Miksi Kelalle annetaan oikeus päästä ihmisten tilitietoihin?
Tiliotteen toimittaminen on jo nyt naurettavan helppoa. Järkevää perustetta tuon oikeuden antamiseen Kelalle ei ole.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmettelen: Miksi suomalaiset eivät osoita mieltään mistään? Tämänkin annetaan mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ei minua haittaa jne. Alan tosissaan olla sitä mieltä, että Suomi on täynnä lampaita. Missä ovat kaikki omilla aivoillaan ajattelevat ihmiset? Ovat varmaan jo muuttaneet pois.
Koska suomalaiset on lampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiliotteen toimittaminen on jo nyt naurettavan helppoa. Järkevää perustetta tuon oikeuden antamiseen Kelalle ei ole.
Kun olin toimeentulotuen asiakas niin ensin bussimatka pankkiin, sitten 45 minuutin odotus ja olikohan se kuuden euron palvelumaksu. Ei kelvannut nettipankista tulostettuna. Ainakin jos ei hae kuun 1. päivä niin pitää olla kaikki tilitapahtumat viimeistään edeltävään päivään asti. Sitten paluumatka.
Kummallista, kyllä omasta nettipankista saan ihan minkä tahansa päivän tiliotteen tulostettua. Eikä tässä omassa kaupungissani enää ole pankkeja missä jonottaa että silleen...kun pankeissa ei enää palvella niin pakko on Kelan sitä hyväksyä.
OP?
Danske Bankista ei ainakaan voi.
Minun tilin saa tarkastaa kelan tantta. En ole asiakas ja rahaakin löytyy kuusinumeroisesti.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kovaa vauhtia menossa täydellistä hallitsemista kohti. Ihmisten yksityisyys ja sananvapaus murenee joka päivä. Sitten kaikki esitetään hyvänä asiana ja suomalaiset hyväksyy tämän kaiken. Perustelut on, että jos joku huija kelaa tai vetää välistä muuten vaan jostain. Noin on saatu suomalainen ajattelemaan, että ihan oikein, kannatan. Saadaan ne huijarit kiinni... Mutta, kun ajattelee niin, kuinka moni todellisuudessa huijaa ja vetää välistä. Se on hyvin hyvin hyvin pieni osa ihmisistä ja silti toi koskee kaikkia asukkeja maassa.
Näinhän tämä menee ja kovaa vauhtia kohti täydellistä holhousyhteiskuntaa. Kovin ovat poistamassa meiltä käteisen käytönkin. Jos satut olemaan pienituloinen niin säästäminen millään tavalla on sen jälkeen mahdotonta. Hämmästyin jo suuresti keväällä kun kävin vaihtamassa hieman käteistä suuremmaksi seteliksi niin pankissa se kierrätettiin tilin kautta. Jäi katsos merkintä tapahtumasta. Voit sitten selitellä sinne toimeentulotukeen että tämä 100 euroa joka oli "säästöpossussasi" tuli muutettua isommaksi rahaksi jolla sait ostettua hieman vaatteita tjms. Itkeä ei kannata sitten kun toimeentulotuesta tulee päätös jossa tuo 100 euroa on vähennetty.
Mahtava laki. Saadaan väärin perustein tukia nostavat satimeen. Miksi toimeentulotukea pitäisi maksaa ennenkuin säästöt on käytetty?
Koko kelan saisi lakkauttaa. On typerää jakaa vastikkeentonta rahaa laiskoille ja saamattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuo itseäni haittaa vaikka tilitietoja katsoisivat jos kelan asiakas olisin, eipähän tarttisi itse niitä toimittaa :)
Entäs kun et ole ja silti tilit tarkistetaan?
Miksi ihmeessä ne tarkistettaisiin, jos siihen ei ole tarvetta?
Koska ne haluaa kontroloida ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme valittamista! Mitä väliä sillä on? Oikeesti? Jos kerran oikeasti on saamiinsa tukiin oikeutettu niin sittenhän siellä tilillä ei mitään salattavaa pitäisi olla! Vai onko kuitenkin niin että siellä jotain ylimääräistä onkin joka sitten estäisi tukien saamisen ja siksi on niin tärkeää pitää ne tiedot salassa?
Ei Kelan virkailijan tarvitse tietää missä ja mihin olen rahojani käyttänyt, lisää nöyryyttämistä. Ehkäpä on niin että virkailija joka tilitietojani katselee on vaikka entinen koulukiusaajani(eräskin tällmmöinen on etuuskäsittelijänä, on muuten edelleen erittäin v ittumainen ihminen) ja siellä hän tutkii elämääni ja saa lisää juoruttavaa.
Eikös kela nykyisin päätä toimeentulotuesta? Silloinhan käydään tilitiedot läpi. Kyllä se tässä tapauksessa virkislijalle kuuluu, koska pitää tarkistaa, että onko henkilö oikeutettu toimeentulotukeen. Jos entinen kiusaajasi juoruaa sinun asioistasi niin silloinhan hän syyllistyy virheeseen, josta luultavammin saa monoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuo itseäni haittaa vaikka tilitietoja katsoisivat jos kelan asiakas olisin, eipähän tarttisi itse niitä toimittaa :)
Oletetaan nyt, että joku joka pääsee käsiksi tietoihini, haluaa kontrolloida minua. Miten tämä siis näkyy normaalissa elämisessäni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ainakin minun elämääni tämä muutos helpottaisi. Olen Kelan etuja saavan lähiomaiseni edunvalvoja. Omaisellani on viisi pankkitiliä, joista vain kahdella on tapahtumia joka kuukausi. Niinpä kolmesta muusta ei normaalisti tule lainkaan tiliotetta verkkopankkiin. Minun pitää jo edellisessä kuussa arvata, että Kela pyytää seuraavassa kuussa tiliotteita (niitä ei tarvita läheskään joka kuukausi), ja tehdä sitten pieniä tilisiirtoja näiden tilien välillä, jotta verkkopankkiin ilmestyisi seuraavan kuun alussa tarvittava tiliote.
Toki vaihtoehtona olisi pyytää Kelaa varten pankista kaikkien tilien saldotodistus, mutta se maksaisi päämiehelleni ainakin 20 euria.
Et tietenkään tarvitse tehdä turhia siirtoja. Laita aikavälikohtaan viimeisimmän tapahtuman päivä - kuluva päivä, sillä lailla näkyy, ettei tilillä ole tapahtumia. Miksi ettet voi lakkauttaa turhia tilejä pois?
Ei Nordean verkkopankissa saa tiliotteita muilta kuin sellaisilta kuukausilta, joissa on ollut tapahtumia. Tapahtumakyselyitä voi tehdä, mutta tietääkseni Kelalle ei käy kuvakaappaus tapahtumakyselystä, vaan pitää olla tiliote.
Vaikka noilla muilla tileillä ei olekaan tapahtumia joka kuukausi, niillä on tarkoituksensa.
Vierailija kirjoitti:
Koko kelan saisi lakkauttaa. On typerää jakaa vastikkeentonta rahaa laiskoille ja saamattomille.
Samalla pitäisi lakkauttaa yli puolet julkisesta sektorista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tarkastamalla tili voidaan ketään kontrolloida? Ei minua ainakaan haittaisi pätkääkään. Tilini saldo muuten on 6718,73€ juuri nyt. Parit kauppareissut näkyy viime palkan jälkeen (2789,14€) ja yksi tankkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan nyt, että joku joka pääsee käsiksi tietoihini, haluaa kontrolloida minua. Miten tämä siis näkyy normaalissa elämisessäni?
Mene trolli pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene trolli pois
Et siis osaa vastata😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä teitä arvon av:laiset. Ettekö oikeasti ymmärrä, että kaikki mitä kirjoitatte nettiin ja julkaisette kuvia, niin niistä jää ikuinen jälki. Teistä tiedetään muutenkin jo kaikki.
Kyllä minä -ja varmasti moni muukin- tämän tietää. Ongelma on siinä, että nettiin julkaistessa, oli se sitten kuvaa tai tekstiä, tai sovelluksia käyttäessä tiedetään mihin ryhdytään. Se on vapaaehtoista ja jokaisen tulisikin tarvittaessa miettiä, että haluaako antaa tietoja itsestään arveluttaville tahoille.
Tämä että aletaan syynäämään ihmisten tilitietoja ilman perusteita, helpotetaan rikollisten toimintaa ja lisätään yleistä kontrolloimista ja kyyläämistä, se on asia, jota tulisi kyseenalaistaa ja olla erittäin huolissaan. Kun tietyn portin avaa, niin sitä ei enää suljeta.
Jos sinä olet täyttänyt Kelan sivuilla tietoja ja lähettänyt ne Kelalle tai olet lähettänyt ne sinne sähköpostin liitteenä. Kaikki on tallessa! Mikään ei muutu. Paitsi se, että tämä helpottaa ja nopeuttaa Kelan toimintaa.
Ylläoleva on minun kirjoitukseni sivulta 11. Monet ovat alapeukutelleet, mutta kukaan ei ole osannut tehdä mitään vasta-argumenttia. Mä tunnen itseni niin hemmetin älykkääksi täällä av:lla😂
Vierailija kirjoitti:
Hymyilyttää. Ilmeisesti päättäjät luulevat, ettei kukaan osaa säästää käteisenä. Jos kerran huijata haluaa siinä, paljonko käytössä on oikeasti rahaa ja paljonko sitä on tilillä. :)
No, ehkä käteinen kielletään jossain vaiheessa maksuvälineenä.
Vastasit jo itse. Jossain vaiheessa tulee pakolliseksi sähköinen maailmanlaajuinen valuutta. Ja jokainen käyttäjä on oltava sähköisesti tunnistettavissa. Mitään et voi ostaa, etkä myydä ilman, että siitä jää jälki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automatisoinnin avulla kaikkien tilit tarkistetaan oli syytä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene trolli pois
Et siis osaa vastata😀
Jos kela näkee sun tilin niin oot ihan tosi pahassa kontrollissa. Todennäköisesti alkaa suojelurahan kiristäminen välittömästi.
Ajattelepa jos sun mustasukkainen exäs tai vaikkapa naapurisi on Kelan etuuskäsittelijä... Revipä siitä huumoria! Tai vaikkapa joku poliittisesti joku sun ääripää tai joku tosi kade muuten vaan tai joku vaikkapa koulukiusaaja, murtomies tai pyromaaani.
Aina vouhkataan miten Kelan tukien huijareita saataisiin kiinni.
Oikeasti Kela itse jättää maksamatta tukia. Päätökset ovat epämääräisiä. Puuttuu tietoja mitä kuukausia päätös koskee, ohjeet ovat ristiriitaisia tai niitä puuttuu kokonaan. Päätökset ovat laittomia ja perustelut etuuskäsittelijän tuulesta temmattuja perusteettomia väitteitä. Ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti. Toisilta puuttuu kaiken aikaa ja toisille maksetaan liikaa. Tätä yritetään peitellä vouhkaamalla kuinka ihmiset huijaavat tukia tai kuinka laiskoja ihmiset ovat.