella.
Meillä on erilainen tuttavapiiri. Minä käytän kännykkää vain soittamiseen ja joihinkin hakuihin. Nämä keskustelut näpyttelen kyllä läppärillä. Sillä hoidan myös pankkiasiat, koska haluan maksaa laskut rauhassa ja samalla arkistoin kaiken. Samoin uutisten lukeminen ja Areenan katselu on mukavampaa läppärillä kuin pienen Samsungin näytöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt tunnuslukusovellusta alusta asti enkä mistään hinnastan palaisi enää niihin kömpelöihin tunnuslukulistoihin. Nordealla voi käyttää sovellusta ihan kaikkeen kirjautumiseen, mutta esin op vaatii vielä osaksi sen listan. Op:lla pystyy pankkiasiat hoitamaan ainakin suurimmaksi osaksi sillä yhdellä ainoalla varmenteella, mutta esim virastoihin ym kirjautuminen vaatii vielä listan. Mahdottoman ärsyttävää.
Opetelkaa tunnuslukusovelluksen käyttö ja jos ei onnistu, menkää pankkiin kysymään neuvoa. Se on teillä joka tapauksessa edessä, halusitte tai ette.Tunnuslukusovellus ei tule pakolliseksi, tunnuslukulaite on vaihtoehto.
Olen eri mieltä tunnuslukulistasta. Minusta Nordean pahviläpyskä ei ole hankala vaan tosi helppo. Kun menen koneelle maksamaan laskuja, otan listan lokerosta, näpyttelen tunnukset, viivaan viimeisen luvun yli ja vahvistan laskut.
Ei tarvitse pitää yhtä aikaa puhelinta auki vaan voi ihan rauhassa hoitaa asiat.Onneksi paperiset listat poistuu. Tulet vielä huomaamaan miten paljon kätevämpi tunnuslukulaite/sovellus on. Taistelet tuulimyllyjä vastaan, mut omapa on taistelus :D
Miksi sinusta on hyvä, että paperiset listat poistuvat? Miksi sellainen vaihtoehto ei voisi olla olemassa heille, jotka niistä pitävät?
Kun kännykkä katoaa, kestää pari viikkoa, ennen kuin saa uuden sovelluksen ja se edellyttää pankissa käyntiä. Pahvilappu ei katoa minnekkään vaan pysyy siellä piirongin laatikossa.
Niin pysyy tunnuslukulaitekin, joka on vaihtoehto, jollet halua älyluuria käyttää.
Se laite on ihan perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on erilainen tuttavapiiri. Minä käytän kännykkää vain soittamiseen ja joihinkin hakuihin. Nämä keskustelut näpyttelen kyllä läppärillä. Sillä hoidan myös pankkiasiat, koska haluan maksaa laskut rauhassa ja samalla arkistoin kaiken. Samoin uutisten lukeminen ja Areenan katselu on mukavampaa läppärillä kuin pienen Samsungin näytöllä.
Areenan katselu myöskään pieneltä tietokoneen ruudulta ei kuulosta kivalta. Itse katson Areenaa suoraan smart-tv:n kautta. Laskut maksan puhelimella ilman mitään tunnuslukusovelluksia tai paperisia listoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit käyttää tietokonetta ihan normaalisti pankkiasiointiin kuten tähänkin asti. Sisäänkirjautuminen tapahtuu kännykän sovelluksella tai tunnuslukulaitteella. Kestää muutaman sekunnin.
Juuri näin. Ja tästä sitten jumalaton vollotus jo yhdeksättä sivua. Kun ei ne luvut ole enää pahviläpyskällä, uhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt tunnuslukusovellusta alusta asti enkä mistään hinnastan palaisi enää niihin kömpelöihin tunnuslukulistoihin. Nordealla voi käyttää sovellusta ihan kaikkeen kirjautumiseen, mutta esin op vaatii vielä osaksi sen listan. Op:lla pystyy pankkiasiat hoitamaan ainakin suurimmaksi osaksi sillä yhdellä ainoalla varmenteella, mutta esim virastoihin ym kirjautuminen vaatii vielä listan. Mahdottoman ärsyttävää.
Opetelkaa tunnuslukusovelluksen käyttö ja jos ei onnistu, menkää pankkiin kysymään neuvoa. Se on teillä joka tapauksessa edessä, halusitte tai ette.Tunnuslukusovellus ei tule pakolliseksi, tunnuslukulaite on vaihtoehto.
Olen eri mieltä tunnuslukulistasta. Minusta Nordean pahviläpyskä ei ole hankala vaan tosi helppo. Kun menen koneelle maksamaan laskuja, otan listan lokerosta, näpyttelen tunnukset, viivaan viimeisen luvun yli ja vahvistan laskut.
Ei tarvitse pitää yhtä aikaa puhelinta auki vaan voi ihan rauhassa hoitaa asiat.Onneksi paperiset listat poistuu. Tulet vielä huomaamaan miten paljon kätevämpi tunnuslukulaite/sovellus on. Taistelet tuulimyllyjä vastaan, mut omapa on taistelus :D
Milloin tämä huomaaminen tapahtuu? Sovellusta olen käyttänyt vähintään viikottain noin 1,5 vuoden ajan, mutta voisin edelleen siirtyä takaisin pahvilistaan. (eri)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin pähkäilen. Kyllä kaikki tuntemani ihmiset hoitavat laskunmaksun kotikoneeltaan kaikessa rauhassa.
Luin just parkinsonintautia sairastavasta proffasta, joka pystyy hoitamaan hyvin työnsä, mutta jos pahvilistat poistuvat, ei hän pysty hoitamaan pankkiasioitaan käsien vapinan vuoksi. Samoin näkövammainen kertoi olevansa hukassa, koska pahvilistoja hän pystyi lukemaan suurennuslasin kanssa.
Suurennuslasiko ei toimi kuin pahvin päällä?
Miten toimitte jos älykännykkä hajoaa tai varastetaan? Milläs sitten maksetaan, kertokaapa tyhmälle.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte jos älykännykkä hajoaa tai varastetaan? Milläs sitten maksetaan, kertokaapa tyhmälle.
Ostan uuden puhelimen ja maksan sillä. Ostaisin joka tapauksessa, jos nykyiselle kävisi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?
Miksi tarvitsen matkalle lähtiessä pankkitunnuksia? Kyllä tähän asti on riittänyt luottokortti, passi ja ajokortti.
Mä haluan vahvistaa e-laskut verkkopankissani. Laskuja tulee lomienkin aikana.
Miten pitkiä lomia sinulla on? Minä en ole kyllä lomalla koskaan ollut paria viikkoa kauempaa ja laskut ovat aina sen ajan voineet odottaa. Onko sinulla joku maksuhäiriö, jos sinun laskusi tulevat noin lyhyellä maksuajalla?
En ole tuo jolta kysyit, mutta kyllä minä käyn katsomassa pari kertaa viikossa tulleet laslut ja niitä tulee aika paljon. Ja mulla on 3 kertaa lomaa vuodessa jolloin reissaan 4-16 päivää. Jo pelkästään luottokortteja on 4, plus puhelin ja nettiliittymä (eri firmat), asunto, sähkö, vakuutus, harrastukset jne
Tarkoititko pari kertaa viikossa tulleet lasut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituiselta kuulostaa joidenkin elämä, kun lomamatkalla on pakko käydä neuroottisena kyttäämässä tulleita laskuja parin päivän välein, ettei vain eräpäivät mene ohi, mutta yhtään ei huoleta laskut, jotka voivat tipahtaa postiluukusta. Miten te niiden kanssa sitten toimitte?
Kenelle tulee vielä armon vuonna 2018 paperilaskuja?
Tulee, eka lasku, jos on uusi tai ainutlaatuinen lasku. Lisäksi ihan tarkoituksella maksan paperilla vakuutusmaksuja, että tulee todella seurattua niitä.
Niin pysyy tunnuslukulaitekin, joka on vaihtoehto, jollet halua älyluuria käyttää.