Alle 60-vuotiaan muistiongelmat
Olen huolissani 58-vuotiaan äitini muistista. Hän hokee monesti samoja asioita, muistaa kyllä kun sanoo et tästä puhuttiin jo aiemmin.
Äsken olin kylässä hänen luonaan ja hän oli pistänyt soppaa kiehumaan. Hän oli pistänyt vahingossa 2 levyä päälle hellasta ja poltti toisella levyllä olleet levynsuojukset.
Olen kyllä tosi huolissani. Erityosesti tämänpäiväiseatä...
Hänellä on stressiä (parisuhdeongelmia) ja kipuja (sairaseläkkeellä reumasta). Lisäksi kun hän laittoi soppaa kiehumaan häntä häiritsi kun huhuilin häntä toiseen huoneeseen. :(
Hänen äidillään83v ja tädillään 80v on alzheimer. :(
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aiemmin keskustellut asiasta ja hän on vaa todennut että mitä sitten. Ei kiellä ei myönnä. Ei halua testeihin.
ApAp, ota yhteys alzheimerliittoon ja kerro kaikki. Saat ohjeita ja tukea.
Oma mies kehotti minua hakeutumaan hoitoon. Ei kuulemma ole normaalia olla kaikesta näin huolissaan. Eipä ole pitkä aika kun kävin lääkärillä juttlemassa muistista; omastani nimittäin. Pätki aika pahasti itsellänikin...
ap.
Voi ei! Kurja reaktio mieheltäsi.
Onko sulla sisaruksia tai muita, jotka tuntevat äitisi, ja joiden kanssa voit jakaa tätä asiaa?
Eipä ole.... :/ Sehän siinä onkin kun kaikki pitävät minua hulluna kun olen huolissani. Minulla on siis ihan diagnosoituna ahdistuneisuushäiriö ja olen taipuvainen myös kuvittelemaan itsellenikin kaikkia sairauksia.
ap.
Toivon siis tosiaan, että taas suurentelen asiaa päässäni...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista höperehtimistä voi olla ihan siksikin, että hänellä oli vieraita, joiden kanssa seurusteli samalla kun laittoi ruokaa. Normaalisti hän kaiketi tekee ruokaa ihan yksin ja keskittyen siihen, mitä tekee, nyt hän samalla puhui sinulle.
Alzheimeria voi tulla myös alle kuusikymppiselle, mutta se yleistyy selvästi iän myötä. Kahdeksankymppisistä jo noin joka neljännellä on alzheimer.
Se, että äitisi kahdeksankymppisellä äidillä ja tädillä on alzheimer, ei ennusta mitään äitisi tilanteesta 58-vuotiaana.
Vain alle prosentti alzheimer-tapauksista on perinnöllisiä. Alle kuusikymppisenä puhkeavista tapauksista alle kymmenesosa, mutta isoäitisi ja tätisi alzheimer lienee normia ikäalzhimeria, jos he sairastavat sitä nyt kahdeksankymppisinä.
Eli se ei ole perinnöllinen sairaus.
http://www.alzheimerinfo.fi/alzheimerin-tauti/alzheimerin-taudin-aiheut…
"Tutkimusten mukaan, kaikista Alzheimerin tautia sairastavista potilaista 0,5-1 prosenttia sairastaa periytyvää tautia. Perinnöllisyyden todennäköisyys sairauden aiheuttajana kuitenkin kasvaa hieman, jos se alkaa alle 60-65 -vuotiaana. On arvioitu, että alle 60-vuotiaana alkavista tapauksista 5-10 prosenttia olisi periytyviä."
Olen melkoisen varma siitä, että äidilläsi on masennusta ja stressin aiheuttamaa hajamielisyyttä. Kerroit itsekin, että hänellä on parisuhdeongelmia ja terveys reistaa. Vähemmästäkin on masentunut!
Mutta aika jännää, että sinulle tuli ihan ekana mieleen alzheimer. Miksi näin? Mitäpä jos ennemminkin veisit äitisi juttelemaan psykiatrille, eikä muistitestiin?
Ap, jätä tämä jaaritus omaan arvoonsa.
Tiedät kai, että on tärkeää aloittaa lääkitys nopeasti.
Tuo kieltämisreaktio on tyypillinen.Mun läheisellä oli tuontyyppisestä vaiheesta 2 vuoden kuluttua aivoissa jo näkyviä muutoksia.
Tärkeintä on kuitenkin, että otat tilaa omaan elämääsi.No alzheimerin ei pitäisi periytyä kyllä ihan suoraan muutakuin joissakin harvoissa tapauksissa.
Olen vaan tosi herkillä kun olen katsonut mummon ja isotädin kamppailua. Vetää mielen mustaksi. :/
Äiti on ollut kyllä jo jonkun aika hajamielinen. Muutaman vuoden, ellei kauemmin.
Häslä hän on senjsijaan ollut aina.
ap
No mut turha sun on spekuloida periytymisen todennäköisyyttä.
Kertomasi ja oman kokemukseni ( mulla on ollut vähintään 1 elossa oleva alzheimerikko-omainen viimeisten 35 vuoden aikana ja on tullut jonkun verran perehdyttyä ja katsottua tautia ja sen etenemistä läheltä) nojalla kehotan äitisi lääkäriin pikimmiten.
Tuo höseltäminenkin on tuttua.
Mutta en jaksa jankata enenpää.
Sanon vain, että itse petyin kovasti siihen, miten lapsellisia, torjuvia ja typeriä kommentteja sain erityisesti vanhemmilta ihmisiltä, joilta luulin saavani tukea. Toiset taas halusivat vaan loputtomiin päivitellä sairaan sanoja ja tekoja. Heitä tietysti pelotti.
Minä se hänet lopulta sain lääkäriin, ja siitä olen ylpeä. Se ei näet ollut helppoa.
Sun mies saisi kyllä ryhdistäytyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mika oli kysymys? Vai onko sullakin jotain alkavaa.
Voiko tuollainen olla normaalia? Edes alzheimeria sairastavat sukulaiset eivät pistä vääriä levyjä päälle!
ApAlzheimer alentaa paineensietokykyä.
ts. Hlö stressaantuu helpommin. Juuri se että äitisi tohelsi sun ollessa läsnä, sopii kuvaan.
Myös aiemmin mainitsemasi kuulohäiriö liittyy oireisiin.Tavallaan joo. Mummo ei esim. osaa keittää kahvia jos joku pyytää, mutta itsekseen keittää kahvia useinkin.
Mikä kuulohäiriö?
ap
Kerroit aloituksessa.
Höseltämisellä tarkoitin ylipäätään luonteenlaatua. Se ei ole mikään oire siis itsessään koska näin on vaa aina ollut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat niin huolehtivvaiselta lapselta. Ihan ensimmäiseksi kannattaa niihin testeihin vaikka vähän painostamalla. Voimia sinulle.
Ei oikeen voi väkisin raahata. Omaa mummoakaan ei saatu vietyä millään. Lopulta asia tuli ilmi toisen lääkärikäynnin yhteydessä.
ap
sanoin jo, että soita liittoon.
Äitisi ei ole ensimmäinen vastahakoinen.
Muistitesti voidaan tehdä kotonakin.
Alat itse vaikuttaa vastahakoiselta.
Ymmärrän puhumisentarpeesi, mutta tärkeintä. on. saada. äiti. muistitestiin. ja. lääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuollainen olla normaalia? Edes alzheimeria sairastavat sukulaiset eivät pistä vääriä levyjä päälle!
ApAlzheimer alentaa paineensietokykyä.
ts. Hlö stressaantuu helpommin. Juuri se että äitisi tohelsi sun ollessa läsnä, sopii kuvaan.
Myös aiemmin mainitsemasi kuulohäiriö liittyy oireisiin.Tavallaan joo. Mummo ei esim. osaa keittää kahvia jos joku pyytää, mutta itsekseen keittää kahvia useinkin.
Mikä kuulohäiriö?
ap
Kerroit aloituksessa.
Niin jos hän höpisee usein samoja juttuja. Miten se liittyy kuuloon? Se että huhuilin häntä toiseen huoneeseen tapahtui oikeasti eikä ollut mikään kuuloharha. Huusin katsomaan yhtä ohjelmaa joka häntä kiinnosti.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämmöiset unohdukset olla enää normaaleja? Tuommoinen samoista asioista jankkaaja hän on kyllä ollut aina....
Apikävä kyllä kuulostaa varhaiselta alzheimerilta.
- usean omaisen kokemuksella.
Otan osaa ja toivon sulle voimia.
Pidä itsestäsi huolta!
Paitsi että tällainen 50+ näkyvästi oireileva Alzheimer on periytyvää, ja silloin sitä olisi jo suvussa muillakin, ja nämä mainitut äiti ja täti ovat ymmärtääkseni sairastuneet vasta vanhemmalla iällä. Omassa suvussa äiti ja kaksi sisarta alkoivat oireilla jo vähän reilu 50-vuotiaina (diagnoosi Alzheimer) , heidän veljensä vasta 70-vuotiaina (näillä diagnoosina Lewyn kappale, joka on toisten tutkijoiden mielestä sama sairaus joka oireilee alussa eri tavalla, enemmän kognitiivisesti ja sitten vasta muistioireina, kun Alzheimerissa päinvastoin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä tein tuota jo nuorena.
Monta kertaa poltin levynsuojukset kun laitoin vahingossa väärän levyn päälle.
Vieläkin joudun katsomaan tarkkaan että menee oikea levy päälle.
Ei minulla silti ole mitään kognitiivista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat niin huolehtivvaiselta lapselta. Ihan ensimmäiseksi kannattaa niihin testeihin vaikka vähän painostamalla. Voimia sinulle.
Ei oikeen voi väkisin raahata. Omaa mummoakaan ei saatu vietyä millään. Lopulta asia tuli ilmi toisen lääkärikäynnin yhteydessä.
ap
sanoin jo, että soita liittoon.
Äitisi ei ole ensimmäinen vastahakoinen.
Muistitesti voidaan tehdä kotonakin.Alat itse vaikuttaa vastahakoiselta.
Ymmärrän puhumisentarpeesi, mutta tärkeintä. on. saada. äiti. muistitestiin. ja. lääkäriin!
Ymmärrän kyllä. Olen vastahakoinen koska olen ihan paniikissa. Itken nytkin. :( olen vasta vähän päälle 20.... en halua menettää äitiäni.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämmöiset unohdukset olla enää normaaleja? Tuommoinen samoista asioista jankkaaja hän on kyllä ollut aina....
Apikävä kyllä kuulostaa varhaiselta alzheimerilta.
- usean omaisen kokemuksella.
Otan osaa ja toivon sulle voimia.
Pidä itsestäsi huolta!Paitsi että tällainen 50+ näkyvästi oireileva Alzheimer on periytyvää, ja silloin sitä olisi jo suvussa muillakin, ja nämä mainitut äiti ja täti ovat ymmärtääkseni sairastuneet vasta vanhemmalla iällä. Omassa suvussa äiti ja kaksi sisarta alkoivat oireilla jo vähän reilu 50-vuotiaina (diagnoosi Alzheimer) , heidän veljensä vasta 70-vuotiaina (näillä diagnoosina Lewyn kappale, joka on toisten tutkijoiden mielestä sama sairaus joka oireilee alussa eri tavalla, enemmän kognitiivisesti ja sitten vasta muistioireina, kun Alzheimerissa päinvastoin).
Niin olen ajatellut, että yksittäinen varhainen Alzheimer tapaus on melko harvinainen jos ei ole suvussa. Kaikki sukulaiset on diagnosoitu siinä reilusti +70v...
Ap
Kuulostat ap. ylihuolehtivaiselta.
Ei kait tuota vielä ole muistisairauden merkki, jos ihminen laittaa YHDEN kerran 58-ikävuotensa aikana väärän levyn päälle tai palaa uudestaan samaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ap. ylihuolehtivaiselta.
Ei kait tuota vielä ole muistisairauden merkki, jos ihminen laittaa YHDEN kerran 58-ikävuotensa aikana väärän levyn päälle tai palaa uudestaan samaan asiaan.
No sitä minä olen kyllä...
Hän vain niin tarkkana yleensä kaikesta.
Tuota samoista jutuista jankkaamista hän pitää jatkuvasti mutta nykyään teen vaan niin että kysyn että mitäs me on puhuttu asiasta x. Äiti vastaa Jaaaa ainiin joo, olet mieltä y. Eli muistaa kun sanoo että tästä on puhuttu monesti.
Ap
Jos äidilläsi on Alzheimer, niin kannataa viedä hänet nopeasti muistihoitajan luo, joka lähettää hänet geriatrille. Mitä aiemmin sairauteen saadaan lääkitys, sitä paremmin äitisi voi.
Äitisi verenpaine, kolesteroli, diabetes, liikunta, alkoholinkäyttö jne. kannattaa miettiä, koska Alzheimerin aiheuttavat usein elintavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos äidilläsi on Alzheimer, niin kannataa viedä hänet nopeasti muistihoitajan luo, joka lähettää hänet geriatrille. Mitä aiemmin sairauteen saadaan lääkitys, sitä paremmin äitisi voi.
Äitisi verenpaine, kolesteroli, diabetes, liikunta, alkoholinkäyttö jne. kannattaa miettiä, koska Alzheimerin aiheuttavat usein elintavat.
Äidillä on matala verenpaine, normaali kolesteroli, ei diabetestä ja alkoa käyttää maltilla. Hän on hieman pyöreä mutta ei lihava. Mitä olen lähipiirissä ja tuttujen kautta havainnut nii alzheimerlääkitys on alkuvaiheessa monella pahentanut tilannetta tai auttanut korkeintaan ihan vähän joihinkin aggressiivisiin harhoihin
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aiemmin keskustellut asiasta ja hän on vaa todennut että mitä sitten. Ei kiellä ei myönnä. Ei halua testeihin.
ApAp, ota yhteys alzheimerliittoon ja kerro kaikki. Saat ohjeita ja tukea.
Oma mies kehotti minua hakeutumaan hoitoon. Ei kuulemma ole normaalia olla kaikesta näin huolissaan. Eipä ole pitkä aika kun kävin lääkärillä juttlemassa muistista; omastani nimittäin. Pätki aika pahasti itsellänikin...
ap.
Ehkä miehesi on oikeassa. Pystyisitkö itse samaan, mitä täydellisyyttä olet vaatimassa äidiltäsi.
Äidilläsi on parisuhdeongelmia, vaihdevuodet, mahdollisti vielä työelämössä, reuman takia jatkuvia särkyjä ja katkonausia yöunia, lisäksi vielä iäkkäästä äidistä huolehtiminen ja hänen raha-asiansa ja muut. Ja ylihuolehtiva tytär.
Kyllä siinä nuoremmatkin väsyisi ja stressantuisi.
Miksi et ap. ole jakamassa äitisi paineita esim. mummosta huolehtiminen tai raha-asioiden hoitamisesta.
Ei äiti-ihmisetkään ole yli-ihmisiä, mietipä ap. jos tekisit saman, kuin nyt äitisi. Ehkä sinäkin olisit stressaantunut, vaikka olet nuori.
Minä olen toki joskus mukana kun äiti käy mummolla tai ottaa mummoa luokseen. Yksin en pärjäisi. Mummo ei pärjää vessassa yksin ja hän saattaa yhtäkkiä esim. alkaa huutamaan apua. Hän myös yrittää koko ajan lähteä "kotiin". Luottaa eniten äitiini, muita ihmisiä ei tunnista juurikaan.
Raha-asiat on äidin vastuulla koska hän on edunvalvoja ja siihen minä en voi puuttua.
Olen ollut myös huolissani isäni muistista. Hän hukkaa aina kaikki tavaransa ja unohtelee milloin mitäkin. Kerroin hänelle tästä levy jutusta ja hän nauroi että oli itse pistänyt juuri mökillä levyn päälle ja kattilan siihen vaikka levyllä oli suojus.
Itse ravaan lääkärissä usein, siksi kumpikaan vanhemmista ei ole kiinnostunut sinne menemään. Ylireagointia kuulemma. Ehkä niin ja toivottavasti niin.
Ap
49 jatkaa:
Äitini oireili jo alle 50-vuotiaana kun vielä asuin kotona. Kerran esim. kävin kaupassa ja pyysi ostamaan hänelle huulirasvaa. Ihmettelin mitä varten koska hänellä on hyllyssä neljä täyttä huulirasvaa. Sanoi että ovat tyhjiä. Oli luullut että rasva on loppu kun se reunan ylimenevä osuus on käytetty, ei enää ollut tajunnut että hylsyä pitää kiertää auki, vaikka oli siis ikänsä meikannut ja tottunut käyttämään huulipunia ym. vaan aina ostanut uuden.
Moni kehottaa menemään heti lääkäriin ja tutkimuksiin, mikä on ihan hyvä juttu, mutta ei ratkaise mitään. Kun tutustuin hoitoihin, niin sain äkkiä selville että lääkitys viivästyttää laitokseen joutumista puolella vuodella. Eri asia olisi jos lääkityksen aloitus pysäyttäisi taudin, tai jopa parantaisi sen. Eli minusta on aika sama joutuuko sinne hoitokotiin 6 kk aiemmin vai myöhemmin, jos siellä menee parikymmentä vuotta. Äitini joutui sinne reilu 60-vuotiaana kun liikuntakyky meni, muisti tietysti sitä ennen vielä enemmän. On ollut jo kymmenisen vuotta ja hyvässä kunnossa muuten, joten varmaan elää vielä pitkään. Vanhemmat siskonsa ovat jo menehtyneet sairauteen.
Lääkäriin