Alle 60-vuotiaan muistiongelmat
Olen huolissani 58-vuotiaan äitini muistista. Hän hokee monesti samoja asioita, muistaa kyllä kun sanoo et tästä puhuttiin jo aiemmin.
Äsken olin kylässä hänen luonaan ja hän oli pistänyt soppaa kiehumaan. Hän oli pistänyt vahingossa 2 levyä päälle hellasta ja poltti toisella levyllä olleet levynsuojukset.
Olen kyllä tosi huolissani. Erityosesti tämänpäiväiseatä...
Hänellä on stressiä (parisuhdeongelmia) ja kipuja (sairaseläkkeellä reumasta). Lisäksi kun hän laittoi soppaa kiehumaan häntä häiritsi kun huhuilin häntä toiseen huoneeseen. :(
Hänen äidillään83v ja tädillään 80v on alzheimer. :(
Kommentit (59)
Minun on vaikea olla ihan ruokaostoksilla jonkun toisen kanssa. En pysty keskittymään siihen, mitä minun piti ostaa, vaan sekoilen kun kuuntelen välillä toista. Sitten jää jokin ostamatta. Aina lappu, joka tosin jää usein kotiin...:)
Välillä tuo sanojen unohtuminen ärsyttää, kun eräs nuorempi työkaveri vielä ihmetteli sitä, että miten voi tuollalailla unohtua. Hänellä itsellään on parikin erityislasta, mutta ilmeisesti ei sitten tajua muiden ongelmia. Ja että ne ovat melko tavallisia kun ikää tulee.
"Se levyjen päälle unohtaja"
Ihme muuten, että yleensä pääsin ulos asunnosta kun lähdin viime syksynä Kreikkaan. Kyllä siinä tuli syynättyä kaikki hellat, telkat, johdot moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Valvominen vaikuttaa muistiin, samoin voimakkaat vaihdevuosioireet. Työikäisilläkin voi olla Alzheimer, joskin se on paljon harvinaisempi kuin iäkkäiden Alzheimer. Äidilläni on Alzheimer, minustakin on tullut päälle 50 v. hieman vainoharhainen. Epäilen omaa muistiani, jos vaikka pyykit ovat pitkäksi aikaa jääneet koneeseen. Ristikoiden teko tosin sujuu ihan hyvin. Olen tyytyväinen, jos pääsisin eläkeikään hyvässä kunnossa.
Yllättäen ristikot ovat ainoa asia mihin äiti jaksaa uppotua. Ei ole juurikaan ristikkoa, jota hän ei ratkaisisi. Olenkin ostanut hänelle (näin ajoissa) joululahjaksi ristikkokirjan :)
Vaihdevuosista en tiedä muuta mutta öisin kuulemma välillä hikoiluttaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Syökö äitisi kipulääkkeitä joissa kolmio?
Ei tietääkseni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aiemmin keskustellut asiasta ja hän on vaa todennut että mitä sitten. Ei kiellä ei myönnä. Ei halua testeihin.
Ap
Ap, ota yhteys alzheimerliittoon ja kerro kaikki. Saat ohjeita ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämmöiset unohdukset olla enää normaaleja? Tuommoinen samoista asioista jankkaaja hän on kyllä ollut aina....
Apikävä kyllä kuulostaa varhaiselta alzheimerilta.
- usean omaisen kokemuksella.
Otan osaa ja toivon sulle voimia.
Pidä itsestäsi huolta!
joo-o. tätä minä juuri pelkään. :/ Meidän suvussa on ollut paljon muistisairauksia. Äidin isän äidillä (kuollut) ja oman isäni isällä (kuollut, tämähän nyt ei äitiini vaikuta muutenkaan).
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aiemmin keskustellut asiasta ja hän on vaa todennut että mitä sitten. Ei kiellä ei myönnä. Ei halua testeihin.
ApAp, ota yhteys alzheimerliittoon ja kerro kaikki. Saat ohjeita ja tukea.
Oma mies kehotti minua hakeutumaan hoitoon. Ei kuulemma ole normaalia olla kaikesta näin huolissaan. Eipä ole pitkä aika kun kävin lääkärillä juttlemassa muistista; omastani nimittäin. Pätki aika pahasti itsellänikin...
ap.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista höperehtimistä voi olla ihan siksikin, että hänellä oli vieraita, joiden kanssa seurusteli samalla kun laittoi ruokaa. Normaalisti hän kaiketi tekee ruokaa ihan yksin ja keskittyen siihen, mitä tekee, nyt hän samalla puhui sinulle.
Alzheimeria voi tulla myös alle kuusikymppiselle, mutta se yleistyy selvästi iän myötä. Kahdeksankymppisistä jo noin joka neljännellä on alzheimer.
Se, että äitisi kahdeksankymppisellä äidillä ja tädillä on alzheimer, ei ennusta mitään äitisi tilanteesta 58-vuotiaana.
Vain alle prosentti alzheimer-tapauksista on perinnöllisiä. Alle kuusikymppisenä puhkeavista tapauksista alle kymmenesosa, mutta isoäitisi ja tätisi alzheimer lienee normia ikäalzhimeria, jos he sairastavat sitä nyt kahdeksankymppisinä.
Eli se ei ole perinnöllinen sairaus.
http://www.alzheimerinfo.fi/alzheimerin-tauti/alzheimerin-taudin-aiheut…
"Tutkimusten mukaan, kaikista Alzheimerin tautia sairastavista potilaista 0,5-1 prosenttia sairastaa periytyvää tautia. Perinnöllisyyden todennäköisyys sairauden aiheuttajana kuitenkin kasvaa hieman, jos se alkaa alle 60-65 -vuotiaana. On arvioitu, että alle 60-vuotiaana alkavista tapauksista 5-10 prosenttia olisi periytyviä."
Olen melkoisen varma siitä, että äidilläsi on masennusta ja stressin aiheuttamaa hajamielisyyttä. Kerroit itsekin, että hänellä on parisuhdeongelmia ja terveys reistaa. Vähemmästäkin on masentunut!
Mutta aika jännää, että sinulle tuli ihan ekana mieleen alzheimer. Miksi näin? Mitäpä jos ennemminkin veisit äitisi juttelemaan psykiatrille, eikä muistitestiin?
Ap, jätä tämä jaaritus omaan arvoonsa.
Tiedät kai, että on tärkeää aloittaa lääkitys nopeasti.
Tuo kieltämisreaktio on tyypillinen.
Mun läheisellä oli tuontyyppisestä vaiheesta 2 vuoden kuluttua aivoissa jo näkyviä muutoksia.
Tärkeintä on kuitenkin, että otat tilaa omaan elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Niin mika oli kysymys? Vai onko sullakin jotain alkavaa.
Olet inhottava!
- en ole Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista höperehtimistä voi olla ihan siksikin, että hänellä oli vieraita, joiden kanssa seurusteli samalla kun laittoi ruokaa. Normaalisti hän kaiketi tekee ruokaa ihan yksin ja keskittyen siihen, mitä tekee, nyt hän samalla puhui sinulle.
Alzheimeria voi tulla myös alle kuusikymppiselle, mutta se yleistyy selvästi iän myötä. Kahdeksankymppisistä jo noin joka neljännellä on alzheimer.
Se, että äitisi kahdeksankymppisellä äidillä ja tädillä on alzheimer, ei ennusta mitään äitisi tilanteesta 58-vuotiaana.
Vain alle prosentti alzheimer-tapauksista on perinnöllisiä. Alle kuusikymppisenä puhkeavista tapauksista alle kymmenesosa, mutta isoäitisi ja tätisi alzheimer lienee normia ikäalzhimeria, jos he sairastavat sitä nyt kahdeksankymppisinä.
Eli se ei ole perinnöllinen sairaus.
http://www.alzheimerinfo.fi/alzheimerin-tauti/alzheimerin-taudin-aiheut…
"Tutkimusten mukaan, kaikista Alzheimerin tautia sairastavista potilaista 0,5-1 prosenttia sairastaa periytyvää tautia. Perinnöllisyyden todennäköisyys sairauden aiheuttajana kuitenkin kasvaa hieman, jos se alkaa alle 60-65 -vuotiaana. On arvioitu, että alle 60-vuotiaana alkavista tapauksista 5-10 prosenttia olisi periytyviä."
Olen melkoisen varma siitä, että äidilläsi on masennusta ja stressin aiheuttamaa hajamielisyyttä. Kerroit itsekin, että hänellä on parisuhdeongelmia ja terveys reistaa. Vähemmästäkin on masentunut!
Mutta aika jännää, että sinulle tuli ihan ekana mieleen alzheimer. Miksi näin? Mitäpä jos ennemminkin veisit äitisi juttelemaan psykiatrille, eikä muistitestiin?
Ap, jätä tämä jaaritus omaan arvoonsa.
Tiedät kai, että on tärkeää aloittaa lääkitys nopeasti.
Tuo kieltämisreaktio on tyypillinen.Mun läheisellä oli tuontyyppisestä vaiheesta 2 vuoden kuluttua aivoissa jo näkyviä muutoksia.
Tärkeintä on kuitenkin, että otat tilaa omaan elämääsi.
No alzheimerin ei pitäisi periytyä kyllä ihan suoraan muutakuin joissakin harvoissa tapauksissa.
Olen vaan tosi herkillä kun olen katsonut mummon ja isotädin kamppailua. Vetää mielen mustaksi. :/
Äiti on ollut kyllä jo jonkun aika hajamielinen. Muutaman vuoden, ellei kauemmin.
Häslä hän on senjsijaan ollut aina.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuollainen olla normaalia? Edes alzheimeria sairastavat sukulaiset eivät pistä vääriä levyjä päälle!
Ap
Alzheimer alentaa paineensietokykyä.
ts. Hlö stressaantuu helpommin. Juuri se että äitisi tohelsi sun ollessa läsnä, sopii kuvaan.
Myös aiemmin mainitsemasi kuulohäiriö liittyy oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuollainen olla normaalia? Edes alzheimeria sairastavat sukulaiset eivät pistä vääriä levyjä päälle!
ApAlzheimer alentaa paineensietokykyä.
ts. Hlö stressaantuu helpommin. Juuri se että äitisi tohelsi sun ollessa läsnä, sopii kuvaan.
Myös aiemmin mainitsemasi kuulohäiriö liittyy oireisiin.
Tavallaan joo. Mummo ei esim. osaa keittää kahvia jos joku pyytää, mutta itsekseen keittää kahvia useinkin.
Mikä kuulohäiriö?
ap
Kuulostat niin huolehtivvaiselta lapselta. Ihan ensimmäiseksi kannattaa niihin testeihin vaikka vähän painostamalla. Voimia sinulle.
Hiukan ohi, mutta omaa aivokapasiteettia voi hoitaa esim lukemalla. Sosiaaliset suhteet ja liikunnallisuus voi vaikuttaa aivotoimintaan myönteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat niin huolehtivvaiselta lapselta. Ihan ensimmäiseksi kannattaa niihin testeihin vaikka vähän painostamalla. Voimia sinulle.
Ei oikeen voi väkisin raahata. Omaa mummoakaan ei saatu vietyä millään. Lopulta asia tuli ilmi toisen lääkärikäynnin yhteydessä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämmöiset unohdukset olla enää normaaleja? Tuommoinen samoista asioista jankkaaja hän on kyllä ollut aina....
Pidä itsestäsi huolta!joo-o. tätä minä juuri pelkään. :/ Meidän suvussa on ollut paljon muistisairauksia. Äidin isän äidillä (kuollut) ja oman isäni isällä (kuollut, tämähän nyt ei äitiini vaikuta muutenkaan).
ap.
Eniten mua huolestuttaa tuo äitisi reaktio ehdotukseen lääkäristä. Kun sairauteen kuuluu juuri tuo halu pistää pää pensaaseen.
Mun läheinen oli ensin monta vuotta itse huolissaan muististaan (vielä tuolloin töissä). Silloin me läheiset emme ikävä kyllä tarttuneet asiaan. Myöhemmin kun oireet olivat jo selviä, hän kieltäytyi edes puhumasta asiasta! Se oli hirveää aikaa.
Lopulta hänelle tehtiin muistitesti mukamas rutiinitarkistuksen ohella. Tulos oli selvästi alentunut. Siitä hoito vihdoin alkoi. Mutta aikaa ja voimia oli haaskattu paljon.
Hoida äitisi lääkäriin.
Jos hänellä ei ole alzh., sehän on hyvä!
Tutkimuksesta ei ole vahinkoa.
Älä jää jahkaamaan ja arvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan ohi, mutta omaa aivokapasiteettia voi hoitaa esim lukemalla. Sosiaaliset suhteet ja liikunnallisuus voi vaikuttaa aivotoimintaan myönteisesti.
Äidillä on kyllä paljon kavereita, joita hän tapaa aina kun voi. Liikuntaakin hän harrastaa hyötyliikunnan ja puutarhanhoidon kautta. Perheemme koira kuoli puoli vuotta sitten, mikä vähensi lenkkejä ja oli muutenkin kova pala kaikille. :/
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä itsestäsi huolta!joo-o. tätä minä juuri pelkään. :/ Meidän suvussa on ollut paljon muistisairauksia. Äidin isän äidillä (kuollut) ja oman isäni isällä (kuollut, tämähän nyt ei äitiini vaikuta muutenkaan).
ap.
Eniten mua huolestuttaa tuo äitisi reaktio ehdotukseen lääkäristä. Kun sairauteen kuuluu juuri tuo halu pistää pää pensaaseen.
Mun läheinen oli ensin monta vuotta itse huolissaan muististaan (vielä tuolloin töissä). Silloin me läheiset emme ikävä kyllä tarttuneet asiaan. Myöhemmin kun oireet olivat jo selviä, hän kieltäytyi edes puhumasta asiasta! Se oli hirveää aikaa.
Lopulta hänelle tehtiin muistitesti mukamas rutiinitarkistuksen ohella. Tulos oli selvästi alentunut. Siitä hoito vihdoin alkoi. Mutta aikaa ja voimia oli haaskattu paljon.Hoida äitisi lääkäriin.
Jos hänellä ei ole alzh., sehän on hyvä!
Tutkimuksesta ei ole vahinkoa.
Älä jää jahkaamaan ja arvailemaan.
No hän ei ole huolissaan muististaan, eikä ole kukaan muukaan. Hän ei kieltäydy puhumasta asiasta mutta on selkeästi kyllästynyt koko aiheeseen. Hän sanoo vain, että kaikki kuole joskus ja joskus tulee sairauksia ja minun on turha niitä murehtia.
ap
Äiti on ollut myös koko ikänsä hirveän kielteinen oppimaan mitään uutta. Hän ei esim. käytä tietokonetta (osaa käyttää kun sen avaa hänelle) tai älypuhelinta. Siitähän sen näkisi jos yrittäisi opettaa, että onko hän kykenevä oppimaan mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAp, ota yhteys alzheimerliittoon ja kerro kaikki. Saat ohjeita ja tukea.
Oma mies kehotti minua hakeutumaan hoitoon. Ei kuulemma ole normaalia olla kaikesta näin huolissaan. Eipä ole pitkä aika kun kävin lääkärillä juttlemassa muistista; omastani nimittäin. Pätki aika pahasti itsellänikin...
ap.
Voi ei! Kurja reaktio mieheltäsi.
Onko sulla sisaruksia tai muita, jotka tuntevat äitisi, ja joiden kanssa voit jakaa tätä asiaa?
ikävä kyllä kuulostaa varhaiselta alzheimerilta.
Pidä itsestäsi huolta!